Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 22 juni 2006, 00:05

The Ghost skrev: i en debatt osmanagich och kujundzic ( ledare för de som är emot utgrävningen, ) ni anar inte hur osmangich knäckte henne i debatten med argument,
Bara för att Osmanagic är en skickligare retoriker än vissa av hans motståndare gör inte honom till en seriös röst. Snarare ter han ser alltmer som en skicklig lurendrejare.

Det hela ser alltmer ut som en storskalig cirkus.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 juni 2006, 12:49

Nu har jag följt den där tråden till och från, måste nästan skriva att jag inte vet varken in eller ut i denna diskussion. Om jag sammanfattar det kort, så hittades en "pyramid" för ett tag sedan, det har jag förstått. Men någonting som jag inte förstår det är själva omständigheterna kring denna upptäck. Jag har påpekat tidigare att arkeologiska institutionen på Uppsala universitet känner till denna upptäck, mejlen som jag fick därifrån har jag tidigare gett ut i denna tråd. P g a svaret som jag fick, så måste det tyda på en arkeologisk utgrävning. :roll: Jag har inte heller förstått, hur upptäcktes den, finns inga tendenser på att det kan eventuellt vara en bortglömd stad under jorden på kullen?
Osmanagic
Jag har förstått att han/hon upptar en funktion med pyramidforskningen i Bosnien, men var är det som egentligen stämmer om denna person? Såvitt vad jag har förstått så ligger ganska mycket i luften kring denna person.

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 22 juni 2006, 13:50

Stefan Lundgren skrev:Nu har jag följt den där tråden till och från, måste nästan skriva att jag inte vet varken in eller ut i denna diskussion. Om jag sammanfattar det kort, så hittades en "pyramid" för ett tag sedan, det har jag förstått. Men någonting som jag inte förstår det är själva omständigheterna kring denna upptäck. Jag har påpekat tidigare att arkeologiska institutionen på Uppsala universitet känner till denna upptäck, mejlen som jag fick därifrån har jag tidigare gett ut i denna tråd. P g a svaret som jag fick, så måste det tyda på en arkeologisk utgrävning. :roll: Jag har inte heller förstått, hur upptäcktes den, finns inga tendenser på att det kan eventuellt vara en bortglömd stad under jorden på kullen?
Geologer verkar i alla fall inte tro annat än att det rör sig om ett berg (det torde väl framgått ganska tydligt). Arkeologisk undersökning verkar också lite tveksamt att kalla det. Det finns säkert arkeologiska lämningar där, och frågan är vad som händer med dem...
Expertisen verkar skeptisk.
Stefan Lundgren skrev: Jag har förstått att han/hon upptar en funktion med pyramidforskningen i Bosnien, men var är det som egentligen stämmer om denna person? Såvitt vad jag har förstått så ligger ganska mycket i luften kring denna person.

Stefan
Själv så tycker jag det är ganska tydligt vad för slags person det rör sig om.

Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 22 juni 2006, 15:43

Stefan Lundgren skrev:Jag har förstått att han/hon upptar en funktion med pyramidforskningen i Bosnien, men var är det som egentligen stämmer om denna person? Såvitt vad jag har förstått så ligger ganska mycket i luften kring denna person.
En funktion som pajas möjligen. Han innehar ingen befattning i någon akademisk institution någonstans.

Det är synd att Osmanagics hemsida endast finns på bosniska (http://www.alternativnahistorija.com). Den skulle kunna ge dig en bra uppfattning om vad för slags spekulationer herr Osmanagic har varit sysselsatt med. Han har en serie verk Alternativhistoria, som uppstått som en produkt av hans turistresor till Latinamerika. I dem menar han bl.a. att:

"Det är dags att kalla saken vid dess rätta namn.

Maja är ett medvetandenivå. Maja är liv hos en själ som lever i harmoni med kosmiska processer. Maja är förståelsen för att den förgängliga fysiska kroppen endast är ett transportkärl som hjälper i den andliga utvecklingen.

Var och en av oss kan vara maja. Det borde i sjäva verket vara vårt mål. Att nå maja-medvetandetillståndet."

Det fortsätter i samma anda. Det finns inget spår av några arkeologiska utgrävningar, slutsatser och knappt ens några fysiska iakttagelser från platserna han besökt. De faktauppgifter som förekommer är kortfattade och av ytterst allmänt hållen karaktär. Den stora hemligheten (att majafolket var utomjordingar) serveras så småningom.

(Original: http://www.alternativnahistorija.com/AH5.htm#uvod
Vrijeme je da se stvari nazovu pravim imenom.

Maja je stanje svijesti. Maja je zivot duse koja zivi u harmoniji sa kosmickim procesima. Maja je razumijevanje da je prolazno fizicko tijelo samo vozilo koje pomaze u spiritualom razvoju.

Svako od nas moze biti Maja. Zapravo, to bi i trebao biti nas cilj. Postici Maja stanje svijesti.

(min översättning)

Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 22 juni 2006, 15:46

Oh förlåt jag såg inte att Pyramidologist var framma redan med liknande info. Men som sagt, det är utomjordingar hit och dit. Snart får jag väl veta att mina förfäder kommit till planeter i ett stort skepp som när som helst kommer att lyfta från Visocica-berget igen. Det kunde i o f s förklara ett och annat på Balkan. :idea:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 juni 2006, 16:24

sabo skrev:Oh förlåt jag såg inte att Pyramidologist var framma redan med liknande info.
För all del - om det upprepas tillräckligt många gånger finns kanske en möjlighet att det når fram till mottagaren..?

Men hade där funnits en pyramid hade det kvittat hur galen Osmanagic än var. Som det är finns ingen pyramid, men istället nyttjar man falska citat, falska experter och varenda sten med någorlunda raka kanter för att försöka leda sin sak i bevis. Det är en skillnad mot Schliemann (som också var amatör och mytoman).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 juni 2006, 16:41

Tack till er som har svarat.

Jag har samtidigt svårt att tänka mig att bosnierna skulle haft nåt samöre med egyptierna, om inte någon från Egypten råkade "trilla" in i den nuvarande Bosnien och påpekade för bosnierna att det skulle vara intressant för dem om det också byggde en pyramid. När jag tänker på den föregående meningen, så tycker jag att det verkar osannolik. Visserligen var egyptierna sjövana(eller har jag fel i det?), men jag tror inte på någon innovation därifrån.

Med tanke på det så tror jag heller på en bortglömd stad som en gång var beläget på denna kulle.
Hexmaster skrev
Som det är finns ingen pyramid, men istället nyttjar man falska citat, falska experter och varenda sten med någorlunda raka kanter för att försöka leda sin sak i bevis.
När jag fick svaret från den arkeologiska institutionen på Uppsala universitet så verkade det som att dom tyckte det var en spännande. Med tanke på det som du skrev kan man nästan utgå ifrån att dom har ändrat sin åsikt. Jag har också indikationer på att det inte är en pyramid, skämtsam inför midsommarhelgen kan jag skriva att kullen från långt håll ser ut som den där "avfallskullen" utanför Rimbo i Roslagen. :D

Osmanagic då? Så han är alltså en amatör och inte en utbildad arkeolog, med tanke på vad andra har för uppfattning om honom. Utan att jag har nämnt det tidigare så tycker jag att han är lite dålig insatt i ämnet. Jag skulle nog vilja veta vad en arkeologisk institution har att säga om detta som är baserad på Balkan.

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 22 juni 2006, 16:45

Stefan Lundgren skrev: När jag fick svaret från den arkeologiska institutionen på Uppsala universitet så verkade det som att dom tyckte det var en spännande.

Stefan
Själv så tyckte jag nog att svaret var rätt "artigt avvaktande", som man säger. :-)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 juni 2006, 17:08

Stefan Lundgren skrev:Osmanagic då? Så han är alltså en amatör och inte en utbildad arkeolog, med tanke på vad andra har för uppfattning om honom.
...Om den här tråden ska få fira 1000 inlägg med värdighet så kan vi väl få slippa att rapa upp fakta mer än tio gånger? Osmanagic är "Houston (US) resident author, hobby archaeologist and independent pyramid researcher."
http://en.wikipedia.org/wiki/Semir_Osmanagi?

Vad den egyptiska kopplingen beträffar - Även om det så vart en pyramid är det naturligtvis inte självklart att idén kom från Egypten, i synnerhet som Osmanagicen först menade att Visocica var flera gånger äldre än någon egyptisk pyramid. Det är en enkel geometrisk konstruktion som mycket väl kan uppföras av oberoende ingenjörer.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 22 juni 2006, 20:01

Detta kanske är lite väl off topic, men då får väl en moderator göra vad han/hon finner nödvändigt. Finns det någon koppling mellan Osmanagic och von Däniken mer än att de har lite "alternativa" förklaringar på saker och ting? Jag har läst rätt mycket von Däniken och måste villigt erkänna att han framstår faktiskt som övertygande vid en jämförelse. Jag måste också erkänna att jag finner vissa av von Dänikens teorier intressanta även om man kan ha en del åsikter om hans sätt att bedriva sin "forskning". Har Osm och Däniken någon relation till varandra? Har von Däniken uttalat sig om denna "pyramid"?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 juni 2006, 12:02

Så länge vi håller oss till den bosniska pyramiden och inte EvD i allmänhet går det naturligtvis bra att diskutera hans ev. syn på densamma -- på officiella hemsidan http://www.daniken.com hittar jag i hastigheten en enda notis om den, och den skildrar överraskande nog Hardings avfärdande: "Bosnian 'pyramid' created by nature, say European experts". Kanske Erich inte gillar konkurrens..? (Särskilt ironiskt eftersom han har en maya-pyramid i sidhuvudet. Ach ja.)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 juni 2006, 12:20

Vad jag undrar är nu hur de bosniska volontärerna tycker och tänker för tillfället? Blir de fler eller mindre? Blir de övertygade eller dessillusionerade? Hur är rotationen - åker de som varit där hem efter att ha insett sanningen, för att ersättas av nya storögda volontärer?

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 23 juni 2006, 16:04

Vad jag undrar är nu hur de bosniska volontärerna tycker och tänker för tillfället?
inget speciellt, förutom att de jobbar för sitt land, och de är glada att hjälpa till att utgräva pyramiden

Blir de fler eller mindre?

som alltid vardagar tisdag till fredag 50 volontärer , men på helger kan det vara mellan 200 till 300

Blir de övertygade eller dessillusionerade?

:lol: :lol:

människa, idag var de press konferenas, hoppas jag kan läsa den vetenskapliga delenpå nätet, det har inte kommit än, med egyptiska experter är 100% övertygade att det rör sig om en pyramid

Hur är rotationen - åker de som varit där hem efter att ha insett sanningen, för att ersättas av nya storögda volontärer?

Mvh -Dan
:lol: :lol: du är rolig , verkligen

det ända problemet i det hela projektet är att det behövs massor av arkeologer oh geologer, och mer pengar

men UNESCO har sagt om det verkligen är en pyramid kommer de finansera projektet , så vi får bara hoppas nu

NU frågar jag er alla

Om det här är inte pyramider, hur kan egyptiska experter och andra tro att det här är pyramider ?????, med tanke på att det har forskat pyramider i flera veckor , hur förklarar ni det , hallå det är egyptier, som har erfarenhet med pyramider, hur kan de tro på det, det är något som inte stämmer här :D

här är bilder från press konferensaen där de presenterade sina bevis

osmanagich i inledningen
http://img84.imageshack.us/img84/1733/pr17lj.jpg

osmanagich med aly berekat och lamida al hadidy
http://img96.imageshack.us/img96/17/pr21cb.jpg

grekisk arkelog nancy gallou och kroatiska arkelogen silvana cobanov
http://img48.imageshack.us/img48/7849/pr10sq.jpg

aly berekat gör presentation av bevis framför jurnalister
http://img76.imageshack.us/img76/7061/pr38lq.jpg

lamia al hadidy gör presentation av bevis
http://img48.imageshack.us/img48/2859/pr42ue.jpg

hoppas vi kan läsa raporten på engelska , där vi har riktiga vetenskapliga bevis

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 23 juni 2006, 21:18

som jag har förstått så har Barakat sagt att människorna har format berget till en pyramid och placerat sten blocken där

så det här är nytt info, jag som trodde att under hela berget är sten pyramid med som det ser ut som har människorna format berget till en pyramid och placerat stenblocken där

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 24 juni 2006, 01:01

The Ghost skrev:
Vetenskapliga argument vore välkommna. Det har inte synts till några hittills, vad jag har sett. Bara hänvisningar till alla raporter som kommer att komma snart...
vi får se vad de presenterar på freddag

Nu har fredag passerat och det är lördag!

Skriv svar