Elefanter i strid.

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarnamn?
Utsparkad
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 januari 2005, 11:20
Ort: Irland och Stenungsund.

Inlägg av Användarnamn? » 3 november 2005, 14:01

När slutade man använda elefanter i krig?

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 3 november 2005, 16:41

De användes väl senast i strid i Indien på 1700-talet eller början av 1800-talet, men som transportdjur har de nog använts in i modern tid.

Användarvisningsbild
Srednar
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 september 2005, 21:13
Ort: Sverige

Inlägg av Srednar » 3 november 2005, 20:53

Lunk skrev:Det är nog inte så lätt att skära hlsenan av en elefant. De har rätt biffiga ben.
Nu använde man inte köksknivar precis.

Jag har för mig att i Alexander den Stores armé t. ex. så använde man yxor för att hacka av hälsenan.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 3 november 2005, 21:46

Kommunisterna använde dem i Vietnamkriget.

Lunk
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:15
Ort: Karlshamn/Växjö

Inlägg av Lunk » 10 november 2005, 13:25

Måste ha kostat massor med liv för att hacka en hälsena.
(tror ni en såg hade fungerat bättre:)

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 10 november 2005, 16:00

Elefanters effektivitet går ju att diskutera, det är ju ofta tveeggat som nämnts. I slaget vid tunis 256 f kr var de alldelles utmärkta att ha och Regulus romerska armé krossades mer eller mindre, varpå den romerska kampanjen på afrikanska fastlandet fick ett hastigt slut. Vid Trebia 218 gav de nog också ett bra ganska bra resultat, även om redogörelserna för deras inblandning är en aning rörig. Vid Zama 202 var de däremot till nackdel istället, och som sagt romarna ställde inte upp i sin vanliga schackrutsformation utan lät luckorna vara tomma, genom vilka de elefanter som kom fram kunde spinga.

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 11 november 2005, 14:42

det finns ju för och nackdelar i det mesta

Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 17 november 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av pajfarmor » 27 november 2005, 18:26

Först betr. 'en sådan seger till - och jag är förlorad'...skall inte Napoleon ha ekat Pyrrhus ord efter Borodino?

jag tror inte Napoleon gjorde det... även om han kände till kung Pyrrhus av Epirus så var han knappast så "pessimistisk" att han yttrade det efter Borodino, det stupade trots allt fler ryssar än fransmän och han tog Moskva


sen så brände de ner hela skiten.... (oops, förlåt mig)

AzizNas
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 september 2006, 12:13
Ort: Lidingö

Inlägg av AzizNas » 20 september 2006, 10:52

Det äldsta kända beviset om användning av Stridselefanter är från 1100 F.kr, i Indien, i en Fornhinduisk dikt.

Elefanter har, precis som Assyriernas kameltrupper, förmågan att få fiendens hästar ur balans, såvitt dom inte är dresserade för att motstå elefanternas främmande lukt.

Elefanter började användas utanför Indien ca. 350 F.kr, bland annat i Persien.
I slaget vid Gaugamela mellan Alexander den Stores Grekisk/makedoniska armé mot Darius III gigantiska hord, så försökte Darius skrämma Alex arme genom att ställa upp 15 elefanter i arméns centrum. Idiotiskt.

Makedoniernas fotfolk hade ju 6 m långa spjut, som skulle spetta en anfallande elefant med lätthet!
(Grekernas grundsoldater kallades Hopliter, och hade 4m långa spjut, bronspansar, och stora runda bronssköldar).

I Slaget vid Hydaspes, så möttes Alexander III (Den stores) armé av Kung Porus Indier, som hade ungefär 200 elefanter med sig, och andå vann Alexander!

Elefanter användes av Pyrrhus (20 st) i Slaget vid Heraclea, och Seleukiderna hade elefanter med sig då dom mötte Egyptierna i Slaget vid Rafia.

Själv tror jag att elefanter bara var bra mot fiender som aldrig sett sådana djur förrut och mot typer som saknar falanger med 4 - 6 m långa spjut. Inte undra på att elefanterna togs så snabbt ur bruk, då enkla åtgärder som Romarnas Brinnande Grisar, Alexanders falanger, och Brinnande pilar är allt som krävs för att fienden ska dö av sina egna elefanter.

Elefanter flydde väldigt lätt, även efter ha mottagit några småsår, för att sen rusa över sina egna trupper i vild panik!
Åtgärd? Ryttaren satte ett slags kort spjut in i elefantens huvud/nacke för att se till att djuret slutar löpa amok!

Elefanter var dyra att få tag på, utrusta med torn och män, ryttare som kunde hantera elfenbensbestarna, och dyra att förlora, vilket var överraskande lätt! Vore jag en Antik general från 300-150 F.kr så skulle jag inte använda elefanter, förutom mot fiender som inte är vana vid att möta dom i strid!

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

Inlägg av JaGeR » 20 september 2006, 18:14

An elephant charge can reach about 30 km/h (20 mi/h), and unlike horse cavalry, could not be easily stopped by an infantry line setting spears. Its power was based on pure force: crashing into an enemy line, trampling and swinging its tusks. Those men who were not crushed were at least knocked aside or forced back. Moreover, the terror elephants could inspire against an enemy not used to fighting them (even the very disciplined Romans) could cause them to break and run just on the charge's momentum alone

och den tjocka elefanthuden+en brynja som täker hella kropen + tornet. Hur mycket väger det ?
dem hadde också stora kedjor runt benen som motvärkade slag mot hälen.
dem änvädes också för att riva ner väggar på fort

dem tyngsta el hade 4 man en pilbågsskytt 1 phalanx 6mspjut 1spjutkastare och skötaren

dem hade armborst
och på 1500 tal så hade dem en kanon
men el tog snabbt ur strid när krutet kom

Crushing by elephant was for thousands of years a common method of execution for those condemned to death in south and southeast Asia, and particularly in India. Elephants employed in this manner were used to crush, dismember, or torture captives in public executions. 8O

AzizNas
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 september 2006, 12:13
Ort: Lidingö

Inlägg av AzizNas » 21 september 2006, 08:41

Armborstet fanns bara i Kina i den större delen av Antiken, såvitt jag vet.

I Romarriket fanns det armborst i en väldigt liten skala, och det var inte förrän på 200 E. kr som armborstet började massproduceras i Europa.

Det var inte alltid man bepansrade elefanter, bara riktigt rika imperier kunde bepansra såna djur.

En bepansrad elefant var nog mycket mer effektiv än en obepansrad, då ganska lindriga sår kunde få elefanter att freaka till och fly.

Flyende elefanter var livsfarliga för båda arméer, om inte Mahouten (ryttaren) spettade bakhuvudet på besten.

Vissa arméer använde spjutkastare, som kunde vara riktigt effektiva mot en oskyddad elefant.

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

Inlägg av JaGeR » 21 september 2006, 17:42

jag har svårt att täka mig en armborst
måste vara svårt att sikta med den om inte elefanten stod still
okej hög presision och uttgångshastiget
men lång tid att lada om.

anti elephant weapons
jag har läst nån stans att dem annväde spanska ryttare som dem spred ut över slagfältet.
och en gamal sport som fins änn idag är (Tent pegging)
som dem ska slå till märken på marken
som var träning för att slå till elefanternas ben

AzizNas
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 september 2006, 12:13
Ort: Lidingö

Inlägg av AzizNas » 22 september 2006, 13:56

Armborst var också väldigt kapabla till att skada fiender, då Armborst skjuter mycket hårdare än pilbågar. En skäkta går rakt igenom vilken rustning som helst.

Och du, sikte är nog inte SÅ viktigt i strid, om en hel hord på flera tusen man rusar mot dig. Missar du en kille, så träffade du nog någon annan i stället.

Jag har också hört att man använde spanska ryttare mot elefanter.

men: Vid den tiden Armborstet kom till Europa, så hade man redan slutat använda elefanter ca. 300 år innan.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 september 2006, 15:19

AzizNas skrev:Jag har också hört att man använde spanska ryttare mot elefanter.
Eller kanske *host* fotanglar...
http://www.faktoider.nu/fotanglar.html

AzizNas
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 september 2006, 12:13
Ort: Lidingö

Inlägg av AzizNas » 25 september 2006, 08:50

Du menar... Kaltrops? Såna där taggiga spikar man strödde ut på marken för att skada fienders fötter?

Jag läste en gång på GBoH´s hemsida om att man använde kaltrops mot elefanter.

Skriv svar