Alexander-överskattad?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad dog Alexander av?

Inlägg av Hexmaster » 27 juni 2005, 14:26

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Jag har länge undrat i vilken eller vilka sjukdomar Alexander Den Store dog av?
Ett nyckelbegrepp är CPC, "clinicopathological conference" - det är när medicinare träffas och diskuterar ett dödsfall, i det här fallet ett historiskt, och försöker att avgöra dödsorsaken utifrån befintliga uppgifter. Den intressantaste verkar ha ersatts av en CPC om Schliemann, men det finns en del att hämta ändå.

http://www.pothos.org/alexander.asp?ParaID=62
http://www.umm.edu/news/releases/bug.html

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 27 juni 2005, 14:32

Dûrion Annûndil skrev: Romarna var ju (tvärtemot de grekiska statsstaterna) desto frikostigare med Romerskt Medborgarskap, och med försök att assimilera befolkningen till deras kulturvanor, varför erövrade folk snart kom att betrakta sig som romare, vilket minskade friktionen i riket efter åtminstone en generation. Detta skedde dock ibland med hårda metoder...
Ja det var ju deras variant, som gör de ganska unika också. Att låta de erövrade få bli en del av imperiet och behandla dem milt om de böjer sig för övermakten, är ju inte särskilt vanlig metod av senare erövrare. Romarnas tolerans mot de erövrades religion och kultur var ju stor, men dessa tog ändå till sig av den romerska kulturen och språket och satte värde i att bli romerska medborgare, oerhört snabbt. För att ilustrera det hela brukar jag påpeka att Vercingetorix sonsöner var stolta romerska officerare, vilket jag läst nånstans. Men det är ändå en skillnad på den romerska och den alexanderska varianten vill jag mena.
Dagwood D. Dusseldorf skrev: Jag har länge undrat i vilken eller vilka sjukdomar Alexander Den Store dog av?

Vet någon det?
Jag såg en dokumentär där man lade fram teorin att man i medicinskt syfte använde sig av nysrot uner antiken, i mycket små mängder är denna rot bra mot sjukdom. Men i större mängder, vilket inte behöver vara särskilt mycket större, är den dödlig. Man jämförde de symtom man kunde få fram på alexander, exempelvis i form av hur länge han var sjuk innan döden inträdde, och några fall av nysrotsförgiftning under koreakriget. Man kom fram till att detta antagligen var skälet, Alexander fick feber, och läkarna vårdade honom med nysrot, man räknade med Alexanders kända otålighet och föreställer sig att han krävde att läkarna skulle öka dosen så att han blev frisk snabbare, och detta utan att man kände till konsekvenserna av ökade doser. Hans död var alltså ett medicinskt misstag enligt denna teori, och man räknar också med att om någon ville mörda honom, skulle inte detta ske i fegaktigt smyg med gift utan med dolk inför många ögon eftersom det snarare var makedoniernas melodi sa man.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 juni 2005, 15:49

Perra skrev:För att ilustrera det hela brukar jag påpeka att Vercingetorix sonsöner var stolta romerska officerare, vilket jag läst nånstans.
Det där ser intressant ut... Lyckas i hastigheten inte ens googla fram någon sida där påståendet nämns, än mindre styrks, men om det är sant så ska det väl gå att visa..?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 27 juni 2005, 16:53

Hexmaster skrev: Det där ser intressant ut... Lyckas i hastigheten inte ens googla fram någon sida där påståendet nämns, än mindre styrks, men om det är sant så ska det väl gå att visa..?
Att du inte hittar påståendet att just Vecingetorix sonsöner blev det kan bero på att jag i mitt dimmiga huvud har blandat ihop saken, det är från Gibbons verk Det romerska rikets nedgång och fall och står på sida 46 av 1600, och det var ett år sedan jag läste det så det kanske kan vara en förmildrande omständighet. Så här står det i alla fall. :)
Huvudelen av befolkningen kom på detta sätt i åtnjutande av de romerska lagarnas välsignelse, speciellt vad så betydelsefulla angelägenheter som äktenskap, testamenten och arv beträffar, och vägen till framgång var öppen för dem vilkas ärelystnad sekunderades av kejserlig gunst eller personliga meriter. Sonsönerna till de galler som hade belägrat Caesar i Alesia förde befäl över legioner, tjänstgjorde som provinsguvernörer och blev medlemmar av senaten i Rom. Och deras ärelystnad rubbade inte statens lugn, tvärtom var den intimt förbunden med dess trygghet och storhet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 juni 2005, 16:58

Ja, det var avgjort skillnad. Aldrig fel att kontrollera påståenden, eller hur? ;)

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 27 juni 2005, 17:00

Absolut inte!

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

Alexander Den Stores Död

Inlägg av Confident » 28 juni 2005, 14:16

Dûrion Annûndil skrev:
Dagwood D. Dusseldorf skrev:Ursäkta mitt snabba inhopp i diskussionen...

Jag har länge undrat i vilken eller vilka sjukdomar Alexander Den Store dog av?

Vet någon det?


Mvh/Dagwood :)
Allt man vet är att han dog med feber. Sedan har man spekulerat i att det var av Malaria, eller av gift.

Mvh -Dan

Tack! :)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Vad dog Alexander av?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 juni 2005, 13:04

Hexmaster skrev:
Dagwood D. Dusseldorf skrev:Jag har länge undrat i vilken eller vilka sjukdomar Alexander Den Store dog av?
Ett nyckelbegrepp är CPC, "clinicopathological conference" - det är när medicinare träffas och diskuterar ett dödsfall, i det här fallet ett historiskt, och försöker att avgöra dödsorsaken utifrån befintliga uppgifter. Den intressantaste verkar ha ersatts av en CPC om Schliemann, men det finns en del att hämta ändå.

http://www.pothos.org/alexander.asp?ParaID=62
http://www.umm.edu/news/releases/bug.html
De här spekulationerna är dock endast spekulationer. Arrianos berättar bara att Alexander hade feber i ca 4 dagar, som blev värre med tiden, tills han somnade in efter en sista mottagning av generalerna. De andra källorna om att han skulle haft ont i magen och dylikt, och att liket skulle bevarats långt efter hans död, kan man lika gärna förklara med att magont skulle kunna tolkas som bevis för förgiftning, eller att Alexanders övermänskliga kropp inte drabbades av dödens förruttnelse... Så han kan lika gärna skurit sig i fingret och dött av baciller. Han rörde sig över ett stort område, med gott om nya sjukdomar att snappa upp, och mången infektion att få från sina sår...

Mvh -Dan

Användarnamn?
Utsparkad
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 januari 2005, 11:20
Ort: Irland och Stenungsund.

Inlägg av Användarnamn? » 30 juni 2005, 15:19

Förresten, var alexander homosexuell? De flesta var väl det på den här tiden. Bisexuell är nog den rätta termen, tror jag, om man tycker om båda könen.

Vad hände med Alexanders son förresten, blev han mördad?

FredrikR1
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 juli 2012, 13:36

Re: Alexander-överskattad?

Inlägg av FredrikR1 » 7 maj 2016, 15:20

Hur är källäget för Alexander? Finns det samtida, oberoende källor för hans existens och förehavanden? Jämför med en viss J från N.

Skriv svar