Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
myom
Medlem

Inlägg av myom » 29 maj 2006, 14:53

The Ghost skrev:
Aly Barakat är ju ingen expert på pyramider, han verkar ju jobba på någonting motsvarande "Sveriges geologiska undersökning".
han är både geolog och expert på pyramider, alltså material som har använts för att bygga i pyramider och han är skickat på bägaran av Zahi Hawas att komma till bosnien undersöka pyramider
Det skulle inte förvåna mig om jag har studerat mer om pyramider än han har.
struntprat
Vad har du för info som listar Baraks resp. Dûrion Annûndils meriter när det kommer till just Pyramider?
The Ghost skrev:
Finns det någon bildtext eller beskrivning till bilderna?

nej, det behövs inte fråga mig :lol:
Varför vill du inte bifoga bildtexterna till alla de bilder som du postar här?

- för kritiska mot pyramidteorin?
- för okritiska?
- du vill vara i händelsernas centrum?

De där bilderna kan lika gärna vara från en utgrävning varsomhelst, eller från mycket kritiska sidor som kommenterar utgrävningen i Bosnien (för bildmaterialet verkar ju bara mer och mer bekräfta att formationerna är naturliga.

Källor tack...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 maj 2006, 16:09

Just Hawass rekommendation av Barakat är jag nyfiken på. Zahi Hawass är en odiskutabel auktoritet, det verkar konstigt om han skulle rekommenderat någon som inte var uppgiften mogen. Å andra sidan borde han inte ha rekommenderat någon som redan bestämt sig för vad han trodde om det hela..?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 maj 2006, 18:53

The Ghost skrev:han är både geolog och expert på pyramider, alltså material som har använts för att bygga i pyramider
Man är som sagt ingen expert på pyramider bara för att man känner till sten som geolog.
The Ghost skrev:
Det skulle inte förvåna mig om jag har studerat mer om pyramider än han har.
struntprat
Bevisa det.
alla som jobbar där säger tvärtom
Sabo hade ett intressant inlägg om hur det nu fungerar där nere i Bosnien, så jag har intrycket att grupptrycket är betydande att inte säga något ont om "pyramiden". Man undrar ju vad alla de som frivilligt gräver där tänker egentligen, för det borde bli allt mer uppenbart att de inte gräver i en pyramid utan ett berg.
1. berget har 4 sidor , som en pyramid
Tittar man på de topografiska kartorna finns inga 4 sidor.
2. flat top
Likt ett berg.
3. har terass
Likt ett berg. Termen "terass" är ju vilseledande dessutom, det är ju bara mera berg, inte någon "tillfartsväg". Riktiga pyramider har för övrigt inga terasser heller.
4. under berget hittas stenblock som formar pyramid väggar
Några sådana stenblock som formar väggar har vi inte sett.
5. om rådet har ett nät av tunlar
Något nät av tunnlar har vi inte sett.
6. satelit bilder visar att berget kyls fortare än området vilket är karakteristisk fr byggnader, som har hål i den här fallet , rum och tunlar
Det är karraktäristiskt för berg, och satellitbilderna visar inga avvikelser från resten av bergen i området. De är bara vad Osmanagic säger att det gör, men titta en gång till på satellitbilderna.
7. de har hittat koppling material som håller ihop stenblocken , liknande i egyptiska pyramider
Att man verkligen hittat sådant material har vi inte sett. En fullgod förklaring på vad detta skulle kunna vara om det nu finns något har vi ju fått av OldCode.
8. berget är vänd nord-syd öst-väst, vilket är karateristisk pyramider
Berget avviker från de riktningarna lite grann, men visst. Men det bevisar ingenting, det finns massor med berg som man kan få sidorna att ligga i de riktningarna.
9. igår har jag pratat med geofyiskern smailbegovic som jobbade för NASA, han sade att det fanns ingen glaciation i området som gjorde att stenblocken är flata
Nu när vi sett hur pass flata de där stenblocken är, så ser vi att de inte är mer flata än något annat bergs stenblock. Och att det inte är några stenblock, utan naturligt sprucket berg.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 29 maj 2006, 18:58

Av alla de miljarder berg och kullar som finns på vår jord är det högst sannolikt att åtminstone ett av dem får något som liknar formen av en pyramid, och dessutom står med sidorna i nord-syd och väst-östlig riktning. Chansen att det är ett berg tror jag är minst lika stor som att det skulle vara en pyramid.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 29 maj 2006, 19:04

Stefan Lundgren skrev: Nu påstår jag inte att pyramiden i Bosnien är en avfallshög, men jag kan inte låta bli att dra denna koppling. Men utgångspunkten är att arkeologiska institutioner följer utvecklingen på pyramiden med stort intresse.

Stefan
Men är det beroende på att man tror att det är en pyramid, eller att man vill ha trovärdig information innan man ev överväger att det rör sig om en pyramid?

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 29 maj 2006, 19:07

Det är (för mig) just nationalismaspekten som gör detta rätt tveksamt
.

/ varför , vem skulle inte vara stolt att ha vara världens största pyramid i sin trädgård :D
Men om det verkligen är en sådan fantastiskt upptäckt som en del vill få det till så märks väl det snart bland världens arkeologiska tidsskrifter.
att riktiga internationella arkeologer inte känner till hela saningen är pga bosniska arkeologer och historiker som är emot projektet för att de säger sina lögner till dem och de skriver i sina tids skrifter, som Mark rose skrev i "archelogy" och art newspaper

men komm ihåg när egyptiska experter kommer i juli och mexikanska i augusti och om de säger att det är pyramid då ska ni se hur media reagerar med överraskning

alla som kommer dit och ser med sina egna ögon sudar bort tviveln att det rör sig om en pyramid, alla blir positiv överskade, utländska arkeloger erbujder till och med hjälp att kontakta deras univeristet så att de är med i projketet, amerikaner från univeristet kommer på sommaren , jag har läst en österikisk man säga att han ska försöka hitta donatorer till projketet i Österrike

det här projektet är öppet för alla människor, alla kan komma och hjälpa till ingeting göms

Nu påstår jag inte att pyramiden i Bosnien är en avfallshög, men jag kan inte låta bli att dra denna koppling. Men utgångspunkten är att arkeologiska institutioner följer utvecklingen på pyramiden med stort intresse.

Stefan
jag tror att när egyptiska och mexikanska experter bekräftar att det är en pyramid kommer det krylla av internationella arkeloger där nere

Vad har du för info som listar Baraks resp. Dûrion Annûndils meriter när det kommer till just Pyramider?
jag har läst på en sida radio-televison hemsida Visoko, de har intervujat Barakat, och han har sagt vad han gör

Varför vill du inte bifoga bildtexterna till alla de bilder som du postar här?
för att det finns inga komentarer

- för kritiska mot pyramidteorin?
- för okritiska?
- du vill vara i händelsernas centrum?
nej inget av det

De där bilderna kan lika gärna vara från en utgrävning varsomhelst, eller från mycket kritiska sidor som kommenterar utgrävningen i Bosnien (för bildmaterialet verkar ju bara mer och mer bekräfta att formationerna är naturliga.

Källor tack...

tror du att jag är så oseriös , och dum person att jag skulle ljuga er :? skulle jag skäma ut mig så där bara

Just Hawass rekommendation av Barakat är jag nyfiken på. Zahi Hawass är en odiskutabel auktoritet, det verkar konstigt om han skulle rekommenderat någon som inte var uppgiften mogen. Å andra sidan borde han inte ha rekommenderat någon som redan bestämt sig för vad han trodde om det hela..?
det är inte så att han bestämde sig utan han fick material innan han komm till bosnien , det är därför

tänk så här också, tror du att barakat skulle skäma ut sig bara så där , det här nyhetetn förljer all media och om hans vänner från egypten säger nej det är inte en pyramid :? vad skulle de tycka om honom då ????

allt tyder att det rör sig om en pyramid inget bevis emot teorin om pyramiden, att pyramiden inte liknar andra pyramider och är någon sort primitiv pyramid som vi inte kände till

kolla den här texten som jag hittade , jag vet inte om den är pålitlig , avgör själva
The Bosnian valley of Egyptian pyramids
- By Marco Guido Corsini

I am pleased to satisfy the request of Mr. Meho, of the Bosnian Pyramid Team, to write an article, to be published on http://www.bosnianpyramid.com, concerning my opinion (based on my research) that the pyramids in the Bosnian valley near Visoko are of Egyptian origin.

The recent beginning of digs of a presumable pyramid – the socalled pyramid of the Sun – near Visoko, 22 kilometers north of Sarajevo (Bosnia-Herzegovina), is for me a wonderfull event since I have spent more than 30 years of my life (I will be 52 y. o. in May the 16th this year) in a research that concludes itself with the plausibility of Egyptian pyramids in Greece (where pyramids were unburied too) and obviously in the nearby ex Jugoslavia (where it seems that three other pyramids stand near the one under actual investigation, that is the pyramids of the Moon, of the Earth and of the Dragon; these names where given to the hills which cover the pyramids by the promoter and director of the archaeological expedition Semir Osmanagič).

My work begins with the decipherment and interpretation (a task, this of the interpretation, as difficult as the other of decipherment) of the Phaistos Disc and lasts from 1984 to 2005 (we must add 15 years of preliminary statistic and structural study). This document was found in the palace of Phaistos (Crete) in 1908, nearly a century ago. It is “The Apotheosis of Rhadamanthys”, the record of the funerary ceremonies of Rhadamanthys (massacred in about 1570 B. C. by the men of Tydeus, one of the Seven against Thebes) led by his son Minos in Giza (Egypt) between the cenothaph (Rhadamanthys was really buried in the necropolis of Thebes, while Giza was the acient sacred town midway from Upper and Lower Egypt, so the Great Sphinx, alias Deione, alias Tarania, in the Apotheosis is called dyon khoron porike, procuress of the Two Lands, and dyon khoron daimon, goddess of the Two Lands) and the Great Sphinx (megale sphinx in the Apotheosis). In the Greek legend Rhadamanthys and Minos were the sons of Zeus and the Phoenician Europe, sister of Cadmus founder of Thebes in Boeothia. In my decipherment Rhadamanthys is the Egyptian pharaoh Seqenenra Tao II and Minos his son Ahmose, the founder of the XVIII dynasty. So the war of the Seven against Thebes was not against the Boeotian Thebes. It was the war of the pharaohs of XVII and XVIII dynasties of Upper Egypt (capital Thebes) against the Hyksos who occupied the Delta (Lower Egypt).

The “Apotheosis of Rhadamanthys” (Apotheosis, since the dead king is now a personification of the god Ra, the Sun; and for this reason the Disc is of the golden colour of the Sun) is in Greek, at that time, about 1544 B. C., the official language of Phaistos, the capital of Crete under Egyptian authority. So Minos was pharaoh of the unified Egypt, but, as king over a great empire (in the Apotheosis Minos is called eyrakro bagos, the highest king), his Egyptian name (and that of his father Rhadamanthys) was translated in the local language of the peoples subject to the Egyptian power. About in 1600 B. C. the influence of Egypt under the Greek pharaohs reaches (through Greece and Crete) the heart of Germany, where the panoply of the Celtic warrior of Nebra includes two Mycenaean swords and a shield with the representation of the Egyptian solar bark. In reality Rhadamanthys and Minos were not Egyptians of origin, and if Minos was born (following my decipherment) in Het (Diospolis Parva), in Egypt, probably Rhadamanthys was born in Crete. Cadmus and Europe were born in Syria, and Cadmus (in the Greek tradition) introduced in the Pelasgian speaking Greece the writing (probably that of the Phaistos Disc, whose creation under Egyptian influence may be dated about 2000 B. C.; see in my website http://xoomer.virgilio.it/corsinimg the Appendix to my principal edition od the Phaistos Disc: The Apotheosis of Seqenenra Tao II/Rhadamanthys on the Phaistos Disc, ca. 1544 B.C. and On the Pelasgian writing of the first palace of Phaistos, October 2005), so he was in touch with the Greeks, and I think that Pelasgians were a Proto-Greek people. Rhadamanthys and Minos were pharaohs of the big empire founded between the XVIII and XVI century by the Hyksos and then conquered by the Egyptian pharaohs of the XVIII dynasty.

Cadmos, Europe, Rhadamanthys and Minos were all of Indo-European origin. Probably of Hurrite origin (names such as Tarania and Maniaportes in the Apotheosis are of Hurrite – the names are the same in Sanskrit – origin), a people who came from the Caucasus and arrived in the Mediterranean through Syria. Minos reigned over a big empire in Africa, Asia and Europe, and in Europe the prevalent language was the Greek of Greece and Crete. Cadmus (of the Indo-European branch of the Hyksos dynasty) founded Thebes, but, when the cult of Dionysus spread in Thebes, he and his wife Harmony founded a new kingdom in the land of the Illyrians (Apollodorus, Bibliotheca, III, 5), that is the people who lived in actual Bosnia-Herzegovina. And the underground labirinth which connects one another the four Bosnian pyramids is another bridge which unite Egypt to Bosnia through Crete. So we must expect from the diggings of the Bosnian valley of pyramids not only pyramids, but, best of all, documents in Greek and, more ancient, Pelasgian language, written in the same, or strictly related, writing of the Phaistos Disc. Some scientists think that Pelasgians/Philistines went to Gaza (Palestine) from the north of Europe walking through Illyria. So these historic traces point out that in the Bosnian valley of pyramids we may (if I am correct and the archaeologists fortunate) found the more ancient footsteps of the European (Pelasgian and Caucasian) man guided by the more ancient and wise Egyptian and Syrian (Hyksos) civilizations. But we are just at the beginning of the research in Bosnia (and not only in Bosnia, since we do not know much about Pelasgians and ancient Europe) and our reconstruction must always be based on the future archaeological and, I hope, epigraphic, evidence.

San Gordiano, Civitavecchia, April 24, 2006
marcoguidocorsini@libero.it

article found here http://xoomer.virgilio.it/corsinimg/index.htm

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 maj 2006, 19:17

tryggve skrev:
Stefan Lundgren skrev: Nu påstår jag inte att pyramiden i Bosnien är en avfallshög, men jag kan inte låta bli att dra denna koppling. Men utgångspunkten är att arkeologiska institutioner följer utvecklingen på pyramiden med stort intresse.

Stefan
Men är det beroende på att man tror att det är en pyramid, eller att man vill ha trovärdig information innan man ev överväger att det rör sig om en pyramid?
Javisst, måste man har det.
När jag tog kontakt med arkeologiska institutionen på Uppsala universitet så kände dom till arbetet i Bosnien(vad heter orten nu igen?). Men jag fick inte direkt svar på vad dom ansåg vara för nåt, en pyramid? Monument som har blivit täckt av jord? eller om denna "pyramid" har en historisk förankring.

Anledningen jag skrev så i mitt föregående inlägg var ju att när jag åkte förbi den aktuella platsen i torsdags(har gjort det många gånger) så kom jag tänka på pyramiden i Bosnien. Nu känner jag till att den platsen utanför Rimbo i Roslagen är en "komposthög", men den topografiska aspekten är ungefär detsamma. Nu går det inte att jämföra "högen" utanför Rimbo med det som händer i Bosnien förutom att det är vegetation på såväl jordhögen som "pyramiden" i Bosnien.

Stefan

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 29 maj 2006, 19:34

varför , vem skulle inte vara stolt att ha vara världens största pyramid i sin trädgård
Europas största menar du väl? Det skrev du innan i alla fall. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 maj 2006, 19:46

The Ghost skrev:
det är inte så att han bestämde sig utan han fick material innan han komm till bosnien , det är därför
Okej.
The Ghost skrev:tänk så här också, tror du att barakat skulle skäma ut sig bara så där , det här nyhetetn förljer all media och om hans vänner från egypten säger nej det är inte en pyramid :? vad skulle de tycka om honom då ????
Om Barakat sades det först att han kom från ett visst universitet, vilket inte stämde. Det nämndes ett annat namn också, jag har inte sett något mer om denne sedan dess.

Men jag var främst nyfiken på Hawass, vars auktoritet man ju stödjer sig på. Den ende nu levande egyptolog jag kan namnet på är numero uno i branschen. Håller han med Barakat så har Osmanagic en fullpoängare.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 29 maj 2006, 21:34

En intressant artikel från NY Times om utomjordingsteori/Atlantis-Osmanagic och vad riktiga vetenskapsmän från Bosnien säger: http://www.nytimes.com/2006/05/15/world ... ee&ei=5070

Registrering (gratis) krävs.

Mvh Petter

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 29 maj 2006, 21:58

Men jag var främst nyfiken på Hawass, vars auktoritet man ju stödjer sig på. Den ende nu levande egyptolog jag kan namnet på är numero uno i branschen. Håller han med Barakat så har Osmanagic en fullpoängare.
det har sagt att barakat är rekomenderad av hawas , plus att hawwas själv har sagt att det är möjligt att det finns pyramider i bosnien

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 29 maj 2006, 23:56

The Ghost skrev: att riktiga internationella arkeologer inte känner till hela saningen är pga bosniska arkeologer och historiker som är emot projektet för att de säger sina lögner till dem och de skriver i sina tids skrifter, som Mark rose skrev i "archelogy" och art newspaper

men komm ihåg när egyptiska experter kommer i juli och mexikanska i augusti och om de säger att det är pyramid då ska ni se hur media reagerar med överraskning

alla som kommer dit och ser med sina egna ögon sudar bort tviveln att det rör sig om en pyramid, alla blir positiv överskade, utländska arkeloger erbujder till och med hjälp att kontakta deras univeristet så att de är med i projketet, amerikaner från univeristet kommer på sommaren , jag har läst en österikisk man säga att han ska försöka hitta donatorer till projketet i Österrike
Bra, då är det bara för teamet att skriva ihop en ordentlig rapport, och skicka in till etablerade arkeologiska tidsskrifter. Och då hoppas jag verkligen att arbetet bedrivs på ett sådant sätt att det är möjligt att göra det.
På vad jag har sett hittills verkar det inte riktigt bedrivas så, men vad vet man...
Ska också bli intressant att se vad som händer om experterna som kommer dit kommer fram till att det inte är en pyramid.

Det verkar som sagt som det finns stort intresse av att man vill ha det till en pyramid oavsett vad man hittar, och att bedriva en undersökning så slår mig som aningen farligt ur ren objektivitetssynvinkel. Rent potentiellt så borde det då finnas stort utrymme för rent önsketänkande från utgrävarnas sida.
Men vi får väl se.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 30 maj 2006, 00:09

Hexmaster skrev:
Jag letade lite snabbt med Google, och det jag hittade var att Hawass hade rekomenderat en expert som hade åkt till utgrävningen i Bosnien, inte att han själv hade uttalat sig om det var en pyramid eller ej. Jag googlade dock bara lite snabbt, så det kanske finns mer.

http://www.egyptologyblog.co.uk/2006/05/18.html

Eller ja, denna expert hade ju tidigare arbetat för Hawass, det kanske var kopplingen? Dock borde han ju då ha bra kompetens, tycker man.

Hawass har ju en egen hemsida, så det kanske finns något där.

http://guardians.net/hawass/

Gazija
Medlem

Inlägg av Gazija » 30 maj 2006, 00:19

Här är jag igen efter ett litet uppehåll. :) Som jag ser så har ni inte saknat mig så mycket. :)
Nya debattörer har tillkommit och striden om pyramider rasar för fullt. Ja eller nej. Frågan blir obesvarad ett tag till.
Ärligt talat så är jag fortfarande inte själv övertygad om att det finns en pyramid där nere. Jag hoppas förstås att det stämmer. :)
Tänkte tillbringa semestern i hemlandet och passa på och ta en titt på utgrävningar men det blir sällan som man planerar. Ingen Bosnien resa för min del i år. Synd.
Trots att vi saknar ordentliga, riktiga och godkännda bevis på att det ÄR en pyramid byggd av människor finns det en del tecken som visar att berget Visocica döljer något.
Visst, pyramidmotståndare, allt detta kan vara naturligt också. :)
Det som är hittills säkert är att det är INTE avfallshög. :)
Istället för att analysera stenblocken som har grävts upp och andra fynd har jag försökt att analysera Osmanagic.
Killen har rest hit och dit, forskat lite om pyramider, skrivit några böcker med minst sagt diskutabla teorier osv.
Han fick för sig att berget Visocica döljer en pyramid. Byggd av människor dessutom.
Hur det hela kunde ha börjat vet jag inte. Berget har alltid sett ut som en pyramid. Folk bor ju där runt omkring.
Men ingen har någonsin vågat säga att det ÄR en pyramid. Varför? Det ser ju ut som en pyramid.
Ju, på Balkan och i f.d. Jugoslavien är det väldigt lätt att bli galen förklarad om man kommer med några avvikande påståenden. Det visste Osmanagic. Men ändå så vågade han att komma ut med detta påstående.
Och han blev förklarad som galning, lycksökare, drömmare osv.
Men Osmanagic fortsatte. Förra året gjorde de några provborrningar på olika sidor av berget. Han fick en fjärranalys av sattelit som förstärkte hans övertygelse. Han visste att han inte kan räkna med några statliga pengar för att finansiera det hela så han skakade fram pengar på egen hand.
Sedan började man gräva. På alla fyra sidor öppnade man tre öppningar på olika höjder, en på nedre delen, en i mitten och en i övre delen. På samtliga öppningar hittills så har de hittat sten eller stenblocken. Det som jag tycker är intressant är att på just samtliga 12 öppningar så hittar man "pyramidliknande" konstruktion.
Om bara en öppning på vilken sida som helst visade att det inte finns några sten eller stenblock så skulle pyramidteorin vara död och Osmanagic borta som vinden.
Men pyramid teorin lever fortfarande. På vissa bilder så ser de ut som en jättesten med sprickor men på vissa bilder så ser man klart och tydligt tunga stenblock placerade på varandra i flera lager.
Egyptiern Ali Barakat kom dit också och tog en titt. Han tyckte att det kan vara en "primitiv pyramid" och att stenblocken som var staplade på varandra är byggda av människor. Det var hans första intryck.
Här blev man inte klokare heller. Vi fick inga kommentarer om stenblocken som ser ganska naturliga ut.
Varför är det skilnad på de mindre men staplade på varandra och en jättestor med sprickor? Det var kanske därför han sa att den är primitiv? Den är inte byggd på samma sätt överallt. Eller så är vissa delar naturliga och vissa tillbyggda?
Hur som helst, pyramidteorin lever fortfarande. Nya killar från Egypten och Mexico kommer dit och skall bedömma om det kan vara en pyramid. Mediabevakningen är imponerande trots all skepticism.
Men som jag sa tidigare. Osmanagic kan inte trolla fram en pyramid. Kanske David Coperfield :) .
Finns den så får han f-n gräva fram den snarast möjligt annars blir den här tråden hur lång som helst. :)

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 30 maj 2006, 13:56

det här är intresannt som de hittade på monumentala platån framför pyramiden

Bild

något sort fosil

Bild

Bild

hehehe konstigt

pyramid väggar
Bild

Skriv svar