Äldre historiker

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Ask
Ny medlem

Äldre historiker

Inlägg av Ask » 15 januari 2005, 02:47

Hej

Jag undrar om någon vet ifall det går att få tag på översättningar på några av de gamla romerska historieskrivarna. den period som jag är mest intresserad av är från 50f.kr till 200 ekr. Jag vet om de som Wahlström & Widstrand har släppt och innehar några av dem. Jag söker alltså översättningar utöver dessa. Om ni har någon bra sida eller vet var jag kan få tag på dem så är jag tacksam........

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Re: Äldre historiker

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 januari 2005, 02:59

Ask skrev:Hej

Jag undrar om någon vet ifall det går att få tag på översättningar på några av de gamla romerska historieskrivarna. den period som jag är mest intresserad av är från 50f.kr till 200 ekr. Jag vet om de som Wahlström & Widstrand har släppt och innehar några av dem. Jag söker alltså översättningar utöver dessa. Om ni har någon bra sida eller vet var jag kan få tag på dem så är jag tacksam........
Tyvärr är det torrt med svenska översättningar... Det bästa vore att köpa exempelvis engelska översättningar, för det finns det mängder av, och de är även indelade bättre (efter orginalet) än de svenska som Linnér översatt... Kolla på Bokus, eller Akademibokhandeln, eller Amazon.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 januari 2005, 12:54

Paul Åströms förlag har givit ut Plinius, Ovidius m.fl., i den boken jag har (Plinius Naturalis Historia i urval) från 1997 står att man förbereder Caesar, Plautus, Xenofon... Just den boken följer originalets indelning helt och hållet, det ser man eftersom varje uppslag har originaltexten till vänster, och den svenska till höger. Förträffligt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 januari 2005, 17:09

Ja, kan ju vara värt att höra av sig till. Paul Åströms Förlag:
http://www.forlagshuset.se/Astrom_forlag.html

Skriv svar