Quiz: Medeltid

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem

Inlägg av Dan Koehl » 15 sep 2003 15:45

Sten Sture d.y. tillhörde de som idag kallas Natt och Dag? (halverad sköld svart och vit?) och han var befryndad med de äldre Sture genom sin farfars mor Katarina Svensdotter Sture?

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 15 sep 2003 15:55

Rätt :)

Sten Sture den yngre tillhörde den ätt som senare kom att kallas Natt och Dag. För övrigt lär det vara den äldsta svenska adelsätten som fortfarande existerar (men skölden är gul och blå).

Dan eller Teodric, först till kvarn.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem

Inlägg av Dan Koehl » 15 sep 2003 16:14

Vem var denne doldis i nordisk historia?

Son till en kung. Ärvde först ett rike. Sedan ett till. Strax innan han skulle ärvt Sverige dog han i lunginflammation i Malmö.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 15 sep 2003 16:23

Eftersom jag är långsammare än Dan och dessutom fullkomligt underlägsen honom i adelshistoria :) så nöjer jag mig med att komplettera min första frågas svar, om falkenering och vilka arter som återfunnits i äldre svenska gravar - någon nämnde duvhök direkt, och lappuggla la jag till. Någon föreslog falkar och idag råkade jag snubbla över just den uppgiften - en av Vendelgravarna innehåll faktiskt benen av en jaktfalk. En annan innehöll ben av berguv, jag är fortfarande inte säker på om ugglor är användbara för falkenering. Benen av trana, gås och anka kan vi i alla fall lugnt bortse från.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 15 sep 2003 17:56

Dan Koehl skrev:Vem var denne doldis i nordisk historia?

Son till en kung. Ärvde först ett rike. Sedan ett till. Strax innan han skulle ärvt Sverige dog han i lunginflammation i Malmö.
Prins August som skulle bli Karl XIII:s arvtagare?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem

Inlägg av Dan Koehl » 16 sep 2003 08:11

Leonidas skrev:
Dan Koehl skrev:Vem var denne doldis i nordisk historia?

Prins August som skulle bli Karl XIII:s arvtagare?
Nej, personen levde under medeltiden. Han var den sista representanten för sin dynasti som "regerade". Hans död kom att fa rätt stora konsekvenser för Sverige.

Uppenbarligen en verklig doldis. Bör jag ge mer tips?

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 16 sep 2003 09:04

Jag tror jag vet vem du menar, men jag är inte säker på vad han hette :?

Du är ute efter drottning Margaretas son, som var den siste av Folkunga-ätten (dvs Bjälbo-ätten). Han var kung av Norge och Danmark och skulle bli kung av Sverige. Men vad hette han? Förmodligen någonting i stil med Håkon Magnusson?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem

Inlägg av Dan Koehl » 16 sep 2003 09:46

Rubber Duck skrev: Du är ute efter drottning Margaretas son, som var den siste av Folkunga-ätten (dvs Bjälbo-ätten). Han var kung av Norge och Danmark och skulle bli kung av Sverige. Men vad hette han? Förmodligen någonting i stil med Håkon Magnusson?
Japp, rätt svar! Känd som Olov III av Danmark, Olav IV av Norge. (Hakan Magnusson var hans far, farfar var alltsa Magnus Eriksson, och han var helt riktigt den sista av Folkungaätten.)

Hans död bäddade för Margaretas maktövertagande.

Nu är det din tur, Rubber Duck!

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 16 sep 2003 10:10

Tack, det var generöst att ge mig rätt trots att jag hade fel om namnet :)

Jag tänkte lämna ämnet kungar och adelsätter, och även Sverige. Frågan är:

Vad kallades de två partier som stred om makten i medeltidens Italien? Det ena stödde den tysk-romerske kejsaren och det andra påven.

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 16 sep 2003 10:42

Guelfer och ghibelliner, med reservation för stavningen! :)

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 16 sep 2003 11:00

Ja, det är rätt :) Och rätt stavat.

Enligt Nordisk familjebok var befolkningen i de flesta italienska stadsstater uppdelad i ett ghibellinskt och ett guelfiskt parti. Ghibellinerna var anhängare till den tysk-romerske kejsaren och guelferna till påven. Men beteckningarna kom med tiden att omfatta även andra motsatser än den ursprungliga.

Varsågod Dilbert!

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 16 sep 2003 11:12

Usch vad det är svårt att hitta på vettiga frågor! Försöker med denna: En del runstenar innehåller uttrycket "gudarna hjälpe", vilket forskare gärna velat förklara med att de antingen är hedniska eller synkretistiska, d.v.s. att de tanklöst blandar föreställningar eller fraser från en hednisk tankevärld och en kristen. Men andra forskare som hävdar att runstenarna framför allt skall uppfattas som konkreta trosvittnesbörd om en kristen tro kan föreslå en annan tolkning av uttrycket. Vilken?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 16 sep 2003 11:59

Inte en aning; att gudarna var dömda under vitekrist?

/B

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 16 sep 2003 12:08

Jag har för mig att det på det här forumet framförts att de första kristna i Sverige skall ha varit arianer eller andra kättarkristna. Kan det vara så att de första kristna i Sverige missförstod treenigheten och trodde att fadern, sonen och den helige anden var tre olika gudomligheter?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 16 sep 2003 12:12

ahhh , det lät ju väldigt logiskt och rätt i mina öron. :oops:

/B