Här är jag igen efter ett litet uppehåll.

Som jag ser så har ni inte saknat mig så mycket.
Nya debattörer har tillkommit och striden om pyramider rasar för fullt. Ja eller nej. Frågan blir obesvarad ett tag till.
Ärligt talat så är jag fortfarande inte själv övertygad om att det finns en pyramid där nere. Jag hoppas förstås att det stämmer.
Tänkte tillbringa semestern i hemlandet och passa på och ta en titt på utgrävningar men det blir sällan som man planerar. Ingen Bosnien resa för min del i år. Synd.
Trots att vi saknar ordentliga, riktiga och godkännda bevis på att det ÄR en pyramid byggd av människor finns det en del tecken som visar att berget Visocica döljer något.
Visst, pyramidmotståndare, allt detta kan vara naturligt också.
Det som är hittills säkert är att det är INTE avfallshög.
Istället för att analysera stenblocken som har grävts upp och andra fynd har jag försökt att analysera Osmanagic.
Killen har rest hit och dit, forskat lite om pyramider, skrivit några böcker med minst sagt diskutabla teorier osv.
Han fick för sig att berget Visocica döljer en pyramid. Byggd av människor dessutom.
Hur det hela kunde ha börjat vet jag inte. Berget har alltid sett ut som en pyramid. Folk bor ju där runt omkring.
Men ingen har någonsin vågat säga att det ÄR en pyramid. Varför? Det ser ju ut som en pyramid.
Ju, på Balkan och i f.d. Jugoslavien är det väldigt lätt att bli galen förklarad om man kommer med några avvikande påståenden. Det visste Osmanagic. Men ändå så vågade han att komma ut med detta påstående.
Och han blev förklarad som galning, lycksökare, drömmare osv.
Men Osmanagic fortsatte. Förra året gjorde de några provborrningar på olika sidor av berget. Han fick en fjärranalys av sattelit som förstärkte hans övertygelse. Han visste att han inte kan räkna med några statliga pengar för att finansiera det hela så han skakade fram pengar på egen hand.
Sedan började man gräva. På alla fyra sidor öppnade man tre öppningar på olika höjder, en på nedre delen, en i mitten och en i övre delen. På samtliga öppningar hittills så har de hittat sten eller stenblocken. Det som jag tycker är intressant är att på just samtliga 12 öppningar så hittar man "pyramidliknande" konstruktion.
Om bara en öppning på vilken sida som helst visade att det inte finns några sten eller stenblock så skulle pyramidteorin vara död och Osmanagic borta som vinden.
Men pyramid teorin lever fortfarande. På vissa bilder så ser de ut som en jättesten med sprickor men på vissa bilder så ser man klart och tydligt tunga stenblock placerade på varandra i flera lager.
Egyptiern Ali Barakat kom dit också och tog en titt. Han tyckte att det kan vara en "primitiv pyramid" och att stenblocken som var staplade på varandra är byggda av människor. Det var hans första intryck.
Här blev man inte klokare heller. Vi fick inga kommentarer om stenblocken som ser ganska naturliga ut.
Varför är det skilnad på de mindre men staplade på varandra och en jättestor med sprickor? Det var kanske därför han sa att den är primitiv? Den är inte byggd på samma sätt överallt. Eller så är vissa delar naturliga och vissa tillbyggda?
Hur som helst, pyramidteorin lever fortfarande. Nya killar från Egypten och Mexico kommer dit och skall bedömma om det kan vara en pyramid. Mediabevakningen är imponerande trots all skepticism.
Men som jag sa tidigare. Osmanagic kan inte trolla fram en pyramid. Kanske David Coperfield

.
Finns den så får han f-n gräva fram den snarast möjligt annars blir den här tråden hur lång som helst.