Quiz: Forntiden & Antiken

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Låst
Användarvisningsbild
kentauer
Medlem

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av kentauer » 6 mars 2011, 18:51

Tack varjag,,,,

Antikens största krigskepp!!!!

Antikens störta krigskepp byggdes åt Ptolemaios IV i slutet av 200 talet före kr
detta monster beskrivs som 125 m långt 17 m brett och förstäven nådde 21 m över vattenytan.
dom vanligaste stridsskeppen vid den här tiden var jhu trireme (treroddare)
frågan är: hur många roddar rader var detta skepp på ???

För att inte göra det allt försvårt

Athenaios deipn 5.203e-204-b;
plutarchos vit.Demetr.43-5)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 mars 2011, 03:10

Gissar sägenomspunna Tessarakonteres - en hiskelig galär med 40-man vid varje årpar.... 8O
Sägnen spinner vidare om en roddarbesättning av 4000 man - innan stridsbesättningen om 2500-3000 man räknades....

Marinlitteraturen har debatterat detta och andra fantastiska typer, med 3-4-5 och fler roddardäck och om det överhuvudtaget var möjligt fysiskt - att manövrera de allt längre åror som krävdes i det översta däcket.
Jag tvivlar - att det fanns plats för så många och långa på ett skepp som ''bara'' var 125 meter långt. (OM det ens gick att bygga ett så stort skrov av trä?)

Varjag

jslat
Medlem

Inlägg av jslat » 7 mars 2011, 13:55

Nog kan man bygga ett 125 m långt träskrov.
Sen har jag alltid varit skeptisk till många roddardäck. Just för kaoset i att maövrera årorna från de övre däcken.
Säg fem roddardäck med 20 roddare på varje åra :) Ju högre upp, ju långre åra och längre drag för varje årtag. Um du är inner-roddare på däck 5 får du ju springa 20 meter fram och tillbaka för varje årtag. Jag undrar om man kan bygga åror i den längden. Men du får frisk luft och gott om motion.
Om du å andra sidan jobbar på undre däcke. Kort åra, kort drag men å andra sidan har du nog all slags orenlighet som droppar ner från ovanliggande däck.

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem

Inlägg av kentauer » 7 mars 2011, 17:23

Visst är det Tessarakonteres .....
och visst är det en fyrtioroddare jag sökte,,,
i fören satt 7 st rammar,årorna i den översta raden var 17 meter långa, tack vare blytungder i ändarna ska dom ha varit lättare att hantera.
Fyra styrmän manövrerade varsin roderåra som mätte 13,5 m
skeppet hade dubbla stävar & akterspeglar
på jungfruresan bemanades skeppet av 4000 roddare samt 2,500 matroser.
plus själva dockan som skeppet byggdes i hade tillvärkats av timmer från 55 mer normala fartyg,,,

Det har föreslagits att Ptolemaios skepp i själva verket var en typ av katemaran
något som dom dubbla akterspeglarna & det fyra rormännen talar för,,,

hursom helst sattes aldrig fyrtioroddaren i i strid, utan fungerade mer som en turistattraktion

Bra jobbat varjag

Varjag står vid fören och seglar vidare med nästa fråga...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 mars 2011, 03:51

Nog kan man bygga ett 125 m långt träskrov
Det är diskutabelt.....jag anser inte det. D.v.s. om man vill ha ett skrov som inte ''flexar'' vid minsta sjögång I(och så småningom springer läck och går av)

Ta en titt i länken;
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wo ... oden_ships

Ngnstans vid c:a 70-75 meters skrovlängd - blir det problem. Flera av de listade skeppen, hade dessutom järnspant och ''strakes'' (längsförstärkningar, av järn) - som ORLANDO och MERSEY >
102.1 m
(335 ft) 18.3 m
(60 ft) HMS Orlando and HMS Mersey 1858-1871, 1875 resp. sold as scrap These British warships were pushing the limits of what was possible in wooden ship construction and suffered structural problems.[25][26]

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 mars 2011, 04:17

Och tack kentauer....när vi ändå ror med åror - här en annan ''rekonstruerad'' bild av en skuta med många roddare....
palatsliknande.jpg
palatsliknande.jpg (90.53 KiB) Visad 1685 gånger
Medias behov av att tillfredsställa nyfikenheten i förväg s.a.s. - tog sig detta uttryck. Verkligheten skulle visa sig vara annorlunda.

Vad försökte konstnären avbilda?, Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 8 mars 2011, 08:43

Det är ett av Caligulas skepp på Nemisjön.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 mars 2011, 11:13

koroshiya skrev:Det är ett av Caligulas skepp på Nemisjön.
Ja det är riktigt. Men - som det tänktes ha sett ut, i juli anno 1906 i Scientific American Magazine :)

Att det legat ett stort skeppsvrak på Nemisjöns botten var känt sedan medeltiden av fiskare, att det faktiskt var två skeppsvrak upptäcktes först på 1800-talet av dykare. Men hur skeppens form egentligen var - avslöjades inte förrän 1929 när den av Mussolini beordrade torrläggningen av sjön - avslöjade ett flundreformat skrov av väldiga dimensioner....
Nemi_Ship_Hull_1930.jpg
Nemi_Ship_Hull_1930.jpg (32.71 KiB) Visad 1665 gånger
Om Calle Gula lät bygga bägge skeppen - eller bara det större, tvista di lärde om än idag. Det var oerhört synd - att skeppen och deras museum stacks i brand 1944 (antagligen av kommunistpartisaner) och berövade mänskligheten dessa unika klenoder från Antiken :roll:

koroshiya tar nästa årtag, Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 8 mars 2011, 11:42

Javisst var det. Man skulle ha varit en romersk kejsare på den tiden. Det står att de hade rinnande kallt och varmt vatten på skeppen :o

Här kommer en fråga som kanske är väldigt enkel.

Sumers största stad var Uruk, redan för över 5000 år sedan fanns där över 50 000 invånare. Vad var det egentligen som fick Sumer att blomstra så, som gjorde det möjligt att skapa sådana städer redan för mycket länge sedan?

jslat
Medlem

Inlägg av jslat » 8 mars 2011, 17:53

Bödrig åkermark och utveckling av jordbruket brukar ju vara den drivande faktorn bakom alla tidiga högkulturer. Handel kom senare. Och åkerbruk passar ju in bra i tvåflodslandet där man kan få flera skördar varje år. Så det blir min gissning.

nool
Medlem

Inlägg av nool » 8 mars 2011, 17:57

jslat skrev:Bödrig åkermark och utveckling av jordbruket brukar ju vara den drivande faktorn bakom alla tidiga högkulturer. Handel kom senare. Och åkerbruk passar ju in bra i tvåflodslandet där man kan få flera skördar varje år. Så det blir min gissning.
Jag skulle vilja lägga till träplogen och irrigation. båda gjorde jordbruket mycket effektivare, vilket innebar att man kunde föda en betydligt större befolkning.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 8 mars 2011, 23:47

jslat skrev:Bödrig åkermark och utveckling av jordbruket brukar ju vara den drivande faktorn bakom alla tidiga högkulturer. Handel kom senare. Och åkerbruk passar ju in bra i tvåflodslandet där man kan få flera skördar varje år. Så det blir min gissning.
"Nästa årtag" gjorde att det var handel och transport jag kom att tänka på. Jag ger rätt för ditt svar, jslat.

Jag visste inte hur jag skulle formulera frågan på ett mer specifikt sätt för då hade det blivit alldeles för lätt. Det jag hade i åtanke var utnyttjande av vatten för transport med båtar. Nästan alla städer låg vid vatten och en förutsättning för kommande arbetsuppdelning var att man kunde samla in resurser på ett enkelt sätt, och sedan att man kunde distribuera dem och idka handel med dem. Vilket också var något man tidigt gjorde. I sin jakt på exotiska varor etablerade Uruk också diverse kolonier. En skulle kunna vara Tell Brak vilken ligger vid en biflod till Eufrat i Syrien.

Men självfallet är det ingen mening att transportera något om det inte finns något :D Man tror att området gav skördar som var ca. 2-3 gånger så stora som i angränsande områden vilka kanske bara hade tillgång till regnvatten på åkrarna. Troligen var det också lättare för dem att ha stora boskapshjordar då man kunde låta djuren beta på skördade åkrar. Sumer var också välsignat med många vilda djur och ett gott fiske.

Kanske kan man säga att områdets resursrikedom och dess geografiska förutsättningar verkade tillsammans och att de var ungefär lika viktiga.

Jslat transporterar oss till nästa fråga :)

jslat
Medlem

Inlägg av jslat » 9 mars 2011, 14:42

Söker en byggnad som har varit
Mausoleum
Fortifikation
Fängelse
Fortifikation
Museum
i den ordningen.

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem

Inlägg av kentauer » 9 mars 2011, 15:23

Kan det möjligtvis vara

kejsar Hadrianus mausoleum (Castel Sant'Angelo)

jslat
Medlem

Inlägg av jslat » 9 mars 2011, 16:24

Det kan det vara. Kanske passar in på andra byggnadsverk också, men Castel St'Angelo var vad jag sökte.

Kentuaer, hitta på en ny fråga.

Låst