Quiz: Forntiden & Antiken

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 18 november 2018, 12:20

Tack Amund
Vi går bakåt i tiden - varsågod
Tja, faktiskt längre än t.o.m. trådens ''ramar'' sträcker sig....i denna
likbil.jpg
likbil.jpg (114.83 KiB) Visad 587 gånger
- återbördas till Jorden - kvarlevorna av en man som avled för omkring 42 000 år sedan :(

Berätta mera …..

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 18 november 2018, 13:37

Gissar att vi befinner oss vid den uttorkade sjön Lake Mungo i New South Wales och återbördandet av kontinentens äldsta homo sapiens - Mungomannen och mungokvinnan..?

https://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Mungo_remains

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 18 november 2018, 22:04

Amund skrev:
18 november 2018, 13:37
Gissar att vi befinner oss vid den uttorkade sjön Lake Mungo i New South Wales och återbördandet av kontinentens äldsta homo sapiens - Mungomannen och mungokvinnan..?

https://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Mungo_remains
Perfekt Amund!

Troligen bara i Australien, det var möjligt att återkräva och jordsätta en så gammal homo-sapiens fossil - :roll:
Mungo_Man.jpg
Amund hittar säkert någon yngre fråga - :wink:

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 19 november 2018, 18:19

Tack Varjag! Självklart så går vi till modernare händelser :)

Denne man:

Ideolog.jpg
Ideolog.jpg (4.67 KiB) Visad 567 gånger

hade ju idéer om hur ett rike ska drivas. Fast nu levde ju han inte under antiken så vi plockar in denne man istället:

Kejsare.jpg
Kejsare.jpg (13.75 KiB) Visad 567 gånger

Ideologi eller pragmatik... Hursomhelst så var denne kejsare mycket framgångsrik med något som även han på första bilden tyckte var nödvändigt.

Vad då? Och vem är kejsaren..?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 21 november 2018, 16:47

Jag ger svaret på en måhända lite luddig fråga - Det är kejsaren Hadrianus som likt Hitler, dock efter ett judiskt uppror ansåg att judarna skulle utrotas. Han förbjöd omskärelse, Torahn och den judiska kalendern. Han kanske lät mörda så många som 580.000 judar innan de skingrades från det som var Judéen? Åtminstone påstod Dio Cassius detta. Om det stämmer kanske det överträffar Förintelsen i sin destruktiva effektivitet? :(

Frågan är fri!

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 17 juli 2019, 16:13

Jag provar att blåsa liv i denna tidsperiod som är vår civilisations historiska vagga.

Det finns ett adverb och ett som används om en fältherre som strider försiktigt och undviker fältslag för att istället inrikta sig på att störa (den ofta överlägsna) fiendens försörjningsbas, proviantering etc. men även slå till i mindre operationer när tillfälle bjuds. Men huvudsakligen handlar det om att undvika batalj eftersom man då har sämre förutsättningar att segra.

Det är en fältherre under antiken som bildat skola för denna taktik som många fältherrar i modernare tider tagit efter och han har även fått ett tillnamn som avser detta fenomen (på latin förstås).

Vilken antik fältherre handlar det om..?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 19 juli 2019, 08:22

Verksam under de Puniska krigen. :wink:

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av sveahk » 19 juli 2019, 09:45

Puniska krigen? Då tänker du nog på Quintus Fabius Maximus Verrucosus, även kallad Cunctator, "Sölaren". Som han blev kallad efter sin mer eller mindre framgångsrika guerillakrigföring mot Hannibal. https://sv.wikipedia.org/wiki/Quintus_Fabius_Maximus

?

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 19 juli 2019, 12:44

sveahk skrev:
19 juli 2019, 09:45
Puniska krigen? Då tänker du nog på Quintus Fabius Maximus Verrucosus, även kallad Cunctator, "Sölaren". Som han blev kallad efter sin mer eller mindre framgångsrika guerillakrigföring mot Hannibal. https://sv.wikipedia.org/wiki/Quintus_Fabius_Maximus

?

Hans K
That's the man! :D Den i antiken bevandrade George Washington ska visst ha insett att en fabiansk taktik var det enda sättet att besegra britterna som skulle vara för starka i ett regelrätt slag. Den ryske marskalken Kutuzov som tillämpade samma taktik mot Napoleon sägs däremot av elaka tungor ha använt den taktiken på grund av velighet och feghet, vilket i så fall ledde till en stor seger den gången.

Sveakh kanske söker en antik batalj - Varsågod! :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av sveahk » 19 juli 2019, 13:57

Tackar Amund, och jodå, bataljer fanns det fullt av under den s.k. antika tiden. Jag har sökt ut en, där en stad blev erövrad för näst sista gången under den tid som denna kviss avser...och det var denna något heroiserat porträtterade man som var chef för de erövrande styrkorna...
han i dörren.jpg

Vem var han och vilken stad avses?

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 19 juli 2019, 14:34

Jag gissar att vi ser Attila kliva in i Konstantinopel.

EDIT nej det gör vi inte alls då jag nu läst att Konstantinopel inte intogs förrän på 1400-talet. Alltså är vi annorstädes vid någon för mig helt obekant händelse.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 19 juli 2019, 16:37

Jag tycker målningen ganska väl uttrycker hur en obildad barbar tar i besittning ädla vackra civiliserade saker och ting som denne inte riktigt förstår sig på. :P Gissar på Alarik I som erövrar Rom i början av 400-talet..?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 19 juli 2019, 18:45

Amund skrev:
19 juli 2019, 16:37
Jag tycker målningen ganska väl uttrycker hur en obildad barbar tar i besittning ädla vackra civiliserade saker och ting som denne inte riktigt förstår sig på. :P
Bakbundna kvinnor? Sådant brukar barbarer förstå sig på.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av sveahk » 20 juli 2019, 09:31

Amund skrev:
19 juli 2019, 16:37
Jag tycker målningen ganska väl uttrycker hur en obildad barbar tar i besittning ädla vackra civiliserade saker och ting som denne inte riktigt förstår sig på. :P Gissar på Alarik I som erövrar Rom i början av 400-talet..?
Alarik I hade det utan vidare kunnat vara,eftersom han som en icke-romare (glömde jag säga i frågan...) under kvissens tidsepok intog Rom - men, jag skrev
sveahk skrev:
19 juli 2019, 13:57
...där en stad blev erövrad för näst sista gången under den tid som denna kviss avser...
...så personen ifråga, han på bilden, förstörde Rom många, många år tidigare. Så vem var denne härförare, här skulpturerad som galjonsfigur...?
grabben.jpg

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 20 juli 2019, 09:52

Då är vid den galliska erövringen av Rom år 390 f.kr. Det verkar vara en keltisk grupp som kallades senoner.

Mannen på bilden är inte känd till namn men hans titel var Brennus, vilket verkar vara en återkommande titel på galliska härförare.

Klurigt formulerad fråga. Jag har gissat och letat mycket men landade aldrig i Rom.

Skriv svar