Quiz: Forntiden & Antiken

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Låst
Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 21 april 2004, 15:33

Engan skrev:
Leonidas skrev:
Engan skrev:När vi ändå är inne på etymologi..

Vilken historisk/mytologisk (troligen har den aldrig ägt rum i verkligheten) händelse är bakgrunden/upphovet till termen "epigon" (i betydelsen "mindre värdig efterföljare till eller efterapare av en stor man")? Bonusfråga: En rätt berömd pjäs har skrivits om händelsen; av vem?

Kanske lite svårt. Kan någon det utan att "tjuvtitta" blir jag imponerad. :-)
Aiskylos?
Japp, fast det var ju bara svaret på bonusfrågan :-) Men då vet du väl säkert svaret på huvudfrågan också? Om inte har i alla fall alla fått en ledtråd nu..
Näe, jag chansade bara på författaren till verket. Jag har ingen aning om vilket verk som åsyftas.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 23 april 2004, 13:12

Upprepar frågan eftersom den blev lite skymd av den efterföljande diskussionen:

Vilken historisk/mytologisk (troligen har den aldrig ägt rum i verkligheten) händelse är bakgrunden/upphovet till termen "epigon" (i betydelsen "mindre värdig efterföljare till eller efterapare av en stor man")? Bonusfråga: En rätt berömd pjäs har skrivits om händelsen; av vem?

Leonidas gissade att pjäsförfattaren var Aiskylos, vilket stämmer bra. En ytterligare ledtråd: Pjäsen utspelar sig i Thebe, ett tag efter kung Oidipus död.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 3 maj 2004, 20:45

Äh, det var tydligen för svårt.. eller för tråkigt.. :-)

Nåja, vad jag var ute efter var pjäsen "De sju mot Tebe". Det handlar om tronföljdskriget efter Oidipus död. Oidipus hade givit tronen till båda sina söner (Eteokles och Polynices), som skulle inneha tronen vartannat år. Men detta fungerade naturligtvis inte. Efter det första året vägrade Eteokles stiga ner från tronen, och hans bror och sex mäktiga allierade (de "sju" i titeln) attackerade Tebe. Trots att de alla skulle föreställa stora hjältar stupade alla sju (och Eteokles också, så man kan väl kalla det oavgjort :-)). De sjus söner tog då upp kampen och attackerade också Tebe, som vid det laget styrdes av Eteokles son Laodamas. Det är detta senare krig mellan idel mindre kända söner till stora män som gett upphov till uttrycket epigon. Aiskylos kallade dem epigonoi, vilket kommer av epigignesthai, "att födas efter".

Så nu vet ni det. Men tja, frågan är väl fri då.. Om ingen annan ställer en så gör väl jag det själv så småningom (och försöker i så fall komma på något mer engagerande ämne).

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 10 maj 2004, 21:54

Vi tar en enkel en.. Nu när filmen Troja är på tapeten så undrar jag vem som fann platsen för Troja och bonus om man vet vad hans andra fru hette..?

Bild

Primus Flavius
Ny medlem

Inlägg av Primus Flavius » 19 maj 2004, 20:25

Den välsituerade och språkbegåvade amatörarkeologen Heinrich Schlieman fann Troja 1872. Vid sin sida hade han sin andra fru, grekiskan Sophie Engastromenos.

Primus

http://www.freewebs.com/secondpanzer/romansection.htm

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 22 maj 2004, 13:31

Primus Flavius skrev:Den välsituerade och språkbegåvade amatörarkeologen Heinrich Schlieman fann Troja 1872. Vid sin sida hade han sin andra fru, grekiskan Sophie Engastromenos.

Primus

http://www.freewebs.com/secondpanzer/romansection.htm
Rätt... din tur...

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 10 juni 2004, 10:46

Det är väl rätt uppenbart att Primus Flavius inte tänker ställa någon fråga, så jag tar mig friheten att ta över ruljansen ( i den mån det finns någon, denna tråd har ju varit lite slö på sistone).

Ny fråga:

Jag beskriver en händelse, och frågan är var och när den inträffade. Två kungadöttrar som blivit nunnor tröttnar på att lyda sin abedissa och på att de inte får den särbehandling de tycker deras blod berättigar dem till. De uppviglar därför en stor skara nunnor att bryta sitt trohetslöfte och ge sig iväg från klostret. De marscherar iväg från klostret för att söka "rättvisa" från biskopar och kungar. När denna uteblir ockuperar nunnorna en kyrka. Allsköns lösdrivare och tvivelaktigt folk börjar sluta sig till sällskapet. Ett stort antal nunnor tröttnar på det hela och droppar av, en del faktiskt för att gifta sig... Biskoparna bannlyser hela skaran, vilket utlöser ett sorts småskaligt krig. Nunnorna och deras anhang (anförda av den mest hetlevrade av kungadöttrarna) misshandlar och kastar ut prästerna ur kyrkan och startar en regelrätt belägring av klostret. Till slut anfaller de, kidnappar abedissan och klostret plundras. Vid det här laget har kvinnorna ingen vidare kontroll över sina "gäng" längre, och under ett kaotiskt halvår mördas ett antal människor i klostret med omnejd, som blivit en laglös zon. Till slut tröttnar den lokale kungen på det hela och beordrar en armé att rensa upp i området.

Så kan det gå till.

Nå, var och när hände detta? Och som bonusfråga, hur gick det för de två kungadöttrarna och abedissan?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 10 juni 2004, 14:07

Engan skrev:Det är väl rätt uppenbart att Primus Flavius inte tänker ställa någon fråga, så jag tar mig friheten att ta över ruljansen ( i den mån det finns någon, denna tråd har ju varit lite slö på sistone).

Ny fråga:

Jag beskriver en händelse, och frågan är var och när den inträffade. Två kungadöttrar som blivit nunnor tröttnar på att lyda sin abedissa och på att de inte får den särbehandling de tycker deras blod berättigar dem till. De uppviglar därför en stor skara nunnor att bryta sitt trohetslöfte och ge sig iväg från klostret. De marscherar iväg från klostret för att söka "rättvisa" från biskopar och kungar. När denna uteblir ockuperar nunnorna en kyrka. Allsköns lösdrivare och tvivelaktigt folk börjar sluta sig till sällskapet. Ett stort antal nunnor tröttnar på det hela och droppar av, en del faktiskt för att gifta sig... Biskoparna bannlyser hela skaran, vilket utlöser ett sorts småskaligt krig. Nunnorna och deras anhang (anförda av den mest hetlevrade av kungadöttrarna) misshandlar och kastar ut prästerna ur kyrkan och startar en regelrätt belägring av klostret. Till slut anfaller de, kidnappar abedissan och klostret plundras. Vid det här laget har kvinnorna ingen vidare kontroll över sina "gäng" längre, och under ett kaotiskt halvår mördas ett antal människor i klostret med omnejd, som blivit en laglös zon. Till slut tröttnar den lokale kungen på det hela och beordrar en armé att rensa upp i området.

Så kan det gå till.

Nå, var och när hände detta? Och som bonusfråga, hur gick det för de två kungadöttrarna och abedissan?
Det var under merovingerna i Frankrike, eller under frankerna? Jag tror att det var i Tours eller Orleans..? Jag har för mig att döttrarna klarade sig...

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 10 juni 2004, 21:18

Leonidas skrev: Det var under merovingerna i Frankrike, eller under frankerna? Jag tror att det var i Tours eller Orleans..? Jag har för mig att döttrarna klarade sig...
Jodå, det var merovingierprinsessorna Chrodechild och Basina. Döttrar till Charibert I av Paris respektive Chilperik I av Soissons. Det var Chrodechild som var den mest pådrivande i det hela. "Upproret" började år 589 i Heliga Korsets kloster i Poitiers, där den större delen av händelserna utspelade sig. Men du har delvis rätt när du säger Tours, för det var dit de först begav sig för att vädja till (eller snarare kräva sin "rätt" av) biskoparna, då framför allt den berömde historieskrivaren Gregorius som då var biskop i Tours och just höll på att skriva sina Decem Libri Historiarum, vari berättelsen om händelserna kom med.

Abedissan fritogs från sin kidnappning ett tag innan upproret krossades. Under rättegången försökte Chrodechild anklaga henne för alla möjliga underliga saker (som otukt, hasardspel mm), men hon lyckades inget vidare. Abedissan återfick sitt kloster. Basina och Chrodechild bannlystes på nytt, tills de gjort bot för sina "grova synder". Detta knäckte Basina, som faktiskt återvände till klostret som nunna. Den mer hårdhudade (och ytterst driftiga) Chrodechild däremot lyckades (bland annat genom att å det grövsta förtala abedissan i Poitiers) vinna kung Childeberts gunst och fick av denne ett stort lantgods där hon gjorde ny karriär som rik godsägare, en post hon lär ha passat betydligt bättre till än som nunna.

Merovingierna är underbara. :-)

Din tur, Leonidas!

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 11 juni 2004, 15:50

Engan skrev:
Leonidas skrev: Det var under merovingerna i Frankrike, eller under frankerna? Jag tror att det var i Tours eller Orleans..? Jag har för mig att döttrarna klarade sig...
Jodå, det var merovingierprinsessorna Chrodechild och Basina. Döttrar till Charibert I av Paris respektive Chilperik I av Soissons. Det var Chrodechild som var den mest pådrivande i det hela. "Upproret" började år 589 i Heliga Korsets kloster i Poitiers, där den större delen av händelserna utspelade sig. Men du har delvis rätt när du säger Tours, för det var dit de först begav sig för att vädja till (eller snarare kräva sin "rätt" av) biskoparna, då framför allt den berömde historieskrivaren Gregorius som då var biskop i Tours och just höll på att skriva sina Decem Libri Historiarum, vari berättelsen om händelserna kom med.

Abedissan fritogs från sin kidnappning ett tag innan upproret krossades. Under rättegången försökte Chrodechild anklaga henne för alla möjliga underliga saker (som otukt, hasardspel mm), men hon lyckades inget vidare. Abedissan återfick sitt kloster. Basina och Chrodechild bannlystes på nytt, tills de gjort bot för sina "grova synder". Detta knäckte Basina, som faktiskt återvände till klostret som nunna. Den mer hårdhudade (och ytterst driftiga) Chrodechild däremot lyckades (bland annat genom att å det grövsta förtala abedissan i Poitiers) vinna kung Childeberts gunst och fick av denne ett stort lantgods där hon gjorde ny karriär som rik godsägare, en post hon lär ha passat betydligt bättre till än som nunna.

Merovingierna är underbara. :-)

Din tur, Leonidas!
Jag var inte helt fel ute. Har den där historian långt bak i minnesbanken. Tours chansade jag på eftersom Gregorius av Tours är huvudkällan till information om merovingerna.

Jag fortsätter med folkvandringstiden. Vad hette den prins som herulerna i Illyrien hämtade hem från Norden för att göra honom till sin kung?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 15 juni 2004, 08:52

Kom igen nu, allihop.. är det bara jag och Leonidas kvar i tråden? Lite tråkigt i så fall..

Om man får tro Prokopius så hämtade de illyriska herulerna först en kandidat som aldrig nämns vid namn. Han dog i sjukdom redan på vägen tillbaka, i Danmark. De fick därför vända tillbaka och hämta med sig en ny kandidat, som skall ha hetat Datius. Under tiden hade Justinianus (eftersom det tog sådan tid) lyckats tillsätta en egen kandidat (Suartuas, en herulisk general trogen Justinianus) som kung över herulerna, men när Datius kom fram skall herulerna omedelbart ha avsatt Suartuas och valt Datius som kung.

Vad som egentligen hände (om något) av allt detta är väl aningen tveksamt. Herulerna är ett minst sagt omtvistat inslag i den nordiska historien. :-)

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 15 juni 2004, 10:11

Engan skrev:Kom igen nu, allihop.. är det bara jag och Leonidas kvar i tråden? Lite tråkigt i så fall..

Om man får tro Prokopius så hämtade de illyriska herulerna först en kandidat som aldrig nämns vid namn. Han dog i sjukdom redan på vägen tillbaka, i Danmark. De fick därför vända tillbaka och hämta med sig en ny kandidat, som skall ha hetat Datius. Under tiden hade Justinianus (eftersom det tog sådan tid) lyckats tillsätta en egen kandidat (Suartuas, en herulisk general trogen Justinianus) som kung över herulerna, men när Datius kom fram skall herulerna omedelbart ha avsatt Suartuas och valt Datius som kung.

Vad som egentligen hände (om något) av allt detta är väl aningen tveksamt. Herulerna är ett minst sagt omtvistat inslag i den nordiska historien. :-)
Men ack så spännande inslag! Det finns mycket som tyder på att herulerna verkligen återvände till Norden, inte minst detta faktum att de kvarvarande herulerna hämtade en prins från Norden c:a 50 år efter herulerna splittrats och en del av dem återvänt till Norden. Detta antyder att herulerna i vilket fall har haft en nära kontakt med en kunglig ätt i Norden.

Höll på att glömma bort att du svarat helt korrekt på frågan. Det skulle vara intressant att veta vad hans (Datius) nordiska namn var.

fyffes
Medlem

Inlägg av fyffes » 15 juni 2004, 12:20

Hette han något på F? Far:något?
Eller är jag helt fel ute?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 16 juni 2004, 09:06

Leonidas skrev: Höll på att glömma bort att du svarat helt korrekt på frågan. Det skulle vara intressant att veta vad hans (Datius) nordiska namn var.
Håller med, men det är väl inte känt? Eller har jag missat något?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 16 juni 2004, 09:16

Engan skrev:
Leonidas skrev: Höll på att glömma bort att du svarat helt korrekt på frågan. Det skulle vara intressant att veta vad hans (Datius) nordiska namn var.
Håller med, men det är väl inte känt? Eller har jag missat något?
Nej, nej, inte vad jag vet. Din fråga, Engan!

Låst