Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 maj 2006, 18:48

Betr. Berekets kvalifikationer så har åtminstone jag blivit lite förvirrad av att någon kan vara expert på pyramider och geologi - är det pyramidernas geologi (konstruktion osv.) eller...

Sen fanns en annan expert också, vad har han/hon att säga?
Gazija skrev:stora blocken har byggt med hjälp av formar.
Blocken är alltså gjutna - är de skrovliga block av breccia vi sett på alla bilder gjutna? Var det inte Nukic (tillintetgjord av OldCode men ändå) som inte kom överens med sig själv om huruvida det var breccia eller konglomerat - men det skulle alltså vara någon sorts betong?

Det kan även konstateras att de egyptiska pyramiderna byggdes med huggen sten, ej gjutna block.

Jag hajar inte på vilket sätt blocken skulle "byggts samman" med "vit smet", motsvarar det murbruk eller de egyptiska pyramidernas "klädsel" (av kalksten, vill jag minnas, den som mestadels försvunnit).

Nu är det ju fullt möjligt att översättningar ställer till det, men å andra sidan måste man väl kunna förvänta sig lite professionell hantering av det här ärendet mycket snart.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 16 maj 2006, 19:12

Det är väl bara att avvakta och se vad som händer.

Men jag undrar: till dem som är så, nästintill fanatiskt skeptiska; exakt vilka bevis förväntar ni er? Och vem måste personen som finner dessa "bevis" vara? Arkeolog från Oxford, Yale, eller varifrån? För tydligen duger ju ingen enkel kandidatexamen, eller ett specialintresse, eller en egyptier heller för den delen.

Detta är trots allt en oerhört fascinerande historia.

Sphinx
Medlem

Inlägg av Sphinx » 16 maj 2006, 19:52

Stanislav, jag tror de är ute efter mer konkreta bevis än vad som har getts. Ögon ljuger ju inte brukar det heta. Och enligt mig så ser jag ännu inte någon Pyramid. Det är väl inte så konstigt. Om man verkligen vill se ngt så gärna som många vill så kommer man förr eller senare se en pyramid, en sphinx, atlantis eller vad man nu tror på.

Jag hoppas givetvis att detta skulle vara en pyramid.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 maj 2006, 20:33

stanislav skrev:Men jag undrar: till dem som är så, nästintill fanatiskt skeptiska; exakt vilka bevis förväntar ni er?
Är man fanatisk om man tycker att en sten ser ut som en sten? :) Eller att en av människor tillverkad pyramid på något sätt borde skilja sig från Guds skapelse?
stanislav skrev:eller en egyptier heller för den delen
...Antar att du menar egyptolog - men om en geolog & egyptolog drar märkliga slutsatser så är det naturligtvis tillåtet att fråga hur det egentligen gick till.
stanislav skrev:Detta är trots allt en oerhört fascinerande historia.
Ja, det kan vi vara fullständigt överens om! Liksom att det inte har ett jota med pyramidens ev. konstruktion att göra.

Gazija
Medlem

Inlägg av Gazija » 16 maj 2006, 20:38

Saken är egentligen mycket enkel.
Finns det en pyramid kommer den att grävas fram men tyvärr inte över en natt. Det kommer att ta flera år.
Det som är intressant i det här skedet är att det finns saker och ting som tyder på att det kan vara en pyramid.
Osmanagic & Co. har grävt på olika sidor av "pyramiden" och överallt har de hittat stenblocken.
Även vid den s.k. månpyramiden.
Hade de åkt på pumpen och inte hittat några stenblock på åtminstone en av sidor skulle de förstås avbrutit utgrävningar och tvingats bita i det sura äpplet.
Men, tyvärr för många skeptiker, bevisen är tydligare och tydligare för varje dag som går.
Jag är inte heller riktig hundra på att det är en pyramid. Å andra sidan har jag inte heller någon som helst erfarenhet av varken pyramider eller geologi. Bara en nyfiken prick som följer upp det hela med spänning. Och är bosnier dessutom så jag hoppas på inte en utan tre pyramider. :)
Men trots mina begränsade kunskaper är jag övertygad om att det som de gräver upp är gjord av människor och att det kommer att påverka historien betydligt.
Det är kanske det som oroar de flesta.
Så jag tycker att man skall avstå från alla spydiga kommentarer, sluta med att förlöjliga bosniska och andra arkeologer samt ifrågasätta deras kunskaper och examina.
De har hitttat något där nära och de håller på att gräva fram det. De har sina teorier och tror att det är pyramider. Visst för andra ha sina teorier och inte tro att det är pyramider. Men en sak är säker. Man kan inte bluffa fram en pyramid. Finns den så kommer vi att se den i annat fall får väl Osmanagic & Co. jaga vidare. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 maj 2006, 20:53

Gazija skrev:tyvärr för många skeptiker
Även om bl.a. du känner starkt för den ev. pyramiden så innebär det inte att alla som inte delar er entusiasm känner lika starkt mot den. Den enda fråga som är relevant är huruvida det ett berg, en konstruktion eller någonting mittemellan.
Gazija skrev:...Det kommer att påverka historien betydligt. Det är kanske det som oroar de flesta.
!?! Det är väl det roligaste som finns, när saker ställs på huvudet. Som när den indonesiska hobbiten upptäcktes, eller... Ja, om det visar sig vara en pyramid. Klart det vore hur dunderhäftigt som helst!
Gazija skrev:sluta med att förlöjliga bosniska och andra arkeologer samt ifrågasätta deras kunskaper och examina
Det är naturligtvis tillåtet att avfärda folk som drar slutsatser som inte stöds av beläggen - när de är ute och cyklar, på ren svenska. När det gäller Osmanagic så vet jag inte om citat räknas som förlöjligande?
It is my theory that the Maya should be considered watchmakers of the cosmos whose mission it is to adjust the Earthly frequency and bring it into accordance with the vibrations of our Sun.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 maj 2006, 20:57

stanislav skrev:exakt vilka bevis förväntar ni er? Och vem måste personen som finner dessa "bevis" vara? Arkeolog från Oxford, Yale, eller varifrån? För tydligen duger ju ingen enkel kandidatexamen, eller ett specialintresse, eller en egyptier heller för den delen.
Jag förväntar mig helt enkelt bevis. Den dagen de faktiskt hittar en pyramid där i Bosnien, först då kommer jag säga "där ser man. En pyramid". Än så länge har man inte hittat någonting som tyder på en pyramid, eller som kan slås fast som människoskapat (många bilder visas med text som säger "människoskapat!", trots att man kan se att det lika gärna (vilket verkar troligare) är skapat av naturen).
Gazija skrev:Det som är intressant i det här skedet är att det finns saker och ting som tyder på att det kan vara en pyramid.
Osmanagic & Co. har grävt på olika sidor av "pyramiden" och överallt har de hittat stenblocken.
Även vid den s.k. månpyramiden.
Problemet med trovärdigheten är ju att de här stenblocken som sagt är naturliga. Att de hittar dem runt hela berget är alltså bara självklart.

Nu har vi då fått nya uppgifter från The Ghost om att Berekat bekräftar Osmanagic idéer:
Ja lite info om Berekat hade varit av intresse. Vem är han?

han är geolog och expert på pyramider, kommer från egypten

idag undersökte han sten blocken, och han sade att det är indetisk material som pyramider i egypten, och att de är formade av människor
Eftersom jag inte för ett ögonblick sett någonting som en expert skulle kunna tolka som en pyramid eller människobygge likt Osmanagic påstår, så frågar jag mig då vem denne Berekat är? Men först och främst: Vad säger Berekat själv? Det enda vi sett är ju att de skakat hand på en flygplats. Vad har han sett av utgrävningarna? Har han kanske blivit misstolkad av Osmanagic?

Mvh -Dan

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 16 maj 2006, 22:30

Är man fanatisk om man tycker att en sten ser ut som en sten?
Nej, det var inte så jag menade. Men jag efterfrågar en nykterhet som jag själv har anklagats för att sakna.

I vissa inlägg finns det en osympatisk underton, som inte hör hemma på skalman.

Vissa ser enbart vanliga stenar, låt vara att de är ganska prydliga, medan andra ser skelettet av en pyramid. Vad det verkligen är vet ingen av oss förrän alla utgrävningar och analyser har avslutats.
Antar att du menar egyptolog - men om en geolog & egyptolog drar märkliga slutsatser så är det naturligtvis tillåtet att fråga hur det egentligen gick till.
ja, det menade jag :oops:

Men om de inte hade dragit märkliga slutsatser utan avfärdat allt som humbug, då hade alla varit nöjda och glada eller? Hade det då varit tillåtet att ifrågasätta mer "normala" slutsatser? Eller är det bara "märkliga" slutsatser som ska skärskådas? För om svaret är nej, då undrar jag hur vetenskapen någonsin utvecklas? Är inte all vetenskaplig utveckling resultatet av "märkliga" slutsatser? Heureka!
Jag förväntar mig helt enkelt bevis
Vilka bevis? Något konkret exempel; en mumie kanske.

Artur

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 maj 2006, 22:43

stanislav skrev:Vissa ser enbart vanliga stenar, låt vara att de är ganska prydliga, medan andra ser skelettet av en pyramid. Vad det verkligen är vet ingen av oss förrän alla utgrävningar och analyser har avslutats.
Grejen är att det finns de som är övertygade om att gråstenarna är bevis för att berget är en pyramid, och det är de inte. Om det är en pyramid så har vi inte sett några bevis för det än. Enkelt.
stanislav skrev:Men om de inte hade dragit märkliga slutsatser utan avfärdat allt som humbug, då hade alla varit nöjda och glada eller?
Med "märklig" menar jag bara det som jag skrev i ett annat inlägg:
Hexmaster skrev:Det är naturligtvis tillåtet att avfärda folk som drar slutsatser som inte stöds av beläggen
Om Osmanagic hittar något som faktiskt påminner om Tiahuanaco eller Stonehenge eller vad som helst förresten som ser ut som något mer än en sten som varken bearbetats eller flyttats på, ja, då är det värt att skriva hem om.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 16 maj 2006, 22:59

Jag vill veta hur egentligen egyptern gick till väga när han sa att det var en pyramid..
Exakt vad observerade han? och hur tolkade han det han observerade?

Gazija
Medlem

Inlägg av Gazija » 16 maj 2006, 23:06

Det är en sak som vi lätt glömmer bort.
Vi sitter här bakom våra datorer och drar slutsatser baserade på bilder medan Osmanagic, Nukic och Co. finns på plats på berget Visocica och gräver varje dag. De ser, rör, känner saker och ting som vi inte gör.
Det var någon som sa att man vill ha bevis.
Det enda beviset som räcker är en helt utgrävd pyramid och det kommer att dröja ett tag.
Ni såg väl hur stort berget är. De kommer att fortsätta gräva hela sommaren och in på hösten så länge vädret tillåter. Och så länge de hittar stenblocken ovanpå varandra som väger flera ton kommer de att fortsätta gräva.
Visst är vår moder natur mäktig och kan skapa otroliga saker och visst kan man alltid försöka hitta en naturlig förklaring till saker och ting runt omkring oss. Men det här verkar vara för mycket även för vår mäktiga moder natur.
Pyramid eller inte? Mänsklig eller naturlig?
Vi kan väl komma överens att vi inte kommer överens i den här frågan. :)
Hur som helst blir det väldigt roligt att följa upp utvecklingen där näre.

Gazija
Medlem

Inlägg av Gazija » 16 maj 2006, 23:25

Ju, jag glömde fråga en sak.
Om dr. Berekat från Egypten (som säkert har sett och undersökt en och annan pyramid i sitt liv :) ) har rätt i att "den vita smeten" är murbruk som används för att bygga samman stenblocken och att samma material finns på egyptiska pyramider.
Hur förklarar Ni detta?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 maj 2006, 08:25

stanislav skrev:Vilka bevis? Något konkret exempel; en mumie kanske.
Lustigt att du skulle ta upp det - tidigare nämndes det fynd av skelett, men sedan dess har det varit lögn att få ut någon som helst information om dem. Med tanke på den mängd bilder vi får av stenbumlingar i olika vinklar är det märkvärdigt svårt att få fram intressant information, om skelett eller varför inte de här gångarna, som vi inte ens får reda på hur eller var de slutar.

Om dr Berekat kan berätta för oss huruvida pyramiden anses vara 100 eller 700 m så vore bara det en stjärna i kanten, oavsett allt annat.
Gazija skrev:Det enda beviset som räcker är en helt utgrävd pyramid
Naturligtvis inte. Det har påpekats långt tidigare att det finns pyramider även i Egypten som ser ut som misslyckade sandpuddingar, det är svårt eller omöjligt att på håll skilja dem från vilken grushög som helst, men som vid närmare studium visar sig bestå av huggna stenblock. Den bosniska pyramiden har hittills varit tvärtom - en onekligen påfallande pyramidform på håll från vissa vinklar, men naturligt formade stenblock vid närmare påseende.

Vad den "vita smeten" beträffar så bad jag tidigare om närmare information eftersom jag inte begrep vad som återgavs:
Hexmaster skrev:Jag hajar inte på vilket sätt blocken skulle "byggts samman" med "vit smet", motsvarar det murbruk eller de egyptiska pyramidernas "klädsel" (av kalksten, vill jag minnas, den som mestadels försvunnit).
Vad de egyptiska pyramiderna beträffar så användes inget murbruk för de största - sådana stenblock ligger stadigt ändå. Senare tiders mindre pyramider var tegelbyggen av sämre kvalitet.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 17 maj 2006, 08:58

Grejen är att det finns de som är övertygade om att gråstenarna är bevis för att berget är en pyramid, och det är de inte. Om det är en pyramid så har vi inte sett några bevis för det än. Enkelt.
Jag frågar igen: vilka bevis behövs?

Kom med konkreta saker.

Just tar skeptikerna en sak i taget och kritiserar den sönder och samman, ibland med en förlöjligande ton, utan att egentligen ge en analys av vad som skulle krävas som genuina bevis. Om man har en uppfattning om vad som inte är ett bevis så borde man rimligtvis ha en uppfattning om vad som är bevis.

SKulle Hexmaster eller Durion A kunna visa exempel på andra stenformationer som ser ut så som dem i Bosnien. För mitt totalt otränade öga ser nämligen stenarna lite för prydliga ut, även om det finns sprickor i dem och kanterna är lite ojämna.

Gazija
Medlem

Inlägg av Gazija » 17 maj 2006, 09:13

Atikel från den största dagstidningen i Bosnien "Avaz".

En av ledande egyptiska pyramidforskare och geolog Ali Abdullah Berekat, bekräftade igår att berget Visocica är byggd av människor dvs. är en pyramid.
Den egyptiske forskaren kom till Visoko i måndags och kommer att stanna i en månad. Tillsammans med teamet som jobbar på bosniska pyramiden kommer han att jobba med hittills hittade bevis samt leta efter nya bevis.
Efter hans besök på berget Visocica berättade han: "Stenblocken är formade av människohänder. På yttersta brunnen såg jag enorma stenblocken placerade ovanpå varandra och det finns ingen chans att de kunde uppstå på ett naturligt sätt utan de har forslats och placerats där. Dessutom är de ihopbundna med samma material som finns på egyptiska pyramider. Vid den största brunnen finns det flera lager av stenblock som är polerade av människohänder för att de skall vara synliga från långt håll. Det som jag sett hittills är väldigt intressant. Pyamidens sidor är vända mot öst/väst/norr/syd precis som i Egypten. Eftersom vi har flera lager av stenblocken ovanpå varandra kommer vi att gräva ännu djupare för att se vad vi kan hitta." Efter besöket i Visoko museet sade Berekat att pyramider i Bosnien finns, nu återstår det bara att bestämma på vilket sätt är de byggda, vem har byggt dem och när.
Osmanagic tog emot nyheten i Zagreb där han befann sig för att medverka vid en TV-intevju för RTL.

Skriv svar