Luno. Riktigt tänkt, men romarna visste säkert hur de skulle göra för att undvika pulsådrorna...
Fö pulsådrorna tenderar nog att trängas åt sidan om man inte råkar slå rakt på mitt i.
Angående korsfästelse
Jag tolkar i och för sig stigmata som en yttring av att man levt sig in i Kristi lidande (dvs "psykosomatiskt"), och ser inte varför det skulle göra dem mindre "historiskt äkta"? Jag tror inte att kristna normalt tolkar det bara rakt av som "plötsligt uppdykande fysiska sår som visar exakt var såren satt på Herren Jesus lemmar".Stefan skrev:Det andra som slår mig, är att stigmata (korsfästningsmärken hos helgonlika kristna) brukar slå upp på fötterna och på handflatorna. Men vi har ju sett att antagligen slogs inte spik i handflatan utan mellan handledbenen.
Så. Antingen är stigmata inte historiskt äkta utan en ren psykosomatiskt grej - eller också är de ett vittnesmål att Jesus fick sina spikar genom händerna - och blev tydligen i så fall dessutom fastbunden.
Välj själva.
I och för sig har jag inte djupstuderat stigmatologi ...
Jo jag satt och tänkte på samma sak. De kan ju inte ha överlevt speciellt länge om man slog spikar igenom deras pulsådrar.Luno skrev:Men spikar man genom handleden så kommer personen väldigt snabbt att dö av blodförlust pga pulsådern går där. så man lär inte överleva många minuter
Men som Stefan har en poäng med sin tanke här, för om de nu slog in spikar så ville de väl inte att offren skulle dö för snabbt. Om de nu slog in spikar för att hålla fast dem. Det kan väl vara lite osannolikt dels pga att spikarna nog inte skulle orka hålla en människa uppe i några dagar och att man antagligen skulle dö snabbt utav såna skador, för man borde ju blöda en hel del ändå även om spiken inte går genom pulsådern. Och tanken med korsfästning var väl att man skulle hänga där ett bra tag innan man till slut dog, man skulle väl lida för annars är det nog inte "värt" allt jobb man lägger ner på att hänga upp dem.Stefan skrev:Luno. Riktigt tänkt, men romarna visste säkert hur de skulle göra för att undvika pulsådrorna...
Fö pulsådrorna tenderar nog att trängas åt sidan om man inte råkar slå rakt på mitt i.
Och om varför man inte inte hittar eventuella spikar efter korsfästningar kan väl bero på att de rostar sönder? Men och andra sidan så kanske det inte sker lika snabbt på ställen där det är ett torrt klimat.