Långbågarna

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 2 juli 2003, 15:02

CJBackfire skrev:tack alla för upplysningarna..
så har jag en till fråga varför var det just britterna som använde dom?
Som sagt, det fanns en starkare tradition av bågskytte på de brittiska öarna och i Skandinavien. I dessa områden hade också de ofrälse stånden högre anséende än på kontinenten, och härskarna visste att utnyttja dessa bättre. Det var ju den engelske Edward II som på allvar insåg bågsskyttarnas värde i strid under sitt fälttåg i Wales i slutet av 1200-talet, och såsmåningom förbjöds alla sporter på söndagar utom bågskyttet!

/DK M

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 2 juli 2003, 15:13

någonstans i england finns desutom kvar en lag att alla unga män måste genomgå långbågeskytteträning

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 2 juli 2003, 15:33

Djinghis Khan skrev:Det torde ha varit utanför Cambrai 1339 (enligt D. Nicolle)
Men såvitt jag kan se (Medieval Warfare - a History, ed. Keen) var Cambrai 1339 inte heller ett slag utan en belägring.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 2 juli 2003, 15:38

Lindir skrev:
Djinghis Khan skrev:Det torde ha varit utanför Cambrai 1339 (enligt D. Nicolle)
Men såvitt jag kan se (Medieval Warfare - a History, ed. Keen) var Cambrai 1339 inte heller ett slag utan en belägring.
Ja jag vet inte, jag citerar bara Nicolle. Kanske det förekom stridigheter utanför?

/DK M

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 3 juli 2003, 12:54

Ni har ju behandlat det mesta så jag har bara att tilläga,,,,,,,, börja skjuta långbåge!!!!!!!! :D

Nåt som e lite roligt tycker jag är att laminatbågar fanns långt innan åtminstone vad jag trodde. Avkok från fiskskinn kunde användas för att limma och blev något liknande syntetfiber i bågen. (Har jag fått förklarat för mig aldrig provat själv) Och förmodligen fanns de långt innan folkvandringstiden. (Japanernas laminatbågar är asgrymma, någon som kan mer om dessa?)Vikingens båge byggdes av alm eller idegran och kallades "almr" eller "ýrr" beroende på trädslag. Laminat bågarna var exklusivare och kallades "tvived". De hade oftast alm på insidan och idegran på utsidan.
Tre tolfter pilar var en normal ranson enligt landskapslagarna men i vikinga gravar hittas endast två tolfter oilar. Kanske var pilarna för dyrbara?

På fornnordiska heter pil "ör" eller "skot".

Det fanns sex olika pilar enligt Hjalmar Falk

"Fleinn" en pil för långa avstånd med lång och rak spets
"Krókör" med hullingar. Det var en sådan pil som tog Tormod Kolbrunarskalds liv, ty när den drogs ut följde hans "hjärterötter" med.
"Broddr" med enastående vass och hård, ofta romboid spets.
"Bílda" med skarp lansettformad spets
"Kolven" en fågelpil med stor trubbig järn eller träspets typ bluntpilarna för live
"Lás-ör" med långsmal genombrytning i spetsen vilket gjorde den svår att dra ur ett sår samt idealisk att fästa tyg i för att göra en brandpil.
Skaldkenningar för pil är b.la dynfara,den flygglada, thura (larmstörtaren), Lappkungen Guses tre pilar med flintspets; Fifa (ängsull syftar på fjädrarna), Hremsa (med klor gripande) och Flaug även kallade "lappkungagäld" och "Gusessmide" böslar (småkvistar) akka (benrör)



Kan inte låta bli trots att ni sagt det mesta :oops: :

Långbågar i krig:
Långbågen tillverkades oftast av ask eller idegran och tvärtemot vad många tror fanns lamminerade bågar bestående av flera olika trädslag även på medeltiden. Redan under vikingatiden och förmodligen innan det fanns laminat bågar som gick under namnet tvived.

En båge för strid krävde minst en spännkraft på 35 kilo och många bågar krävde betydligt mer. Eftersom det krävs en stark arm för att spänna en sådan båge var och är långbågskyttar tvugna att träna mycket för att upprätthålla sin styrka och skicklighet. En skicklig skytt kunde avfyra ca 12 pilar i minuten och var en aktad medlem av hären. Under hundraårskriget mellan England och Frankrike (ca1340-1453) vann engelska bågskyttar berömda segrar vid Crécy, Poitiers och Agincourt.

Varje bågskytt bar en kärve vilken innehöll 24 pilar. Även om de flesta bar pilarna instuckna i bältet använde endel koger som bars vid sidan eller på ryggen. När han skjutit slut på sina pilar tilldelades han 24 nya. I fredstid tillverkades enorma mängder pilar av vapensmederna. Pilarna hade olika typer av spetsar för olika ändamål såsom smal spets till att tränga igenom rustningar eller bredbladiga skärande spetsar som användes mot hästarna

När man tänker sig en medeltida krigare tänker man ofta på en riddare till häst som stolt och orädd stormar fram mot fienden skyddad i sin stålkokong. Men massiva led av bågskyttar stoppade effektivt kavalleriets anfall. Till och med fullt beväpnade och rustade riddare hade det svårt mot bågskyttarna. En pil från en långbåge nådde ca300 meter eller mer och ett stadigt regn av pilar avfyrades snett uppåt. I detta regn av pilar fanns alltid någon del hos hästen som var oskyddad vilket stoppade även den mest välrustade riddares framfart.
De franska riddarna kallade de engelska bågskyttarna "djävlar med krokiga käppar" och ofta högg man av högerhandens fingrar på tillfångatagna bågskyttar så att de aldrig skulle kunna spänna en båge igen.

Själv är jag stolt ägare till en Hickorybåge med Idegransinlägg (ej aktivt inlägg :( )/B

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 3 juli 2003, 13:06

Tack för infot ursus! Provade själv att göra en långbåge av alm i träslöjden på högstadiet för ett par år sedan, den blev ganska felgjord men sköt iallafal ca 80-90 meter

/DK M

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 3 juli 2003, 13:19

Det var väl bra jobbat ändå!
Jag gissar att din lärare inte hade gjort någon båge tidigare?
Själv har jag byggt en flatbåge i ask som jag sålde. Jag gillar rundbågar mer och köpte min båge i Visby för ett par år sedan.

Flatbågarna fanns under stenåldern och deras utformning gör att pilen får en högre utgångshastighet. Man kan fråga sig varför man under medeltiden frångick detta? Om man nu gjorde det? Förmodligen så tänkte man inte så mycket på ballistik då kanske?

Kul att just du svarade Djinghis för jag tänkte fråga dig om mongolerna hade bågar och om du vet mer om dem. Vill ju som sagt själv lära om asiatiska bågar.

/B

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 3 juli 2003, 13:26

Själv hyser jag smått våta drömar om en idegransbåge.
En kille i Holmrike (S.C.A-Stockholm) är tydligen hejare på bågbygge, jag har bara sett honom tillverka pilar...... och det var han grymt bra på!
Ska fråga honom om han vill handleda. Kanske du är intresserad?
Vi Holmrikare finns i fredhällsparken. http://www.nordmark.org/holmrike/
/B

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 3 juli 2003, 13:57

Jag vet det där om mongolernas bågar.
Dom hade snabba ryttare med bågar och så hade dom vanliga bågar.
Deras bågar såg ganska så österlänska ut.
hoppas det duger :)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 3 juli 2003, 14:25

Kul att just du svarade Djinghis för jag tänkte fråga dig om mongolerna hade bågar och om du vet mer om dem. Vill ju som sagt själv lära om asiatiska bågar.

/B
Du vänder dig till rätt person min herre! Jag äger faktiskt en mongolisk båge från Ungern med 40 lbs dragvikt - vilket är en bråkdel av vad de kraftigaste på 100 lbs har! Min 40-pundiga mongolbåge skjuter ca 120 meter med tyngre pilar; med lätta pilar vet jag inte för jag hittade aldrig pilen som flög iväg på andra sidan skjutbanan in i skogen! Historiskt sett kunde bågarna skjuta ca 350 meter, lika långt som långbågen - en del modeller kunde t.o.m. nå mycket längre. Den äldsta texten som skrevs på mongoliska - den s.k. Djinghis Khans stele - restes ca 1225 för att minnas khanens brorson Yesüngg-ke som lär ha träffat ett mål på 335 sazhens avstånd, vilket motsvarar över 400 m! De mongoliska kompositbågarna är av klassisk asiatisk modell och tillverkas idag som på medeltiden av trä, horn eller ben, senor och läderöverdrag och med reflexerad form. De (på ca 1,3 m)är avsedda att kunna användas smidigt från hästryggen och avskjutas i full gallopp, men större (ca 1,6 m) varianter fanns för skytte till fots. Idag är bågskytte fortfarande en nationalsport i Mongoliet.

Bild
Bild
Bild

Kolla gärna de här länkarna, dom beskriver asiatiska bågar tillverkade av ungraren Csaba Grózer, som gjort min mongolbåge

http://www.grozerarchery.com/

http://www.horsebows.com/horsebows.html

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 3 juli 2003, 14:42

:D
PS. UrusRex kolla in Mongol topicen om du vill veta mer om mongoler.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 3 juli 2003, 20:23

:D Tackar gubbar!!!!
Ska kolla länkarna nu. Kanske får jag svar där angående de japanska bågarna också? Annars..... någon som vet mer? (tänker mig samurajbågarna) (Fan vad jag vill ha igång min scanner och bildprogramet.... har en ascoolbild på en samuraj med en riktig monsterbåge)

Till sist.... hur spänner man upp bågen avbildad här över? :wink:
Förmodligen astung att bara få på strängen menar jag

Appropå det visste ni att arkeologer eller vilka det nu var nedvärderade indianernas bågar för att de var så korta och höll dålig kvalitet????
Anledningen var att dessa män försökte spänna upp bågarna "baklänges" varpå de givetvis brast. En Europeisk båge är ju böjd inåt även ospänd medan indianernas liknade mongolbågen i Djinghis inlägg.

/B

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 3 juli 2003, 20:35

Till sist.... hur spänner man upp bågen avbildad här över?
Förmodligen astung att bara få på strängen menar jag
Nejdå, de är förvånadsvärt lätta att stränga, då man använder sig av benens och överkroppens styrka, och bågen är mycket smidig. Min mongoliska 40-lbs båge är faktiskt lättare att stränga än min flatbåge av ask på ca 30 lbs. Man kan spänna den med klassikt europeiskt grepp med tre fingrar, men vanligare förr var att de asiatiska bågskyttarna avnände en tumring som de drog strängen med, vilket gav en mer rak spänning och högre hastighet för pilen.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 3 juli 2003, 20:48

Kanske får jag svar där angående de japanska bågarna också?
De japanska långbågarna?
Den klassiska japanska kompositbågen - Yumi - som bl.a. användes av samurajerna är ganska unik om vi jämför med den vanliga asiatiska kompositbågen i sin konstruktion och form. Den användes av Bushi (krigarklassen) åtminstone från och med 1100-talet (eller tidigare) och var avsedd att avlossas från sadeln, trots sin längd. En riktig Yumi är gjord av kompositmaterial - bambu, ett speciellt sorts träslag (som behöver ca 60 år för att torka; en bågtillverkare lägger veden på torka för sin ofödde sonson!) samt överdrag av lack. Den är assymetrisk i formen, och längden ligger på 212-245 cm. Bågskyttet som sport heter kyudo och är populärt i Japan trots att bågarna är mycket dyra och exklusiva.

Bild

/DK M

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 3 juli 2003, 21:16

Djinghis Khan skrev:
Till sist.... hur spänner man upp bågen avbildad här över?
Förmodligen astung att bara få på strängen menar jag
Nejdå, de är förvånadsvärt lätta att stränga, då man använder sig av benens och överkroppens styrka, och bågen är mycket smidig. Min mongoliska 40-lbs båge är faktiskt lättare att stränga än min flatbåge av ask på ca 30 lbs. Man kan spänna den med klassikt europeiskt grepp med tre fingrar, men vanligare förr var att de asiatiska bågskyttarna avnände en tumring som de drog strängen med, vilket gav en mer rak spänning och högre hastighet för pilen.
:o Där ser man
/B

Skriv svar