Quiz: Forntiden & Antiken
Re: Quiz: Forntiden & Antiken
Kan det vara någon form av Besvärjelser medaljong??
Nej - ett sorts ''diplomatpass'' är en bättre beskrivning......kentauer skrev:Kan det vara någon form av Besvärjelser medaljong??
Frågans metallbricka är mycket yngre än trådens epok - men - principen var densamma.....
Kan det vara frågan om något sorts intyg för att bevisa att en slav blivit frigiven?
Slav - nej, tvärtom; i översättning >
By the strength of Eternal Heaven,
an edict of the Emperor
He who has no respect shall be guilty.

By the strength of Eternal Heaven,
an edict of the Emperor
He who has no respect shall be guilty.
En form av intyg att bedriva handel för köpmänn,,
Det är en mongolisk paiza - ett ''pass'' som berättigar bäraren till VIP-behandling inom riket. Frågans, dateras till Yyan-dynastin 1271- 1368. Brickan är c:a 18 centimeter hög, gjord av järn med texten i silver. Standardutförandet tyder på att den tilldelats mongoliska postryttare i det s.k. Yam- eller Örtöö-systemet, med blixtbefordran av post och meddelanden över oerhörda avstånd.kentauer skrev:En form av intyg att bedriva handel för köpmänn,,
Mongolerna fick idén från Kina, där pài-zi hade använts långt tidigare för att befullmäktiga emissarier och tjänstemän som skickades ut i landet på Kungs/Kejsares uppdrag. Marco Polo, på sin hemresa fick en pài-zi för att underlätta sin färd genom Asien. Ordet förekommer även i persiskan och det är intressant hur mycket orden liknar vårt moderna Pass........
http://en.wikipedia.org/wiki/Paiza
Frågan är fri, Varjag
Det var intressant lärdom var jag,,,har aldrig hört talas om detta pass förut,
Men jag hoppar in med en fråga,
vad i herrans namn är detta för ett skräcksenarium??
vad är det som visas på bilden..
Men jag hoppar in med en fråga,
vad i herrans namn är detta för ett skräcksenarium??
vad är det som visas på bilden..
- Bilagor
-
- en kuslig bild.jpg (27.75 KiB) Visad 1059 gånger
Julius Caesar rappoterade om att människor blev brända i stora brinnande figurer av korg som brännoffer till gudarna i Gallien.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
helt rätt Giancarlo
Även Druiderna i brittanien som ämmnade praktisera Människoffring i viss mån. bla,genom att bränna levande människor i rotting liknande människo gestalter även kallad "wicker man"
Kentauer
Giancarlo tar nästa fråga
Även Druiderna i brittanien som ämmnade praktisera Människoffring i viss mån. bla,genom att bränna levande människor i rotting liknande människo gestalter även kallad "wicker man"
Kentauer
Giancarlo tar nästa fråga
Tack!
Den historieskrivning vi har idag har gjort att vi idag beskriver många forntida länder på deras grekiska eller latinska eller ibland hebreiska namn. Men de hette egentligen något helt annorlunda på det inhemska språket. Vilka civilisationer/stater hette så här på det inhemska språket i respektive område:
Rasenna
Kien-gir
Kemet
Hachamaneshian
Qart-ḥadšat
Hatamti
Den historieskrivning vi har idag har gjort att vi idag beskriver många forntida länder på deras grekiska eller latinska eller ibland hebreiska namn. Men de hette egentligen något helt annorlunda på det inhemska språket. Vilka civilisationer/stater hette så här på det inhemska språket i respektive område:
Rasenna
Kien-gir
Kemet
Hachamaneshian
Qart-ḥadšat
Hatamti
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Vi snackar stora tungviktare till gamla kulturer här. Google kanske kan hjälpa. 
Det här får nog bli ett samarbete. Jag kan bidra med Rasenna som är de vi kallar etruscerna. Ingen aning om de andra.
Margaritas ante porcos
Ja nog är google enda hoppet härRasenna
Kien-gir
Kemet
Hachamaneshian
Qart-ḥadšat
Hatamti
Kien-gir = Sumer
Kemet = Egypten
Hachamaneshian = Persien
Hatamti = Elam
Qart-hadsat kan jag inte hitta - suck
Jag kan hjälpa varjag 
Rasenna bör vara etruskerna och Qart-ḥadšat är Nystad, eller Karthago. När de frågade om Neapel i på spåret gissade jag på Karthago :'(
Rasenna bör vara etruskerna och Qart-ḥadšat är Nystad, eller Karthago. När de frågade om Neapel i på spåret gissade jag på Karthago :'(