Amasonmyten

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
LasseMaja
Redaktör emeritus

Amasonmyten

Inlägg av LasseMaja » 13 juni 2004, 09:28

Vilka var amasonerna, de fruktade kvinnliga krigarfolket? Finns det några historiska kopplingar till en verklig folkgrupp ledd av kvinnor?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 juni 2004, 10:35

Inte direkt, men nyare forskning har påvisat en betydande del kvinnliga krigare och någon form av ledare hos skyther och sarmater under den antika perioden

Användarvisningsbild
Hugin
Medlem

Inlägg av Hugin » 13 juni 2004, 11:43

Om jag inte minns fel fanns Amasonerna med på Trojanernas sida i Illiaden

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 13 juni 2004, 13:49

Kapten_Gars skrev:Inte direkt, men nyare forskning har påvisat en betydande del kvinnliga krigare och någon form av ledare hos skyther och sarmater under den antika perioden
Men grekerna skilde på skyter, sarmater och amasoner. De trodde att sarmaterna var avkomman mellan skytiska män och amasonkvinnor

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 juni 2004, 13:54

Tja jag avser inge i först ahand literära källor utan utgrävningar där det visat sig att en rad krigar gravar innehöll kvinnor och inte män. Tex den "Gyllene krigaren".

Amason myten i sig är ju mest ett exempel på en grekernas bild av dåliga/onaturliga kvinnor snarare än faktiska beskrivningar av en svunnen tid.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 13 juni 2004, 22:07

Jo det är jag underförstådd med, sarmaterna hade ju kvinnliga krigare - som ju med största sannolikhet gett upphov till myten om amasonerna. Men grekerna själva trodde ju att amasonerna var en egen "ras"

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 juni 2004, 20:45

Har jag förstått saken rätt... Hade sarmaterna kvinnliga krigare? :)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 16 juni 2004, 23:41

Dûrion Annûndil skrev:Har jag förstått saken rätt... Hade sarmaterna kvinnliga krigare? :)
Ja det råder nog ingen tvekan om det, eftersom man hittat sarmatiska kvinnogravar där den döde begravts med vapen och rustningsdelar. Men inte nog med det - flera av dessa kvinnliga skelett visar även skador som orsakats av strid (pilar, hugg m.m.). Hur vanligt det var med kv9innliga krigare och vilken funktion dessa hade vet jag inte, men det förekom uppenbarligen i en viss skala

/Mikael

robnil
Medlem

skyter

Inlägg av robnil » 9 augusti 2004, 10:08

Vad jag förstår så var skyter inget folkslag utan bara en slarvig och i klassisk romers arrogant stil bara en benämning på alla vildar och barbarer som kom från ryssland. Precis som att alla vildar och barbarer som kom norrifrån kallades germaner och alla söderifrån kallades morer.
Stämmer det?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Re: skyter

Inlägg av Djinghis Khan » 11 augusti 2004, 18:18

robnil skrev:Vad jag förstår så var skyter inget folkslag utan bara en slarvig och i klassisk romers arrogant stil bara en benämning på alla vildar och barbarer som kom från ryssland. Precis som att alla vildar och barbarer som kom norrifrån kallades germaner och alla söderifrån kallades morer.
Stämmer det?
Det är också vad jag hört. Men å andra sidan fanns det många likheter mellan de kulturer som fanns på stäpperna mellan Ungern och Altai. Smideskonsten, textilvävnad, mönster - ja de finns en del gemensamma nämnare. Men frågan är ifall dessa likheter är resultatet av kontakter eller ett gemensamt ursprung. Helt klart är att de olika skytiska folken var olika rent genetiskt. Längst i väster var skyterna (de egentliga skyterna) indo-iransktalande och "rasmässigt" kaukasoida - många verkar ha varit blonda och ljusare än greker i allmänhet. Längre österut, i Altairegionen och södra Sibirien (Kurganklturen i Pazyryk) var folken asiater, men man vet inte vilka språk de talade

/Mikael

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Re: skyter

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 augusti 2004, 11:34

robnil skrev:Vad jag förstår så var skyter inget folkslag utan bara en slarvig och i klassisk romers arrogant stil bara en benämning på alla vildar och barbarer som kom från ryssland. Precis som att alla vildar och barbarer som kom norrifrån kallades germaner och alla söderifrån kallades morer.
Stämmer det?
Skyterna dyker upp som en grekisk benämning på en kulturgemenskap vid Svarta Havets norra delar (Ukraina, Kaukasus) långt innan romarna börjar benämna någon. De hade alltså främst en gemensam kultur (med förkärlek för hästar) inom konst och levnadssätt, och begravningsriter. I övrigt har vi ju Sarmater i Ryssland under romersk tid.
Barbarer i norr hade även fler benämningar än Germaner, tillexempel Kelter (Galler)...
Morer är en benämning från medeltiden har jag för mig, kommet av en förkortning av Almoraviderna i Spanien?

Mvh -Dan

robnil
Medlem

Inlägg av robnil » 23 augusti 2004, 14:10

Mmm.. morer är den ursprungsbefolkning som levde i libyen under romartiden. Libyen var på den tiden i praktiken hela nordafrika från gibraltar sund till egypten. Ett extremt opålitligt och krigiskt folk, allt enligt romarna själva.

Idag = berber

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 augusti 2004, 12:22

robnil skrev:Mmm.. morer är den ursprungsbefolkning som levde i libyen under romartiden. Libyen var på den tiden i praktiken hela nordafrika från gibraltar sund till egypten. Ett extremt opålitligt och krigiskt folk, allt enligt romarna själva.

Idag = berber
Snarare var morerna de svarta som levde i nuvarande nordvästra Afrika, från ungefär Tunisien till Marocco. Maures på latin, från grekiskans Mauros, mörk/svart. Därav den romerska provinsen Mauretania. Libyerna däremot kallades Libyer, eftersom de hade haft långt tidigare kontakter med både grekiska kolonier (Kyrene) och Egypten. Inte samma sak alltså. Längre västerut låg som bekant Karthago, vilka ingalunda kallades Morer eller Libyer, och senare blev provinsen runt Karthago provinsen Africa, och till viss del Numidia (provinsindelningarna ändrades lite grann över tiden).

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 24 augusti 2004, 12:50

Det finns ett folk som antingen var grannar till skyterna eller som var skyter själva vars namn är själva ursprunget till den lärda benämningen på kannibaler. Är dessa skyter också?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 25 augusti 2004, 22:06

Widsith skrev:Det finns ett folk som antingen var grannar till skyterna eller som var skyter själva vars namn är själva ursprunget till den lärda benämningen på kannibaler. Är dessa skyter också?
Kannibaler? "Kannibaler" är ju en förvanskning av "Karibier". Den enda lärda benämningen på kannibal är väl antropofag (gr. "människoätare"), men jag känner inte till ngt sådant folk. Kimmerier?

/Mikael

Skriv svar