Vilka uppförde sfinxen?
Man kan bråka länge om åldern på stenar och liknande, de finns folk som tror att jorden skapades på 5000år som enligt biblen....
Jag har läst hela! 2p i geologi och varit och tittat på sfinxen.
Sfinxen är uthuggen direkt ut berget, alltså inte byggt som pyramiderna och ligger därför i en grop. Berget är väldigt "dåligt" poröst kanske matrialet eroderar fortare, tror ingen har gjort en studie och kollat hur fort de eroderar eller kan säga om det tar 3000år eller 6000år.....
Sfinxen är uthuggen direkt ut berget, alltså inte byggt som pyramiderna och ligger därför i en grop. Berget är väldigt "dåligt" poröst kanske matrialet eroderar fortare, tror ingen har gjort en studie och kollat hur fort de eroderar eller kan säga om det tar 3000år eller 6000år.....
- Djinghis Khan
- Medlem
Jo men det är just det man har nu, och forskarna i geologi daterar den till före 7000 f.kr.Ja77 skrev:Man kan bråka länge om åldern på stenar och liknande, de finns folk som tror att jorden skapades på 5000år som enligt biblen....
/DK M
- Djinghis Khan
- Medlem
Jo, men jag kan försäkra dig att det inte rör sig om amatörforskare såsom Graham Hancock etc. Professor Robert Schoch är anställt på Boston University och är erkänd akademisk expert på hur mjuka sedimentära bergarter vittrar och förändras. Han har även stöd av ett stort antal kollegor som tagit del av hans uppgifter. Tyvärr har hans forskning använts i mindre seriösa sammanhang bl.a. i Graham Hancocks vilda, spekulativa böcker. Som förståeligt är har Professor Schoch tröttnat på Hancock!Patrik skrev:Är detta någon "vedertagen" forskare som backat upp det här påståendet, eller är det ytterligare någon av de där "lite" suspekta forskarna som brukar figurera på Discovery.Djinghis Khan skrev:Jo men det är just det man har nu, och forskarna i geologi daterar den till före 7000 f.kr.
/DK M
/DK M
Stenklumpen eller (den bearbetade) sfinxen?Djinghis Khan skrev:Jo men det är just det man har nu, och forskarna i geologi daterar den till före 7000 f.kr.Ja77 skrev:Man kan bråka länge om åldern på stenar och liknande, de finns folk som tror att jorden skapades på 5000år som enligt biblen....
/DK M
- Djinghis Khan
- Medlem
Den bearbetade kroppen (hela rubbet utom huvudet som antagligen omskulpterats), gropen som den ligger i, samt Sfinxtemplet framför.Leonidas skrev:Stenklumpen eller (den bearbetade) sfinxen?Djinghis Khan skrev:Jo men det är just det man har nu, och forskarna i geologi daterar den till före 7000 f.kr.Ja77 skrev:Man kan bråka länge om åldern på stenar och liknande, de finns folk som tror att jorden skapades på 5000år som enligt biblen....
/DK M
/DK M
Visst, jag har sett det programmet på Discovery. Men å andra sidan har jag också sett ett annat Discovery-program där man smular sönder argumenten att Sfinxen skulle vara såpass mycket äldre, eftersom Sfinxen enligt de geologerna verkar vara uthuggen ur sten av sämre kvalité än det övriga omgivande berget.
Eftersom jag inte har en susning om geologi så har jag ingen aning om vilken förklarning som är troligast.
Det har dock diskuterats mycket här: http://www.thehallofmaat.com/maat/searc ... =&topic=35
Detta är en site som behandlar mycket vad de kallar "pseudoarkeologi". Hur pass bra de är har jag ingen aning om, men de verkar jobba vetenskapligt, och bekämpar en del vanföreställningar. De har blivit omnämnda i bl a Archaeology, en bra arkeologisk tidskrift (enligt min mening, i a f
)
Eftersom jag inte har en susning om geologi så har jag ingen aning om vilken förklarning som är troligast.
Det har dock diskuterats mycket här: http://www.thehallofmaat.com/maat/searc ... =&topic=35
Detta är en site som behandlar mycket vad de kallar "pseudoarkeologi". Hur pass bra de är har jag ingen aning om, men de verkar jobba vetenskapligt, och bekämpar en del vanföreställningar. De har blivit omnämnda i bl a Archaeology, en bra arkeologisk tidskrift (enligt min mening, i a f
- Djinghis Khan
- Medlem
på frågan var sfinxen näsa har tagit vägen så kan ni få lite spekulationer vad som har hänt med den här
http://www.famu.edu/acad/colleges/cas/h ... phinx.html
http://www.famu.edu/acad/colleges/cas/h ... phinx.html
Det är sant. Men en sak slår mig, det verkar vara bra många fler geologer som avvisar teorin att Sfinxen skulle vara så gammal än som stödjer den teorin? Flera experter stödjer, men hur många framlägger motargument?
Inte för att de behöver betyda något kanske, men …
Men som sagt, det finns motargument som låter minst lika trovärdiga.
Men det är alltid svårt att bedöma sådana saker utan att vara väldigt insatt…
Vilket undertecknad inte är
Inte för att de behöver betyda något kanske, men …
Men som sagt, det finns motargument som låter minst lika trovärdiga.
Men det är alltid svårt att bedöma sådana saker utan att vara väldigt insatt…
Vilket undertecknad inte är
- Dûrion Annûndil
- Medlem