Quiz: Forntiden & Antiken

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5039
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 8 december 2015, 17:13

varjag skrev:Franz Löhner?, Varjag
Denna teori kände jag inte till, så det är förstås inte rätt svar :) Jag ska ta och läsa om den.

gunship skrev:Jag läste någon artikel i National Geographic om att man hade interna ramper, och vände stenarna i öppna utrymmen i varje hörn?

En sök på internet hittade jag artikeln; Jean-Pierre Houdin. http://news.nationalgeographic.com/news ... -room.html
Ja, det var Jean-Pierre Houdin jag tänkte på.

Vad som är sanningen om hur de byggdes är väl inte avgjort ännu, men vissa modeller med ramper verkar innebära en massa merjobb. Det blir som att bygga en pyramid för att bygga en pyramid. Nu var väl kanske effektivitet det första de tänkte på, men ändå.

Din fråga, gunship.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av gunship » 8 december 2015, 23:44

Oj, jag har inte frågor för så här många rätta svar, jag släpper den fri!

Det där med rampen låter ologiskt för mig, att bygga en pyramid till är ett ganska stort projekt...

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5039
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 9 december 2015, 17:59

gunship skrev:Oj, jag har inte frågor för så här många rätta svar, jag släpper den fri!

Det där med rampen låter ologiskt för mig, att bygga en pyramid till är ett ganska stort projekt...

Ja just, jag glömde ett inte i mitt inlägg. I vissa förslag ingår ramper som innehåller otroliga mängder sten, och man kan ju undra var denna sten är i så fall.

Här är en ny fråga. Och som jag inte kan ladda upp bilder får ni inte högerklicka på denna bild nu heller.

Bild

På denna stele är ett folkslag för första gången nämnt i skrift. Vad är det för folk, och som bonus, vad är det för stele?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 9 december 2015, 21:40

Memeptha-stelen nämner f.f.g. ''israeliterna''....

Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5039
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 9 december 2015, 23:30

Heh, ja, det var kanske inte en så svår fråga.

Din tur, Varjag.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 10 december 2015, 10:05

Tack koroshiya
I -
...ett fort vid Nilens strand....jpg
upptäckte en skarpögd soldat något...de barbariska byggmästarna enbart använt som murtegel...... :roll:

Vad var det, vad hette fortet och bonus för soldatens namn....?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 10 december 2015, 21:38

Utan den skarpögde soldaten, är det tveksamt om vi lärt oss tyda de egyptiska hieroglyferna..... :wink:

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 11 december 2015, 10:34

...barbarernas murtegel....jpg
...barbarernas murtegel....jpg (35.46 KiB) Visad 860 gånger
:wink: , Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9751
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 11 december 2015, 21:30

Definitivt Rosettastenen? Med lite hjälp ( :oops: ) så svarar jag även Löjtnant Pierre-François Bouchard och Fort Julien..?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 11 december 2015, 22:34

Amund skrev:Definitivt Rosettastenen? Med lite hjälp ( :oops: ) så svarar jag även Löjtnant Pierre-François Bouchard och Fort Julien..?
100%-igt rätt!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rosettestenen
Rediscovery


"Image of a contemporary newspaper report from 1801 of approximately three column inches describing the arrival of the Rosetta Stone in England"


Report of the arrival of the Rosetta Stone in England in The Gentleman's Magazine, 1802
On Napoleon's 1798 campaign in Egypt, the expeditionary army was accompanied by the Commission des Sciences et des Arts, a corps of 167 technical experts (savants). On July 15, 1799, French soldiers under the command of Colonel d'Hautpoul were strengthening the defences of Fort Julien, a couple of miles north-east of the Egyptian port city of Rosetta (Modern day Rashid). Lieutenant Pierre-François Bouchard spotted a slab with inscriptions on one side that the soldiers had uncovered.[36] He and d'Hautpoul saw at once that it might be important and informed general Jacques-François Menou, who happened to be at Rosetta.[A] The find was announced to Napoleon's newly founded scientific association in Cairo, the Institut d'Égypte, in a report by Commission member Michel Ange Lancret noting that it contained three inscriptions, the first in hieroglyphs and the third in Greek, and rightly suggesting that the three inscriptions would be versions of the same text. Lancret's report, dated July 19, 1799, was read to a meeting of the Institute soon after July 25. Bouchard, meanwhile, transported the stone to Cairo for examination by scholars. Napoleon himself inspected what had already begun to be called la Pierre de Rosette, the Rosetta Stone, shortly before his return to France in August 1799
Amund mejslar vidare!

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9751
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 12 december 2015, 17:07

Jag tackar Varjag för frågan! Och Rosettastenen tog naturligtvis britterna hand om sedan. Nästa fråga:

Pythagoras känner de flesta till och även vad han är mest känd för, det han är mest känd för är ju en formel lämplig att använda för att räkna ut vissa höjder bland annat. Detta löste en av hans läromästare tidigare på annat sätt när han var i Egypten och skulle mäta höjden på en pyramid. Vem var läromästaren och hur löste han problemet?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 13 december 2015, 00:03

Det var Thales från Miletus som ville veta hur hög Cheopspyramiden var.

Han kollade in längden av pyramidens skugga vid en viss tidpunkt - då skuggans längd var = dess höjd.

Innan, experimenterade han teorin med en käpp av känd längd - och i mindre skala. När skuggan av käppen -
var = dess höjd - upprepade han detsamma med pyramiden. Och fick dess höjd...brilliant!

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9751
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 13 december 2015, 08:50

varjag skrev:Det var Thales från Miletus som ville veta hur hög Cheopspyramiden var.

Han kollade in längden av pyramidens skugga vid en viss tidpunkt - då skuggans längd var = dess höjd.

Innan, experimenterade han teorin med en käpp av känd längd - och i mindre skala. När skuggan av käppen -
var = dess höjd - upprepade han detsamma med pyramiden. Och fick dess höjd...brilliant!

Varjag
Och ett lika brilliant geometriskt svar från Varjag som därmed tar oss vidare i Antikens mysterier - Varsågod! :D

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 13 december 2015, 10:09

Tack Amund

Vi stannar på platsen s.a.s. - och ett annat snille......
Vem sysslar med vad här?
snillrik metod.gif
snillrik metod.gif (4.11 KiB) Visad 834 gånger
Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9751
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 13 december 2015, 12:12

Det måste vara Eratosthenes som mäter jordens omkrets genom att mäta skuggans vinkel på en obelisk i Alexandria, samtidigt som solen står i zenit i Syene 800km bort. Denna vinkel fick han till 7,2 grader, vilket är lika med 1/50 av det runda jordklotets 360 grader. Alltså blir jordens omkrets därmed 800 km x 50 = 40000km om vi nu för enkelhetens skull använder metriska enheter och inte stadier?

Skriv svar