Visserligen startade jag tråden en gång i tiden, men jag har delvis följt den där massiva debatt som har rått mellan två användare och inte trodde jag att det skulle bli sådär.
Har man kommit på något mer än det som skrevs i början?
viewtopic.php?f=25&t=21308
Jag försökte alltså länka till den första sidan av denna diskussion, hängde med i början och innehöll bl a detta.
För exakt ett år sedan så svarade Lars Gyllenhaag följande på mitt påstående;
Ni kanske känner till denna artikel, om inte någon annan har länkat till denna artikel så kan jag göra detta nu.Jag utgår ifrån att de allra flesta reliker är fejkade. Det skulle f.ö. vara intressant om någon kunde tipsa om en bok med en genomgång av samtliga "större" relikers status enl de senaste vetenskapliga undersökningarna.
http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=54&vid=117
Ett citat från artikeln
Debatten har visst förekommit på alla möjliga ställen,Det fyra meter långa linnetyget har skadats flera gånger under århundradena, bland annat av kyrkobränder. Svepningen dokumenterades första gången i Frankrike 1357. På 1570-talet hamnade den i den italienska staden Turin. Den har lagats med ett medeltida tyg, vilket dessutom visat sig vara färgat på ett sätt som var tekniskt omöjligt för tvåtusen år sedan.
Det är nog bäst man slutar skriva här, känner att jag håller på att bli lite förvirrad själv nu.
Stefan