Man kan inte gräva upp en pyramid på ett par dagar. Arbeten har nyligen påbörjats och kommer att ta tid. Förhoppningsvis flera år. Om det finns en pyramid under eller inte? Vi får väl se. Något finns i alla fall, enligt de första bilderna. Om det är en pyramid eller inte får vi se, men det är säkert inte massa stenar som du säger. Ok, du är skeptisk. Jag är ocskå lite skeptisk men tyvärr kan inte vara objektiv då jag kommer från Bosnien, faktiskt i närheten av Visoko där utgrävningar pågår. Vi följer upp det hela och hoppas på en ny pyramid. Det blir bättre även för dig. Då slipper du åka till Egypten och Syd Amerika för att se pyramider. De här kommer att ligga mycket närmare.
Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?
Tålamod, min vän, tålamod
Durion:
Man kan inte gräva upp en pyramid på ett par dagar. Arbeten har nyligen påbörjats och kommer att ta tid. Förhoppningsvis flera år. Om det finns en pyramid under eller inte? Vi får väl se. Något finns i alla fall, enligt de första bilderna. Om det är en pyramid eller inte får vi se, men det är säkert inte massa stenar som du säger. Ok, du är skeptisk. Jag är ocskå lite skeptisk men tyvärr kan inte vara objektiv då jag kommer från Bosnien, faktiskt i närheten av Visoko där utgrävningar pågår. Vi följer upp det hela och hoppas på en ny pyramid. Det blir bättre även för dig. Då slipper du åka till Egypten och Syd Amerika för att se pyramider. De här kommer att ligga mycket närmare.
Re: Tålamod, min vän, tålamod
Varför kan du inte försöka? Visst tycker vi alla att det hade varit häftigt med en "vackrare historia", dvs om det fanns lite häftiga monument, från svunna stora kulturer, på vår egen bakgård.Gazija skrev:. Jag är ocskå lite skeptisk men tyvärr kan inte vara objektiv då jag kommer från Bosnien, faktiskt i närheten av Visoko där utgrävningar pågår.
Men nu har vi inte sett något bevis på att detta skulle röra sig om en "pyramid" eller ens någonting som kan stärka dessa fantastiska påståenden. Då är det väl bättre att lägga undan det (lokal)patriotiska önsketänkandet och behöva se förnuftigt på saker och ting. Om man patriotiskt ljuger ihop saker om sin hemtrakts storhet och blåser upp de små lämningar som finns till stora pyramider, kommer de som utifrån betraktar alltihopa fnysa åt hur futtigt det egentligen är. Jämför. t.ex med att dina barns färgexplosiva kladdteckningar är jättefina för dig, och ingen annan.
Jag tvivlar inte att det kan finnas arkeologiska lämningar i området, men jag är helt säker på att "pyramiden" är ett vanligt futtigt berg. Men att ge sensationella förklaringar till minsta lilla stenbit, att som "Ghost" desperat försöka postea foto på varenda intetsägande stenblock i hopp om att de här inne ska acceptera det som bevis för hans "storslagna pyramid". Är bara motiverat för att uppförstora och förhärliga en bosnisk historia som inte finns. Därmed så förfalskar man.
Några onödiga rader togs bort / Dûrion & Hexmaster
Om det nu finns en "pyramid" i området så säger jag: Grattis Bosnien! annars så är jag väldigt skeptisk och avaktande.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
http://www.metro.se/se/article/2006/04/ ... /index.xmlMetro skrev:Till skillnad från pyramiderna i Egypten och Latinamerika handlar det inte om en byggnad som uppförts av människor, utan om en geologisk formation, men Osmanagic behöver inte vara helt fel ute när han säger sig ha hittat pyramider. När de fornegyptiska kungagravarna flyttades från Gizaplatån utanför Kairo till Konungarnas dal längre söderut i landet begravdes faraonerna i tunnlar under ett pyramidformat berg och många forskare tror att platsen valdes just på grund av bergets form.
[...]
Osmanovic säger till nyhetsbyrån AP att han tror att berget inte var pyramidformat från början utan att Illyrierna, ett folkslag som bodde på Balkan innan slaviska stammar flyttade in, har gett naturen en hjälpande hand.
Nu förstår jag ingenting. Varför skulle en egyptisk farao vilja begravas i Bosnien? Utanför sin hegemoni? Eller menar man att det skulle vara illyrier som är begravda där? Åh dessa illyrier... Hur många är de inte förfäder åt?
Har man hittat ngt som tyder på att begravningar förekommit?
Tack för en underbar tråd...
Har man hittat ngt som tyder på att begravningar förekommit?
Tack för en underbar tråd...
Osäker på om du skojar, men givetvis är anledningen till att man rådfrågar egyptiska pyramidexperter att det är relativt gott om dem i Egypten, såväl garanterat äkta pyramider som garanterat äkta pyramidexperter. Hur det står till i Bosnien återstår att se.Leonidas skrev:Varför skulle en egyptisk farao vilja begravas i Bosnien?
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Enligt Metroartikeln skulle det alltså inte röra sig om en riktig pyramid i det bosniska fallet, utan "bara" om ett naturligt pyramidformat berg vars former hjälpts lite ytterligare på traven, och under vilket man sedan grävt sina tunnlar. Detta har tydligen förekommit även i Egypten, därav parallellerna dit.Leonidas skrev:Nu förstår jag ingenting. Varför skulle en egyptisk farao vilja begravas i Bosnien?
de säger att det är människor som har gjort de här stenarna att de ser ut som block och de trasnporterades till den här området , inte naturenEtt OT-inlägg togs bort.
Appropå ovanstående bild, vad ger riktiga geologer för förklaring till det vi ser? Vad är det för bergart? Är det naturligt eller människogjort, och i så fall - hur gammalt?
Mvh -Dan
Enligt Metroartikeln skulle det alltså inte röra sig om en riktig pyramid i det bosniska fallet, utan "bara" om ett naturligt pyramidformat berg vars former hjälpts lite ytterligare på traven, och under vilket man sedan grävt sina tunnlar. Detta har tydligen förekommit även i Egypten, därav parallellerna dit.
lögn, problemet är att de översatte en gammal text som inte var riktigt sant
saningen är att under berget finns sten byggnad , och ni kan se väggen , de här stenblocken som bevis
Jag har själv pratat med osmanagich och frågat honom om det här, han sade att det är sten byggnad under berget inte naturligt formation
Metro har skrivit fel här , tyvär
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem