Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
-
Djinghis Khan
- Medlem
Leonidas skrev:Djinghis Khan skrev:Det som är intressant med Merenptah-stelen från ca 1210 f.kr. är inte bara att det är det äldsta refereringen till Israel, utan också att den skrevs ner medan Israeliterna fortfarande inte hade grundat ngn stat.
Texten utläses, som Lindir skrev:
[...]Israel ligger öde, hans säd finns inte mer[...]
Israel, som skrivs jjzrj3r kompletteras med en detirminativ hieroglyf som indikerar att Israel beskriver ett folk, och inte en stat - faktum är att man kan översätta det med "Israels folk". Alltså måste segern över Israel skett medan de fortfarande vandrade i öknen som beduiner, antagligen herdar. Att man skriver "hans säd finns inte mer" behöver inte indikera att de var jordbrukare, utan var en förekommande fras med betydelsen "plundrad"
/DK M
Med säd menas väl avkomman, eller närmare bestämt den manliga delen av avkomman?
Nej,
Prt betyder säd i betydelsen av odling. Det
kan betyda avkomma, men användningen indikerar odling enligt Egyptologer, som jämför skriften med andra.
Jo, det var min spontana tolkning också. Men å andra sidan har jag inte studerat inskriften i original ...
Då har du den här:
http://www.petrie.ucl.ac.uk/digital_egy ... lstela.jpg
-
Leonidas
- Medlem
Ska man tolka det bildligt eller..? Är de frågan om en räd mot det israelitiska jordbruket eller en attack mot deras avkomma. Min bild av israeliterna är att de var herdar snarare än jordbrukare, även om det förekom. Men jag kan ha en felaktig bild av den israelitiska matproduktionen. Men om de var herdar så är uttryckets syftning något svårttolkat, och ligger enligt min mening närmare avkomman.
-
Djinghis Khan
- Medlem
Leonidas skrev:Ska man tolka det bildligt eller..? Är de frågan om en räd mot det israelitiska jordbruket eller en attack mot deras avkomma. Min bild av israeliterna är att de var herdar snarare än jordbrukare, även om det förekom. Men jag kan ha en felaktig bild av den israelitiska matproduktionen. Men om de var herdar så är uttryckets syftning något svårttolkat, och ligger enligt min mening närmare avkomman.
Som jag tidigare sa, uttrycket "Hans säd finns inte mer" var ett Egyptiskt talesätt, en omskrivning för att man hade plundrat och förstört en fiendebas eller position. Hade man skrivit
prt i meningen
avkomma hade man satt ut ett detirminativ som visar ett sittande barn, men här har man satt ut ett vetekorn + pluralstreck som detirminativ
/DK M
-
Leonidas
- Medlem
Djinghis Khan skrev:Leonidas skrev:Ska man tolka det bildligt eller..? Är de frågan om en räd mot det israelitiska jordbruket eller en attack mot deras avkomma. Min bild av israeliterna är att de var herdar snarare än jordbrukare, även om det förekom. Men jag kan ha en felaktig bild av den israelitiska matproduktionen. Men om de var herdar så är uttryckets syftning något svårttolkat, och ligger enligt min mening närmare avkomman.
Som jag tidigare sa, uttrycket "Hans säd finns inte mer" var ett Egyptiskt talesätt, en omskrivning för att man hade plundrat och förstört en fiendebas eller position. Hade man skrivit
prt i meningen
avkomma hade man satt ut ett detirminativ som visar ett sittande barn, men här har man satt ut ett vetekorn + pluralstreck som detirminativ
/DK M
Vale!
-
apanola
- Medlem
Djingis Khan skrev:Som jag tidigare sa, uttrycket "Hans säd finns inte mer" var ett Egyptiskt talesätt, en omskrivning för att man hade plundrat och förstört en fiendebas eller position. Hade man skrivit prt i meningen avkomma hade man satt ut ett detirminativ som visar ett sittande barn, men här har man satt ut ett vetekorn + pluralstreck som detirminativ
/DK M
Ett stålbad av information och kunskap, tackar för det
-
Djinghis Khan
- Medlem
Ja det som är bra med den fornegyptiska hieroglyfskriften är att de verkligen var noga med att bekräfta ordets innebörd
/DK M
-
Orm
- Medlem
Kynes skrev:jag håller med om att allt det här låter osanoligt att allt detta skulle inträffa.... men de flesta myterna brukar väll ha en gnutta sanning i sig
-Dra den om Snövit också...

-
Westling
- Utsparkad
Örjan skrev:
PS. När jag skrev inlägget tänkte jag inte på att det påminner en hel del om 1900-talets historia. DS
- Med risk för att påbörja en israeldebatt så påminner det inte ett dugg om 1900-talets historia då judarna köpte all mark från araberna. Så, lägg ner istället.
-
Zero
- Medlem
Westling skrev:Örjan skrev:
PS. När jag skrev inlägget tänkte jag inte på att det påminner en hel del om 1900-talets historia. DS
- Med risk för att påbörja en israeldebatt så påminner det inte ett dugg om 1900-talets historia då judarna köpte all mark från araberna. Så, lägg ner istället.
Ja och framförallt kallades inte den delen av världen
Palestina då utan Kanaan. Namnet Palestina är romarnas
namn på provinsen. För övrigt en mycket intressant topic.
-
tobbel
- Medlem
En svensk forskare vid namn Lennart Möller gjorde en vetenskaplig undersökning av israels folk uttåg ur Egypten, vilka möjliga rutter de tog etc, finns samlat i boken "The Exodus Case". Ännu ej översatt till svenska dock... Helt klart läsvärd i alla fall!
http://www.theexoduscase.net/
-
Örjan
- Medlem
-
Kontakt:
Zero skrev:
Palestina betyder egentligen Filistéen (av hebreiskans pelishtim). Det syftar på de filistéer som bodde i det heliga landet innan israeliterna (enligt bibeln) invandrade dit från Egypten. Via grekiskan kom sedan ordet palestina in i latinet.
-
Westling
- Utsparkad
Örjan skrev:Zero skrev:
Palestina betyder egentligen Filistéen (av hebreiskans pelishtim). Det syftar på de filistéer som bodde i det heliga landet innan israeliterna (enligt bibeln) invandrade dit från Egypten. Via grekiskan kom sedan ordet palestina in i latinet.
Yes, och en intressant sak är att araber inte har ordet P i sitt alfabet.
Så först och främst så är dagens araber egentligen ett sedan länge utdött folkslag, sen så heter de något de inte kan uttala.

-
Zero
- Medlem
Örjan skrev:Zero skrev:
Intressant info. Men filistéerna levde sida vid sida med Israeliterna
men längre söderut ungefär där nuvarande Gaza remsan ligger.
-
Lindir
- Medlem
Westling skrev:sen så heter de något de inte kan uttala.

Du menar att vårt namn på dem är rätt, och deras eget namn fel ...?

-
erich lespenhalt
- Medlem
av erich lespenhalt » 29 juli 2004, 16:23
En del saker som omtalas i GT kan vara grundade på verkliga händelser. En bok som jag inte minns titeln på, argumenterade att plågorna som hemsökte egyptierna kan vara kopplade till ett stort vulkanutbrott på ön Thera. Att ett vulkanutbrott inträffade på ön ca 1200-1300 fKr har fastställts. Författaren av boken menade att aska skulle blåst in över Egypten och förgiftat vattnen och färgat Nilen röd. Grodor och paddor skulle ha lämnat de förgiftade vattnen och sökt sig upp på land. Samtidigt skulle gräshoppor svepts in över landet och ätit upp all gröda. Gräshoppssvärmar är fortfarande ett stort problem för bönderna inte bara i Nordafrika. Människan måste ha vatten och de hemsökta egyptierna drack av det otjänliga vattnet varvid de yngsta barnen avled av sjukdomar.
Vulkanutbrottet på ön Thera var mycket kraftigt, motsvarande ett par hiroshimaatombomber. En tsunami skulle ha svept över östra medelhavet. När en tsunami närmar sig land sugs vatten tillbaka och det skulle ha möjligtgjort för israeliterna att fly undan längs en blottad havsbädd. När faraohs trupper följde efter de flyende kom tsunamin med full kraft och dränkte trupperna. Författaren av boken är svensk så någon kanske har läst den