Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?
Jag är väl medveten om att jag låter som en gammal biskop som envisas med att tro att solen kretsar kring jorden, men jag tror fortfarande inte att hela berget är byggt av människor. Av bilderna att döma kan jag gå med på att en del stenbeläggningar är byggda av människor, OM det nu är så att det inte är naturliga sprickbildningar. Jag tycker att det bara verkar vara alldeles för otroligt att hela berget skulle vara en jättelik pyramid byggd för tusentals år sedan. Men, pyramiderna i Egypten ser ju ut att omöjligen vara konstruerade av människor för flera tusen år sedan de också. Så man vet aldrig.
Jag tror att berget har fått en ''yta'' som är byggd av människor, som sagt kanske en befästning eller liknande, då det är en strategisk plats.
Jag tror att berget har fått en ''yta'' som är byggd av människor, som sagt kanske en befästning eller liknande, då det är en strategisk plats.
Nej, det finns inget i bilderna som visar att det är trappsteg eller något liknande. Ingen bild hitintills har visat att något har gjorts av människor. Den här utgrävningen är internationellt berömd men visar bara på en önskan av att det är en pyramid. Varför finns det ingen seriös arkeologisk expertis finns på plats? Helt enkelt för att inte förknippas med det som kommer att bli ett fiasko.
Vad ska omvärlden tänka om bosnierna, det oroar jag mig för. Som det verkar i denna tråd så skulle Bosnien vara ett helt okänt område för arkeologer. Så är förstås inte fallet. Bl.a. har arkeologerna John C Barret och John Chapman bedrivit omfattande utgrävningar i Bosnien och skrivit flera vetenskapliga texter om detta. Herr Chapman är väl den som bäst har en överblick över Balkans förhistoria. Men han är inte tillfrågad att deltaga i denna utgrävning, inte för att han skulle det, men i alla fall. Barret har också uttalat sig om att denna utgrävning riktar bort fokus på det som verkligen ger något och att arkeologin framstår som ovetenskaplig. Alltså, att detta berg har en pyramidform har inte undgått balkankännare, inte heller är det så att detta är den enda utgrävningen här.
Nu har istället en amatörarkeolog grävt fram naturliga errussionsavsattser och påstår att det är avsatser för en pyramid. Det sorgliga är att en amatörarkeolog inte behöver bevisa något, eftersom han inte är vetenskapsman. Därför kommer hans sagor att spridas. Men Balkans historia visar ju att vad Bosnien nu minst är i behov av så är det just mytbildning av deras historia. Det har inte ens gått 10 år sedan kriget slutade å så börjar man om igen med att klippa och klistra sin historia som det passar sig för stunden.
Vad ska omvärlden tänka om bosnierna, det oroar jag mig för. Som det verkar i denna tråd så skulle Bosnien vara ett helt okänt område för arkeologer. Så är förstås inte fallet. Bl.a. har arkeologerna John C Barret och John Chapman bedrivit omfattande utgrävningar i Bosnien och skrivit flera vetenskapliga texter om detta. Herr Chapman är väl den som bäst har en överblick över Balkans förhistoria. Men han är inte tillfrågad att deltaga i denna utgrävning, inte för att han skulle det, men i alla fall. Barret har också uttalat sig om att denna utgrävning riktar bort fokus på det som verkligen ger något och att arkeologin framstår som ovetenskaplig. Alltså, att detta berg har en pyramidform har inte undgått balkankännare, inte heller är det så att detta är den enda utgrävningen här.
Nu har istället en amatörarkeolog grävt fram naturliga errussionsavsattser och påstår att det är avsatser för en pyramid. Det sorgliga är att en amatörarkeolog inte behöver bevisa något, eftersom han inte är vetenskapsman. Därför kommer hans sagor att spridas. Men Balkans historia visar ju att vad Bosnien nu minst är i behov av så är det just mytbildning av deras historia. Det har inte ens gått 10 år sedan kriget slutade å så börjar man om igen med att klippa och klistra sin historia som det passar sig för stunden.
Sibirisk tiger: Jag känner inte till någon folklore som förklarar pyramid-formen. Tyvärr. De lilla jag hört är mycket fantasifulla saker om de medeltida bosniska kungarna som hade sitt säte i trakten, men ingenting som involverar några pyramider eller stora byggnadsverk.
Jag har följt lite grann dikussionerna i de bosniska medierna och på bosniska sidor. Det är bl.a. detta som gör mig så trött på hela saken. Här håller vi oss åtminstone till en civiliserad nivå. På bosniska forum har inställningen kommit att bli ungefär "den som är mot pyramiderna, är mot Bosnien". Man är inte patriotisk nog. Det finns många sansade röster, mest bland arkeologer och historiker, som efterlyser vetenskaplig tillvägagångssätt. Det handlar inte bara om att Osmanagic saknar formell utbildning, skriver mytologi och egentligen driver ett metallurgiskt företag i Houston (kunde inte låta bli
) utan också om att det förekommit en massa tjafs och motsägelsefulla uppgifter från myndigheterna angående tillstånd till utgrävningar.
Det är snart val i Bosnien och politikerna är där för att sola sig i glansen. Ni måste föreställa er situationen i Bosnien. Efter kriget befinner sig ekonomin fortfarande i ruiner och helt plötsligt får man denna fantastiska uppståndelse. En framgångsrik affärsman, som publicerat åtskilliga böcker i historia, som är vältalig och karismatisk, är beredd att satsa egna pengar på någon som ger omedelbart och kännbart ekonomiskt uppsving i området. Det är klart att det väcker hopp. Den gemene mannen tänker inte i termer av vetenskaplig argumentation. Han ser att det finsn ett pyramidformat ber, plattor som ser ut att ha blivit bearbetade av människan och hoppet börjar spira.
Det är för övrigt ingen som har dragit in några anslag till Osmanagic. Han började utgrävningarna med egen finansiering och sedan hängde lokala affärsidkare på.
Det som gör mig mest skeptisk är att utgrävnignsteamet omtolkar varje nyhet till sin fördel. Exempel: en kroatisk journalist besöker platsen, de rapporterar att han blivit "mycket nöjd" med det sedda, fastän journalisten skriver rätt skeptiskt. Den egyptiske experten som var där för ca 1 vecka sedan kallas för arkeolog fast han är geolog (tror jag) som jobbar för Mining Authority; egyptiern talar i termer av "primitiv pyramid" och "perhapes", Osmanagic & Co rapporterar "Barakat bekräftar att det är pyramid". Teamet säger att om man förbinder pyramidernas toppar, får man liksidig triangel. NÅgon annan tittar på samma foto och ser en oregelbunden triangel. Den geofysikaliska fjärranalysen betyder i princip att man borde undersöka mer innan man kan säga nåt, teamet rapporterar att rapporten är till deras fördel.
På sin sida, http://www.alternativnahistorija.com, har Osmanagic lagt ut något osm kallas för Doktorska disertacija"=doktorsavhandling. Det handlar om bl.a. en jämförelse mellan den västerländska och maya-civilisationen. Han vill bl.a. visa att maya var en civilisation (och inte stammar el dyl). Datum är satt till slutet av 2005 och "Fakultet politickih nauka"=Dept of Political Sciences, University of Sarajevo, nämns på titelsidan. Om detta verkligen har antagits som doktorsavhandling vid nämnda institutionen, finns det ingen kraft i världen som kan få mig att ändra uppfattning (inte om Jungfru Maria uppenbarar sig framför mig i skrivande stund): killen har fått muta de berörda professorerna ordentligt. Inget konstigt i Bosnien, men slår ändå den vanliga korruptionen.
Förutom att vara i tunnaste laget, är denna "doktorsahandling" full av hans vanliga mytbildning.
Och om detta får till följd att jag får en massa personliga meddelanden om hur opatriotisk jag själv är, kan jag tala om att jag inte tänker besvara dem.
Jag har följt lite grann dikussionerna i de bosniska medierna och på bosniska sidor. Det är bl.a. detta som gör mig så trött på hela saken. Här håller vi oss åtminstone till en civiliserad nivå. På bosniska forum har inställningen kommit att bli ungefär "den som är mot pyramiderna, är mot Bosnien". Man är inte patriotisk nog. Det finns många sansade röster, mest bland arkeologer och historiker, som efterlyser vetenskaplig tillvägagångssätt. Det handlar inte bara om att Osmanagic saknar formell utbildning, skriver mytologi och egentligen driver ett metallurgiskt företag i Houston (kunde inte låta bli
Det är snart val i Bosnien och politikerna är där för att sola sig i glansen. Ni måste föreställa er situationen i Bosnien. Efter kriget befinner sig ekonomin fortfarande i ruiner och helt plötsligt får man denna fantastiska uppståndelse. En framgångsrik affärsman, som publicerat åtskilliga böcker i historia, som är vältalig och karismatisk, är beredd att satsa egna pengar på någon som ger omedelbart och kännbart ekonomiskt uppsving i området. Det är klart att det väcker hopp. Den gemene mannen tänker inte i termer av vetenskaplig argumentation. Han ser att det finsn ett pyramidformat ber, plattor som ser ut att ha blivit bearbetade av människan och hoppet börjar spira.
Det är för övrigt ingen som har dragit in några anslag till Osmanagic. Han började utgrävningarna med egen finansiering och sedan hängde lokala affärsidkare på.
Det som gör mig mest skeptisk är att utgrävnignsteamet omtolkar varje nyhet till sin fördel. Exempel: en kroatisk journalist besöker platsen, de rapporterar att han blivit "mycket nöjd" med det sedda, fastän journalisten skriver rätt skeptiskt. Den egyptiske experten som var där för ca 1 vecka sedan kallas för arkeolog fast han är geolog (tror jag) som jobbar för Mining Authority; egyptiern talar i termer av "primitiv pyramid" och "perhapes", Osmanagic & Co rapporterar "Barakat bekräftar att det är pyramid". Teamet säger att om man förbinder pyramidernas toppar, får man liksidig triangel. NÅgon annan tittar på samma foto och ser en oregelbunden triangel. Den geofysikaliska fjärranalysen betyder i princip att man borde undersöka mer innan man kan säga nåt, teamet rapporterar att rapporten är till deras fördel.
På sin sida, http://www.alternativnahistorija.com, har Osmanagic lagt ut något osm kallas för Doktorska disertacija"=doktorsavhandling. Det handlar om bl.a. en jämförelse mellan den västerländska och maya-civilisationen. Han vill bl.a. visa att maya var en civilisation (och inte stammar el dyl). Datum är satt till slutet av 2005 och "Fakultet politickih nauka"=Dept of Political Sciences, University of Sarajevo, nämns på titelsidan. Om detta verkligen har antagits som doktorsavhandling vid nämnda institutionen, finns det ingen kraft i världen som kan få mig att ändra uppfattning (inte om Jungfru Maria uppenbarar sig framför mig i skrivande stund): killen har fått muta de berörda professorerna ordentligt. Inget konstigt i Bosnien, men slår ändå den vanliga korruptionen.
Förutom att vara i tunnaste laget, är denna "doktorsahandling" full av hans vanliga mytbildning.
Och om detta får till följd att jag får en massa personliga meddelanden om hur opatriotisk jag själv är, kan jag tala om att jag inte tänker besvara dem.
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
och vem har sagt att det inte finns ????????????????????????????????Varför finns det ingen seriös arkeologisk expertis finns på plats?
arkelog Silvana Cobanov, kroatien
geolog Nadja Nukich , bosnien
historiker , Muamer Sehovic, bosnien
arkeolog Nancy Gallou , Grekland
geolog och expert på pyramider i egypten, Aly Barakat , egypten
arkeolog Ivana Zdravkovic , serbien
för några dagar om två tre serbiska arkeloger och speologer
nästa månad kommer expert från egypten, arkeloger, geologer, geofysiker, experter på gamla skifter osv
i augusti kommer experter från Mexiko
och när de säger att det är pyramid då kan ingen mer säga emot dem att det inte är det, eller om de säger att det inte är pyramid så för vi ta emot det som det är
.Helt enkelt för att inte förknippas med det som kommer att bli ett fiasko
aboslut inte
politiker , bussinesmen, folket är för utgärvningen , turister kommer mer och mer, internationel media sover där på pyramiden
du ska inte oroa dig det minsta, bosniska folket är för det här projektet, med hela sitt hjärta ingen kan stå emot dem, bara Gud självVad ska omvärlden tänka om bosnierna, det oroar jag mig för.
kan man säga, ju för att bosniska arkeloger gör nästan inget bara tar pengar från skattepnegarna medan historiska förmål förstörs utan att de bryr sigSom det verkar i denna tråd så skulle Bosnien vara ett helt okänt område för arkeologer.
första någon jag läser det härSå är förstås inte fallet. Bl.a. har arkeologerna John C Barret och John Chapman bedrivit omfattande utgrävningar i Bosnien och skrivit flera vetenskapliga texter om detta. Herr Chapman är väl den som bäst har en överblick över Balkans förhistoria.
Nu har istället en amatörarkeolog grävt fram naturliga errussionsavsattser och påstår att det är avsatser för en pyramid.
lögn, osmangich har inte rört ett spade att inte säga att han har hjälpt tll att gräva ut , utan det är riktiga arkeloger och geologer som jobbar där om du inte tror mig gå själv och se
det är inte han som bevisar utan egyptiska expert er som kommer , en av dem har redan sagt att det rör sigom en primitiv pyramid som är gjort av människorDet sorgliga är att en amatörarkeolog inte behöver bevisa något, eftersom han inte är vetenskapsman.
Därför kommer hans sagor att spridas. Men Balkans historia visar ju att vad Bosnien nu minst är i behov av så är det just mytbildning av deras historia.
utan pyramider har vi rik historia, med tanke på att bosnien kunga riket var största och mäktigaste landet under medeltiden
men med pyramider, kommer vi knocka grekisk och egyptisk historia
Det var detta jag oroade mig för: kortsigtigt är utgrävningen guld värd, sedan struntar man i vad som händer. Pumpa ur så mycket det går med myter. Det är synd att det efter kriget fortfarande finns de som vill göra profit i etniska konflikter. Låt vara med andra medel. Du ska inte lura oss, allt för många har fått sätta livet till. Myter är inte bra för Balkan, så här 9 år efter år: etniska utrensningar, sumariska dödsskjutningar och vit slavhandel till orienten. Allt för många kan se sambandet: pyramiden som legitimering av Bosniers storhet.The Ghost skrev:utan pyramider har vi rik historia, med tanke på att bosnien kunga riket var största och mäktigaste landet under medeltiden
-
Artur Szulc
- Medlem
Jasså, jag trodde att Polen-Litauen var det största och mäktigaste landet under medeltiden?utan pyramider har vi rik historia, med tanke på att bosnien kunga riket var största och mäktigaste landet under medeltiden
Historieskrivning som är inspirerad av nationalism och mytologi hör inte hemma i den här diskussionen. Och jag vet vad jag talar om, som ung var jag helt betagen av det fantastiska Polska kungadömet. Idag har jag en mer nykter syn på den "rika" polska historien, även om jag ibland lätt hemfaller åt den med jämna mellanrum fortfarande....
Vad säger de senaste utgrävningarna? Förresten, varför gräver man inte ut större partier, som visar pyramidväggen i hela dess glans?
Artur
-
Artur Szulc
- Medlem
Vad finns under dessa " pyramidväggar " ?
/ möjligt dekorerade rum och tunnlar
när det borrade förra året hittade intressanta grejer som den här, de tror att de här stenen är en bit av golv eller tak inne i pyramidens rumHar man undersökt detta?

det är inte lätt som det ser ut, det tar tid men de kommer göra det ocksåJa, jag undrar också vad som finns under dessa fina pyramidväggar, och varför gräver man inte ut mer, alltså i sidledes?
ingenting, det finns också folk i tunnlar som gräver ut och jobbar där nereOch vad har hänt med den fantastiska tunneln?
senaste nytt från tunnlarna är att de hittade

jag tror att de försöker komma in i pyramiden genom tunnlarna
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Två fina bevis på att det rör sig om ett vanligt berg. Som du kanske ser så har stenen böjd yta, och som du ser så är det uppenbart att det rör sig om ett stenstycke som har spruckit, inte att man tagit olika stenar och huggit till så här sprickliknande. Behövs det mer för att övertyga dig Ghost?The Ghost skrev:fina bilder från idag , pyramid väggar mer och mer synliga
![]()
Och den här bilden...

... ser uppenbarligen inte heller ut att komma från varken ett golv eller ett tak. Osmanagic gräver sin egen grop, genom att gräva upp allt mer från berget. Snart tror jag att tillochmed de flesta pyramidtroende kommer se det uppenbara.
Mvh -Dan