Kensingtonstenen

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 10 juli 2003, 23:57

Patrik skrev:Fast om jag nu befinner mig på månens baksida, var ska jag då skriva mitt medelande?
Jo, det är också en bra fråga ...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 10 juli 2003, 23:59

Skulle indianerna gått runt och läst på runstenen?

"Titta Vita Fjädern, Vite mannens tecken. Vad står det?"
"Vet inte Spyende Björnen, och jag bryr mig inte"
"Tja, dom har ju iallafall samma sorts namn som oss - Röde Orm!"

/DK M

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 juli 2003, 00:01

Djinghis Khan skrev:Skulle indianerna gått runt och läst på runstenen?
Nej, precis som vikingarna som ristade in runor i Ryssland, Konstantiopel o.s.v. inte förväntade sig att ryssar eller bysantiner skulle förstå deras nedskrifter.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 11 juli 2003, 00:03

Patrik skrev:
Djinghis Khan skrev:Skulle indianerna gått runt och läst på runstenen?
Nej, precis som vikingarna som ristade in runor i Ryssland, Konstantiopel o.s.v. inte förväntade sig att ryssar eller bysantiner skulle förstå deras nedskrifter.
Men de ryska ruserna kunde runor. Men varför rista runor på 1300-talet, då det latinska alfabetet användes (ja runor användes fortfarande, men ändå)?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 juli 2003, 00:05

Djinghis Khan skrev:Men de ryska ruserna kunde runor. Men varför rista runor på 1300-talet, då det latinska alfabetet användes (ja runor användes fortfarande, men ändå)?
Därför att det är lättare att rista runor på sten än latinska bokstäver kanske??? :roll:
Dessutom är det inte säkert att inskriptören kunde skriva med latinska bokstäver.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 11 juli 2003, 00:08

Om de trodde att de var på Grönland och hade åkt dit för att leta reda på en skandinavisk koloni därstädes fanns det förstås i deras tankevärld möjlighet att någon skulle kunna läsa det.

Å andra sidan kan man ju heller inte vara helt säker på att det var avsett som just "kommunikation".

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 11 juli 2003, 00:13

Patrik skrev:Därför att det är lättare att rista runor på sten än latinska bokstäver kanske??? :roll:
Dessutom är det inte säkert att inskriptören kunde skriva med latinska bokstäver.
Jo, den som kunde rista långa texter i runor på 1300-talet var nog fullt skrivkunnig. Däremot är det helt sant att runorna var betydligt mer lämpade för att rista in i sten.

Å andra sidan finns det tre latinska bokstäver på stenen också, som förbryllade det tidiga 1900-talets forskare, nämligen AVM. En tidig kommentator kastade till och med ur sig att det skulle föreställa den buddhistiska stavelsen AUM. Hur han nu fick in det i historien. Först på allra sistone har man förstått att det är en typisk medeltidslatinsk förkortning för Ave Maria. "AVM" med latinska bokstäver är naturligtvis lättare att rista än "Ave Maria" med runor.

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 11 juli 2003, 01:30

Kensingtonstenens tillverkare var några antikvariskt intresserade och kunniga personer som drev hänsynslöst och hjärtlöst med dom forntidsintresserade.
Fast att det skulle gå så här långt, det kunde dom väl aldrig ana.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 11 juli 2003, 07:27

Patrik skrev:
Djinghis Khan skrev:Men de ryska ruserna kunde runor. Men varför rista runor på 1300-talet, då det latinska alfabetet användes (ja runor användes fortfarande, men ändå)?
Därför att det är lättare att rista runor på sten än latinska bokstäver kanske??? :roll:
Dessutom är det inte säkert att inskriptören kunde skriva med latinska bokstäver.
är runor verligen lättare än latinska bokstäver att rista på sten? runorna är ju utformade för att rista på ben och framför allt trä. Hur det är på sten är jag osäker på, kanske är det till och med lättare att rista latinska bokstäver på sten?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 11 juli 2003, 08:52

Okey, vilka är det som ifrågasätter kensingtonstenens äkthet? Är det bara jag och Farao Totmes?

/DK M

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 11 juli 2003, 08:54

jag.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 11 juli 2003, 10:42

Jag med. För bra för att vara sant.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 11 juli 2003, 10:59

Djinghis Khan skrev:Okey, vilka är det som ifrågasätter kensingtonstenens äkthet? Är det bara jag och Farao Totmes?

/DK M
Jaf håller mig neutral tills jag tydligt ser vilken sida som "vinner" den här diskussionen. :)

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulf T » 11 juli 2003, 12:32

Gör likadant som D. Andersson. Jag håller med kritikerna om att det tycks vara mycket osannolikt att runstenen skulle vara äkta. Men samtidigt kan jag inte bortse från att anhängarna av runstenen har många bra argument. Men bevisbördan måste rimligtvis falla på de som kommer med den mest fantastiska hypotesen.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 11 juli 2003, 14:51

Djinghis Khan skrev:Okey, vilka är det som ifrågasätter kensingtonstenens äkthet? Är det bara jag och Farao Totmes?

/DK M

Hej.
Jag tycker det är alldeles omöjligt att ha en bestämd åsikt om detta, man får huka sej bakom pastor Jansson. F.ö så rasar debatten het på sci.archaeology. De flesta inläggen handlar faktiskt om KRS eller Kensingtonstenen.
Christer Samuelsson

Skriv svar