Digerdöden

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Digerdöden

Inlägg av sonderling » 11 juni 2003, 11:56

Efter att ha läst Dick Harrisons bok Stora döden, den värsta katastrofen som drabbat europa.

Så kan man nästan dra slutsatsen att den "mörka" medeltiden är ett resultat av digerdöden. Ett slags postapokalyptiskt samhälle med vidskepelse och småkungar i värsta sciene fiction stil alá Mad Max.

Är novis vad gäller tidsepoken så jag bara spånar lite. Vad anser ni?

Sonderling

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 11 juni 2003, 12:03

den mörka medeltiden var enligt mig precis efter rommarikets fall till någon gång då karl den store äntrade den historiska scenen. själva medeltiden ser jag som en ljus och upplyst epok om man jämför med det som senare skulle komma.

jag rekomenderar barabara tuchmans bok: en fjärran spegel, om det stormiga 1300talet

förresten, borde man läsa boken?

//Palle

Carolus XII
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 juni 2003, 11:35
Ort: Haninge, handen.

Inlägg av Carolus XII » 11 juni 2003, 12:47

Det är ju inte Europas fel att digerdöden kom, den skulle ha kommit om det så vore 1600 tal. på 1300 talet- om ni förstår, men digerdöden var fruktansvärd, dom som överlevde kunde skratta sig lyckliga att dom levde men att deras familjer var döda var ju ett minus.

//Fredde

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Digerdöden

Inlägg av sonderling » 11 juni 2003, 13:02

[quote="sonderling"]Efter att ha läst Dick Harrisons bok Stora döden, den värsta katastrofen som drabbat europa.

Ja, jag kan verkligen rekommedera denna bok, spännande och intressant. Den finns i pocket så det är inge stor förlust om man inte gillar den.

I skolan fick jag intrycket att medeltiden var mörk och dessutom kom digerdöden.

Men här fick jag intrycket att man hade det kanska bra och det var relativt upplyst samhälle med ordning och reda i Europa. Sedan spreds sig digerdöden från svarta havs området. Som filmen "28 dagar" i slowmotion. Då skedde en viss samhälls upplösning och i och med att munkar och andra lärda dog så spreds sig de vidskepelser som vi i dag känner till.

Jag poängterar att jag vet inget annat om medeltiden än vad jag lärt mig i skolan.

Sonderling

Carolus XII
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 juni 2003, 11:35
Ort: Haninge, handen.

Re: Digerdöden

Inlägg av Carolus XII » 11 juni 2003, 13:03

sonderling skrev:
sonderling skrev:Efter att ha läst Dick Harrisons bok Stora döden, den värsta katastrofen som drabbat europa.

Jag poängterar att jag vet inget annat om medeltiden än vad jag lärt mig i skolan.

Sonderling
Alltså inte mycket? :wink:

//Fredde

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Digerdöden

Inlägg av Örjan » 11 juni 2003, 13:16

sonderling skrev:Efter att ha läst Dick Harrisons bok Stora döden, den värsta katastrofen som drabbat europa.

Så kan man nästan dra slutsatsen att den "mörka" medeltiden är ett resultat av digerdöden. Ett slags postapokalyptiskt samhälle med vidskepelse och småkungar i värsta sciene fiction stil alá Mad Max.

Är novis vad gäller tidsepoken så jag bara spånar lite. Vad anser ni?

Sonderling
Dick Harrison skulle inte bli glad om du pratar om "den mörka medeltiden". Han anser att det är en myt och har lagt ner mycket energi på att ge en mer nyanserad bild. Läs till exempel hans bok "krigarnas och helgonens tid". Den behandlar Europas historia från år 400 til 800, den tidsperiod som har rykte om sig att vara den allra mörkaste tiden under medeltiden.

Att säga att det var digerdöden som förmörkade medeltiden är lite felaktigt. Digerdöden inleder visserligen den epok som kallas senmedeltiden och som innebar en ekonomisk tillbakagång, men det är också då som renässansen infaller.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Digerdöden

Inlägg av Patrik » 11 juni 2003, 14:16

sonderling skrev:Ja, jag kan verkligen rekommedera denna bok, spännande och intressant. Den finns i pocket så det är inge stor förlust om man inte gillar den.
En mycket bra bok...Harrison är en skicklig historiker som dessutom blivit en allt bättre författare. :)
sonderling skrev:I skolan fick jag intrycket att medeltiden var mörk och dessutom kom digerdöden.
Jo, det är väl den allmänna bilden av denna i ordets rätta bemärkelse dynamiska tid i Europas historia.
Men som när det gäller de flesta fördommar så stämmer den inte. :)
sonderling skrev:Men här fick jag intrycket att man hade det kanska bra och det var relativt upplyst samhälle med ordning och reda i Europa. Sedan spreds sig digerdöden från svarta havs området. Som filmen "28 dagar" i slowmotion.
Fast det mest skrämmande är ändå att den spreds ganska snabbt ändå.
sonderling skrev:Då skedde en viss samhälls upplösning och i och med att munkar och andra lärda dog så spreds sig de vidskepelser som vi i dag känner till.
Men det kanske inte är så underligt, vi talar ändå om en farsot med apocalyptiska proportitioner så kanske man förstår att det trots allt skapade sådana känslor hos en befolkning som inte förstod varför gud straffade dom.

Jag poängterar att jag vet inget annat om medeltiden än vad jag lärt mig i skolan.

Sonderling[/quote]

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 11 juni 2003, 18:28

jag trodde också att medeltiden var mörk men desto mer jag läser ju säkrare blir jag på att den till och med på sina ställen kan ha varit ljusare än dagens samhälle.

//Palle

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 11 juni 2003, 18:37

Som Dick Harrison uttrycker det "Digerdöden var mörk bokstavligt talat, då man inte hade modern belysning".

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 12 juni 2003, 07:14

Det är kul när man får lite feedback. Jag ska ta och läsa de här böckerna som rekomenderas. Jag hoppas bara inte jag glömmer nått annat bara. Ju äldre jag blir dessto mer får jag känslan av att all ny information knuffar ut nått annat. :wink:

Sonderling

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 juni 2003, 08:20

sonderling skrev:Det är kul när man får lite feedback. Jag ska ta och läsa de här böckerna som rekomenderas. Jag hoppas bara inte jag glömmer nått annat bara. Ju äldre jag blir dessto mer får jag känslan av att all ny information knuffar ut nått annat. :wink:

Sonderling
Så är det oftast, Dick Harrisons superba bok "Jarlens Sekel" krossar många myter som annars florerar vilt. Boken brister bara på ett område: krig och militären under svenskt 1200-tal. Harrison väljer att negligera den delen eftersom han verkar pacifistisk lagd och undviker allt som har med vapen och fältherrar att göra.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 12 juni 2003, 10:56

Djinghis Khan skrev:Harrison väljer att negligera den delen eftersom han verkar pacifistisk lagd och undviker allt som har med vapen och fältherrar att göra.
Eller därför att vädligt mycket av det som skrivits behandlar just vapen och krig och att han av den anledning vill belysa medeltiden ur en annan synvinkel. :)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 juni 2003, 11:16

Patrik skrev:
Djinghis Khan skrev:Harrison väljer att negligera den delen eftersom han verkar pacifistisk lagd och undviker allt som har med vapen och fältherrar att göra.
Eller därför att vädligt mycket av det som skrivits behandlar just vapen och krig och att han av den anledning vill belysa medeltiden ur en annan synvinkel. :)
Jo men han tillägnar ju faktiskt ett kapitel till "de som stred", och då tycker jag att han ska vara lite mer utförlig. För att få reda på mer om de skandinaviska härarna under tidig medeltid väntar jag med spänning på David Nicolle och David Lindholms Medieval scandinavian armies vol.1 1100-1300 från Osprey publishing.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 12 juni 2003, 11:44

jag tycker att skildring av det civila samhället är långt viktigare än krigsväsendet somfaktiskt även det glider in lite i ovanstående kategori.
//Palle

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 juni 2003, 11:53

super_palle skrev:jag tycker att skildring av det civila samhället är långt viktigare än krigsväsendet somfaktiskt även det glider in lite i ovanstående kategori.
//Palle
Ja, man kan inte förklara det militära samhället utan att redogöra för det civila, även om gränserna mellan miltär/civil på den tiden var lite suddigare än vad det är nu. Men för det behöver man inte negligera insikten i det militära livet på 1200-talet i Sverige.

Låst