Långbågarna

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 8 juli 2003, 17:57

det är ointe särskilt förvånande, ett harnesk är mig vetterligen gjord för att ta slag från tex svärd och klubbor och inte från pilar som koncentrerar all sin kraft mot en enda punkt, särskilt om man använder sånna där pilar utan hulling och grejjor.

//Palle

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 8 juli 2003, 18:02

hangatyr skrev:
Djinghis Khan skrev:
Hlidsjalf skrev:Var det inte en diskussion här på skalman för ett tag sedan då det hävdades att långbågarnas effiktivitet i slagen vid Agincourt var en myt?

Eller är det något jag har fantiserat ihop själv?
Effekten är inte en myt, däremot är det ett faktum att långbågens prestanda och även betydelse har överdrivits grovt av senare tiders forskare. Dess pilar kunde t.ex. inte penetrera en grov helrustning, eller ens brynja på ett effektivt sätt.

/DK M
jag är inte helt säker på att du har rätt här: jag såg ett program som handlade om tillverkningen av en tebuchet, där man även provade en långbåge genom att skjuta med den på ett plåtharnesk. Effekten: pilen gick rakt igenom harnesket på ca 35 meters håll!!!
Har sett samma program, grejen var att dom sköt på ett 1600-tals harnesk som inte kan jämföras med 1300-tals rustning. Har sett en bågskytt skjuta på ca 10 meters avstånd på 1300-talspansar, blev bara en buckla och pilen bröts.

/DK M

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 8 juli 2003, 18:31

vänta nu!
Var 1300 tals rustnignarna bättre än 1600.
Det är klart framåt 1600 talet börja man göra enheter "lättare".
Och 1300 talets riddarrustningar är väl ändå ganska tunga.. hmm

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 8 juli 2003, 18:36

CJBackfire skrev:vänta nu!
Var 1300 tals rustnignarna bättre än 1600.
Det är klart framåt 1600 talet börja man göra enheter "lättare".
Och 1300 talets riddarrustningar är väl ändå ganska tunga.. hmm
Ja, i fråga om grovlek så. 40 kilos rustning mot ett åtta kilos harnesk...

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 8 juli 2003, 22:22

Djinghis Khan skrev:
CJBackfire skrev:vänta nu!
Var 1300 tals rustnignarna bättre än 1600.
Det är klart framåt 1600 talet börja man göra enheter "lättare".
Och 1300 talets riddarrustningar är väl ändå ganska tunga.. hmm
Ja, i fråga om grovlek så. 40 kilos rustning mot ett åtta kilos harnesk...
40 kilos RUSTNING... detta täcker hela kroppen, inte bara bröstet som ett harnesk gör. Var det för övrigt verkligen ett 1600talsharnesk?
skulle itne 1600talsharnesket dessutom skydda mot kulor från eldvapen, som väl har minst lika god genomslagskraft som en pil?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 8 juli 2003, 22:25

Har inte vikten på soldaters utrustning hållits nästan konstant på 30 kilo från antiken till modern tid?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 8 juli 2003, 22:43

hangatyr skrev:
Djinghis Khan skrev:
CJBackfire skrev:vänta nu!
Var 1300 tals rustnignarna bättre än 1600.
Det är klart framåt 1600 talet börja man göra enheter "lättare".
Och 1300 talets riddarrustningar är väl ändå ganska tunga.. hmm
Ja, i fråga om grovlek så. 40 kilos rustning mot ett åtta kilos harnesk...
40 kilos RUSTNING... detta täcker hela kroppen, inte bara bröstet som ett harnesk gör. Var det för övrigt verkligen ett 1600talsharnesk?
skulle itne 1600talsharnesket dessutom skydda mot kulor från eldvapen, som väl har minst lika god genomslagskraft som en pil?
Jo, men 1600-talsharnesken var till för att skydda från värjhugg och liknande, det finns inget harnesk i världen som står emot en kula (som avfyras ïnom ett visst avstånd). Faktum kvarstår att jag sett en pil studsa och brytas mot 1300-tals harnesk av stål...

/DK M

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 8 juli 2003, 22:46

jag tror dig, gingis, men ändå...
jag har provskjutit med pilbågar, och de har en enorm genomslagkraft, även sådana som inte är så kraftiga som engelska långbågar

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 8 juli 2003, 22:58

hangatyr skrev:jag tror dig, gingis, men ändå...
jag har provskjutit med pilbågar, och de har en enorm genomslagkraft, även sådana som inte är så kraftiga som engelska långbågar
Har jag också (asiatisk kompositbåge, kraftigare får du leta efter) men man ska inte underskatta stålets styrka heller. Jag har personligen inte hört från samtida beskrivningar att pilarna gått igenom rustningarna, tvärtom så hävdas det att pilarna studsade mot plåtarna men dödade de oskyddade hästarna.

/DK M

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 8 juli 2003, 23:05

Djinghis Khan skrev:
hangatyr skrev:jag tror dig, gingis, men ändå...
jag har provskjutit med pilbågar, och de har en enorm genomslagkraft, även sådana som inte är så kraftiga som engelska långbågar
Har jag också (asiatisk kompositbåge, kraftigare får du leta efter) men man ska inte underskatta stålets styrka heller. Jag har personligen inte hört från samtida beskrivningar att pilarna gått igenom rustningarna, tvärtom så hävdas det att pilarna studsade mot plåtarna men dödade de oskyddade hästarna.

/DK M
ja när man skjuter på håll, så att de dalar ner över målet så har ju pilarna inte så mkt kraft kvar, givetvis studsar de då, men på point blanc-avstånd (det var det jag trodde att vi diskuterade)?

att stål är starkt råder det inte något tvivel om: jag har arbetat som smed...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 8 juli 2003, 23:08

hangatyr skrev:
Djinghis Khan skrev:
hangatyr skrev:jag tror dig, gingis, men ändå...
jag har provskjutit med pilbågar, och de har en enorm genomslagkraft, även sådana som inte är så kraftiga som engelska långbågar
Har jag också (asiatisk kompositbåge, kraftigare får du leta efter) men man ska inte underskatta stålets styrka heller. Jag har personligen inte hört från samtida beskrivningar att pilarna gått igenom rustningarna, tvärtom så hävdas det att pilarna studsade mot plåtarna men dödade de oskyddade hästarna.

/DK M
ja när man skjuter på håll, så att de dalar ner över målet så har ju pilarna inte så mkt kraft kvar, givetvis studsar de då, men på point blanc-avstånd (det var det jag trodde att vi diskuterade)?
Ja, men det är just pont blanc som jag har bevittnat (på en dokumentär). Inte ens en pil från en arbalest kunde tränga igenom stålet. En handkanon från 1400-talet gjorde dock hål
att stål är starkt råder det inte något tvivel om: jag har arbetat som smed...
Se där!

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 8 juli 2003, 23:11

Ja, men det är just pont blanc som jag har bevittnat (på en dokumentär).
ajg också (som sagt) och då gick den ju igenom! Hur vet du att det var en 1600talsplåt man sköt på förresten?
Äh,vad fan, man skulle höra med någon som vet med säkerhet hur det ligger till.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 8 juli 2003, 23:14

hangatyr skrev:
Ja, men det är just pont blanc som jag har bevittnat (på en dokumentär).
ajg också (som sagt) och då gick den ju igenom! Hur vet du att det var en 1600talsplåt man sköt på förresten?
Äh,vad fan, man skulle höra med någon som vet med säkerhet hur det ligger till.
Tyckte det såg ut som det, kanske var 1500-tal eller ngt men en riddarrustning från 1300-talet var det inte mig veterligen

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 8 juli 2003, 23:16

kanske det.
kan inte du testa med din japsbåge mot en stålplåt?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 8 juli 2003, 23:22

hangatyr skrev:kanske det.
kan inte du testa med din japsbåge mot en stålplåt?
Mongolbåge :wink:

Två problem dock:
Min båge är en "kvinno-/barnmodell" på endast 40 lbs, ska den vara fullvärdig ska den ligga på ca 90-110 lbs
Och så har jag inga traditionella pansarbrytande pilar, och ingen tidsenlig pansar
Däremot skulle det vara mycket intressant att testa ngn gång.

Historisk fotnot: De mongoliska bågarna beskrevs som tämligen ineffektiva mot de européiska riddarnas brynjor, precis som engelska långbågsskyttarna gjorde deras pilar störst skada på hästarna

/DK M

Skriv svar