Siauliai

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 18 juni 2003, 15:04

Var under officerstiden bosatt ett år i Siauliai
Coolt, där svärdsriddarna krossades 1237. Hur uttalas namnet?

Användarvisningsbild
meimer
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 juni 2003, 01:57
Ort: Helsingborg

Inlägg av meimer » 19 juni 2003, 03:38

[quote="Djinghis Khan"][quote]Var under officerstiden bosatt ett år i Siauliai[/quote]

Coolt, där svärdsriddarna krossades 1237. Hur uttalas namnet?[/quote]

Scholej skall det uttalas. Visst vad det där korsriddarna fick stryk. Staden fick sitt namn i och med det slaget. Siauliai betyder slaget under solen. Det var oerhört varmt den dagen och semaitias armé valde att slåss just den dagen då värmen skulle besvära de pansarklädda ordensmännen mera. Skriver semaitia eftersom det var denna region och inte litauerna som bode mera österut som besegrade orden. Ja, ja med allierades hjälp, ja vet.
Visst ni föresten att Siauliai hade Sovjetunionens största flygbas i Europa. Sokniai kallades den och 40 000 soldater och officerare arbetade där under glansdagarna. Själv jobbade jag med att bygga upp Litauens luftvärn i hangarer som en gång huserade uppskjutningsramper för kärnvapen. Byggda för att alltid hålla 62 grader C. Perfekt starttemperatur för motorerna. Ammunitionsförådet som vi hjälpte dem att bygga upp är föresten inrymt i det gamla kärnvapenförådet.

Besök gärna den litauiska luftförsvars bataljonen
Oro Gynybos Batalionas på http://www.kam.lt/sistema/KOP_WEB/en/OGB/ogb.htm och titta efter själva.
Sidan har dålig kvalitet men några bilder finns.

Andreas

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 19 juni 2003, 16:15

meimer skrev:
Djinghis Khan skrev:
Var under officerstiden bosatt ett år i Siauliai
Coolt, där svärdsriddarna krossades 1237. Hur uttalas namnet?
Scholej skall det uttalas. Visst vad det där korsriddarna fick stryk. Staden fick sitt namn i och med det slaget. Siauliai betyder slaget under solen. Det var oerhört varmt den dagen och semaitias armé valde att slåss just den dagen då värmen skulle besvära de pansarklädda ordensmännen mera. Skriver semaitia eftersom det var denna region och inte litauerna som bode mera österut som besegrade orden. Ja, ja med allierades hjälp, ja vet.
Visst ni föresten att Siauliai hade Sovjetunionens största flygbas i Europa. Sokniai kallades den och 40 000 soldater och officerare arbetade där under glansdagarna. Själv jobbade jag med att bygga upp Litauens luftvärn i hangarer som en gång huserade uppskjutningsramper för kärnvapen. Byggda för att alltid hålla 62 grader C. Perfekt starttemperatur för motorerna. Ammunitionsförådet som vi hjälpte dem att bygga upp är föresten inrymt i det gamla kärnvapenförådet.

Besök gärna den litauiska luftförsvars bataljonen
Oro Gynybos Batalionas på http://www.kam.lt/sistema/KOP_WEB/en/OGB/ogb.htm och titta efter själva.
Sidan har dålig kvalitet men några bilder finns.

Andreas
Kan du berätta mer om slaget? Det där med hettan låter lite sägensaktigt, riddarna vid den här tiden bar ju bara (om än en kraftig) brynja och stålhjälm, liksom de litauiska soldaterna.

/DK M

Användarvisningsbild
meimer
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 juni 2003, 01:57
Ort: Helsingborg

Inlägg av meimer » 20 juni 2003, 00:38

Någon annan kan slaget bättre än vad jag gör. Visst är värmen klart sägen aktig, jag försökte bara förklara orsaken till namngivningen av Siauliai. tror inte en sekund på den förklaringen, men det tycks väldokumenterat av samtida källor att slaget har stått på denna plats och att det var en mycket solig dag. Ni vet hur dåtidens historieskrivning var berättande " luften dallrade av hettan" etc.
Vad jag med säkerhet kan säga är att litauerna inte var intresserade av att bekämpa ordern. De hade skrivit ett fördrag några månader tidigare och beslutat att lämna varandra i fred. Litauerna var dessutom betydligt fredligare än Semaititerna som var ett rent krigarsamhälle. Mycket intressant samhällsstruktur för övrigt.

Vi borde förtsätta denna diskussion under en annan rubrik! Hur flyttar man våra senaste inlägg?

Andreas

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 20 juni 2003, 10:20

Jag gärna, jag är svältfödd på info om det gamla Litauen och deras grannar. Kan någon vänlig operatör flytta tråden?

Skriv svar