varför uppstod de tidiga civilisationer så samtidigt?
varför uppstod de tidiga civilisationer så samtidigt?
Människan började vandra ut ur Afrika c 100 000 år sedan. De tidiga civilisationerna (Egypten, Kina, Tvåflodslandet, Mayariket osv.) uppstod ungefär 95 000 år senare (+/- några tusen år). Med tanke på hela tidsperioden skulle man vilja säja att de tidiga civilisationerna uppstod nästan samtidigt, men ändå så vitt jag har förstått helt oberoende av varandra. Finns det någon förklaring till det att de tidiga civilisationerna uppstod så samtidigt i värdens olika hörn?
-
erich lespenhalt
- Medlem
Personligen tror jag att civilisationernas framväxt för med Sumer först (5 000 fKr) berodde på en förändring i klimatet. Man kan tänka sig att det blev torrare väderlek så att folk måste samarbeta för att bygga kanaler för att bevattna åkrarna. En samhällsordning växte fram där vissa hade till uppgift att sköta och underhålla dammarna. En ny samhällsklass av tjänstemän och ämbetsmän kom som skulle föra räkenskaper över produktionen. Matematiken var född. Sedan rullade det på.
Folken hade givetvis kontakt med varandra. Det är dock något underligt att det inte finns spår av mer avancerade civilisationer före senaste istidens slut. Antingen är alla spår helt enkelt försvunna, eller så fanns det bara, av någon anledning, inga civilisationer under den tiden. Detta skulle kunna ha att göra med att det fanns betydligt färre människor och att alla kunde försörja sig som jägare/samlare. När de människorna ökade i antal tvingades jordbruket fram, vilket i sin tur ledde till samhällsbyggande. Varför detta skulle ha inträffat samtidigt kan jag inte spekulera i.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Nu tycker jag premisserna är lite förenklade... De nämnda civilisationerna uppstår inte samtidigt, utan har kronologiska glapp på flera tusen år. De första fasta bosättningarna uppstår i Mellanöstern, och sprider sig sedan till Egypten, bortåt Indien och sedan Kina. Tillsammans med jordbruket (nära nog iallafall).
Många tusen år senare uppstår sådant i Mellanamerika, och då kan man ju spekulera i om detta är bara en naturlig utveckling av befolkningsökning, eller att idéer spridit sig ända den vägen... Någon koppling har man ju inte kunnat påvisa, men folk gillar att spekulera i detta.
Mvh -Dan
Många tusen år senare uppstår sådant i Mellanamerika, och då kan man ju spekulera i om detta är bara en naturlig utveckling av befolkningsökning, eller att idéer spridit sig ända den vägen... Någon koppling har man ju inte kunnat påvisa, men folk gillar att spekulera i detta.
Mvh -Dan
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Här håller jag med dig Dan !
Men jag skulle vilja tillägga att man nog kommer lite fel i tanken om man sätter referensen till 100 000 år. Indianerna kom inte till Amerika förrän vid istidens slut för ca 10 000 år sedan och i Euroasien var förmodligen jägarsamhällerna ganska rörliga minst lika länga. Mot den bakgrunden så blir civilisationerna inte alls samtidiga utan flera tusen år blir högst relevanta skillnader, vilka enklast kan förklaras med att det råkade ta olika lång tid i olika områden innan befolkningen blev tät nog för att jordbruket skulle bli nödvändigt.
Men jag skulle vilja tillägga att man nog kommer lite fel i tanken om man sätter referensen till 100 000 år. Indianerna kom inte till Amerika förrän vid istidens slut för ca 10 000 år sedan och i Euroasien var förmodligen jägarsamhällerna ganska rörliga minst lika länga. Mot den bakgrunden så blir civilisationerna inte alls samtidiga utan flera tusen år blir högst relevanta skillnader, vilka enklast kan förklaras med att det råkade ta olika lång tid i olika områden innan befolkningen blev tät nog för att jordbruket skulle bli nödvändigt.
I mitt ursprungliga inlägg spetsade jag upp lite och använde ganska runda siffror. Det är förstås svårt att definiera exakt när en tidig civilisation uppstår, man skulle kanske kunna använda skrivandet som proxy. (Exakt när man börjar skriva är kanske inte alltid så entydigt, men kritisera gärna mina siffror). Egypterna började skriva omkring 3200 f.Kr och sumererna 2600 f.Kr. I Indien började man omkring år 3500 f.Kr och i Kina omkring år 2000 f.Kr.
Det kan hända att 100 000 år inte är den mest relevanta jämförelseperiod för dessa siffror. Det är ändå lite underligt att ju längre bort från centrumet vi kommer, desto mindre tid behövs det för att en högkultur kan uppstå. Om civilisationer är en följd av befolkningstillväxt är det konstigt att det behövdes 150 000(?) år i Egypten, 50 000(?) i Kina osv. I Centralamerika lär man sig skriva lite senare, men där tar utvecklingen bara 10 000 år. Det fanns säkerligen kontakter mellan egypter och sumerer. Men hurdana kontakter fanns det mellan t.ex. Kina och Indus dalen? Eller Kina och Mellanamerika. Kan hända att jägarsamhällena var rörliga men för sådana samhällen betyder t.ex. skrivandet just ingenting så de kanske inte är så bra informationsförmedlare.
Det kan hända att 100 000 år inte är den mest relevanta jämförelseperiod för dessa siffror. Det är ändå lite underligt att ju längre bort från centrumet vi kommer, desto mindre tid behövs det för att en högkultur kan uppstå. Om civilisationer är en följd av befolkningstillväxt är det konstigt att det behövdes 150 000(?) år i Egypten, 50 000(?) i Kina osv. I Centralamerika lär man sig skriva lite senare, men där tar utvecklingen bara 10 000 år. Det fanns säkerligen kontakter mellan egypter och sumerer. Men hurdana kontakter fanns det mellan t.ex. Kina och Indus dalen? Eller Kina och Mellanamerika. Kan hända att jägarsamhällena var rörliga men för sådana samhällen betyder t.ex. skrivandet just ingenting så de kanske inte är så bra informationsförmedlare.