Medeltida matvanor och livsmedelsproduktion

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Bröd

Inlägg av bigj5 » 27 juni 2003, 00:02

Hangatyr.

Det är tydligen brödets dag idag! ;o)

Visst ökade produktionen av spannmål med bättre metoder och redskap - till en början. Problemet uppstod några generationer senare, när allt sämre jordar odlades upp till en allt störe befolkning! Det är ju klart att ingen då tänkte på denna framtida fara - varför skulle de?

Men enligt historiker nere i Europa - jag använder mig nu av Europa som exempel eftersom källäget där är bättre för denna fråga - så drivs ju spannmålsodlandet av flera samverkande faktorer; kristendomen och brödätandets kulthandling, medelhavskulturernas gamla brödätartraditioner, jordmagnaternas krav på att pressa fram mer av bönderna (som därmed allt mer avskars från at samla in mat i skogar, jaga, fiska och så vidare).

Genom att använda sig utav delvis tvångsartade metoder tvingade man de underlydande man kom åt att exempelvis odla sådant man kunde tjäna mera på. Därmed fick man folk att använda kvarnar och annat så att exploateringen blev lättare. Det fanns ju bönder som kunde hålla sig undan dessa tvång på olika sätt - feodalismen var på så sätt ingen homogen samhällsordning utan tvärtom en flexibel variant åt alla möjliga håll. En sak funkade dock överallt - härjningar och krig, som drev tillbaks folk till nollpunkten igen, århundrade efter århundrade!

Vad gäller det här med kött kontra spannmål undrar jag om de fattade sådant för 1000 år sedan? Däremot så fattade de nog att det smakade bättre om man åt varierat, vilket blev allt svårare ju mer spannmålet tog över! det var det nog många som inte gillade! Så funkar ju vi idag också -vem vill äta blodpudding dagligen i 50 år? :x

MVH
bigj5

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Alla

Inlägg av bigj5 » 27 juni 2003, 00:08

Alla kan inte ha samma åsikter - då händer inget!
Hur vet du att inga läser det du skriver föresten?
Kanske förmågan icke räcker till för en debatt? Men fortsätt du att föra dialog med "de mer sansade" - lika barn leka bäst, heter det ju! :D

MVH
bj5

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: Om bröd

Inlägg av Dan Koehl » 27 juni 2003, 01:01

Jag gläds åt att du så positivt står ut med mitt ifrågasättande. Heder åt dig för det! :)
bigj5 skrev: Du verkar ha något emot logiska slutsatser vad det verkar!
Nix, jag har all respekt för dem, men de är subjektiva. Inte objektiva.
bigj5 skrev: Om nu kristna munkar, enligt Duby i Frankrike spred brödätandet som en kristen sed, så kan jag inte se varför denna sed icke heller spreds här uppe i norr?
Jag skrev fel förut, jag menade inte huruvida man åt bröd i Västergötland efter år 110, utan efter år 1100. Jag är övertygad att folk frivilligt åt bröd vid denna tid. Jag tror också att kött sannolikt inte gjorde basfödan för de sämre lottade i samhället.

Men jag tror inte att Västgötar tvingades äta bröd istället för kött, och därför gav upp boskapsavel till förmån för en utökad spannmålsodling. den senare kan för all del ha ökat, med intensifierat jorddbruk, men jag ser ingen relevant anledning att därför minska boskapsaveln. Och denna påstådda minskning har du, om jag fattat rätt, inte heller kunna stödja.
bigj5 skrev: Att jag icke just hittade denna källa om djurbenen förtar ju inte resultatet, att spannmålsodlandet gick tillbaks i områden som drabbades av ett sämre klimat. Det är ju bevisat att klimatet blev sämre under 1300-talets första årtionden! Fullständigt bevisat - eftersom sådant går att bevisa, faktiskt! :)

Nåväl, lever man nu i en klimatzon som den sydvästsvenska, med mycket regn och osäkra sommrar, så är ju odlandet redan då en chansning, om man inte garderar sig med annat. Vilket jag ju nämnde att man tidigare gjorde, enligt en av undersökningarna angående södra Bohuslän! Alltså är det bevisat så långt möjligt att man sysslade med näringar som både odlade, hade boskap, samlade jagade och fiskde! Övergången till utökad spannmålsodling i dessa områden sker därför troligen som en slags bekräftelse på att man är kristen - samtidigt som ju de lokala överheten snart begriper fördelen med denna förändring i ätandet, om man säger!
Du hävdade ursprungligen inte att boskapen ökade pga missväxt, du hävdade att den minskade pga tvunget brödätande av religiösa orsaker, och du stödde detta påstående på arkeologiskt material av antalet koskeletts minskande.

Något du sedan inte kunde bekräfta.

Klimatet och evtentuell missväxt står ju på inget vis i relation till religösa aktviteter, så dessa bevisas heller inte därmed.

Och jag tror fortfarande att på medeltiden behövde inte volymen av boskapsavel eller volymen av spannmålsproduktion nödvändigtvis inkräkta på, eller påverka varandra. Dessa båda kunde oberoende av varandra öka och minska, se bakåt i tråden.

En ökad spannmålsodling beöver därför inte vara en övergång, den kan vara precis bara en ökning. Tex beroende på ökad befolkning.

Det mest logiska du skrev i mina ögon var: "så långt möjligt att man sysslade med näringar som både odlade, hade boskap, samlade jagade och fiskade!"

-Oavsett munkar från Frankrike. Och om det var år 1100 eller 1300.
bigj5 skrev: Att man i Norden inte var helt bofasta är i fallet Danmark klart bevisat genom de undersökningar man gjort av hur hus byggdes.
Det beror kanske på hur man definierar bofast. Eftersom det existerar köpehandlingar från denna tid för gårdar och gods, är det i mina ögon nog bofast. Att man bygger ett nytt hus på sin gård är inte för mig en flytt.

ösby, väsby, norrby, och sörby, samt sta-namn mm anger nyodlingar som står i relation till gamla gårdar, fortfarande bebodda. Jag tror samtliga dessa namnformer är äldre än år 1100 och därför indikerar ett fast boende vid denna tid. Motsatsen till fast boende är för mig mer eller mindre nomadiserande liv. Men jag kan ha fel i detta.
bigj5 skrev: Att öka på odlandet under 1000-1100-talen tyder ju på att folk blev kristna i stora drag, på sina håll senare och tidigare.
I mitt tycke tyder det på en befolkningsökning. Tex i Indien ökade nog inte befolkningen och odlingen under denna tid för att fler människor bekände sig till kristendom?
bigj5 skrev: I ett feodalt samhälle var man tvungen att vara bofast i princip - eftersom det då var lättare att beskatta en person. Det fanns visserligen rörelser bland folk även då, men inte på samma frivilliga sätt som tidigare! Detta är ju också klarlagt och bevisat och närmast självklart! Ibland får man använda huvudet också, det skadar aldrig! :D
Husabyar och senare kungsgårdar lär ha varit skatteindrivande enheter. Ledungen påstås av många ha rötter ner i folkvandringstid, och hundareindelningen (av bofasta bönder) kanske samma ålder. Huruvida skatt betalades inna Ledungen övergick till skatt (på 1300-talet?) är väl svårt att säga, men bofastheten i relation till denna skall man nog inte överskatta. ortsnamnen pekar återigen mot en mycket äldre bofastare befolkning, redan innan år 1 000.

Angående feodalism och bofasthet, säger dig termen Odalbonde något som historiker? Hur gammal tror du termen är? Vad betyder den?
bigj5 skrev: Om det under tidigare perioder hade varit hus av sämre kvalitet, så innebar ju djuren innomhus en hel del värme. Att detta fortatte långt fram i tiden som en åtgärd är ju bevisat av historiker som kollat källor. Folk hade husdjuren inne - vanligtvis fattigt folk, men drivkraften var ju den samma. Att erhålla värme, plus att djuren vanligen bör ha överlevt i högre grad!
Du skrev om att man inte åt bröd i Västergötland före vikingatiden. (alltså före år 800?) jag råkade ju utesluta en nolla och skrev 1100 inte 110. Men utan att gå in i polemik vid vilket år man började äta bröd i Västergötland säger mig min logik att man åt nog bröd före kvarnarna kom.

Fråga:
* Utgrävningar av kökkenmöddingar i danska vikingatida läger dyker upp i mitt huvud. Tandläkare har där undersökt tänder och fastställt diet. Har någon data från dessa?

Låter denna fråga hänga i luften...
bigj5 skrev:Inte har välan jag antytt att man grävt fram gårdar med statistiskt material som bevisar om man bodde med djur eller inte!
Nej, du skrev: "Samtidigt orsakade ett minskat antal djur att det blev svårare att håklla värmen inne under vintrarna - vilket ledde till att man tvingades bygga bättre hus som man kunde bebo utan att ha ek ko breve när man söv!"

Jag har ingen översikt över antalet utgrävda gårdar i Västergötland mellan 1100 och 1300. Men jag skulle bli förvånad om det du påstår fastställts som fakta av arkeologer, att så var det?

Nomadisering? Se ovan...
bigj5 skrev: Logiken, Hebbe, logiken :wink:
Därmed skulle jag ju kunna påstå att min hypotes är bevisad efter som den ej går att motbevisa! :D
Kallar du den typen av argument logik? Det gör inte jag.

Du säger att du är historiker, och det är inte jag, jag är en glad amatör med en halv termin på Historia på Sthlms univ, vilken jag tyvärr avbröt.

Men jag har ändå hört om termen metodfel. Att man redan från början startar med ett icke bevisat påstående och utifrån detta sedan bildar en kedja som man med olika medel försöker att hålla ihop. Såvitt jag förstår är detta en felaktig metod vid historisk forskning?

Dina tankar är intressanta, och jag diskuterar dem gärna. Men för de tillfälliga besökare som surfar in på en sådan här sträng är det av vikt att vi fastställer om det du utrycker som bevis, logiska slutledningar, och framställer som sanningar och vedertagna fakta, i själva verket är mer lösa teorier och idéer av varierande logisk karaktär. Vi får inte luras här!

I övrigt har du med dina tankar möjligen skapat en ny tråd, som kanske leder till nya spännande debatter, och det är väl kreativt.

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Om synsätt

Inlägg av bigj5 » 27 juni 2003, 02:01

Hejsan mister Dan!

Liten fråga bara, med tanke på detta du framför:

"Nix, jag har all respekt för dem, men de är subjektiva. Inte objektiva. "

Kan historia presenteras objektivt? :)
I så fall har du nverkligen kommit på något utöver det vanliga må jag säga!

"Jag tror också att kött sannolikt inte gjorde basfödan för de sämre lottade i samhället."

Vem har påstått det? :)

"Men jag tror inte att Västgötar tvingades äta bröd istället för kött, och därför gav upp boskapsavel till förmån för en utökad spannmålsodling."

Vem har påstått det? :)

"Du hävdade ursprungligen inte att boskapen ökade pga missväxt, du hävdade att den minskade pga tvunget brödätande av religiösa orsaker, och du stödde detta påstående på arkeologiskt material av antalet koskeletts minskande.
Något du sedan inte kunde bekräfta."

Vem har talat om tvång att äta bröd? Tyvärr hittar jag inte den däringa boken om detta att spannmålsodlandet gick tillbaks i delar av Västsverige när boskapsskötseln ökade. Fast det sände jag ju några rader till dig som ju visade att detta troligen måste ha hänt! Förtränger du det eller? :)

"Det mest logiska du skrev i mina ögon var: "så långt möjligt att man sysslade med näringar som både odlade, hade boskap, samlade jagade och fiskade!"
-Oavsett munkar från Frankrike. Och om det var år 1100 eller 1300."

Fast här menade jag ju järnåldern - hur får du det till 1100 eller 1300? Fast logiken får du stå för själv! :)

Det existerar inga köpehandlingar från tiden före 1200-talet - jag skrev ju om Danmark! Dessutom så innebär icke dåtida äganderätt samma sak som det gör idag!

"Att man bygger ett nytt hus på sin gård är inte för mig en flytt."

Hur vet du att det fanns gårdar i betydelsen med tomt och avgränsade marker, under denna tid, 1000-1100-talen? Knappast troligt mer än i undantagsfall!

Tja, du får välan tycka vad du vill om fast boende, men jag kallar inte motsatsen till fast boende nomadism! :)

Om man ser kristnandet som en del i en feodaliseringsprocess, så ökade odlandet av tidigare nämnda skäl. Även på kontinenten!
Indien? Tja, på sätt och vis har du rätt, ju större inflytande de kristna britterna fick där, ju fler indier dog det! :)

När vi talar om Sverige så existerade inga skatter före år 1100! Har du något bevis? Knappast! Skatten var inte uppfunnen i det dåtida Sverige, men den kom med feodalismen och kristendomen! Tidigare fanns något som kallas för gåvoinstitutionen, men det tar vi en annan gång! :)

Odalbonde - visst, en term som inte är känd i Sverige före år 1200, skulle jag tro!

De flesta historiska påståenden är nog obevisade per definition - eller hur?

"Men för de tillfälliga besökare som surfar in på en sådan här sträng är det av vikt att vi fastställer om det du utrycker som bevis, logiska slutledningar, och framställer som sanningar och vedertagna fakta, i själva verket är mer lösa teorier och idéer av varierande logisk karaktär. Vi får inte luras här!"

Ett intressant krav - ställer du det på dig själv också månntro? :)

Varför tror du att man skulle vilja "luras"?
Brukar du det månne?

Framställer som sanningar eller vedertagna fakta?
Tja, det är välan upp till läsaren att göra det, eller hur? Det som är sant i Neapel kan ju lika gärna vara lögn i Hamburg!

Hur skall du "fastställa" att en slutsats är logisk i sin slutledning eller inte?
Kan du inte försöka göra det, så får jag kolla in resultatet! :wink:

MVH
bigj5

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 27 juni 2003, 05:04

bigj5 skrev:Liten fråga bara, med tanke på detta du framför:
Dan Koehl skrev: "Nix, jag har all respekt för dem, men de är subjektiva. Inte objektiva. "
Kan historia presenteras objektivt? :)
I så fall har du nverkligen kommit på något utöver det vanliga må jag säga!
Mitt svar gällde inte om historia kan vara objektiv, se bakåt i strängen, jag svarade på din antydan att jag skulle ha något emot logiska slutsatser. och mitt svar var som ovan: "Nix, jag har all respekt för dem, men de är subjektiva. Inte objektiva". Svaret gällde alltså frågan om jag hade något emot logiska slutsatser. Och jag trodde jag var tydlig i försöket att fästa din uppmärksamhet på det faktum att logiken i dina slutsatser inte med självklarhet är uppenbar eller framförd med en logik som delas av mig. Detta är mao. subjektiva värderingar och slutsatser, vilka saknar värde i form av historia, och därför bör presenteras som vad de är, nämligen åsikter eller teorier. Men inte som historia.

Kanske är det här som vi missförstår varandra? Dina slutsatser kallar inte jag historia. Om de är logiska eller ej, anser jag vara subjektivt.

Du skrev:
bigj5 skrev:Fast här menade jag ju järnåldern - hur får du det till 1100 eller 1300? Fast logiken får du stå för själv! :)
Du nämnde aldrig ordet järnåldern (även om du möjligen, vilket du säger, menade det, något som man inte kan sluta sig av det du skriver, och eftersom vi diskuterar medeltid i en sträng som ligger i medeltidsforumet så utgick jag, utifrån min logik, att du avsåg medeltiden) i meningen "Alltså är det bevisat så långt möjligt att man sysslade med näringar som både odlade, hade boskap, samlade jagade och fiskde" och jag tyckte att detta var det mest logiska du skrivit.

Förutom att kanske inte näringar odlar, har boskap, samlar, jagar och fiskar, men jag förstod vad du menade ändå, trots svenskan.

Med vilken sort logik menar du att jag skulle sluta mig till att du inskränker dig till järnålder när vi diskuterar medeltid, om du inte utryckligen skriver det? Varför uttrycker du dig på det sättet?

Jag finner det logiskt att dessa näringar utfördes av våra förfäder under såväl järnålder, vendeltid, vikingatid, och medeltid.
bigj5 skrev:
Dan Koehl skrev: "Men jag tror inte att Västgötar tvingades äta bröd istället för kött, och därför gav upp boskapsavel till förmån för en utökad spannmålsodling."
Vem har påstått det? :)

Vem har talat om tvång att äta bröd?
Du har talat om det. Du skrev:
bigj5 skrev: Kom att tänka på en så enkel sak som att kristendomen tvingade fram ett ökat brödätande. Det gav utslag direkt i arkeologin eftersom man från 1100-talet hittade allt färre djurskellett fram till 1300-talet i Västergötland och Halland. Viljket tyder på att sädesodlandet ökade medan djurhållningen gick tillbaks.
Är det inte du som skrev detta?

Du skriver också:
bigj5 skrev: Att öka på odlandet under 1000-1100-talen tyder ju på att folk blev kristna i stora drag" och "Detta är ju också klarlagt och bevisat och närmast självklart! Ibland får man använda huvudet också, det skadar aldrig! "
Exakt vad menar du med det, och i synnerhet den sista meningen?

Angående Odal så skrev jag:Angående feodalism och bofasthet, säger dig termen Odalbonde något som historiker? Hur gammal tror du termen är? Vad betyder den?

Du svarade inte på dessa frågor, däremot skrev du:
bigj5 skrev: Odalbonde - visst, en term som inte är känd i Sverige före år 1200, skulle jag tro!
Nu nämnde jag aldrig Sverige, touché! men visst har ordet använts här, och under alla förhållanden betydelsen applicerades före 1200:

Begreppet nämns i den norska Frostatingslagen: "Ingen man får jord som Odal förrän tre förfäder ägt den och den kommer under den fjärde utan avbrott. Gulatingslagen är ännu skarpare, den kräver sex generationer istället för fyra.

Gulatingslagen och Frostaingslagen är i de existerande upplagorna skrivna i början av 1200-talet, men deras original var ju (självklart?) äldre.

Vid vilket årtal anser du man hamnar om man går sex generationer tillbaka från år 1200 (vilket är generöst, sannolikt är lagen äldre än så, och eftersom villkoret är sex generationer borde rimligen lagen ha samma ålder=sex generationer=logiskt?)

Räknar vi på 25 år x 6 så verkar det i mina ögon som vi hr har bevis för odalbönder före år 1100?

Och nog verkar det vara väldigt mycket bofast att bo på samma mark som sex generationer förfäder? (Hur många "bofasta" svenskar gör det idag?)

Jag skrev: Eftersom det existerar köpehandlingar från denna tid för gårdar och gods, är det i mina ögon nog bofast.

och du svarade:
bigj5 skrev:Det existerar inga köpehandlingar från tiden före 1200-talet
Osäker på detta vad gäller Västergötland, men om vi utgår från år 1200 så måste ju gården/marken ägts innan dess. Och ägd mark har också donerats före år 1200.

Du nämnde tidigare att lagar och annat kom senare. Men den som påstås ha skrivit Västgötalagen (vilken omnämner en hel del som har med ägande av mark för bofasta personer att göra) var Eskil Magnusson av Bjälboätten (1170-1227) och han omnämns särskilt för att ha studerat sin företrädare Lums lag, och Lum var i Västgötlagen lagman nummer 1 och Eskil Magnusson nummer 17.

Dina sista kommentarer:
bigj5 skrev: De flesta historiska påståenden är nog obevisade per definition - eller hur?

Ett intressant krav (Vi får inte luras här!" ) - ställer du det på dig själv också månntro?

Varför tror du att man skulle vilja "luras"?
Brukar du det månne?

Framställer som sanningar eller vedertagna fakta?
Tja, det är välan upp till läsaren att göra det, eller hur? Det som är sant i Neapel kan ju lika gärna vara lögn i Hamburg!

Hur skall du "fastställa" att en slutsats är logisk i sin slutledning eller inte?
Kan du inte försöka göra det, så får jag kolla in resultatet!
Dessa kommentarer antar jag inte har med medeltidshistoria eller medeltida matvanor och livsmedel att göra och jag känner att jag är tillbaka där jag började dagen i morse på Skalman, kommentarer som är under midjehöjd och inte är temaorienterade...

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 27 juni 2003, 05:32

Nationalencyklopedins ordbok skrev:hyfs subst., ingen böjning, n-genus
• förmåga att uppträda hövligt och hänsynsfullt i umgänget med andra
Synd att en så seriös, artig och skicklig debattör som du ska behöva uppleva detta, Dan. Du har mitt medlidande.

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Om bröd m.m.

Inlägg av bigj5 » 27 juni 2003, 10:53

Hejsan

Vi har tydligen fastnat här, men vi kör ett varv till!

Jaha, det gällde inte historia i allmänhet då! Det intrycket fick jag i alla fall! Men ok, för det, logik för den ene behöver ju inte vara logik för den andre! Dock anser jag att det jag framförde just var - logiskt! :)

Vad du kallar mina slutsatser, är inget av större värde för mig, eller mina slutsatser - efter som ditt tyckande ju innebär ett subjektivt antagande! Eller hur? :wink:

Skrev jag ej järnålder? Har för mig det i alla fall! Och att det gällde södra Bohuslän! Men jag vet ej, du får väl kolla efter!

När jag skriver "tvingade" fram ett brödätande, så får du ju försöka att se det i ett större sammanhang. Ordet tvång får ju inta tas bokstavligen här -utan snarare som att det var en utveckling som tvingade fram det hele! Trodde du förstod det! Men det är klart, ser man det i detalj, så kan det ju låta komprementerande! Fast det var ej meningen! Historiker av skrået brukar ej ha problem med sådant, men det glömmer jag kanske bort ibland! Sorry! :)

Sista meningen? Om att använda huvudet? Ta det för vad det är, lite humor skadar aldrig! Vi är sånna, många här på Västkusten! Ett "nationaldrag"! :lol:

Det är möjligt att Gulatingsloven existerade före 1200 - men det vet du icke! Därför noterar vi en spekulation här! :)

Dessutom, dina sex generationer dyker upp på andra ställen från 1200-talet! Kan det ha att göra med att de dåtida värderingarna, även på släktskapsberäknandets område, höl på att ändras mot en kristet/medelhavstänkande? Fundera på det! Så din bevisbörda existerar ej - vilket kan bero på att du lägger in nutida värderingar i själva tolkningen - men det kan vi ta en annan gång! :wink:

Vad gäller markägandet under denna tid, och tidigare, så gör du ett avgörande misstag om du lägger in nutida värderingar i det! Det är icke tal om ägande enligt vår tids förståelse/tänkande! Det kan jag också förklara för dig, en annan gång! :wink:

Jag lämnar även de sista epiteten - det var ju du som framförde dem! De har ju inget med historia att göra, så varför drog du fram dem alls? Jag är av den typen som svarar, sådan är jag - av ohejdad vana och klar utsikt!
Man har välan rätt att svara? Eller hur? :wink:

Annars får du ha det.......

MVH
biggen j5

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: Om synsätt

Inlägg av Dan Koehl » 29 juni 2003, 13:53

bigj5 skrev:Odalbonde - visst, en term som inte är känd i Sverige före år 1200, skulle jag tro!
Kollade lite mer kring Odal, eftersom jag ovan hänvisat till norska källor (som kan vara nog så relevant i fallet Västergötland) och hittade detta från De svenska historiedagarna i Kalmar 1997, där nämns Odal i Svitjod:

"Norahällen i Danderyds socken (U 130) är huggen av Björn Finnvids son efter brodern Olev: Han blev sviken på Finnheden. Gud hjälpe hans själ. Denna gård är deras odal och ättearv, Finnvidssönernas på Älgesta."

Bild

Riksatikvarieämbetet tolkar texten sålunda: "Odal och ättearv" betyder egendom som någon ärvt inom familjen. Björn och Olev hade alltså ärvt Nora, där runhällen finns, troligen av sin far. Men de bodde på Älgesta, som är en gård lite längre norrut i Uppland".

Ristningen sägs vara från omkring 1000-talet, alltså långt före 1200 är ordet Odal dokumenterat använt i Uppland, och på en källa vars uppgift man inte kan tveka kring, ej heller kring betydelsen och tolkningen av ordet Odal, den var alltså identisk i Norden vid denna tiden. Ett annat ord som används i Svitjod för samma sak var landburniR mænn.

Den omnämnde Björn (som f.ö. är den berömde man som "reste en sten över sig själv") skall alltså vid cirka år 1000 ha bebott en gård som ärvts genom minst fyra generationer, och då har vi klara skriftliga belägg för bofasthet vid cirka år 900, enligt min mening.

* Om Norahällen på Riksantikvarieämbetet

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Om bofastehet

Inlägg av bigj5 » 29 juni 2003, 16:17

Hejsan Dan!


Intressant sten, den på bilden. Emellertid visar den inte på något sätt att man skulle vsara bofast i vår mening under 900-talet, eller 1000-talet.
Förklara vart det framgår att man var bofast på stenen?
Rätt, det går ej! :wink:

Odal kan ju ha existerat som begrepp innan 1200-talet, det är ju inte omöjligt, jag kan ju fel vad gäller just gränsen 1200. Dock får du nog försöka inse att odals-begreppet troligen från början gällde en grupp av människor som levde på större fot än majoriteten. Annars hade man nog inte skrivit på en sten - det gjorde nog bara en ytterst begränsad liten klick av den tidens människor. Det är dock icke ett bevis på bofasthet!

Det jag skrev var ju att man efter 20-30 år byggde upp sin gård på nytt nät de gamla husen inte stod pall längre. Då förlade man dem i närheten. Om du försöker göra det enklare för dig, så varför inte ta och kolla upp hur husbyggnadskonsten är i Skandonavien, och när den förändrades! Kanske du kommer något på spåren? :wink:

MVH
bj5

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 29 juni 2003, 22:28

Bilden visar exakt vad jag skrivit, att ordet Odal användes i Svitjod vid 900-talet.

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Om Ord

Inlägg av bigj5 » 29 juni 2003, 23:03

Hej igen Dan!

Det bevisar ingenting, det är bara du som tror en massa angående ordet "Odal"! Det man möjligen man säga är att begreppet kan ha myntats före 1200-talet, det vet vi ju ej. Men sedan gissar du dig nog bara framåt - det är ju inget fel i det! Men då är det är ju inte historiska fakta (som du ju själv var så noga med härom dagen :wink:)!

Inte heller speglar det något ägande i vår mening, eller att man var bofast. Studera hur man byggde hus under dessa århundraden, så kanske du kommer något på spåren! :lol:

MVH
bj5

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: Om Ord

Inlägg av Dan Koehl » 29 juni 2003, 23:36

bigj5 skrev:Hej igen Dan!

Det bevisar ingenting, det är bara du som tror en massa angående ordet "Odal"! Det man möjligen man säga är att begreppet kan ha myntats före 1200-talet, det vet vi ju ej. Men sedan gissar du dig nog bara framåt - det är ju inget fel i det! Men då är det är ju inte historiska fakta (som du ju själv var så noga med härom dagen :wink:)!

Inte heller speglar det något ägande i vår mening, eller att man var bofast. Studera hur man byggde hus under dessa århundraden, så kanske du kommer något på spåren! :lol:

MVH
bj5
Jag tror ingenting om ordet Odal, jag citerar Riksantikvarieämbetet, Björn Finnvidsson och hans ristning på en sten i Danderyd. Jag lämnar helt åt dig själv att bedöma om du tror att Björn trodde sig äga sin bostad som han ärvt, eller om han hade rätt att kalla sig Odal, eller om du anser detta vara historiska fakta eller inte, att ordet Odal nämns på stenen.

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Odalingar m.m.

Inlägg av bigj5 » 30 juni 2003, 00:40

Tjenixen igen Dan

Du skrev följande om odalen:

"Jag tror ingenting om ordet Odal, jag citerar Riksantikvarieämbetet, Björn Finnvidsson och hans ristning på en sten i Danderyd."

Dock var det dettas du skrev, därför får du stå för det du skriver. Annars kör du med ett vanligt billigt trick som många historietyckare brukar göra - att påstå något som de samtidigt påstår andra står för! Antingen tycker du detta, eftersom du framför det - i annat fall kunde du ju framfört något annat!

Men vi behöver ju inte fastna i detta för det - det vi försöker att här övertyga varandra om är ju olika antaganden, utan egentliga fakta. Och då kan det ju lika gärna vara så att vi får bli lyckliga i var sin tro! :wink:

MVH
bj5

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 30 juni 2003, 01:10

Jag tror som sagt ingenting. Ordet "Odal" inristat i svensk granit för tusen år sedan av en person som levde då och rimligen bör ha varit mer förtrogen med vad han var, än vad vi idag kan tro, är för mig fakta.

Mer verklig, mer konkret, och mer övertygande kan inte historia vara för mig, än exemplet Norahällen vad gäller ordet Odals ålder, historia och betydelse i vårt land. Jag kallar inte det tro.
Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 1 gånger.

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Om att tro och tycka

Inlägg av bigj5 » 30 juni 2003, 11:08

Hejsan igen Dan!

Det här med fakta och annat som kan verka rätt i första påseendet kanske trota allt inte är reella fakta ändå. Det är välan på det här viset att det som du kallar för fakta, egentligen är en tolkning du gör. Fakta av sig själv säger icke mycket, det är när du gjort din tolkning som man märker vad du tror, eller hur!

Hur vet du att detta odal betydde det du trar att det betyder? Hur vet du att detta, som du tycks tro, ägande är det samma som bofasthet i vår mening? Detta veta du icke, men du tror det! Att någon för tusen år sedan ristat in ordet "odla" i en sten, är inte det samma som att man var bofast i vår mening, att man ägde jord i vår mening, att man icke flyttade runt till viss del! En sten säger något, men husgrunder som är många fler, liksom rester från byggnadstekniken, säger mycket mer - eftersom dessa är betydligt fler än en enda sten!

Det du tycks tro vara fakta är dina egna värderingar du svänger dig med -sådant lär man sig efterhand som man lär sig lite grand om historisk källkritik, historiesynsätt, metodik och allt sådant som där hör till! Ehuru du icke är ensam om detta givetvis, alla, även jag, kan ju inte vara objektiva och enbart bygga på fakta, som i alla lägen måste tolkas - när tolkningen sker, tja då lämnar man det objektiva och går över gränsen till den subjektiva värderingen! Så, sorry, din faktasten, är fakta, javisst - men problemet är när du börjar tolka den! Och det måste man ju göra, annars blir det ju ingen historia av det hela! :lol:

En vacker vårdag gör ju ingen sommar, som man säger! :lol:
MVH
bj5

Skriv svar