Quiz: Medeltid

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av koroshiya » 3 oktober 2022, 22:33

En annan orsak till att fransmännen vann i slutet var nog att de hade lämnat medeltiden bakom sig. Staten hade blivit mer centraliserad och kungen, Charles VII hade tillgång till en stående armé på ett annat sätt än tidigare.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av koroshiya » 4 oktober 2022, 10:51

På ett sätt var kriget kanske redan slut. Två år tidigare hade fransmännen "befriat" hela Frankrike förutom Calais, men Gascogne ville inte lyda under den franske kungen. Orsaken var till stor del att provinsen hade styrts av engelsk-franska kungar sedan 300 år ungefär. Gascognarna kontaktade därför engelsmännen och bad om att bli befriade i sin tur och en ny engelsk här dök upp året efter.

Efter bara ca. sex dagar kunde de marschera in i Bordeaux eftersom de hade hjälp av gascognare på insidan. Under hösten tog de även kontrollen över många andra städer och borgar där.

Charles VII blev förbannad och samlade ihop fyra arméer som invaderade nästa år, och det var det som ledde till slaget. Han själv var dock till inte ringa del ansvarig för att det ens behövdes en kampanj, eftersom han hade tvingat gascognarna att betala tunga skatter till kronan. Det faktum att landsändan hade styrts av engelska kungar så länge gjorde också att det fanns betydande handel med England; handel som blev lidande av att fransmännen tog makten där.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av koroshiya » 4 oktober 2022, 23:34

Slagplatsen ligger nära floden Dordogne, ca. 4 mil öst om Bordeaux.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av koroshiya » 6 oktober 2022, 05:07

Slaget stod sommaren 1453 och i oktober intog fransmännen Bordeaux igen, och med det var kriget slut.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av koroshiya » 7 oktober 2022, 15:01

Orten där slaget stod har idag det uppfinningsrika namnet Xxxxxxxxx-la-Bataille.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av koroshiya » 8 oktober 2022, 10:56

Ortens namn kommer ursprungligen från latinets ord castellum och visar på att orten har haft en borg.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Davian » 8 oktober 2022, 11:08

Jag tror nog att en fråga som kräver 5-6 ledtrådar är för svår/för svårt skriven. :)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av koroshiya » 8 oktober 2022, 12:29

Jo, men nu är den inte så svår.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13601
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 8 oktober 2022, 13:02

Frågan hade inte alls varit för svår om jag varit piggare och friskare. Då hade jag tagit den tidigare men nu har jag inte orkat engagera mig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Castillon

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av koroshiya » 8 oktober 2022, 14:05

:) Så är det.

På ett sätt är det konstigt att dessa slag inte är mer kända. Totalt sett vann fransmännen fler slag och intog fler städer än engelsmännen, men de mest kända slagen är säkert Crecy och Agincourt, även om Jeanne d'Arc väl är krigens superkändis.

Shakespeares pjäs där Talbot förekommer är Henrik VI.

Han verkar ha trott att fransmännen höll på att retirera, och när de engelska styrkorna sedan anföll det franska lägret tycks de ha kommit i en kolonn och struntat i att först sprida ut sig. Det måste ha givit det franska artilleriet de bästa förutsättningar för att skjuta sönder engelsmännen. Efter en timme eller så dök det som sagt upp franska förstärkningar och då var de engelska förbanden redan invecklade i strid. Deras flanker kollapsade därför.

Jean Bureau och hans broder ledde det franska artilleriet sedan mer än tio år. Artilleriets och den franska statens utveckling visade sig bli avgörande.

Slaget kan sägas sätta punkt på förhållanden som egentligen hade varat ända sedan 1066.

Din fråga Markus!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13601
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 10 oktober 2022, 16:25

Hundraårskriget. Detta underliga spektakel. Som ryttare förknippar jag det mest med att de tunga riddarna försvann för gott från slagfältet.

Varför gjorde de det?

Samma anledning brukar ibland, och troligen felaktigt, anges som V-tecknets tillkomst. Förklara!

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Davian » 11 oktober 2022, 10:31

Jag antar vi inte pratar om socioekonomiska förändringar och återkomsten av det tunga infanteriet.

Jag dristar mig till att det är uppkomsten av artilleri som vapensystem som är svaret.

Pilbågarna och deras V-tecken var redan utfasade i Europa vid tiden. Men svaret kanske ändå är den brittiska långbågetaktiken? (V-tecknet sögs uppstå pga fransmän högg av fingrar på bågskyttar, och därför visade levande bågskyttar fingrarna mot fransmännen)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13601
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 11 oktober 2022, 11:50

Vi pratar om långbågar och även om de ännu bättre pansarbrytande armborsten som uppkom vid samma tid.

Davian får frågan.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Davian » 11 oktober 2022, 12:25

Vilket mäktigt hertigdöme försvann hastigt från den europeiska storpolitiken efter att dess sista hertig dog i ett slag 1477?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av koroshiya » 12 oktober 2022, 00:51

Det är Burgund.

Skriv svar