1279-1281?: Alsnö möte på Hovgården

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

1279-1281?: Alsnö möte på Hovgården

Inlägg av Dan Koehl » 26 juni 2003, 13:57

Alsnö stadga (se artikel på wikipedia) "var en stadga som utfärdades år 1279 av Magnus Ladulås och med den införde han världsligt frälse, förbjöd våldgästning samt stadfäste Birger Jarls fridslagar".

Finns någon som har tillgång till det ursprungliga dokumentet och kan/vill lägga upp det här?

Sören Lindhe
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 7 maj 2003, 07:41
Ort: Sören Lindhe

Inlägg av Sören Lindhe » 19 januari 2004, 00:05

Dan skrev
Alsnö stadga (se artikel på wikipedia) "var en stadga som utfärdades år 1279 av Magnus Ladulås och med den införde han världsligt frälse, förbjöd våldgästning samt stadfäste Birger Jarls fridslagar".

Finns någon som har tillgång till avskrift/kopia eller atminstone skrivna delar av det ursprungliga dokumentet och kan/vill lägga upp det här?

Jag har försökt leta rätt på det åt dig men på Svenskt Diplomatarium var några av de böcker som brann upp när Stiftsbiblioteket brann ner för några år sedan. De nyanskaffade börjar börjar från 1286. Alla de äldsta breven saknas. Kanske någon annan har tillgång till dem på sina bibliotek?

Sören Lindhe

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 19 januari 2004, 00:34

Ja, detta dokument hänvisas till så ofta, och är en viktig milstolpe i svensk historia, så all heder åt den som åtminstone kan citera innehållet, eller gee upplysning om var det finns ev. avskrifter. :)

Sverre
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 februari 2004, 10:23
Ort: sala

Inlägg av Sverre » 19 februari 2004, 14:51

Det vore guld värt om någon hade dt...jag har själv skt förgäves efter dt....Det är enligt mig ett av de viktigaste dokumenten i vår historia

Skriv svar