Quiz: Medeltid

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 18 april 2015, 16:41

Två av tre räcker gott. Så? ;-}
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 20 april 2015, 23:31

"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 25 april 2015, 11:45

Då provar vi ny fråga:
Enligt sägnen så var det den danske kronprins Kristoffer som ledde slaget utanför Visbys mur 1361, då när så många gutniska bönder stupade. En strid som var mycket ovanlig då det var en strid till siste man.
Men hur ovanligt var den striden egentligen när vi vet att Kristoffers tilltänkte svärfar förde den berömda fanan Oriflame vid en annan lika katastrofal strid några år innan.
Vad stod Oriflame för?
Vem var den tilltänkte svärfadern och vilken annan strid handlade det om?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Dag den vise » 25 april 2015, 16:43

Oriflame var de franska konungarnas fana, men vem den tilltänkte svärfadern var kan jag inte säga för tillfället.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 25 april 2015, 16:50

Fast det var inte vilken fana som helst. Den skickade en viss signal, som kanske har stor betydelse för tolkningen av det som hände utanför Visbys murar.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 26 april 2015, 11:14

Den tilltänkta svärfadern var den franske kungen. Valdemar var på väg in i hundraårskriget. Hela tolvtusen man hade kung Valdemar lovat skicka för att strida på Frankrikes sida, i utbyte mot sexhundratusen floriner och en fransk prinsessa till kronprins Kristoffer.
Två gånger samlades faktiskt den själländska ledungen i Ribe, men de kom aldrig iväg av okänd anledning.
Oriflamme fördes vid den katastrofala striden i Poitiers 1356. Den strid sex år innan Valdemars invasion av Visby, då franske kungen tillfångatogs. I och med det sprack den dansk-franska alliansen.
Valdemars ärkefiende Greve Henrik av Holstein som satt på Kalmar och hindrade Valdemar gå vidare mot norr och kanske just därför fick honom till Gotland, han hade livstidsanställning hos den engelske kungen.

Den fråga som blir kvar blir då:
Hur kan Oriflamme ha ett möjligt samband med det unika i striden utanför ringmuren?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 29 april 2015, 14:57

Ingen som tycker något?

I Vetenskapens värld förra året gjordes det en stor sak av att striden utanför ringmuren var unik, för att det handlade om slakt till sista man.
Det tror inte jag på. Kan visa på minst tre slakter av bönder i Danmark under tiden närmast innan.

När Oriflamme restes betydde det att ingen pardon gavs. Fanan användes mellan 1124 och 1415.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oriflamme

Så att det inte gavs någon pardon utanför Visby 1361, det tror jag inte alls var något unikt. Inte i ett större europeiskt perspektiv. Valdemar växte upp hos kejsaren i Bayern. Var den förste europeen av våra nordiska kungar. Krigade i Tyskland ca 1350. Belägrade bland annat Berlin. Angrep sina fiender söderifrån under andra hansakriget, osv...

Frågan är fri.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av CvD » 2 maj 2015, 21:19

Försöker få igång hjärtat på quizzen.

Här ser vi Sankt Göran rädda jungfrun från draken.
Men om vi ser genom symbolspråket, vilka ser vi egentligen?

/CvD
Bilagor
Sankt Goran och draken.jpg

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av varjag » 3 maj 2015, 12:58

Ja det finns väl många variationer om St Göran och Draken....
Den jag fick lära mig på ''stenåldern'' - var att Draken, var Ondskan som slukade allt - till sist en konungadotter...men bara nästan -
- då The White Knight ingrep, dödade draken, räddande kungadottern - och därmed bevisade för Allt Folket - att vad han gjort
var Guds Gärning.

Och de slutade dyrka sina afghudabilder och öfvergingo till Gudstron......

??? How's that???, Varjag

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Dag den vise » 3 maj 2015, 19:43

Det hela är förutom så klart en helgonbild en allegori över hur Sten Sture den äldre, representerad av Sankt Göran, räddade Sverige från kalmarunionist-danskdjävel-draken Kristian I vid hans seger vid Brunkeberg 1471. Prinsessan med lammet som inte syns här är en personifikation av Sverige. Detta lärde jag mig redan i lågstadiet, på grund av att jag kommer från Stockholmstrakten.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av CvD » 3 maj 2015, 20:11

Varjag, sounds good. Men jag tänkte på statyn på bilden som står i Storkyrkan i Stockholm. :)
Och där har Dag fått lära sin lokalhistoria i lågstadiet om vad statyn symboliserar och därför får han fråga nästa fråga. :)

/CvD

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Dag den vise » 4 maj 2015, 08:27

Vilket slag långt ut i skogsmarkerna där Karl Knutsson (Bonde) hade med ett finger i spelet under fjortonhundratalet är i Sverige mest känt för att det bevisande hur effektiva armborst kan vara?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av varjag » 7 maj 2015, 00:34

Något av - det var ju 2-3 ''slag i Hälleskogen''????, Varjag

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Ralf Palmgren » 7 maj 2015, 10:05

Slaget vid Haraker i Västmanland den 17 april 1464.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Dag den vise » 7 maj 2015, 17:14

Något av - det var ju 2-3 ''slag i Hälleskogen''????, Varjag
Det är just det första slaget där (1437) jag syftar på, och jag är också glad att jag inte är den enda här som känner till detta slag. Varjagen avfyrar nästa frågepil!

Skriv svar