Quiz: Medeltid
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Eftersom jag är långsammare än Dan och dessutom fullkomligt underlägsen honom i adelshistoria så nöjer jag mig med att komplettera min första frågas svar, om falkenering och vilka arter som återfunnits i äldre svenska gravar - någon nämnde duvhök direkt, och lappuggla la jag till. Någon föreslog falkar och idag råkade jag snubbla över just den uppgiften - en av Vendelgravarna innehåll faktiskt benen av en jaktfalk. En annan innehöll ben av berguv, jag är fortfarande inte säker på om ugglor är användbara för falkenering. Benen av trana, gås och anka kan vi i alla fall lugnt bortse från.
-
- Medlem
-
- Medlem
Nej, personen levde under medeltiden. Han var den sista representanten för sin dynasti som "regerade". Hans död kom att fa rätt stora konsekvenser för Sverige.Leonidas skrev:Prins August som skulle bli Karl XIII:s arvtagare?Dan Koehl skrev:Vem var denne doldis i nordisk historia?
Son till en kung. Ärvde först ett rike. Sedan ett till. Strax innan han skulle ärvt Sverige dog han i lunginflammation i Malmö.
Uppenbarligen en verklig doldis. Bör jag ge mer tips?
-
- Medlem
Jag tror jag vet vem du menar, men jag är inte säker på vad han hette
Du är ute efter drottning Margaretas son, som var den siste av Folkunga-ätten (dvs Bjälbo-ätten). Han var kung av Norge och Danmark och skulle bli kung av Sverige. Men vad hette han? Förmodligen någonting i stil med Håkon Magnusson?
Du är ute efter drottning Margaretas son, som var den siste av Folkunga-ätten (dvs Bjälbo-ätten). Han var kung av Norge och Danmark och skulle bli kung av Sverige. Men vad hette han? Förmodligen någonting i stil med Håkon Magnusson?
-
- Medlem
Japp, rätt svar! Känd som Olov III av Danmark, Olav IV av Norge. (Hakan Magnusson var hans far, farfar var alltsa Magnus Eriksson, och han var helt riktigt den sista av Folkungaätten.)Rubber Duck skrev: Du är ute efter drottning Margaretas son, som var den siste av Folkunga-ätten (dvs Bjälbo-ätten). Han var kung av Norge och Danmark och skulle bli kung av Sverige. Men vad hette han? Förmodligen någonting i stil med Håkon Magnusson?
Hans död bäddade för Margaretas maktövertagande.
Nu är det din tur, Rubber Duck!
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Ja, det är rätt Och rätt stavat.
Enligt Nordisk familjebok var befolkningen i de flesta italienska stadsstater uppdelad i ett ghibellinskt och ett guelfiskt parti. Ghibellinerna var anhängare till den tysk-romerske kejsaren och guelferna till påven. Men beteckningarna kom med tiden att omfatta även andra motsatser än den ursprungliga.
Varsågod Dilbert!
Enligt Nordisk familjebok var befolkningen i de flesta italienska stadsstater uppdelad i ett ghibellinskt och ett guelfiskt parti. Ghibellinerna var anhängare till den tysk-romerske kejsaren och guelferna till påven. Men beteckningarna kom med tiden att omfatta även andra motsatser än den ursprungliga.
Varsågod Dilbert!
-
- Medlem
Usch vad det är svårt att hitta på vettiga frågor! Försöker med denna: En del runstenar innehåller uttrycket "gudarna hjälpe", vilket forskare gärna velat förklara med att de antingen är hedniska eller synkretistiska, d.v.s. att de tanklöst blandar föreställningar eller fraser från en hednisk tankevärld och en kristen. Men andra forskare som hävdar att runstenarna framför allt skall uppfattas som konkreta trosvittnesbörd om en kristen tro kan föreslå en annan tolkning av uttrycket. Vilken?
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem