Minoerna köpte koppar i Amerika

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Minoerna köpte koppar i Amerika

Inlägg av Markus Holst » 30 juli 2026, 16:30

Vad tror ni om den hypotesen? Det verkar som om någon isotoper matchar mellan koppar från Lake Eire och bronsfynd i Europa.

Se videon.

https://www.facebook.com/share/r/1C4EQc3G2Y/

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Re: Minoerna köpte koppar i Amerika

Inlägg av von Adler » 30 juli 2026, 18:37

Har svårt att tänka mig det. Koppar finns överallt runt Medelhavet - varför skulle man frakta det från Amerika? Större gruvor fanns lätt tillgänligt för kretensarna på Cypern, i Sinai och i Levanten. Andra större fyndigheter fanns i Bulgarien och Serbien och i Mesopotamien.

Bronsålderns bristvara var tenn, inte koppar.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 30 juli 2026, 18:50

Måste säga att jag särskilt gillar den AI-genererade bilden där minoiska kopparsmeder jobbar med 1800-talsstäd i järn och järnhammare och har sina koppartackor staplade på moderna lastpallar och bär koppartackor i tunna flätade korgar som om det vore brödlimpor snarare än metall. Sen värmer de tydligen kopparen på träkol (i en järnhärd), vilket blir hett nog att helt smälta koppar - vilket man gjorde i antiken.

Det är itne omöjligt att enstaka bronsåldersskepp kan ha nått Amerika. Men en trad som flyttar en halv miljon ton koppar skulle lämna betydligt mer spår efter sig arkeologiskt. För antingen är det extremt mycket mer ton i malm, eller så skulle det finnas en enorm industri för att smälta och hammra kopparen innan den transporterades till kusten. Slagghögarna skulle vara episka.

Nej, det är dravel.
Bilagor
koppar.jpg

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 31 juli 2026, 07:44

Bilden är underbar, jag kan inte sluta skratta.
Äh, det löser sig.

Skriv svar