Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 13 maj 2006, 23:12

V
ad är dessa föremål för något? Har de kommit fram till det ännu?
En berättigad fråga.

Inte väl måste ett föremål undersökas så ingående. En temporär visuell analys kan väl säga ganska mycket, eller?
Jag menar, om det t ex är delar av verktyg, eller tyg, så kan det väl fastställas tämligen omgående.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 14 maj 2006, 11:25

Jag menar, om det t ex är delar av verktyg, eller tyg, så kan det väl fastställas tämligen omgående.
Precis, det jag tänkte på var att The Ghost bara nämnde att man hittat tusentals ''föremål'', vilket jag tolkade som att han menade att det var bevis för en pyramid, han sade däremot inte vad för slags föremål det rörde sig om. Som sagt så vill jag därför veta om det rör sig om rostiga cyklar, konservburkar från andra världskriget, begravningsgåvor eller vanliga forntida bruksföremål.
Mvh Andreas

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 14 maj 2006, 13:49

Precis, det jag tänkte på var att The Ghost bara nämnde att man hittat tusentals ''föremål'', vilket jag tolkade som att han menade att det var bevis för en pyramid,
nej , utan det är bevis att folk har bott ganska länge där, 7000 år gamla föremål , och om det här pyramiden är 7000 år gammal, that is fine :D , ändå äldre än pyramider i mexiko och egypten

han sade däremot inte vad för slags föremål det rörde sig om. Som sagt så vill jag därför veta om det rör sig om rostiga cyklar, konservburkar från andra världskriget, begravningsgåvor eller vanliga forntida bruksföremål.
Mvh Andreas
veta om det rör sig om rostiga cyklar, konservburkar
nej inte riktigt :D det var saker som konservöppnare, joystick till nintendo , en kondom och sånt

hahahahah, skämtar :lol:

hur fan ska jag veta vad de har hittat jag har inte varit där :? :?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 maj 2006, 13:49

Med Ghosts resonemang kan man sluta sig till att även Kebnekajse är en pyramid:

Bild

Titta, pyramidformat. Lite erosion gör det inte mindre till en pyramid. Tänk vad samerna kunde...

Ghost, är det så farligt att erkänna att det kan röra sig opm något annat än en pyramid? För i och med OldCodes inlägg har iallafall jag blivit övertygad om att så inte är fallet. Men, alla kan ju ha fel. Har någon gått in i den förmodade pyramiden än? Vem innehåller den? Vad innehåller den?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 14 maj 2006, 20:09

hur fan ska jag veta vad de har hittat jag har inte varit där
Nä, jag var bara nyfiken på om du kanske visste vad de har hittat eftersom du verkar veta allt annat kring berget i Visoko. Vet du någon hemsida där det står något om föremålen då?
Mvh Andreas

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 14 maj 2006, 23:56

nya bilder från utgrävningen av den mindre pyramiden, bosniska månpyramiden

kan naturen fixa så här fina stenblock med fina kanter vad säger du oldcode ????
För det första säger OldCode att han har mycket andra uppdrag och projekt att sköta. Därav mitt sena svar.
Dessutom tillför dina bilder väldigt lite.

Visst - de här "plattorna" ser MER regelbundna ut och KAN vara huggna och ditlagda av människor. Lägg märke till ordet KAN!

Bergarten här ser på bilderna annorlunda ut, troligen kalksten(?) och isådanafall har naturen inga problem att ordna väldigt fina och raka spricksystem.
Men - dessa plattor tål nog att titta närmare på. (Den enklaste förklaringen är ändå naturliga sprickplan/bankning - sorry...)
Dessutom är utgrävningsarean för liten.. eller är det så att de bara visar bilder på gropar med stenar i... :lol:

(Kalksten är också en sedimentär bergart som bildas antingen genom kalk fälls ut ur vatten - eller är resten efter levande djurs skelettdelar som pressats samman och "cementerat" ihop - därför är de en utmärkt källa för fossil.)

Den som är intresserad av dessa fenomen kan jag rekommendera besök på något av västgötabergens sluttningar - Billingen, Mösseberg, Ålleberg etc.

Även om dessa plattor nu skulle vara huggna av människor ställer jag mig följande frågor:

1. Vilken relation har dessa till den bosniska "månpyramiden". Är de från foten, toppen, 1 mil ifrån etc...
2. Vad fanken har detta och göra med den bosniska "solpyramiden" att göra??? Inte ett skit! "Diskussionen" har hittills gällt "solpyramiden" - bara för att man hittar plattor någonstanns som KAN vara människohuggna betyder inte det att det är en pyramid, än mindre att alla pyramidformade berg är pyramider!

Är inte det ganska typiskt förresten.. att istället för att svara på sakfrågor komma med mer påståenden och teorier?

Ang. geologerna från Tuszla så kan jag inte uttala mig då jag inte känner igen någon av deras namn (Har letat efter artiklar skriva av dem men har så långt inte hittat något på engelska).
Dock ställer jag mig mer positiv till dessa geologers uttalanden som är mycket mer vetenskapligt korrekta i språk och utformning än den av mig ovan genomgångna rapporten.
Deras slutsats är klar: berget är en geologisk formation. Detta passade visst inte anhängnarna till pyramidteorin - därför försöker man förlöjliga dem. Också det ganska typiskt.. håhåjaja...

Desinformation - information som saknas... Som sagt, århundradets fynd borde ha en bättre informationsavdelning...
hur fan ska jag veta vad de har hittat jag har inte varit där
Och ändå försöker du förlöjliga eller bortförklara andra personer som som har en annan avikkande åsikt mot din... trots att vissa tom har varit på plats...
Intressant eller löjligt det är frågan. Som jag sa, att hälla vatten på en gås.

/OldCode

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 15 maj 2006, 00:38

Jag skriver ett meddelande till.

Efter att ha tittat närmare på The Ghosts bilder så anser jag att kanterna är för ojämna för att vara människohuggna.
Det är lättare att göra fyrkantiga bitar som passar ihop än delar som buktar in/ut i kanterna och sen försöka foga ihop dem.

Dessutom kollade jag upp en länk från tidigare i tråden varifrån följande lilla citat kommer ifrån:
Representatives of the Foundation "Bosanska piramida sunca" from Visoko were present at the press conference, and a member of that foundation and the coordinator for geological research Ms. Nadzija Nukic (BS geology, U of Tuzla 1971) rejected the research findings by the scientific staff from the University of Tuzla, stating that their research was "too superficial for making final conclusions". According to her, there are "too many elements that point at the conclusion that human hand took part in building the pyramid".
Här ser vi alltså att ms. Nukic tog BS (BullShit? :lol: ) examen från Universitetet i Tuzla 1971. Efter det tydligen inga akademiska meriter.
Exakt vad BS är för en examen vet jag inte, Master of Science är det vanliga (som magisterexamen i sverige - ungefär...).
Det kan iallafall förklara varför hennes rapport inte är direkt vetenskaplig kanske...

Dessutom tillhör hon stiftelsen "Bosanska piramida sunca" - så det borde nog betyda att hon i högsta grad är jävig.

Dessutom är den negativa rapporten signerad av Professor Dr. Sejfudin Vrabac - vilket nog borde smälla betydligt högre än någon som 1971 tog ut en lägre examen...
"too many elements that point at the conclusion that human hand took part in building the pyramid"
Frågan man hela tiden ställer sig här är vilka element???

Som sidnotering kan sägas att det verkar pågå en hel del aktivetet och "övertalningsförsök" runt om i cybervärlden på diverse forum. Alla övertygade pyramidtroende verkar komma med ungefär samma bilder och argument som the ghost här gör. Men det är väldigt få som försöker svara på vetenskapliga sakfrågor.

Jag tar också tillfället i akt och kanske lite offtopic, men här är en liten sammanställning jag roade mig med att göra:
Tyvärr är den på engelska, då mina läroböcker är på engelska och jag är nu för trött att göra en översättning. Jag hoppas våra moderatorer har överseende.
Den kan vara lite svajjig - då mina läroböcker är geologiska och måhända är de arkelogiska bitarna lite felaktiga.

22,000 years ago - the Last Glacial Maximum. Hunter-gatherers around the Sea of Galilee are flourishing.

14,700 - 12,800 years ago - abrupt global warming called the late glacial interstadial. Sedentism rises among the hunter-gatherers in Mesopotamia.

12,800 - 11,600 years ago - global cooling to ice age climate called the Younger Dryas. Cooler temperatures and drought initially destroy the sedentary way of life but spark the beginnings of agriculture in Mesopotamia.

11,600 - 10,500 years ago - Return to warmer and wetter climate (which we still have at this day). The neolithic agricultural towns like Jericho are founded.

9,000 - 8,200 years ago - sedentary hunter-gatherers appear in the central Balkan peninsula, in northern Greece farming settlements appear.

5,000 years ago - Sumerians begin to form city-states in Mespotamia.

4,700 years ago - the oldest known Greek pyramid is constructed. It's about 3.5 meters high.

4,600 years ago - the first known Egyptian pyramid is constructed.

Man återkommer ständigt till... vem byggde den eventuella pyramiden och när? Och varför finns det inga andra spår av denna avancerade civilisation...

/OldCode

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 15 maj 2006, 08:18

OldCode, får man fråga dig om dina meriter i att bedöma pyramider?

Inte för att jag vill vara spydig eller så, men nog haglar omdömena lite väl tätt nu...

BS, det kan väl betyda Bachelor of Science...eller...alltså ungefär som kandidatexamen...

Att de nämnda geologerna använder sig av ett mer korrekt språk och vedertagna begrepp betyder i sammanhanget inte ett smack. Jmf med förintelseförnekare, som även de har anammat ett "vetenskapligt" språk, betyder det att de har någonting att komma med. Nix pix!

Jag tror heller inte att det rör sig om en pyramid, men nog kan den här diskussionen bedrivas lite mer vänligt...

MVH, Artur

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 maj 2006, 09:23

Ghost: När sade du att de riktiga geologerna skulle komma? 14:e maj? 15? :)

[ Justerad av moderator. / Hex ]

Byggde grekerna pyramider också?

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 15 maj 2006, 09:52

OldCode, får man fråga dig om dina meriter i att bedöma pyramider?

Inte för att jag vill vara spydig eller så, men nog haglar omdömena lite väl tätt nu...

BS, det kan väl betyda Bachelor of Science...eller...alltså ungefär som kandidatexamen...

Att de nämnda geologerna använder sig av ett mer korrekt språk och vedertagna begrepp betyder i sammanhanget inte ett smack. Jmf med förintelseförnekare, som även de har anammat ett "vetenskapligt" språk, betyder det att de har någonting att komma med. Nix pix!
Stanislav: helt klart en berättigad fråga.
När det kommer till pyramider har jag väldigt liten erfarenhet! Men däremot har jag stor erfarenhet när det kommer till geologiska frågor samt om saker är konstruerade av människan eller inte. Jag ser här tecken på en geologiskt bildad formation, samt sprickplan och bankning.
Välj att tro på mig eller inte.
Gångarna verkar vara betydligt intressantare - men var de går och vem som gjort dem samt när verkar ännu vara dolt i mörker.

Bachelor of Science - där har vi nog svaret på vad BS betyder. Tyvärr innebär det (iallafall enligt svenska förhållanden) att personen ifråga då har 120 poäng, vilket motsvarar 3 års studier.... dvs en lägre examina...
Men när en professor från ett erkänt universitet uttalar sig i frågan borde väl detta nog smälla högre än vad någon som tog en lägre examina 1971 (The Ghost har fortfarande inte redogjort för vad de "25 åren av erfarenhet" som ms Nukic tydligen har omfattar).

Att de vedertagna geologerna använder begrepp och uttryck som mer hör branschen till ska naturligtvis inte ligga till grund till om deras tolkningar är mer trovärdiga! Men deras uttalanden ger mer konkreta tolkningar av formationen som sådana - inte löst prat om "bevis och element" som talar för en människotillverkad struktur (Det som presenteras som "bevis" är tolkningar - inget annat.) Riktiga bevis som utan tvekan kan säkerställa att det är en pyramid lyser än så länge med sin frånvaro.

Misstolka mig heller inte - jag skulle bli glad om pyramider hittades i Bosnien, eller Polen, eller Wales... Eller var sjutton som helst. Bara det finns hållbara bevis!

Anledningen till att undetecknad kan uppfattas som sur beror på att The Ghost (och andra ev. pyramidtroende) inte vill/kan svara på sakfrågorna eller komma med vetenskapligt hållbara teorier, utan fortsätter att komma med samma argument. Diskussionen haltar ordentligt pga det.
Tomas Ibsen skrev:Byggde grekerna pyramider också?
Såhär står det i min lärobok: "At 4700 BP the oldest known Greek pyramid-structure was constructed. It's about 3.5 meters high."
Det står inte närmare om var den finns eller vad den representerar etc - det står iofs pyramid-struktur och inte pyramid...
Som jag skrev så kan nog läroboken vara lite svajjig när det kommer till historia och arkeologi - det är en lärobok om människans påverkan i kvartärtiden.

Jag drar mig nu ur denna diskussion för gott. Jag har redogjort för min syn på de geologiska förhållandena och det får vara nog.
Jag skall inte "sura" ner debatten något mera.

Om jag får vara självgod kom alltså geologerna från Tuzla fram till samma sak som jag själv.

MVH

/OldCode

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 15 maj 2006, 11:06

Misstolka mig heller inte - jag skulle bli glad om pyramider hittades i Bosnien, eller Polen, eller Wales... Eller var sjutton som helst. Bara det finns hållbara bevis!
Polen :lol:
Det var något för polackerna att bita i...

Jag håller med dig helt. Hållbara bevis måste fram.
Anledningen till att undetecknad kan uppfattas som sur beror på att The Ghost (och andra ev. pyramidtroende) inte vill/kan svara på sakfrågorna eller komma med vetenskapligt hållbara teorier, utan fortsätter att komma med samma argument. Diskussionen haltar ordentligt pga det.
Jag har inte uppfattat dig som sur, utan som kompetent. Surhet har jag också fått slängt i ansiktet åtskilliga gånger i så fall. Sura blir alla...
Jag drar mig nu ur denna diskussion för gott. Jag har redogjort för min syn på de geologiska förhållandena och det får vara nog.
Jag skall inte "sura" ner debatten något mera.
Det vore synd.

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 15 maj 2006, 11:51

http://www.astraeamagazine.com/osmanagi ... o_frm.html

intervju med osmangich, på engelska , 27 minuter

Ghost: När sade du att de riktiga geologerna skulle komma? 14:e maj? 15?

[ Justerad av moderator. / Hex ]

Byggde grekerna pyramider också?

den här vecka, idag eller imorgon

så det kommer vara avgörande , är det vanligt geologisk formation eller människor händer som har gjort det

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 15 maj 2006, 12:23

Jeg har hørt interviewet. Han taler om fem tons-tunge sandstensmonolitter inde i pyramiden. Han siger, at der er inskriptioner på en af disse store flade sten, og at man kan se det på deres web-side. Jeg har søgt, men kan ikke finde billedet. Hvor er det mon?

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 15 maj 2006, 13:09

Jeg har hørt interviewet. Han taler om fem tons-tunge sandstensmonolitter inde i pyramiden. Han siger, at der er inskriptioner på en af disse store flade sten, og at man kan se det på deres web-side. Jeg har søgt, men kan ikke finde billedet. Hvor er det mon?

Bild

här är det

tunel
Bild

något sort trappuppgång

Bild

Bild

sensate nyhet:

ikväll kommer egyptisk expert på pyramider , ali abdulah berekat

så , han är kanske nyckel till mysteriet kallat bosnisk pyramid, om han säger det är pyramid, jag vill se er festa här och skrika tills tänderna ramlar av :lol:

om det inte är pyramid blir jag ledsen och accepterar det bittra saningen :cry: :( :cry:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 maj 2006, 17:02

Not, någon av dina kollegor har fått stavningen fel, gogglar man efter "Ain Shems pyramid" så hittar man ett antal bosniska pyramid-sidor. Universitetet heter Ain Shams och ligger i Kairo. Doktorerna Shafia Bedir och Ali Abdallah Berekat är säkert såpass god arkeologisk expertis som man kan begära.
The Ghost skrev:om det inte är pyramid blir jag ledsen och accepterar det bittra saningen
Är du säker på att Osmanagic accepterar det? Jag är det inte.

Skriv svar