ringbrynja

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Seb
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 8 juni 2002, 00:09
Ort: alby

ringbrynja

Inlägg av Seb » 4 september 2003, 18:03

hur effektivt skiddar en sån egentligen mot typ knivhugg?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 4 september 2003, 18:12

Det beror ju alldeles på kvaliten på brynjan. En fjäderstålsbrynja är ju tex kosmetika.... det säger sig självt eftersom ringarna öppnar och sluter sig. Däremot skydar säkert en sådan brynja mot skärande eggar!

Slaktare använder ju förkläden och handskar med ringbrynja på som skydd - så jag svarar att brynjan är effektiv mot knivhugg - förutsatt att kvalitén håller måttet.

En medeltida nitad brynja håller utan tvekan, problemet är ju snarast kross-skador vilket en plåtrustning skyddar bättre mot liksom plåt är bättre mot armborst och krutvapen längre fram i historian.

/B

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 4 september 2003, 18:14

Men det är viktigt vad man har under brynjan också givetvis om man börjar fundera hur pass bra skydd den är mot tyngre vapen än knivar.

/B

Seb
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 8 juni 2002, 00:09
Ort: alby

fjäder

Inlägg av Seb » 4 september 2003, 18:52

vad menar du med fjäderringsbrynja?är det annorlunda ringar då?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Re: fjäder

Inlägg av UrsusRex » 4 september 2003, 18:56

Seb skrev:vad menar du med fjäderringsbrynja?är det annorlunda ringar då?
Jag menar "lajvbrynjor" som görs av fjäderstålsringar. D.v.s att ringarna fjädrar, man öppnar dem sammanlänkar dem och sluter dem. Dessa ringar går givetvis upp om en knivsudd hittar in bland dem då denna kommer tvinga upp ringen.

/B

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: ringbrynja

Inlägg av B Hellqvist » 4 september 2003, 19:08

Seb skrev:hur effektivt skiddar en sån egentligen mot typ knivhugg?
Det spelar givetvis in om kniven har ett brett eller smalt blad, om udden är förstärkt, på vilket sätt hugget utdelas, etc...

Seb
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 8 juni 2002, 00:09
Ort: alby

jjj

Inlägg av Seb » 4 september 2003, 22:27

aha..du menar sånna små fjädringsringar som finns på fiskedrag typ??

kan man göra en egen brynja som har skyddande effekt?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Re: jjj

Inlägg av UrsusRex » 4 september 2003, 23:32

Seb skrev:aha..du menar sånna små fjädringsringar som finns på fiskedrag typ??

kan man göra en egen brynja som har skyddande effekt?
Tja jag vet faktiskt inte, de ser ut som en ring men du kan "bända" isär den, när du sedan släpper så sluter ringen sig igen.

Men kolla ringtråden så ser du hur det "ska" se ut :wink: :lol:

Och ja visst kan man göra en egen brynja, håller själv på men det kräver tålamod. :?

/B

Fahlvik
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 oktober 2002, 22:46
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Fahlvik » 5 september 2003, 22:17

En riktig ringbrynjas med slutna ringar skyddar så pass bra att jag inte kan skada mig själv (små blödande prickar men ingen skada) med en kniv (normal fiskekniv, rätt så bredbladig) om jag står och hugger mig själv (fråga inte!). Nu kan visserligen en motståndare alstra mer kraft i sina hugg men å andra sidan så har man en gaberson eller som den kallas på medeltids svenska ”tröja” (16 till 32 lager tyg som är ihop sytt) inunder. Så svaret blir att det går att komma igenom med rätts sorts dolk, testikel eller rondell, men det kräver en bestämd träff helst mot en liggande motståndare. Å andra sidan så emedan man brottas så kan man kanske få läge att trycka in den under hjälm kanten eller på andra oskyddade ställen

Skriv svar