Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 17 maj 2006, 23:40

Ender Wiggin skrev:Off topic: The Ghost & moderatorer, läs de två sista raderna i The Ghosts senaste citat (från Reuters). Det är kanske inte helt lämpligt för Skalman.nu och/eller The Ghost att ha den nyheten kopierad och återgiven här...
Tack för påminnelsen.

Mvh Petter

Gazija
Medlem

Inlägg av Gazija » 18 maj 2006, 09:31

Så Old Code tror att "den vita smeten", som Dr. Berekat har förklarat som murbruk som används för att binda samman stenblocken och som är identisk den som finns i Egypten, är "den hydroutfällda kalken"!?
Med all respekt för dina meriter Old Code (jag har absolut inga) så tycker jag att det är lite kaxigt från din sida.
Du har inte alls sett "den vita smeten", du har inte rört och analyserat på något sätt men ändå så har du mer kunskap inom området än Dr. Berekat som fanns på plats och som har undersökt en och annan pyramid i sitt liv.
Antingen är du så himla duktig på det här eller dr. Berekat så himla okunnig för att hans analys på plats är sämre än din analys baserad på ingenting.

Till Durion och alla andra som vill ha bevis, det som presenterats hittills räcker inte:
OM "den vita smeten" ÄR VERKLIGEN murbruk som används för att binda samman stenblocken och är identisk med den egyptiska, tycker ni då att det som de håller på att gräva fram där näre är skapat av människor? Pyramid eller något annat, det är en annan fråga.
Nu har ni även Old Codes teori om "den hydroutfällda kalken" men låt oss leka med tanken att dr Berekat har rätt. Han är ju på plats där näre.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 maj 2006, 10:03

Gazija m.fl.,

Det är frustrerande för oss alla att informationen som regel kommer via tämligen oinsatta och uppenbart partiska kanaler. Om det är en faktisk konstruktion, jättestor och jättegammal, så förtjänar den väl ett bättre öde än att vara ett hobbyprojekt, skött av en amatör som drömmer om intergalaktiska motorvägar?

När OldCode kan ta del av Barakats faktiska utläggning, utan felkällor i form av dubbla översättningar, populariseringar, missförstånd osv., så tror jag att en del kan klaras ut. Kan vi dessutom ta del av det underlag som han utgått ifrån så skulle ännu mer redas ut. Som att blocken skulle vara "polished", jag har då inte sett någon tillstymmelse till "polering", även med hänsyn tagen till tidens tand.

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 18 maj 2006, 10:12

Hej.
Med all respekt för dina meriter Old Code (jag har absolut inga) så tycker jag att det är lite kaxigt från din sida.
Du har inte alls sett "den vita smeten", du har inte rört och analyserat på något sätt men ändå så har du mer kunskap inom området än Dr. Berekat som fanns på plats och som har undersökt en och annan pyramid i sitt liv.
Antingen är du så himla duktig på det här eller dr. Berekat så himla okunnig för att hans analys på plats är sämre än din analys baserad på ingenting.
Wow, angripen. Intressant.
Jag har framlagt en teori, precis som Dr Berekat har framlagt en teori. Om min terori är korrekt eller inte vet jag inte.
Vad jag skriver är att möjligheten finns! Det finns åtskilliga platser med hydroutfälld kalk i världen som då kan vara stöd till min teori. Men jag har inte undersökt "pyramiden" ifråga, utan bygger mina teorier på vetenskapliga grunder baserat på det bristfälliga material som kommer från utgrävningsplatsen.

Var och en människa är fri att själv välja sin uppfattning, huruvida det är vetenskapligt hållbart eller inte hör sannerligen inte dit i frågan om människans rättighet att själv välja sin uppfattning.

Men, det verkar inte som om denna diskusssion nu handlar om vetenskap, utan om på vem man ska tro...

Jag passar samtigt på att efterlysa mer kritiskt tänkande hos er "pyramidtroende" - alternativa lösningar med vetenskaplig bakgrund skall alltid framkomma och beaktas - inte förlöjligas eller kastas undan bara för att de motsäger vad ni eller utgrävningsteamet tycker! Det mina vänner - det är ett vetenskapligt förhållningssätt.

Jag har beaktat och analyserat de terorier (dock kommer jag inte att kommentera The Ghosts Atlantisteori...) som ni respektive utgrävningsteamet framkommit med och alternativa teorier byggt på vetenskapligt grundresonemang.

Om det anses kaxigt att framlägga teorier som på vetenskapliga grunder emotsäger det som de som gräver på pyramiden säger så är jag väl kaxig.

Betänk nu detta: om stenblocken är gjorda i formar som här har skrivits, varför är de av olika tjocklek och storlek samt varför är inte alla vinklar räta?
När man gjuter betong i formar är det för att få byggmaterial som är lätta att hantera och sammanfoga.
Eftersom bilderna inte visar några stenblock som är exakt likadana, så har de tydligen gjort en form för varje byggsten...
När det hade varit enklare att göra många block i samma form.

Det är synd att mitt långa svar försvann, det tog över 1.5 timmar att skriva med källanvisningar och annat som vetenskapliga skrifter brukar innehålla...

Dessutom är det faktiskt så att jag väntar med spänning på Dr Berekats vetenskapliga rapport från utgrävningsplatsen - dvs en rapport som har blivit publicerad i någon erkänt vertenskaplig tidsskrift, komplett med syfte, metodik, diskussion och slutsatser. Innan dess vet vi faktiskt inte exakt vad Dr Berekat har analyserat och undersökt samt vilka slutsatser han dragit - MED SINA EGNA ORD. Tyvärr saknas alla former av "oberoende" källor då allt filtreras genom Osm. organisation.
Jag ställer mig fortfarande väldigt undrande till varför allt "vetenskapligt" från utgrävningarna enbart släpps på Bosniska. (Jag räknar inte pressreleaser som något vetenskapligt!)

Jag ställde frågan om era akademiska meriter, därför att jag vill framlägga en hypotes:
Jag tror nämligen att ni "pyramidtroende" saknar adekvat akademisk utbildning, och därför har lättare att acceptera teorier som bevisföring, samt inte har det grundläggande vetenskapliga synsättet inpräntat i er.

Som min ena professor alltid sade under utbildningen: "Vetenskap är att vara kritisk!"

De som har adekvat akademisk utbildning har blivit inpräntade källkritik, vetenskaplig etik, vetenskapligt terori- & modellbyggande, samt att inte ha förutomfattade meningar.
En vetenskaplig rapport skall innehålla introduktion, syfte, arbetsmetodik, redogöra för fynd, i diskussionen skall teorier framkomma och förkastas eller bekräftas och alternativa teorier skall alltid redogöras för. Slutligen skall SLUTSATSER dras, där bevisföringen skall vara oklanderlig! Slutligen skall rådata bifogas antingen i löptexten eller som appendix, så att alla andra ska kunna ta del av samma material och själva kunna dra samma slutsatser!
I detta fallet har man börjat med slutsatserna för att sen försöka hitta bevis för dem... dvs man har börjat i fel ände!
Jag skulle hemskt gärna vilja studera det appendix med rådata som förhoppningsvis framkommer såsmåningom.

JAG VILL HÄR PASSA PÅ OCH SÄGA ATT JAG SJÄLV OCKSÅ HOPPAS ATT DET FINNS PYRAMIDER I BOSNIEN OCH ÖVERALLT ANNARS I VÄRLDEN, MEN ÄN SÅ LÄNGE HAR DET INTE PRESENTERATS NÅGRA HÅLLBARA BEVIS - DÄRFÖR ÄR JAG SKEPTISK!

GÅNGARNA OCH DE EVENTUELLA SKRIVTECKNEN ÄR BEVIS PÅ MÄNNSKLIG AKTIVITET, MEN INTE PÅ ATT KONSTRUKTIONEN ÄR EN PYRAMID.

(Jag valde att göra med stora tecken för att återigen understryka denna ståndpunkt.)

Det haltar betänkligt att jämföra detta fynd med Schliemanns fynd av Troja.
Schliemann var en vetenskapsman från sin egen tid, men vetenskapen har sedan dess utvecklats och förfinats.
Visst fann han Troja, men på vägen förstörde han mycket andra lämningar samt hade mycket fel i sina teorier och slutsatser.

Vetenskapen utvecklas, och så måste också vetenskapsmännen göra. En människa med Schliemanns metodik i dagens läge skulle inte kallats för vetenskapsman.

Men som jag skrev handlar inte denna debatt om vetenskap och vetenskapligt arbetssätt. Det gör att jag lämnar debatten för gott denna gång.

MVH

/OldCode

myom
Medlem

Inlägg av myom » 18 maj 2006, 10:19

Spruckna klippblock/bearbetade stenar, murbruk/slam osv. har ju diskuterats in 30 sidor nu, men det jag skulle vilja hitta information om är

- Pyramidernas utseende och storlek, en enkel bild eller skiss som visar placering, storlekar osv. (Inte närbilder på enstaka stenblock som vi sett ur varje upptänkbar vinkel nu, inte heller nån fantasibild, utan baserat på det man hittat hittills)
- Tunnelns placering på ovan nämnda pyramid, och riktning som den går i (inte bara en bild på mynningen)
- Har man säkrat biomaterial från tunneln, och gjort C-14- eller modernare tester för att se hur gammal den är?
- Har man lyft på dessa ev. placerade stenblock och sett om det finns ett lager under?

Med tanke på det jag sett de sista månaderna skulle jag sätta oddsen till ungefär nåt sånt här:

- 80% chans: 100% naturliga formationer - naturen kan producera skarpa kanter, tunnlar (f.d. underjordiska vattendrag, lava, sprickor) osv, i samband med ett berg som ur vissa vinklar råkar se ut som en pyramid
- 19% chans: Ett berg som råkar se onaturligt ut för folk som bebodde nuv. Bosnien, de friserar till berget lite med trappsteg och försök till byggen på bergssluttningar
- 1% chans: En pyramid byggt för hand med lite hjälp av en kulle som ligger under, vilket reducerar materialåtgången väsentligt
- 0.01% chans: tre pyramider byggda för hand från grunden[/list]

Jag hoppas på de sista alternativen, men tror på de tidigare.

Gazija
Medlem

Inlägg av Gazija » 18 maj 2006, 10:35

Varken Osmanagic eller någon annan hindrar "vem som helst" att komma dit och ta en titt på det de gör och vara en del av teamet. Alla är välkomna. Från vanliga, okunniga människor som med spaden i handen hjälper till med utgrävningar till doktorer, geologer m.m. som kan hjälpa med vetenskapligt arbete.
Sä här säger Osmanagic i dagens Avaz:
"Vi är välvilliga. Vi bjuder in alla som är inte med oss att komma hit. Det här måste vi bearbeta som studenter, lärjungar för att om vi tror att vi redan kan allting, då gör vi fel."
Här på forumet ställs orimliga krav. Så fort någon har sagt något där näre så vill man att det skall bekräftas av "någon opartisk", presenteras i vetanskapliga tidskrifter osv. Man bortser från att de faktiskt jobbar där just nu och inte har tid att skriva referat till mig och alla andra på forumet. En doktor från Egypten är partisk. Osmanagic är förstås partisk, Nukic också. Igår kom en geolog från Grekland och om hon säger något i stil att det är gjort av människor blir hon också partisk.
Som Stanislav en gång frågade: Vem i hela världen måste bekräfta en sak för att det skall vara troligt?
Sedan väljer man här att diskutera en grej men inte en annan. Hur många som helst inlägg har skrivits att stenblocken är inte gjorda av människor utan naturliga men en enkel fråga som jag ställde i föregående posten om det visar sig att den "vita smeten" är verkligen murbruk blir det tillräckligt som bevis att det är människogjort, står obesvarad. Det är också frustrerande.

Och till slut en fråga till Hexmaster:
Du säger:
"Om det är en faktisk konstruktion, jättestor och jättegammal, så förtjänar den väl ett bättre öde än att vara ett hobbyprojekt, skött av en amatör som drömmer om intergalaktiska motorvägar?"
Hur tycker du att man borde sköta det här? Jag menar hela grejen med utgrävningar osv.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 18 maj 2006, 10:36

Jag ställde frågan om era akademiska meriter, därför att jag vill framlägga en hypotes:
Jag tror nämligen att ni "pyramidtroende" saknar adekvat akademisk utbildning, och därför har lättare att acceptera teorier som bevisföring, samt inte har det grundläggande vetenskapliga synsättet inpräntat i er.
Jag vet inte om du betraktar mig som en "pyramidtroende", men jag har en magisterexamen i historia, (alltså inte arkeologi).
Dessutom är det faktiskt så att jag väntar med spänning på Dr Berekats vetenskapliga rapport från utgrävningsplatsen - dvs en rapport som har blivit publicerad i någon erkänt vertenskaplig tidsskrift, komplett med syfte, metodik, diskussion och slutsatser. Innan dess vet vi faktiskt inte exakt vad Dr Berekat har analyserat och undersökt samt vilka slutsatser han dragit - MED SINA EGNA ORD. Tyvärr saknas alla former av "oberoende" källor då allt filtreras genom Osm. organisation.
Jag ställer mig fortfarande väldigt undrande till varför allt "vetenskapligt" från utgrävningarna enbart släpps på Bosniska. (Jag räknar inte pressreleaser som något vetenskapligt!)
Instämmer helt och fullt!
I detta fallet har man börjat med slutsatserna för att sen försöka hitta bevis för dem... dvs man har börjat i fel ände!
Tyvärr har jag upplevt att många doktorsavhandlingar just är skrivan på det sättet.

Varför gräver man inte ut fler områden med stenblock?
Varför berättar man inte vad som finns i tunneln?
osv osv

För många frågor måste rättas ut. Samtidigt som det trots allt är rimligt att ge dem tid till att göra detta.
Att många som anser sig ha funnit något speciellt uttrycker sig med stora ord redan från början är också naturligt. Det här är ett arbete som kanske måste få pågå i flera år innan man kan säkerställa någonting. Vissa Nobelpristagare får sitt pris för ett arbete de gjorde 30 år tidigare.

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 18 maj 2006, 10:51

Hej Stanislav.

Nej, jag räknade inte dig till de "troende" som med löst underbyggda citat försöker övertyga någon annan.

Det där med hur uppsatser är uppbyggda skiljer måhända mycket mellan de olika akademiska blocken - som geovetare tillhör jag naturvetenskapen som kanske just är hårdare än humanister, språkvetare och övriga.
Just därför blir jag bara ledsen när jag ser hur sådan information hanteras på och runt utgrävningsplatsen.

En personlig notering: "Ostens mecka" har jag hört sägas om "sta'n mellan bergen". Om det är så att du och övriga kommer från närområdet därifrån så skall jag gärna vara exkursionsledare och visa er hur västgötabergen är uppbyggda, så får ni se enorma likheter med geologin, sprickplanen, bankningarna och hydroutfälld kalk som det jag som jag ställer hypoteser kring i mina inlägg. Nåväl, om detta är intressant för någon och det går att passa in i mitt arbetsschema så ställer jag gärna upp med guidning, fossilidentifiering och transport. Men snälla, ta sådant via pm så går vi inte OT i denna tråd.

Detta var ett utlägg utan några nya inlägg i debatten och därför anser jag mig inte ha brutit mitt löfte om att ha hållit mig borta.

MVH

/OldCode

myom
Medlem

Inlägg av myom » 18 maj 2006, 11:07

OldCode - jag hoppas att du stannar i debatten då du tillför mycket i form av andra "kan vara" än de som uteslutande tror på pyramidens existens. Om det senare skulle visa sig att det finns något gjort av människor har du i alla fall bidragit med en kritisk, alternativ syn som höjt kvaliteten på diskussionen och hjälpt i alal fall mig få en insyn vad i denna jordhög är gjorts för hand, och vad av naturen.

Jag hoppas att du orkar skriva om ditt inlägg som försvann, på samma vis som jag hoppas att någon skriver något läsvärt annorstädes på 'pro-' sidan av debatten (utan dubbla översättningar, partiskhet osv)

Jag hoppas vidare att nivån höjs i denna tråd så den inte låses pga personangrepp, brott mot forumets regler, sida efter sida av meningslösa bilder, glädjeutrop, grundlösa spekulationer (både för och emot) - utan håller sig till fakta.
Senast redigerad av 1 myom, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 maj 2006, 11:09

Gazija skrev:Och till slut en fråga till Hexmaster:
Du säger:
"Om det är en faktisk konstruktion, jättestor och jättegammal, så förtjänar den väl ett bättre öde än att vara ett hobbyprojekt, skött av en amatör som drömmer om intergalaktiska motorvägar?"
Hur tycker du att man borde sköta det här? Jag menar hela grejen med utgrävningar osv.
Hela grejen skall lyftas till statlig nivå. Den skall bekostas av staten Bosnien-Hercegovina, direkt ur statskassan eller (med tanke på att de inte har gränslöst med pengar) med pengar som samlats in via dem. Ledningen skall tillsättas av Historiska museet i Sarajevo och/eller universitetet där, eller någon liknande institution. Sammansättningen skall vara internationell - eftersom ett land på fyra miljoner inte kan kunna allt så skall man inte tveka att ta in erkänd expertis från hela världen. Man skall sätta upp en professionell hemsida där man informerar om det hela, på ett professionellt och korrekt sätt. Man skall regelbundet publicera rapporter om utvecklingen, på åtminstone engelska.

...Så, ungefär.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 18 maj 2006, 11:22

Det där med hur uppsatser är uppbyggda skiljer måhända mycket mellan de olika akademiska blocken - som geovetare tillhör jag naturvetenskapen som kanske just är hårdare än humanister, språkvetare och övriga.
Instämmer, men inte fullt ut.
Vad är det som säger att en naturvetare inte först har en slutsats om hur ett kemiskt ämne är uppbyggt och sedan utgår från att hans tekniska instrument bekräftar hans/hennes slutsatser trots att instrumenten kan vara felkalibrerade. Även en naturvetare kan se saker som inte finns.

Historia har t ex hårdare krav än t ex ekonomi eller statsvetenskap. Detta vet jag efter personlig erfarenhet och då jag känner några som sysslar med dessa ämnen.

Nåväl, nu kommer vi bort från ämnet.
En personlig notering: "Ostens mecka" har jag hört sägas om "sta'n mellan bergen". Om det är så att du och övriga kommer från närområdet därifrån så skall jag gärna vara exkursionsledare och visa er hur västgötabergen är uppbyggda, så får ni se enorma likheter med geologin, sprickplanen, bankningarna och hydroutfälld kalk som det jag som jag ställer hypoteser kring i mina inlägg. Nåväl, om detta är intressant för någon och det går att passa in i mitt arbetsschema så ställer jag gärna upp med guidning, fossilidentifiering och transport. Men snälla, ta sådant via pm så går vi inte OT i denna tråd.
Låter mycket, mycket intressant!
Vi tar det via PM i så fall.
Hela grejen skall lyftas till statlig nivå. Den skall bekostas av staten Bosnien-Hercegovina, direkt ur statskassan eller (med tanke på att de inte har gränslöst med pengar) med pengar som samlats in via dem. Ledningen skall tillsättas av Historiska museet i Sarajevo och/eller universitetet där, eller någon liknande institution. Sammansättningen skall vara internationell - eftersom ett land på fyra miljoner inte kan kunna allt så skall man inte tveka att ta in erkänd expertis från hela världen. Man skall sätta upp en professionell hemsida där man informerar om det hela, på ett professionellt och korrekt sätt. Man skall regelbundet publicera rapporter om utvecklingen, på åtminstone engelska.
Tja, detta låter väl helt rimligt med tanke på omständigheterna. För nog finns det väl arkeologer vid bosniska universitet?

Dessutom hur lång tid tar det att analysera de föremålen som har hittats eller att ta ett stenblock och göra en undersökning av det? Varför tar man inte och fotar föremålen och lägger ut dem på nätet?

Jag tar tillbaka det som jag skrev i slutet av mitt förra inlägg: vissa saker bör man göra betydligt snabbare, annars börjar det att snart likna en fars.

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 18 maj 2006, 11:26

Jag är lite granna upprörd över att de troende då tydligen vill ha svar på sina frågor, men vill inte svara på våra (skeptikernas) frågor. Men visst, jag har någon minut över och visst kan jag svara på Gazijas frågor.
Här på forumet ställs orimliga krav. Så fort någon har sagt något där näre så vill man att det skall bekräftas av "någon opartisk", presenteras i vetanskapliga tidskrifter osv. Man bortser från att de faktiskt jobbar där just nu och inte har tid att skriva referat till mig och alla andra på forumet. En doktor från Egypten är partisk. Osmanagic är förstås partisk, Nukic också. Igår kom en geolog från Grekland och om hon säger något i stil att det är gjort av människor blir hon också partisk.
Först: vem har sagt att Dr Berekat är partisk? han har framlagt en teori som nu framförs av organisationen därnere, sålångt är allt jättebra. Men för att få veta vad han SJÄLV har sagt, och vilka BEVIS han stödjer sig på måste han själv skriva en vetenskaplig rapport! Om den sen blir publicerad i adekvat tidskrift så är det ett KVALITETSBEVIS på hans arbete!

För det andra: Under en vetenskaplig undersöknings genomförande SKALL MAN INTE komma med påståenden och teorier, eller rättare sagt inte trumpeta ut dem till höger och vänster! Framförallt inte som BEVISNINGEN inte uppvisas!

DET ÄR INTE ETT VETENSKAPLIGT FÖRHÅLLNINGSSÄTT - NÅGOT SOM JAG HELA TIDEN EFTERLYSER.
DET ÄR INTE KONSTIGT ATT SÅ MÅNGA UNIVERSTITET OCH ANDRA LÄROSÄTEN DÄRFÖR HÅLLER SIG BORTA FRÅN PROJEKTET!
Som Stanislav en gång frågade: Vem i hela världen måste bekräfta en sak för att det skall vara troligt?
Sedan väljer man här att diskutera en grej men inte en annan. Hur många som helst inlägg har skrivits att stenblocken är inte gjorda av människor utan naturliga men en enkel fråga som jag ställde i föregående posten om det visar sig att den "vita smeten" är verkligen murbruk blir det tillräckligt som bevis att det är människogjort, står obesvarad. Det är också frustrerande.
Om något är troligt eller inte hör inte hit - TILLS NÅGOT ÄR BEVISAT ÄR DET ÄNDÅ BARA TEORIER!
OM (och lägg märke till OM) det visar sig att det är människotillförd surkalksbruk, så visar det på att den norra sidan av strukturen (endast där har jag förtstått att "den vita smeten" har hittats) är påverkad av människor.
Det är isådanafall jätteintressant, men bevisar föga att hela strukturen är människopåverkad.

Jag och Hexmaster har fortfarande inte fått svar på frågan om ni och Osm... anser att:
1. Hela strukturen är människobyggd från början.
2. Det är en naturlig formation som "snyggats" till av människan.
3. Om hela berget eller bara toppen "räknas" som pyramid.

Det finns många frågor av oss ställda som ni struntar i att besvara eller inte kan besvara, så kom inte och gnäll om att vi missar att svara på en fråga, ska en sak gälla för den ena parten måset samma sak gälla för den andra.
Och till slut en fråga till Hexmaster:
Du säger:
Jag är inte Hexmaster - men som jag skrivit otaliga!!!! gånger måste ett sådant här projekt ske med full vetenskaplig metod, dokumentation, etik och förhållningsregler. DESSA KRAV UPPFYLLS EJ!

Dessutom motsäger sig informationen vi får tillhanda, tex betong/breccia/konglomerat... Tydligen säger Dr Berakat att det ändå är någonting gjort i form - dvs betong... Är inte det lite småroligt så säg?

Vetenskap är styrt av skeptisiscm och regler, det är själv grundstenarna för vad vetenskap är - följs inte detta är det inte riktig vetenskap.

MVH

/OldCode

Gazija
Medlem

Inlägg av Gazija » 18 maj 2006, 12:00

Hexmaster skrev:
Gazija skrev:Och till slut en fråga till Hexmaster:
Du säger:

...Så, ungefär.
Det stämmer helt. Men problemet är att överallt finns det skeptiker som inte tror att det är pyramider. Och det har de kanske rätt i. Vissa har t.o.m. sagt att de kommer att bränna sig levande på toppen av pyramiden om det visar sig att det är en pyramid. Så det går inte att lyfta den här frågan på en statlig nivå. Därför har Osmanagic kört på egen hand och med egna medel. Han har dock fått alla nödvändiga tillstånd för utgrävningar så där har staten hjälpt till hittills. Han har en teori och han får bevisa detta, men staten, historiska museet, universitet m.m. är försiktiga och taktiserar dvs. inväntar mera bevis. Först när man ser hela pyramiden/er, om sådana finns, kommer de att träda fram. Fram till dess för vi nöja oss med Osmanagics stiftelse och deras arbetssätt.

Om inte alla har förstått av mina tidigare inlägg så har jag absolut ingen erfarenhet av varken geologi eller pyramider. Jag försöker hjälpa till i debatten med översättningar från dagstidningar och nätet. Sedan söker jag och hoppas på svar från mera kunniga personer på forumet, som OldCode t.ex. Men ibland är vissa så kritiska att de "glömmer bort" att svara på en enkel fråga. :)
Förresten, jag är väldigt glad att du är tillbaka i debatten OldCode.
Här har du svaren på dina frågor:
Jag och Hexmaster har fortfarande inte fått svar på frågan om ni och Osm... anser att:
1. Hela strukturen är människobyggd från början. JA, det tror han.
2. Det är en naturlig formation som "snyggats" till av människan. NEJ.
3. Om hela berget eller bara toppen "räknas" som pyramid. HELA BERGET.
Det är vad Osmanagic tror och har sagt. Måste påpeka även att jag har ingenting med Osmanagic att göra. Har varken sett (förutom på bilder) eller träffat/pratat med honom.
Det som jag beundrar hos honom är modet för att det här är ingen liten grej han håller på med och i slutändan om det visar sig att han hade fel är det han som blir den största förloraren.

myom
Medlem

Inlägg av myom » 18 maj 2006, 12:11

Gazija skrev: Det som jag beundrar hos honom är modet för att det här är ingen liten grej han håller på med och i slutändan om det visar sig att han hade fel är det han som blir den största förloraren.
Han gråter säkert hela vägen till banken.

Skämt åsido, nån som har koll på varifrån pengarna kommer, och vilka av experterna är på projektets lönelistor? Det sista jag vill se är att det kommer en strid ström av avdankade professorer som säger vad som helst för pengar. Finns nån källa med vetenskapligt belagd information nånstans? Det känns som att jag antingen missat någon helt självklar webbplats (och finner mig i att bli utskrattad) eller informationskanal, eller att det helt enkelt inte finns någon.

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 18 maj 2006, 12:16

Hela grejen skall lyftas till statlig nivå. Den skall bekostas av staten Bosnien-Hercegovina, direkt ur statskassan eller (med tanke på att de inte har gränslöst med pengar) med pengar som samlats in via dem.
pengar är lätt att fixa bara pyramiden bekräftas :wink: och det har den gjort den här veckan

Ledningen skall tillsättas av Historiska museet i Sarajevo och/eller universitetet där, eller någon liknande institution.
fel, projektet är ska tillsättas av Historiska museet i visoko, som är organisatör för den här projektet, det är de som har rätt att starta den här projektet,

historiska museet i sarajevo är emot projektet, för att deras största argument att det inte finns pyramid

"omöjligt, det fanns inga stora civilisationer här"
"osmangich vill tjäna pengar"
"osmangich är drömmare"

när media frågade de vad de stora blocken var kunde de inte svara på , de visste inte det

så om du vill att sådana mäniskor ska leda den här projektet, skulle vi aldrig se pyramid väggarna . de skulle stoppa projketet pga att de är trångsynta

Sammansättningen skall vara internationell - eftersom ett land på fyra miljoner inte kan kunna allt så skall man inte tveka att ta in erkänd expertis från hela världen.

det är det de gör nu, den här veckan komm egyptiern Barakat, och arkelogen Anathanasia Gallou från grekland , de planerar att hämta flera arkeloger från egypten och mexiko eftersom de har erfarenhet med pyramider

Man skall sätta upp en professionell hemsida där man informerar om det hela, på ett professionellt och korrekt sätt. Man skall regelbundet publicera rapporter om utvecklingen, på åtminstone engelska.
det är det de gör, men på bosniska varje dag kommer det nyheter , de har offieciella sida http://www.piramidasunca.ba , uppdateras varje dag , med bilder, raporter, intervujer osv
Senast redigerad av 2 The Ghost, redigerad totalt 18 gång.

Skriv svar