Quiz: Forntiden & Antiken
Re: Quiz: Forntiden & Antiken
Tack Amund!
Jag är på jakt efter en före detta "världsreligion" och stark konkurrent till den tidiga kristendomen.
Religionen bygger på en kamp mellan ljus och mörker. Människans själ är fången i kroppen och kan endast befrias genom kunskap. Jesus spelar en viktig roll som ljusets budbärare, men även Abraham, Buddha och Zarathustra spelar framträdande roller i detta religiösa smörgåsbord. Vilken är trosåskådningen?
Jag är på jakt efter en före detta "världsreligion" och stark konkurrent till den tidiga kristendomen.
Religionen bygger på en kamp mellan ljus och mörker. Människans själ är fången i kroppen och kan endast befrias genom kunskap. Jesus spelar en viktig roll som ljusets budbärare, men även Abraham, Buddha och Zarathustra spelar framträdande roller i detta religiösa smörgåsbord. Vilken är trosåskådningen?
Kan det möjligtvis vara Gnosticism du söker???
Jag tror att det är Zoroastrism
Varken kentauer1 eller cats har träffat helt rätt. Trosåskådningen jag är ute efter bygger försvisso på den kristna gnosticismen, men är en egen religion, namngiven efter sin grundare.
Zoroastrismen är betydligt äldre än den religion jag eftersöker, som såg dagens ljus först på 200-talet e.Kr.
Zoroastrismen är betydligt äldre än den religion jag eftersöker, som såg dagens ljus först på 200-talet e.Kr.
Ahhhhhhh Det är ARIANISM du söker.. då det har likasinniga kopplingar som Gnosticism
Tyvärr, det är obskyrare än så. Dualismen är det centrala temat och ljusets rike står mot mörkrets rike. Storhetens Fader är härskare över ljusets rike, men är också ljuset själv.
En udda ledtråd:
Religionens skapare (och den som givit namn åt den) delar namn med basisten i det engelska rockbandet The Stone Roses.
Religionens skapare (och den som givit namn åt den) delar namn med basisten i det engelska rockbandet The Stone Roses.
Manikeismen!!! Har ALDRIG hör talas om den... 
men den har mycket av Gnosismen i sin lära...skillnaden är väl att
Manikeismen gjorde anspråk på att samtidigt fullända buddhismen, zoroastrismen och kristendomen
Har jag fel nu igen på frågan, så stoppar jag huvudet i sanden ett halvår
Manikeismen gjorde anspråk på att samtidigt fullända buddhismen, zoroastrismen och kristendomen
Jag känner mig manad att citera den gode Gert Fylking: Äntligen!kentauer1 skrev:Manikeismen!!! Har ALDRIG hör talas om den...
En, nu förtiden, obskyr religion, som när det begav sig spreds över världen och som lämnat avtryck i en radda religioner.
Kentauer1's tar plats i predikostolen!
Tack Nool.jag bugar mig djupt..och sätter mej till rätta i predikostolen
men från religoner till hemskheter är det inte långt
vad är det för tingest vi ser???
men från religoner till hemskheter är det inte långt
vad är det för tingest vi ser???
The Brazen Bull - en ihålig bronstjur, vari olyckliga rostades levande
Dess uppfinnare, Atenaren Perillos - lär ha stoppats in för ungsstekning av Siciliens tyrann - Phalaris
Stektiden berodde antagligen på smaken....rare, medium-rare - eller ''well done''
Varjag
Dess uppfinnare, Atenaren Perillos - lär ha stoppats in för ungsstekning av Siciliens tyrann - Phalaris
Stektiden berodde antagligen på smaken....rare, medium-rare - eller ''well done''
Varjag
Den kunde du Var jag...även kallad Mässingtjuren
Tjuren konstruerades och byggdes av skulptören Perillos av Aten åt den grymme envåldshärskaren Falaris i Akragas (Agrigentum) på Sicilien på 500-talet f.Kr. för att användas vid bestraffning av brottslingar.
Skulpturen bestod av en ihålig tjur helt gjord av mässing. Genom en dörr från sidan stängdes den dömde in, en eld tändes under tjuren och den inlåste stektes ihjäl. Dennes förtvivlade skrik omvandlades via ett rörsystem, kopplat till tjurens mun och näsborrar, till något som skulle låta som brölet från en tjur till förnöjelse för åskådarna.
var jag steker vidare
Tjuren konstruerades och byggdes av skulptören Perillos av Aten åt den grymme envåldshärskaren Falaris i Akragas (Agrigentum) på Sicilien på 500-talet f.Kr. för att användas vid bestraffning av brottslingar.
Skulpturen bestod av en ihålig tjur helt gjord av mässing. Genom en dörr från sidan stängdes den dömde in, en eld tändes under tjuren och den inlåste stektes ihjäl. Dennes förtvivlade skrik omvandlades via ett rörsystem, kopplat till tjurens mun och näsborrar, till något som skulle låta som brölet från en tjur till förnöjelse för åskådarna.
var jag steker vidare
Tack kentauer1. En bro -
- över brännbar rännil.....
Vad heter staden - och rännilen idag och varför figurerar den i denna tråd?
Varjag
Vad heter staden - och rännilen idag och varför figurerar den i denna tråd?
Varjag
Cosenzas och Busento???
Nej.......kentauer1 skrev:Cosenzas och Busento???
- Bilagor
-
- untitled.JPG (4.24 KiB) Visad 1756 gånger