Alexander den store och den kända världen.
Alexander den store och den kända världen.
Tjoho.
Alexander den store lär ha erövrat nästan eller hela den kända/civiliserade världen, 90% har jag läst nånstans också. Hur kan detta stämma? Tanke på Kartago och Rom.
Alexander den store lär ha erövrat nästan eller hela den kända/civiliserade världen, 90% har jag läst nånstans också. Hur kan detta stämma? Tanke på Kartago och Rom.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Det finns ett känt citat i sammanhanget, som man ofta träffar på ute på nätet:
"When Alexander saw the breadth of his domain, he wept for there were no more worlds to conquer."
Vem som ursprungligen kläckte ur sig detta vet jag inte, och det är knappast troligt att det är baserat på fakta. Men det låter ju bra i alla fall! Det närmaste jag kommer vid en hastig sökning är den här sidan, som påstår sig ha utrett ursprungskällan, men om de har rätt vet jag inte. Det citat de till slut landar i är ju närmast motsatsen mot det ovan.
http://www.pothos.org/alexander.asp?paraID=96
"When Alexander saw the breadth of his domain, he wept for there were no more worlds to conquer."
Vem som ursprungligen kläckte ur sig detta vet jag inte, och det är knappast troligt att det är baserat på fakta. Men det låter ju bra i alla fall! Det närmaste jag kommer vid en hastig sökning är den här sidan, som påstår sig ha utrett ursprungskällan, men om de har rätt vet jag inte. Det citat de till slut landar i är ju närmast motsatsen mot det ovan.
http://www.pothos.org/alexander.asp?paraID=96
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Det hela handlar om perspektiv... För greker och makedoner i gemen erövrade Alexander både den kända världen, och en stor bit av den okända. Hur stor man trodde världen var utanför detta? Omöjligt att veta. En och annan geograf däremot målade upp Europa, Afrika och Asien som betydligt större än vad Alexander erövrade. Hans krigståg gick ju mot Asien. Väl därborta vid Indien förstod man dessutom att världen var betydligt större åt öster och fortsatte bortom horisonten...
Att "Alexander erövrade världen" är snarast ett generellt omdöme, precis som att "romarna erövrade världen", "Napoleon erövrade Europa", eller "britterna världen"... Det återkommer gång på gång för att utrycka att dessa "erövrade en hel del".
Mvh -Dan
Att "Alexander erövrade världen" är snarast ett generellt omdöme, precis som att "romarna erövrade världen", "Napoleon erövrade Europa", eller "britterna världen"... Det återkommer gång på gång för att utrycka att dessa "erövrade en hel del".
Mvh -Dan
Det används alltså för att ge mer kraft bakom orden? Om man säger att Alexander, Napoleon,mfl ''erövrade mycket land'' så låter det ju iofs inte som särskilt mycket...Att "Alexander erövrade världen" är snarast ett generellt omdöme, precis som att "romarna erövrade världen", "Napoleon erövrade Europa", eller "britterna världen"... Det återkommer gång på gång för att utrycka att dessa "erövrade en hel del".
Mvh Andreas
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Re: Alexander den store och den kända världen.
Har också läst det(bl.a. på baksidan av filmfodralet.Aphid skrev:Tjoho.
De 10% som inte intogs kanske var det land som tillhörde Alexander av Epirus, delar av Italien och Sparta?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Re: Alexander den store och den kända världen.
Så i slutändan får man alltså ringa filmbolaget för att höra vad de anser vara den kända världen och inte... Det har inget med den verkliga historien att göra.Carolus skrev:Har också läst det(bl.a. på baksidan av filmfodralet.Aphid skrev:Tjoho.
De 10% som inte intogs kanske var det land som tillhörde Alexander av Epirus, delar av Italien och Sparta?