Kinas mystiska Takla Makan-mumier

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
hitpil
Medlem

Inlägg av hitpil » 8 juni 2005, 21:44

elof skrev:Jag mätte han i Photoshop och personen på bilden är 54,4 mm lång (från häl till hjässa). Är det verkligen en man och inte en kvinna - p.g.a. masken?

Om man nu antar att sträckan från vänstra axeln till högra handflatan är 1 m (motsvarar längden 35,6 mm på bilden) blir personens längd 1,53. Jag hade svårt att tyda vad som egentligen var armen och handen, men det ser ut som om den går ner nästan till knäna. (eller hur?)

Å andra sidan: masken på bilden är 6,77 mm hög. Om detta motsvarar 25 cm i verkligheten blir personen istället precis 2,00 m lång.

Jag skulle nog gissa på det förra, d.v.s. ca. 1,50-1,60 m lång.
Att de kinesiska forskarna skulle ha gjort sig skyldiga till en sådan grov felmätning, anser jag vara mycket osannolikt, speciellt mot bakgrund av blamagen med Cherchen-mannen (och en kvinnlig mumie som man först uppgav vara 1.90 lång, men som visade sig vara omkring 1.70).

mvh/hitpil

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 9 juni 2005, 10:49

elof skrev:Jag vet inte varför det är så, men för alla vuxna män ska sträckan axeln-handflattan vara 1 m. (Vet inte om samma regel gäller för vuxna kvinnor.)
vart på axeln? yttre kanten, vid leden, i mitten?

det för övrigt låter helt vansinnigt, skulle en man på 165 cm ha samma mått som, låt säga shaquille o´neil???

Användarvisningsbild
Matua
Medlem

ologisk ekvation....

Inlägg av Matua » 9 juni 2005, 12:23

Ju mer man tänker på att alla vuxna män skulle ha 1 meter mellan vänster axel och höger handflata desto mer uppenbar blir det att ekvationen inte går ihop.

Ta en person på 150cm bredvis en person som är 200cm (som det jämförs i denna tråd).

Om dessa personer har normala poroportioner kommer personen som är 200cm ha en längre arm än den som är 150cm.

För att en kort person då ska kunna kompensera för sin kortare arm är enda möjligheten att han är bredare mellan axlarna.

Slutsatsen blir i så fall att ju kortare man är desto bredare är man mellan axlarna! :lol:

Att faställa ett mått för alla människor anser jag omöjligt, däremot finns det ett flertal jämförande proportioner som anatomiskt stämmer på de flesta. Några av dessa är:

Man är lika lång från fot till hjässa som mellan fingerspetsarna med utsträckta armar.
Huvudets höjd är lika stor som handflatan.
Fotstorleken är oftast lika stor som sträckan mellan armvecket och handleden.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 9 juni 2005, 16:21

Nog kan man räkna med mindre variationer per individ antar jag. Man kan nästan jämföra med alnen, där det funnits regionala variationer.

Enligt SAOB är aln:

Ordet har urspr. betecknat underarmen från armbågen till fingerspetsarna (se ALNBEN);

I NE definieras 1 aln = 2 fot = 4 kvarter = 24 tum (verktum) = 59,38 cm. Detta är Rydaholmsalnen eller Stockholmsalnen och definierades som 2 fot. Underarmslängden kanske inte officielt definierat 1 aln, men den har säkert varit behjälplig när det inte funnits något standardmått att tillgå. Hursomhelst, för mig är denna sträcka 64-68 cm.

Testa t.ex. måttet från höger fingerspetsar till vänster bröst. När jag mäter mig själv varierar det mellan 100-105 cm.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 9 juni 2005, 16:39

När jag beräknade längd tidigare fick jag underarmslängden till 23,2 mm på bilden. Med en verklig underarmlängd på 60-65 cm blir längden 141-152 m.

Om underarmslängden varierar mellan 20-23 mm på bilden, och underarmen är mellan 60-65 cm i verkligheten, är längden 141-177 m.

Antagligen är bilden tagen rakt ovanför mumien.

Det är verkligen att ta i när jag säger att underarmslängden är 20 mm på bilden. Å andra sidan kan den vara av i armbågen så den ser längre ut. I så fall kan 20 mm vara ok. Tyvärr är den vänstra armen gömd under kappan.

Användarvisningsbild
Matua
Medlem

Inlägg av Matua » 10 juni 2005, 16:40

Så med andra ord kan man inte göra en vidare beräkning av mumiens längd utan att veta något mått på bilden att utgå ifrån.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 22 juli 2005, 17:46

hitpil skrev:I buddistiska "grotthelgedomar" (cave shrines) från samma tid har man funnit fresker med avbildningar av personer med nordiskt utseende och ibland även med inskriptioner på tochariska
Jag antas att du avser/det menas de buddhistiska grottempelmålningarna Tuang-huan?
http://www.belfun.com/Amaury/dunhuang_mogao.htm

Typ tempelmålning nr. 254?

hitpil
Medlem

Inlägg av hitpil » 24 juli 2005, 23:52

hitpil skrev:I buddistiska "grotthelgedomar" (cave shrines) från samma tid har man funnit fresker med avbildningar av personer med nordiskt utseende och ibland även med inskriptioner på tochariska
elof skrev:Jag antas att du avser/det menas de buddhistiska grottempelmålningarna Tuang-huan?

http://www.belfun.com/Amaury/dunhuang_mogao.htm

Typ tempelmålning nr. 254?
Nej, det är inte de målningarna det rör sig om!

Dunhuang (Tuang-huan) ligger i Gansu-provinsen öster om Xinjiang (Uyghuriska autonoma regionen), där de fresker finns som jag syftar på.

För foton av några av freskerna, se

Mallory, James P. & Mair, Victor H. The Tarim Mummies. Ancient China and the Mystery of the Earliest Peoples from the West. Thames & Hudson 2000.

På internet har jag endast lyckats hitta ett foto, men på en webbplats som jag inte bör länka till.

mvh/hitpil

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 8 augusti 2005, 21:45

Nu har forskare identifierat tre till europeer som (sannolikt) haft relation med handynastin, kanske ett slags partnerutbyte mellan härskarätter?

Kan Kina haft politiska relationer med romare? Perser?

http://news.xinhuanet.com/english/2004- ... 576929.htm
Ancient European remains found in Qinghai

http://www.chinaview.cn 2004-07-06 15:32:53

XINING, July 6 (Xinhuanet) -- Archeologists confirmed that the human skeletons discovered this May in northwest China's Qinghai Province belonged to three Europeans who lived in China over 1,900 years ago.

"The physical characteristics of the bones showed it is a typical European race," said Wang Minghui, an expert with the archeological institute under the Chinese Academy of Social Sciences.

The skeletons were spotted at Zhongchuan Town of the province's eastern most Minhe Hui and Tu Autonomous County.

Since 2002, archeologists have unearthed nine tombs of Han Dynasty (206 BC-220 AD) at a construction site of a brickfield in the town, but it was not until this May that they felt the skeletons in two tombs "very special", said Ren Xiaoyan, deputy director if the provincial archeological institute, who added they invited Wang, who specializes in human bone identification, to take part in the study on the findings.

Qinghai is on the southern section of the world-known land trade corridor -- the Silk Road, linking China with Central and Western Asia and to the eastern shores of the Mediterranean begins in the country's northwest and runs 7,000 kilometers.

Serving as an important bridge for the economic and cultural exchanges between the East and the West, the area, which the Silk Road covered in China, used to see throngs of Indian, Persian, Arabic, Greek and Roman people.

Ren said the tomb shape, the burial articles and the way they were put in the tomb are all typical in Eastern Han Dynasty (25-220), which proved the three westerners had lived here for a long time and were accustomed to local traditions and customs.

"Although so far, we have been not sure of the country the three Europeans came from and there might be a large number of such 'westerners' living here at the ancient time," said Ren.

Such European skeletons have only been revealed in northwest China's Xinjiang Uygur Autonomous Region, a neighboring region which is to the northwest of Qinghai, so the discovery this time is of great importance for the study of the ancient society in Qinghai, said Wang. Enditem

hitpil
Medlem

Inlägg av hitpil » 22 maj 2006, 23:56

Den kinesiska nyhetsbyrån Xinhua rapporterar att

Chinese and French archaeologists claim to have discovered the ruins of an ancient city which disappeared in the desert in Northwest China more than 2,200 years ago. The ancient city ... is located in the center of the Taklimakan Desert in the Xinjiang Uygur Autonomous Region. The perimeter of the city walls is 995 meters, with the height ranging from three meters to 11 meters.

Staden upptäcktes egentligen redan 1994 och har därefter blivit föremål för fem utgrävningar. Fynd och C14-dateringar visar att staden, som inte omnämns i några historiska dokument, är från tiden innan den kinesiska erövringen av området.

Archaeologists discovered more than 20 tombs in the areas around the city, only three of which remained intact. In one of the tombs, the bodies of two males, sporting pigtails and wigs, were found facing each other. In two others, a man and a woman were found in each. French archaeologists said the corpses dated back 2,100 years according to C14 dating, and the four people belonged to the Caucasoid group [= europider] ...

The people wore woolen fabric and leather clothes. They also had ornaments on their clothes, which were made of wolf hide and some of them had ornaments on hats and waistbands. One woman was wearing a red agate ornament around her neck and leather gloves and ornaments made of shell. The findings show that these people were skillful in textiles, and they used wool from sheep and camels to make clothes, said Corinne Debaine Francfort, a French scholar who participated in the excavation. The people could dye wool into bright red, yellow, blue, purple, black, white and coffee by using dyestuff from plants, minerals and even from insects, said Francfort. The ... city could have been a place where goods from west and east were traded, said Francfort, saying "Agate ornaments could have come from the West and shell ornaments from the East."

Staden var en del av Xinjiang-kulturen, en märklig ökenkultur som bars upp av invandrare av europeiskt ursprung.

As for the reason behind the city's disappearance, ... Idilis Abdurensule, a research fellow with the Xinjiang archaeological research institute, ... explained that the Keriya River had retreated gradually due to the expansion of desert and the local environment had deteriorated due to the excessive felling of trees. The people had to move to other places to survive.

För ytterligare information, se

http://www.chinadaily.com.cn/china/2006 ... 597113.htm

mvh/hitpil

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 maj 2006, 07:50

hitpil skrev: Staden var en del av Xinjiang-kulturen, en märklig ökenkultur som bars upp av invandrare av europeiskt ursprung.
Vad menas med detta? Utvandrade europeer till Kina?

/Martin

hitpil
Medlem

Inlägg av hitpil » 23 maj 2006, 16:49

Martin Lundvall skrev:
hitpil skrev: Staden var en del av Xinjiang-kulturen, en märklig ökenkultur som bars upp av invandrare av europeiskt ursprung.
Vad menas med detta? Utvandrade europeer till Kina?

/Martin
Se mitt inlägg 2005-05-12!

mvh/hitpil

Skriv svar