Arthur Pendragon och Riddarna av det runda bordet

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 6 juni 2003, 00:04

bara titeln Sir i ett engelskt 400-tal känns helt fel...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 6 juni 2003, 00:09

jb skrev:Hur är det med riddarna då? Det här med runda bordet är säkert båg men riddarna Gawain, Lancelot och så vidare. De kanske existerade som riddare men var kanske inte så speciella som de beskrivs i skrifterna.
Grejen är att det inte existerade några riddare alls före 8-900 talet :wink:

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 6 juni 2003, 00:37

För att inte fullständigt döda din inspiration JB, så passar jag på att säga att anledningen till att forskare befattat sig så mycket kring denna legend är den potentiella möjligheten till att det kanske finns någon verklig bakgrund till den.

Det kan ha funnits personer som skulle ha kunnat spela den rollen man gett dem, men i andra strukturer och på andra sätt, och i senare tolkningar på medeltiden har man blandat in för mycket av dess dåvarande ideal och värden.

De ovan skidrade personerna och rollerna däremot skulle för länge sedan ha fått en högre forskningsstatus om det fanns någon uppgift som bekräftade deras namn existens.

Det kan ha funnits en Artur som var inblandad i någon av de olika folkgruppstriderna som försiggick i England, kanske hade han enligt keltisk tradition en rådgivare i form av en druid.

Kanske hette de Artur och Merlin. Och kanske inte.

Låt dig inte slås ner, utan kolla vidare och försök hitta konkreta uppgifter som talar för en historisk bakgrund, så kan vi tillsamans spåna vidare kring dem. Men sätt inte för stort hopp till sagorna och de romantiska detaljerna i dem, se dem som en indikation på ett skeende som i muntlig tradition överlevt och sedan stiliserats under 1100-talet.

För vad som verkligen hände, och en analys av perioden är möjligen lite torrare och inte lika spännade som den fiktion man byggde upp på medeltiden, men ändå lika och kanske tom mer intressant...

Jag skulle satsa på att leta bland romerska källor som talar om inbördeskrig i England mm. de är nog de enda som beskriver perioden med någorlunda samtida uppgifter.

Användarvisningsbild
jb
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 18 april 2003, 12:49
Ort: Arvika

Inlägg av jb » 6 juni 2003, 00:51

De där sagorna är troligtvis väldigt överdrivna eller ren båg, men det skulle vara kul att se om det finns några bevis på att det fanns några framträdande personer med de namnen, kanske inte alla men några.

Användarvisningsbild
jb
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 18 april 2003, 12:49
Ort: Arvika

Inlägg av jb » 6 juni 2003, 00:53

Dan Koehl skrev:bara titeln Sir i ett engelskt 400-tal känns helt fel...
Jag kopierade det där från en sida, så Sir kom med. Jag visste inte om det själv. Nåja, point taken. :-)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 6 juni 2003, 00:54

Jag har för mig att Arthur faktiskt var verklig (som keltisk kung eller hövding), hur det är med de andra vågar jag inte säga. Merlin verkar dock vara en helt uppdiktad person.

tintin
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 6 november 2002, 20:46
Ort: lund

Inlägg av tintin » 6 juni 2003, 02:06

fantomen hade en bra biserie som gick för något år sedan som handlade om arthur i en modern saga , bara ett litet inlägg

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 6 juni 2003, 15:26

Dan Koehl skrev:Det kan ha funnits en Artur som var inblandad i någon av de olika folkgruppstriderna som försiggick i England, kanske hade han enligt keltisk tradition en rådgivare i form av en druid.
Jag kanske är helt ute och virrar men jag hade för mig att druider stod över hövdingar i rang och att druider hade rätt att avsätta eller ersätta hövdingar?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 6 juni 2003, 15:28

Djinghis Khan skrev:Jag har för mig att Arthur faktiskt var verklig (som keltisk kung eller hövding), hur det är med de andra vågar jag inte säga. Merlin verkar dock vara en helt uppdiktad person.
Eller också en druid? Eller varför inte en gammal man av hög börd som denne hövding hade i sin närhet som rådgivare?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 6 juni 2003, 15:41

Haldir skrev:
Djinghis Khan skrev:Jag har för mig att Arthur faktiskt var verklig (som keltisk kung eller hövding), hur det är med de andra vågar jag inte säga. Merlin verkar dock vara en helt uppdiktad person.
Eller också en druid? Eller varför inte en gammal man av hög börd som denne hövding hade i sin närhet som rådgivare?
Jo kanske, men grejen är att Merlin verkar vara tagen från ett helt annant håll än Arthur. Deras legender sammanbakas först långt senare, då artursagan tog den form som vi är vana vid idag. För övrigt anses Merlin, som först nämns av Monmouth på 1100-talet, vara inspirerad av Myrddin - en trollkarl i Walesisk mytologi som inte har med Arthur att göra.

Sasa
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2003, 00:10
Ort: Lund

Inlägg av Sasa » 6 juni 2003, 17:46

"Fanns dom på riktigt? Stämmer det att de fanns i England, Lancelot och de andra"

Att Arthur-sagan skulle ha en historisk bakgrund tvistar man fortfarande om, man hittade till exempel en sten får några år sedan med en inskrift som vissa menar handlar om just denna Arthur. :roll: Men troligast verkar det vara att Arthur-sagan är ett hopkok av olika sagor som skrivits samman och romantiserats av ngn trubadur/författare mckt senare. :)

"Det sägenomspunna slottet Avalon - där Arthur höll sitt hov - fascinerar tydligen än idag"

Riddarna och bordet m.m. höll till i Camelot, inte i Avalon :P

När det gäller Zimmer Bradleys version så är den väldans bra som skönlitteratur och som en "tänk om.." version. Miranda Greens böcker om druider och kelterna är ursprungligen på engelska och finns att få tag på även här i Sverige.

TV-versionen var en mini-serie i två delar, bra men en besvikelse om man tycker om böckerna. Väldans omgjord och med en nästan oigenkännerlig story. Kan se efter om jag fortfarande har den på video, om du trots detta fortfarande är intresserad. :)

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 6 juni 2003, 18:17

Artur lär första gången omnämnas i dikten ''Y Gododdin'' skrivet av poeten Aneirin (c. 575 - 600) se mera på engelska wikipedia.

Är det sant, så är det ju en närapå samtida källa...

Användarvisningsbild
jb
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 18 april 2003, 12:49
Ort: Arvika

Inlägg av jb » 7 juni 2003, 12:25

Hittade lite information angående slottet Camelot som sägs ha legat på Cadbury Hill enligt John Leland:

http://www.britannia.com/history/cadcast.html

Den här diskussionen kanske vänder lite men det är skoj och det har ju med Arthur att göra.
Senast redigerad av 1 jb, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
jb
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 18 april 2003, 12:49
Ort: Arvika

Inlägg av jb » 7 juni 2003, 12:42

När jag läser vidare på sidan jag klistrade in ovan hittar jag även om en person vid namn Arviragus som sägs ha varit en Brittisk kung som slagits mot Romarna. Läs mer här: http://www.britannia.com/history/biogra ... virag.html

Arthurian Biographies:
http://www.britannia.com/history/artbios.html

Skriv svar