Stenbollar och klotvittring.

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
OldCode
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 december 2003, 18:41
Ort: Västergötland

Inlägg av OldCode » 9 juni 2006, 20:22

The Ghost, vänligen läs en geologibok, "Understandning Earth" är en bra att börja med.

Naturliga stenbollar finns i hela världen - klotvitting förekommer överallt där bergarterna är gynsamma (dvs allt annat än sedimentära och vissa metamorfa typer).

Människotillverakde polerade stenbollar finns i hela världen - frågan är NÄR och HUR de är gjorda, samt till vad de använts!

Den runda stenen du visar på bilden ovan sitter fast i en annan naturlig bergart, alltså är bollformen äldre än bergarens bildande, det måste du väl hålla med om?
Om Dr Barakat sagt att den där är människotillverkad ställer jag stora frågetecken kring mannens kunskaper och expertis...

Men som jag tidigare sagt, vetenskapliga invändingar verkar inte bita...

Eftersom du säger att du inte har någon anknytning till utgrävningsteamet så har du alltså ansett dig själv vara ett inofficiellt språkrör till utgrävningarna, trots att du inte själv har någon erfarenhet eller adekvat expertis att komma med... intressant ställningstagande.

Som sagt, läs lite facklitteratur. Universiteten i Sverige brukar ha listor på sina hemsidor.

MVH

/OldCode

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 10 juni 2006, 10:09

Det kunne være interessant at se et billede af "verdens mest perfekt kuglerunde sten". Den findes sikkert på et museum et sted - men hvor? Altså: Vis os en kuglerund naturskabt sten med en diameter på over en meter.

OldCode
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 december 2003, 18:41
Ort: Västergötland

Inlägg av OldCode » 10 juni 2006, 11:46

Titta bara på de stora stenarna som the Ghost visat.

naturskapta, ja.

/OldCode

OldCode
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 december 2003, 18:41
Ort: Västergötland

Inlägg av OldCode » 10 juni 2006, 22:30

Dessutom, finns det väldigt få geologiska museum - tyvärr.

Det finns ett sätt till på som klotrunda stenar bildas på förutom klotvittring, nämligen stenar som eroderats runda i sk. jättegrytor.
De tidigare teorierna är dock idag lite förlegade (att endast en sten skulle varit med i slipningsprocessen), idag tror man mer på stenar i kombination med finmaterial som "slippasta".

Vissa av de Costa Ricanska stenarna uppvisar mejselspår och spår av männskilig polering - det har jag sagt.
De bosinska uppvisar inga sådana tecken!
Sådana tecken är det ENDA, förutom en skriftlig källa från tiden de gjordes, som BEVISAR att de är människogjorda.

jag har sagt det förrut, och säger det igen - hittar man något, utgå från en naturlig förklaring - om det inte finns något som BEVISAR något annat.

Jag har gett er GEOLOGISKT GODTAGBARA förklaringar till allt som visats, helt naturliga - och INGET har visats som MOTBEVISAR mina teorier.

Framkommer det sån bevisning som är oantastbar - Då är stenbollarna människotillverkade!

Som jag sagt tidigare och säger det igen - visa BEVIS för teorierna, sådana BEVIS som inte går att förklara med naturliga orsaker.

Innan dess är alla teorier godtagbara - men man ska inte skrika ut att något ÄR något - när det inte finns bevis!
Det enligt mig är det STÖRSTA generalfelet som utgrävningsteamet gör! (Likväl som skvallerpressen gör...)

Men, detta blev upprepning av vad jag tidigare sagt, tillför inget nytt egentligen.
Jag kan inet övertyga The Ghost eller Jens Ydre med vetenskap - så varför ens försöka?

Var och en blir salig på sin tro! I mitt fall är det vetenskap.

MVH

/OldCode

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 15 juni 2006, 20:35

bosniska sten bollar

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 juni 2006, 21:49

Om man läser på http://www.piramidasunca.ba/eng så kan man läsa hur Osmanagic grupp alltså ägnar sig åt följande:
Subcommittee for Prehistoric Stone Spheres

Program:
The Subcommittee locatesthe stone spheres in Bosnia and Herzegovina, and establishes standards (members of the Subcommittee and other interested individuals who locate stone spheres use digital cameras, photography from various angles, measurements, and the geological composition of the spheres. They also consider the original location, the exact address where they are located today, energy benefits of the spheres, recorded stories about them, etc.).
Pseudovetenskap i högsta grad alltså... "energy benefits of the spheres"?

Det är alltså ingen hejd på Osmanagic, han är en mångsysslare! :)

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 16 juni 2006, 10:23

är det inte konstigt att bara de här tre länder har sådana fina sten bollar

mexico, kosta rica och bosnien


om det här var naturligt varför hittar vi inte de i andra länder ?????????????

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 16 juni 2006, 12:57

Det finns en del mineraler och helt naturliga metaler som bara återfinns på en del platser på jorden. Sådana märkliga resultat av naturens nycker, såsom stenbollarna, behöver inte vara jämnt fördelade över hela världen. Naturen tar ingen hänsyn till nationsgränser.

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 16 juni 2006, 14:57

Det finns en del mineraler och helt naturliga metaler som bara återfinns på en del platser på jorden. Sådana märkliga resultat av naturens nycker, såsom stenbollarna, behöver inte vara jämnt fördelade över hela världen. Naturen tar ingen hänsyn till nationsgränser.

ok, men jag har aldrig läst en raport eller analys av geologer eller arkeloger om de här stenbollarna , hur de komm fram genom geologiska procceser

om det här är naturligt skulle vi se sådana bollar i mer länder än bara 3 länder

när jag tänker på den här


pyramider stenbollar
mexiko ja ja

costa rica ja ja

bosnien kanske ja


jag tycker att stenbollarna är människogjorda , för att om det var naturligt borde vi se mer sånt här i naturen i olika länder inte bara tre länder som har pyramider (kanske bosnien också )

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 16 juni 2006, 15:41

OldCode har vid upprepade tillfällen i den här tråden beskrivit hur såna här stenbollar kan komma fram genom naturliga geologiska processer och han nämner dessutom att de förekommer i fler länder än de som du räknar upp.

OldCode
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 december 2003, 18:41
Ort: Västergötland

Inlägg av OldCode » 16 juni 2006, 17:08

SolitaryMan skrev:
OldCode har vid upprepade tillfällen i den här tråden beskrivit hur såna här stenbollar kan komma fram genom naturliga geologiska processer och han nämner dessutom att de förekommer i fler länder än de som du räknar upp.
Japp, det har jag, men The Ghost vill visst inte läsa vad jag skriver, eller förstå det.
Han väljer att enbart förlita sig på felaktig information från utgrävningsteamet.

.....

Sverige har stenbollar
Sverige har många kullar där stenar ligger på stenar...

/start ironi
Wee... vi har tydligen också pyramider! Var stolta svenska folk
/Slut ironi

MVH

/OldCode

OldCode
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 december 2003, 18:41
Ort: Västergötland

Klotvittring, exfoliation

Inlägg av OldCode » 16 juni 2006, 18:31

Hej.

Då mitt föregående inlägg kanske inte blev så seriöst, återgår jag här till att vara seriös.

Klotvittring kallas på engelska för spalling och ingår i exfoliation processes.

Jens Ydre efterlyste bilder på klotvittrande runda block, och här kommer då ett exempel (då han tydligen inte ansåg "mina" tillräckligt runda...).

Bilden och nedanstående text är tagen från geomorfologidelen av University Of Reginas kurs geografi 323.
http://uregina.ca/~sauchyn/geog323/weather.html
Physical weathering
physical weathering is the disintegration of rock and soil aggregates, by physical (mechanical) processes acting primarily on pre-existing fractures (e.g. joints, cracks between mineral grains); reduces size of fragments according to rock and soil structure (producing grains, crystals, blocks, slabs, etc.), with no change in composition and

2. thermal expansion and contraction (insolation weathering)
- the surface temperature of dark colored rock can vary from 0-50o C between day and night, since rock (esp. jointed rock) has low thermal conductivity.
- the differential stresses of expansion and contraction of the outer 1-5 cm of rock causes separation of concentric shallow layers (another form of exfoliation) called spalling or spheroidal weathering when it effects boulders.
- controversy about effectiveness.
-- re: the ability of solar radiation to generate sufficient heating and cooling rocks disintegrate after fires, especially rocks composed of minerals with varying coefficients of volumetric expansion (e.g. granite: volume of quarts increases 3X more than that of feldspar; versus greater resistance of fine-grained rocks)
-- dry granite heated and cooled from 30 to 140o C for 89,400 cycles over 3 years (equivalent of 244 years of diurnal cycles) produced no perceptible change, even with microscopic examination (Griggs, D.T. 1936. The factor of fatigue in rock exfoliation. J. Geol. 44: 783-796)
-- but, 244 years is small amount of geologic time
För de intresserade av grundläggande kunskaper inom geomorfologi/erosionsfenomen kan jag rekommendera den sammanställningen som jag länkar till ovan.

påståendet att stenbollar bara skulle finnas i Costa Rica, Mexico och Bosnien... phuiii är tydligen gjort av någon som saknar grundläggande geologiska kunskaper - eller som bara vill sprida disinformation.

Bubblan spricker...

MVH

/OldCode
Bilagor
279.jpg
279.jpg (31.6 KiB) Visad 1073 gånger

OldCode
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 december 2003, 18:41
Ort: Västergötland

Inlägg av OldCode » 16 juni 2006, 18:44

Med risk att det blir oseriöst igen...

The Ghost skrev:
ok, men jag har aldrig läst en raport eller analys av geologer eller arkeloger om de här stenbollarna , hur de komm fram genom geologiska procceser
Då har du inte heller letat förmodligen, eller kanske inte vill leta snarare. Allt jag har beskrivit finns det gott om böcker och artiklar (vetenskapligt godtagna!) som beskriver.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spheroidal_weathering

Behöver du mer, så säg till.


MVH

/OldCode

Skriv svar