Quiz: Medeltid
-
- Utsparkad
-
- Medlem
-
- Utsparkad
-
- Medlem
-
- Medlem
Ifragsätter inte i egentlig mening detta Quiz, men eftersom det ligger pa historiskt forum, sa undrar jag vilka regler som gäller kring källor och "bevis".Panzerfaust skrev:Teodric hade rätt, 1/5 ska det vara, alltså ca 100 000. Men som UrsusRex sa så är det svårt att räkna ut detta, men vad jag har läst så var det 1/5. Ge oss en fråga Teodric.
/Jonathan
Jag känner inte till nagon folkräkning för tiden som angetts, där det uppges hur manga trälar som da fanns, varför jag starkt ifragsätter denna uppgift, och hur kan man da göra det till en Quiz fraga?
Bör inte ett Quiz atminstone beröra sadana fragor kring vilket det finns dokumentation och säkra svar?
-
- Utsparkad
-
- Medlem
Reglerna bör kanske förtydligas! Men just detta kan vi väl bjuda på? En källa finns ju, han har läst det någonstans.
Jag tänkte mig mest en Quiztråd där man snabbt och enkelt på ett roligt sätt lär sig och delar med sig av kunskap gällande medeltid.
Sedan bör man ju givetvis ifrågasätta något som verkar mindre troligt, t.e.x att man vet antalet trälar (del av befolkningen) men sedan kan man kanske diskutera det i en ny/gammal tråd där man förhoppningsvis kommer fram till något som man sedan kan lägga in här och "rätta" felen med?
Ett snabbt sätt att dela med sig och lära sig nya kunskaper om medeltiden som dessutom kan ge inspiration till disskusion i de mer specifika trådarna? Ungefär så tänkte jag - vad jag var osäker på var om inte denna Quiztråd kanske hör hemma i Loungen? men jag la in den här - tänkte att det kunde vara roligt..... lite som Tolkien forumets "miniloungen". (snälla klistra den i medeltiden
*ler lite generat*)
MVH
Björn
Jag tänkte mig mest en Quiztråd där man snabbt och enkelt på ett roligt sätt lär sig och delar med sig av kunskap gällande medeltid.
Sedan bör man ju givetvis ifrågasätta något som verkar mindre troligt, t.e.x att man vet antalet trälar (del av befolkningen) men sedan kan man kanske diskutera det i en ny/gammal tråd där man förhoppningsvis kommer fram till något som man sedan kan lägga in här och "rätta" felen med?
Ett snabbt sätt att dela med sig och lära sig nya kunskaper om medeltiden som dessutom kan ge inspiration till disskusion i de mer specifika trådarna? Ungefär så tänkte jag - vad jag var osäker på var om inte denna Quiztråd kanske hör hemma i Loungen? men jag la in den här - tänkte att det kunde vara roligt..... lite som Tolkien forumets "miniloungen". (snälla klistra den i medeltiden

MVH
Björn
-
- Medlem
-
- Utsparkad
-
- Medlem
-
- Utsparkad
-
- Medlem