Quiz: Medeltid

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av StefanZ » 2 juli 2020, 12:51

Synes vara Melisende, drottning av Jerusalem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Melisende ... _Jerusalem

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5003
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av koroshiya » 2 juli 2020, 23:56

StefanZ skrev:
2 juli 2020, 12:51
Synes vara Melisende, drottning av Jerusalem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Melisende ... _Jerusalem
Japp :)

intressant nog är Melisendes barn nära släkt med den familj som Eleonora gifte in sig i. Fulk var far både till Geoffrey av Anjou och var den som gifte sig med Melisende, så Geoffrey och Baldwin III var halvbröder.

Melisendes gravplats var ett kloster under 1100-talet och på platsen sägs jungfru Maria vara begravd.

Hittar du en bok om Melisende, på bibban eller så, är det bra läsning. Hon fick mycket beröm av Vilhelm av Tyrus.

Din fråga.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av StefanZ » 3 juli 2020, 07:36

koroshiya skrev:
2 juli 2020, 23:56


Din fråga.
Tack!

Vi fortsätter på temat.

Vem är denna förtjänta dam?

Vidare, här avbildas hon med något slags band över ansiktet. Vad är detta? Skall det dölja ett ärr eller symboliserar det något speciellt??
OM det är en symbolik, vs utveckla...

Ps. Handen ser också ut att innebära något symboliskt budskap. Kan du reda ut detta, får du en honungskaka eller ett litet glas glödgat och kryddat gott vin, vilkendera som föredras!


Bild

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av StefanZ » 3 juli 2020, 17:50

Tidsepoken är nordisk 1450 ca. Tänk Kristoffer av Bayern.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 3 juli 2020, 18:38

Aha. Då är det Dorothea av Brandenburg, hans väna hustru. Men varför hon bär pre-coronamask och spretar med lillfingret som en förnäm kaffedrickerska får någon annan svara på.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av StefanZ » 3 juli 2020, 21:00

Drottningen stämmer gott, så du Markus har en första inteckning i stafettpinnen...
Men vi väntar någon dag ifall någon vet vad dessa symboler kan betyda...

Vi har ju både glödgad kryddvin och honungskaka att dela ut. Det vore synd om det goda förfars!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av StefanZ » 3 juli 2020, 21:04

Någon hade gissat att det var en symbol att en god hustru och änka förblir tyst även efter det att maken dött. Det står ju i ett bibelbrev att kvinnan bör lyssna till sin make och inte prata för mycket.

Men vi vet att det inte är sant, att just änkor fick (äntligen) tala och leva fritt. Ett ungefär samtida exempel är ju den heliga Birgitta, som blev fri just iom änkeståndet...

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av StefanZ » 4 juli 2020, 13:58

Markus Holst skrev:
3 juli 2020, 18:38
Aha. Då är det Dorothea av Brandenburg, hans väna hustru. Men varför hon bär pre-coronamask och spretar med lillfingret som en förnäm kaffedrickerska får någon annan svara på.
Vi tar streck nu. Markus får ordet och stafettpinnen!


Är det någon som känner igen symboliken går det bra att PM:a mig, och eller göra ett litet inlägg på forumet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 4 juli 2020, 14:31

StefanZ skrev:
4 juli 2020, 13:58
Är det någon som känner igen symboliken går det bra att PM:a mig, och eller göra ett litet inlägg på forumet.
Aha! Du visste inte själv :lol: Det får mig att känna mig mindre dum.

Fråga kommer

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 4 juli 2020, 14:38

Det var kul att fråga om fästing nyss, så här kommer en till, byggd under medeltid och som har lydit under tre olika länder eller stater.

Var är vi?
Bilagor
donde estamos.png
donde estamos.png (272.97 KiB) Visad 551 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 9 juli 2020, 11:55

Fästningen var från början svensk.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av StefanZ » 9 juli 2020, 18:59

Jag hittar hänvisningar till att det är Viborgs slott, eller i varje fall, en inre del av slottet. Tex: https://wadbring.com/historia/sidor/finland.htm

Det är bara det att jag hittar inte byggnaden på översiktsbilderna av fästningen. Så jag är rådvill.
Och det går inte att säga att det varit en serie ombyggnader, eftersom byggnaden här är bevisligen fotograferad i modern tid, liksom drönarfotona...

Slottet och staden Viborg finns numera i Leningradområdet, ja det är i princip en stadsdel i storLeningrad.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Markus Holst » 9 juli 2020, 19:45

Ja. Viborgs slott skall det vara, med risk för att byggnaden på bilden inte är medeltida. StefanZ tar över.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av StefanZ » 9 juli 2020, 21:19

Markus Holst skrev:
9 juli 2020, 19:45
Ja. Viborgs slott skall det vara, med risk för att byggnaden på bilden inte är medeltida. StefanZ tar över.
Tack!

Frågan är i princip; kunde medeltida ryttare hoppa upp på hästen med rustning och allt, eller är det mest skryt och myt?


Ursprunget till frågan kommer ifrån vår favvo författare - Sienkiewicz, vem annars.

Vår riddar Macko, som alltså blev helad med hjälp av den rådiga kloka Jagienka, levde och hade hälsan i många år till. Tills det äntligen skall till det avgörande slaget mot de leda och förrädiska korsriddarna! Och Macko kan ta hämnd för det förrädiska pilskottet... (dvs Grunwald / Tannenberg 1410)
Hela konungens polska armé, och storhertig Witolds litauiska armé drar ut i fält. Polackerna hjälps av legotrupper från Tjeckien och tre fanor tappra ryska bojarer. Witold har hjälp av en avdelning tatarer....

Korsriddarna har en mycket stor mängd utländska gäster, äventyrslystet ridderskap från väst, eget infanteri, 22 kanoner, samt en hel del legotrupper.

Macko, fastän numera åldring, skall rida med. Han mäktar fint med att svinga svärdet och erfarenheten ger extra udd. Det enda han inte längre orkar med, är att hoppa upp med full rustning på sin stridshäst. Men å andra sida, många västerländska riddare klarade inte av det heller, så han hade god förtröstan till sin förmåga...


Nå, vad sägen I, brukade riddarna utan vidare hoppa upp på sina hästar? Åtminstone för sportens skull? Eller är det mest en myt som Sienkiewicz snappade upp någonstans å tog för äkta mynt?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz: Medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 9 juli 2020, 21:36

Vad menar du med hoppa upp? Och vad menade dom?
Säkert helt enkelt det vi kallar att stiga i sadeln. Och det gjorde man utan hjälp, normalt.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar