Ringbrynjor

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Ringbrynjor

Inlägg av UrsusRex » 16 juli 2003, 01:28

Ni får gärna flytta det här inlägget! Jag lägger det här under medeltid för att jag har för mig att det var här någon frågade om tips för att bygga en nitad ringbrynja.

Så här är en bra länk där man kan köpa verktyg och få hjälp plus att man kan se hur det ska gå till. Håll till godo :)

http://home.tiscali.be/klauwaer/malien/engels.html

/B

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 16 juli 2003, 08:52

Tackar Ursus, men jag har övergett idén att bygga nitad brynja. Nu sitter jag här och samanfogar en huva av fjäderstålsringar, det duger det också ;)

/DK M

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 16 juli 2003, 09:07

Okey inget fel med det! :)

För att göra lite historisk sträng av detta då;

Från 1300-talet och framåt nitades varannan rad och varannan rad var av hela ringar utan öppning. Under vikingatid nitades också varannan rad och varannan rad lämnades öppen. Inte alltid förståss (i båda fallen).

Stämmer dessa påståenden? och när började man dra tråd istället för att smida den?

/B

Holy Diver
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 juli 2003, 20:52
Ort: Åby

Inlägg av Holy Diver » 17 juli 2003, 19:34

Så här är det, tråddragarkonsten började bli officiellt ibörjan 1200-talet, dock i Europa. Det är en importerad uppfinning från orienten.
Rudolf av Nürnberg uppfann den vattendrivna trådragarmaskinen omkring 1350.
Tack vare detta så blev det givetvis billigare och vanligare med ringbrynja. Angående nitade brynjor så kunde det variera beroende på kvalitet som man nitar. Dyra ringbrynjor hade ofta helnitat, Ringbrynjetillverkningen blev en industri med massproducering,

"Ett tråddrageri tillverkade tråden som sedan några gjorde ringar av. Efter detta så plattade några till ändarna på ringarna och slog hål i dem för nitarna. Slutligen så satte en ringbrynjemakare som kunde vara en äldre gesäll eller en ringbrynjemästare ihop ringarna till ringpansar som blev slutprodukten" (min egen avhandling om Ringpansar under medeltiden).

innan detta så smidde en smed för hand tråd, vilket var dyrt.

Användarvisningsbild
olafR
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 juli 2002, 22:45
Ort: Bodbyn, Umeå
Kontakt:

Inlägg av olafR » 18 juli 2003, 23:24

Vad jag vet så har dom hittat ett tråddragningsverktyg i utgrävningarna vid garnisonen på Birka.

Holy Diver
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 juli 2003, 20:52
Ort: Åby

Inlägg av Holy Diver » 19 juli 2003, 14:55

Kan vara sant, men rent officiellt vad jag vet. Många arkeologer förväxlar gärna tråddragarplattor med nageldon eller nageljärn som man gör spik med.

De kan ju också fått tag på en tråddragarplatta på sina resor mot orienten. Det är nog inte helt omöjligt.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 19 juli 2003, 16:43

Varför just orienten? Snarare i västeuropa då, eftersom brynjor inte användes särskilt mycket i mellanöstern (man hade andra typer av pansar i dom trakterna)

/DK M

Holy Diver
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 juli 2003, 20:52
Ort: Åby

Inlägg av Holy Diver » 20 juli 2003, 01:33

hmm, ok kanske inte orienten. Men i öster.

Persierna brukade väl ringbrynjor i viss mån vill jag minnas och även assyrierna. Namnet som användes i öst och i förtyska stater var serk, seich eller sarwat. Detta namn som kan ha kommit från det iranska namnet för brynja, zirk.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 31 augusti 2003, 23:53

Hur fungerar det att dra tråd till brynjor? Någon som vet? Tråddragningsverktyg förväxlas ofta med nageljärn? är dessa väldigt lika varandra då? Jag har aldrig sett hur tråd dras eller hur verktygen ser ut så jag hoppas väldigt mycket på svar.

MVH
Björn

Användarvisningsbild
olafR
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 juli 2002, 22:45
Ort: Bodbyn, Umeå
Kontakt:

Inlägg av olafR » 2 september 2003, 19:48

Holy Diver skrev:Kan vara sant, men rent officiellt vad jag vet. Många arkeologer förväxlar gärna tråddragarplattor med nageldon eller nageljärn som man gör spik med.

De kan ju också fått tag på en tråddragarplatta på sina resor mot orienten. Det är nog inte helt omöjligt.
Tycker att det låter konstigt att förväxla tråddragarplattor med nageljärn, skulle man verkligen ha haft så små spikar, spik med så liten diameter som 1mm.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 3 september 2003, 14:58

Jag vet inte om detta med hur tråddraning och verktyg för detta ser ut. Men jag kan tänka mig att hålet i ett nageljärna kan rosta igen rejält och då kanske förväxlas med tråddragningsplattor? Men som sagt jag vet inte ens hur man drar tråd.

/B

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 3 september 2003, 15:44

Modern tråddragning går till så att stångjärn
dras genom en maskin med flera koniska (avsmalnande) hål,
här varje koniskt hål är något mindre än föregående hål.
Jag kan tänka mig att förindustriell tråddragning
gjordes genom att hela arbetsstycket drogs helt igenom
hål nr.1 för att sedan dras genom hål nr.2 o.s.v.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 3 september 2003, 15:47

Så de är rätt lika nageljärn alltså?! Kanske de som arkeologer tagit miste på är de första dvs de grövsta tråddragningsverktygen?

/B

Cujomannen
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 4 juni 2003, 18:40
Ort: Sundsvall

Inlägg av Cujomannen » 3 september 2003, 22:02

Är det inte så att tråddragningsverktyg för mjuka metaller i horn och sten går tillbaka mycket längre än vikingatiden i norden?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 4 september 2003, 08:33

När du säger det! hur är det med såna här "vikingasmycken" flätade av silvertråd och dragna genom träklossar med hål. Fanns dessa under vikingatiden? Smyckena menar jag. Silvertråden måste ju dras på något vis menar jag?

I svärdsholkar och spjutholkar kan man ju hitta koppar och silvertrådar se bilden;Bild
Men kanske smiddes dessa snarare än drogs?

Någon som vet?

/B

Skriv svar