Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 5 maj 2006, 12:27

det här är ny sond som de grävde ut senaste dagarna på andra sidan av berget

Bild

eftersom berget har fyra sidor, med flat topp , och den ser ut som en pyramid

om de skulle gräva ut hela berget och om vi såg de här stenblocken överallt under bergets jord , och under de här stenblocken andra sten block

skulle det vara pyramid då ????? :?

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 5 maj 2006, 12:37

Suck, hur många gånger ska jag behöva säga samma sak...
om de skulle gräva ut hela berget och om vi såg de här stenblocken överallt under bergets jord , och under de här stenblocken andra sten block

skulle det vara pyramid då ?????
NEJ! Det skulle inte vara en pyramid. Som jag har skrivit så bildas denna bergart som lager - det är anledning till att vi har sten på sten på sten på sten....
Vi har ett pyramidformat berg.. so what?
De har inte funnit några hållbara bevis för att:
1. Berget är byggt av människor.
2. Berget är format till pyramidform av människor - av på platsen bildade sedimentära bergarter.

Eftersom de påstår att berget är BYGGT av människor - så måste de finna bevis för det.

(Jag skulle precis som Hexmaster tro att det naturliga vore om de har "hjälpt" naturen med pyramidformen... men "experterna" på plats hävdar tydligen att ALLT är människobyggt från början.)

Dessutom har de tidigare hävdat (enligt The Ghost iaf) att byggnadsmaterialet till "pyramiden" inte finns lokalt.. utan allt skulle ha transporterats dit av människor.*

*fotnot: Det är svårt att i den här soppan utröna vilka (om några) som är The Ghosts egna slutsatser - och vilka han bara har tagit från någon hemsida.

Personlig notering: det känns som man försöker diskutera något allvarligt med en person i trotsåldern.

/OldCode

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 5 maj 2006, 12:41

Denna sista bild visar ju självsprickor, tydligare än så här kan det ju inte gärna vara...

Ja du Ghost. Din källkritik, diskussionsteknik etc blev ju ganska rejält nedsablad, men det måste medges att du har hållit forumet igång bra länge - och uppenbarligen har du gett oss mycket nöje, för annars hade ju din tråd fått självdö för länge sedan...

Tack! :)

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 5 maj 2006, 12:45

Dessutom har de tidigare hävdat (enligt The Ghost iaf) att byggnadsmaterialet till "pyramiden" inte finns lokalt.. utan allt skulle ha transporterats dit av människor.
jag sade bara det professor från geologiska univeristet sade i sarajevo, och han är i inte med i projektet, han komm bara för att se vad de hittade , att sten blocken är transporterade till det området

inget från mitt eget huvud

Denna sista bild visar ju självsprickor, tydligare än så här kan det ju inte gärna vara...

Ja du Ghost. Din källkritik, diskussionsteknik etc blev ju ganska rejält nedsablad, men det måste medges att du har hållit forumet igång bra länge - och uppenbarligen har du gett oss mycket nöje, för annars hade ju din tråd fått självdö för länge sedan...

Tack!
om experterna från egypten säger att det inte är pyramid då är det inte

månaden maj är avgörande, kan man säga, eftersom de kommer arkeologer och geologer från olika länder

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 5 maj 2006, 13:54

Hej.

För det första vill jag be om ursäkt för:
Personlig notering: det känns som man försöker diskutera något allvarligt med en person i trotsåldern.
Det blev bitskare än nödvändigt. Ber tusen gånger om ursäkt för det.

Det är intressant att de tar dit eperter utifrån, och det skall bli intressant att se VILKA de tar in, om det finns erkända forskare inom respektive område representerade.
Det skall också bli intressant vilka bevis som visas upp för dignitärerna.

Nu är det helg och solsken och jag tackar för mig.

/OldCode

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 maj 2006, 00:00

OldCode skrev:Nu är jag inte moderator - och tur är väl det. Men jag trodde forumets mål var som diskussionsforum, och inte som anslagstavla för "fynd" och teorier. Diskussionen blir ju degraderad till anslagstavla då diskussionsskaparen inte vill/kan diskutera kring fynden och teorierna.
Som du kanske märkt tar vi inte alltför allvarligt på den saken i det här fallet, kanske för att vi tycker det är intressant ur ren studiesynpunkt. Ämnet har ju rönt viss uppmärksamhet i världens media. Här kan vi i "realtid" observera hur en nutida Von Däniken bygger sitt sandslott och samlar sina akolyter.

Även om inga bevis presenteras av vissa självutnämnda talesmän, så kan man ju roa sig med att träna upp sitt kritiska öga till att se exempelvis skillnaden mellan sprickor i ett berg och forntida ingenjörskonst. Även om det då blir lite anslagtavla av det hela. Men alla inlägg utom just anslagen är ju högst kritiska och diskuterande mellan medlemmarna, så jag tycker det hela är givande. Osmanagic teorier falsifieras gång på gång. Då spelar det mindre roll att den enda frälsta har svårt att acceptera detta.

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 6 maj 2006, 16:12

Bild

Bild

även om det inte var sten block eller riktig sten pyramid under berget skulle det här berget vara riktig fenomen

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 7 maj 2006, 10:57

nya bilder

Bild

Bild

Bild

vad är det här, är det någon som vet, vilken sort fossil ????

Bild

Bild

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 7 maj 2006, 12:05

På den översta av de tre bilderna ser det nästan ut som lagda stenar ja. Men på de andra två syns det tydligt att det är självsprickor... Annars hade de gjort sig ett stort besvär att knacka till stenar så de utfyller sprickor...

Jag menar, bilderna publiceras troligen för att visa det forntida hantverket, men i själva verket visar de motsatsen...

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 9 maj 2006, 11:45

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 9 maj 2006, 12:50

Forum-redaktionen forekommer at være 100 procent sikker i sin sag: Der er ingen pyramide i Bosnien.

The Ghost bragte et billede her den 4. maj. Pyramide-udgraverne synes figuren i stenen ligner en båd, et skib.

Jeg synes, den ligner de "hieroglyffer", som minoerne brugte, hvad enten det er skriftsproget linear a, b eller c.

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 9 maj 2006, 14:29

Forum-redaktionen forekommer at være 100 procent sikker i sin sag: Der er ingen pyramide i Bosnien.
14 maj kommer experter från egypten för att se resultaten och bedöma om det är verkligen en pyramid

så nästa vecka är kanske avgörande, to be or not to be :?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 maj 2006, 16:07

Jens Yde skrev:Forum-redaktionen forekommer at være 100 procent sikker i sin sag: Der er ingen pyramide i Bosnien.
Hm! "Forum-redaktionen" är inte en enhet. Det finns inget som hindrar att ex.vis jag och Dûrion har fullständigt olika åsikter om nånting. Eller att forumets ägare Marcus Wendel har ännu en åsikt. Konsensus eftersträvas ej.

Att jag och Dûrion, samt en utbildad geolog, samt bra många fler här på forumet, råkar vara tämligen överens om att den bosniska pyramiden är skapad, icke gjord, stammar enbart från de fakta och bilder som blivit oss delgivna här.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 9 maj 2006, 18:31

Jens Yde skrev:Forum-redaktionen forekommer at være 100 procent sikker i sin sag: Der er ingen pyramide i Bosnien.

The Ghost bragte et billede her den 4. maj. Pyramide-udgraverne synes figuren i stenen ligner en båd, et skib.

Jeg synes, den ligner de "hieroglyffer", som minoerne brugte, hvad enten det er skriftsproget linear a, b eller c.
Man kan ju aldrig vara säker, för många folk har ju byggt kullar. Men ju mer och mer man fått veta om Osmanagic och av bilderna från Bosnien som sägs tala för hans sak, desto säkrare blir jag på att det hela är rent påhitt. Vi har sett bild efter bild på vanliga stenar som utgrävarna sedan säkert säger följande om: "The blocks are handmade." Kan det bli mer uppenbart att vi inte talar om riktig arkeologi här? Och jag har i alla fall lite utbildning i forntida arkeologi. Man kan jämföra med verkliga minoiska hieroglyfer: http://en.wikipedia.org/wiki/Phaistos_Disk

Bilderna från den 4:e maj är ett sådant exempel också. Bilden med "inskriptioner" är tvetydig - det går inte att se någon uppenbar skrift eller tecken, men är detta naturligt gjort? Ingen expert har ju uttalat sig.
Bilden med "Huggmärken" visar kanske däremot mänsklig påverkan. Men vad säger det? Eftersom ingen tolka bilden kan påverkan ha gjorts allt mellan 4:e maj 2006 och när den första människan traskade förbi berget. Det krävs ingen pyramid för det.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 9 maj 2006, 19:41

Vet inte om det tillför någon, men här är vad Live Science skrev

http://www.livescience.com/history/0605 ... versy.html

Skriv svar