Jag tyckte bara detta var så spännande, drog egentligen inga slutsatser, men finner det intressant att å en sidan i påvliga dokument Västergötland skulle tillhört Svearike (hela Svearike) och i nästan samma tidsepok är en man kung kung i Svearike men "bara" jarl i Västergötland.
Kanske tar jag mig stora friheter i att spekulera, men jag ser jarlaskapet (i alla fall riksjarl) som en ansvarsposition, alltså någon blir tilldelad det administrativa ansvaret för tex ett område (av en kung?) som jag tycker under denna tid i Sverige verkar påminna om Karolingernas roll under Merovingerna, alltså innan de själv blev kungar på riktigt.
Utifrån ett sådant resonemang funderar jag över Sveariket (vilket då plötsligt blir svårare att definiera, ingick ibland Götand?) visavi Götand.
Om man är kung i det ena, men bara jarl i det andra, kan det inte vara samma rike. Detta har nu ingen påstått, men jag försöker som sagt suga ut essensen i dessa få rader.
Ibland diskuterar man riksbildningen av Sverige utifrån så många olika utgångslägen (även här på Skalman) men jag tycker det är intressant när man kan binda upp det hela med namn, och vad jag tror att människorna ansåg själva vad de tillhörde, oavsett om man kan kalla det nation eller annat.
Huruvida Sverige r eller har varit en intigrerad del av Europa låter jag vara osagt, men vi är de facto medlemmear i EU sedan 90-talet punkt slut.
Mao undrar jag om Västgötar ansåg sig under denna tid tillhöra Sveariket, eller om det var tvärtom, att Mälarlandskapen skulle tillhört Västergötland? (Jag vet att denna tanke är motsägande, och jag tror själv inte på den, men kvarstår att man kunde vara kung över Svear och samtidigt vara jarl över Västgötar?)
Möjligen skulle detta då vara en konsekvans av att Sveariket var lydrike under Götaland, (hemska tanke) eller att Västgötaland var så pass autonoma att en kung i Sveariket inte fick rätt att kalla sig kung över Västgötar.
När jag nu fullständigt kommit från Blot-Sven blandar jag då in ytterligare en ingridients, nämligen att kungens "hem" och möjligen administrativa centrum förfaller ha varit Visingsö och inte Uppsala, eller Sigtuna.
Jag tror det börjar bli dags att bryta ut denna sista del av strängen om Blot-Sven och låta den bilda en egen tråd, men vat ej vad man bör kalla den?