Korstågens betydelse för europa

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Korstågens betydelse för europa

Inlägg av Galadriel » 22 april 2003, 17:29

Jag har fått olika uppgifter om vilken betydelse korstågen hade när det gäller kunskapsnivån i europa. Som bekant så var muslimerna före europeérna på många områden men europeérna hämtade så småningom in försprånget. Berodde detta på:
1) Korstågen
x) Kunskapsutbyte mellan muslimer och kristna i spanien och sicilien
2) Något helt annat

Väntar med spänning för svar
ps. läser just nu 'profetens folk' av michael nordberg. är det att betrakta som objektiv?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 22 april 2003, 21:51

jag vet inte så mycket om ämnet (profetens folk har jag dock hemma, ska jag läsa den?) men det var nog en kommbination. jag vet dock inte om det kristna spanien (eller well...alla dom där småstaterna som sen skulle bli spanien) hade så stor kontakt med europa. det var nog snarare så att man "snattade" kunskap,mattor etc. från "det heliga landet".

fast jag vet ju inte särskilt mycket (som sagt).

//Palle

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 23 april 2003, 11:08

Jag har inte hunnit så långt i profetens folk, men jag tycker redan om den. Informativ och lättläst.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 23 april 2003, 20:45

då vet jag vad jag skall läsa på kvällarna =)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Korstågens betyelse för europa

Inlägg av Lindir » 28 april 2003, 01:25

Galadriel skrev:Som bekant så var muslimerna före europeérna på många områden men europeérna hämtade så småningom in försprånget. Berodde detta på:
1) Korstågen
x) Kunskapsutbyte mellan muslimer och kristna i spanien och sicilien
2) Något helt annat
Jag skulle nog säga att svaret x) är det överlägset viktigaste. Utbytet skedde inte bara i Spanien och på Sicilien, utan även på andra håll i Medelhavet, inte minst Sydfrankrike (Provence) och Syditalien. Och inte bara kristna och muslimer, utan även judar var viktiga medspelare.
Galadriel skrev:ps. läser just nu 'profetens folk' av michael nordberg. är det att betrakta som objektiv?
Nordberg torde ha bra koll på detta område, men jag har inte läst just den av hans böcker.

Två böcker jag verkligen kan rekommendera om du vill fördjupa dig i ämnet är:

- Tankens Pilgrimer - Europas Idéhistoria Medeltiden av Ronny Ambjörnsson (Natur och Kultur 2002), samt

- Medieval Foundations of the Western Intellectual Tradition av M L Colish (Yale 1997)

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 28 april 2003, 12:56

- Tankens Pilgrimer - Europas Idéhistoria Medeltiden av Ronny Ambjörnsson (Natur och Kultur 2002),
Låter som filosofi. Vad handlar den om?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 28 april 2003, 23:51

Galadriel skrev:
- Tankens Pilgrimer - Europas Idéhistoria Medeltiden av Ronny Ambjörnsson (Natur och Kultur 2002),
Låter som filosofi. Vad handlar den om?
Det är en översiktsbok om (som namnet antyder ...) Europas idéhistoria - den är egentligen i flera band, och just detta är det band som behandlar medeltiden. Vid en första anblick kan det kanske vara svårt att skilja idéhistoria från filosofi, men idéhistorian är snarare ett ämne som studerar det mänskliga tänkande som helhet, och inte bara filosofer och rena filosofiska tankar. NE skriver så här: "svenskt universitetsämne som studerar vetenskapliga, filosofiska och kulturella idéer och idésystem, mera känt som idé- och lärdomshistoria".

I denna bok står det alltså också ganska mycket om hur det europeiska tänkande påverkades av mötet med det arabiska/muslimska (och judiska) tänkandet.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 29 april 2003, 19:58

tankarnas historia kort sagt. inte tänkarnas historia dock!

//Palle

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Korstågens betyelse för europa

Inlägg av Djinghis Khan » 1 maj 2003, 10:22

Galadriel skrev:Jag har fått olika uppgifter om vilken betydelse korstågen hade när det gäller kunskapsnivån i europa. Som bekant så var muslimerna före europeérna på många områden men europeérna hämtade så småningom in försprånget. Berodde detta på:
1) Korstågen
x) Kunskapsutbyte mellan muslimer och kristna i spanien och sicilien
2) Något helt annat

Väntar med spänning för svar
ps. läser just nu 'profetens folk' av michael nordberg. är det att betrakta som objektiv?
Beror på vilket område som berördes, det finns som alltid ingen enkel förklaring. Rent militärt var påverkan nog till störst del beroende av det väpnade ingripandet i mellanöstern genom korstågen, när det handlar om kontakten med vetenskap, filosofi och dyl så skulle jag svara x) som främsta anledning (dock ska man inte heller glömma kontakten med det kristna Byzantium).
Men i många avséenden berodde Europas expansion och ledning under 1500-talet inte på inspiration från yttre kulturer, utan vi kunde faktiskt också komma på lite själv (vare sig herr Guillou gillar det eller inte).

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 2 maj 2003, 11:47

Men i många avséenden berodde Europas expansion och ledning under 1500-talet inte på inspiration från yttre kulturer, utan vi kunde faktiskt också komma på lite själv
Men om man tar kunskaper i navigation, som ändå var en viktig orsak till alla upptäckter, var inte det hämtat till största delen från araberna

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 2 maj 2003, 13:13

Galadriel skrev:
Men i många avséenden berodde Europas expansion och ledning under 1500-talet inte på inspiration från yttre kulturer, utan vi kunde faktiskt också komma på lite själv
Men om man tar kunskaper i navigation, som ändå var en viktig orsak till alla upptäckter, var inte det hämtat till största delen från araberna
Jo till viss del, men framförallt var Venetianarna och Genuesarna redan mycket skickliga sjömän, och det skulle även Portugiserna, Spanjorerna och Britterna haka på

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 9 maj 2003, 00:21

Utan korstågen hade vi inte odlat citroner, meloner eller ris i Medelhavet idag. Korsriddarna införde ochså det arabiska ångbadet, något som säkert var välkomnande i en tid när man av kyskhet aldrig badade.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 9 maj 2003, 01:06

Ereyk skrev:Utan korstågen hade vi inte odlat citroner, meloner eller ris i Medelhavet idag.
Vi hade nog i och för sig snart nog kommit i kontakt med dessa områden även utan att skicka krigiska härjningståg till dem ...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 9 maj 2003, 07:17

Ereyk skrev:Utan korstågen hade vi inte odlat citroner, meloner eller ris i Medelhavet idag. Korsriddarna införde ochså det arabiska ångbadet, något som säkert var välkomnande i en tid när man av kyskhet aldrig badade.
Den ohygieniska medeltiden är en myt.
apropå citroner m.m. så kom spanjorerna i kontakt med dessa frukter genom utbyte från de muslimska rikena, utan att räkna med reconquistan

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Korstågens betyelse för europa

Inlägg av Patrik » 27 maj 2003, 01:38

Galadriel skrev:Jag har fått olika uppgifter om vilken betydelse korstågen hade när det gäller kunskapsnivån i europa. Som bekant så var muslimerna före europeérna på många områden men europeérna hämtade så småningom in försprånget. Berodde detta på:
1) Korstågen
x) Kunskapsutbyte mellan muslimer och kristna i spanien och sicilien
2) Något helt annat
En blandning av x och 2.
Korstågens inverkan på den medeltida världen var - trots allt - ganska begränsade. Visserligen innebar korstågen att de italienska stadsstaternas inflytande växte, att bankväsendet utvecklades (många adelsmän och andra pilgrimer tvingades ta stora lån för att betala sina resor) och de italienska handelshusen fick tillgångar till marknader som tidigare varit stängda för dom.
Däremot så innebar korstågen en rad olika nackdelar, sprickan mellan de två huvudgrenarna inom den kristna kyrkan cementerades, det bysantinska väldet gick under o.s.v.

Varför Europa fick överhand jämtemot den muslimska världen finns det troligen hyllmeter av böcker om, men det råder ingen tvekan om att återerövringen av Spanien och det tämligen unika samhälle som blomstrade på Scilien (och södra Italien) hade en stor inverkan på Europa.
Framförallt därför att europerna - på ett annat sätt än korsfararna som sällan bosatte sig i det "befriade" området - kom i närkontakt med de framsteg som skett i den muslimska världen i form av böcker, byggnader, bevattningssystem o.s.v. Något som givetvis korsfararna i Mellersta östern sällan kom i någon direkt kontakt med.

En annan viktig orsak var troligen det faktum att den muslimska världen saknade "intern" konflikter i likhet med de som fanns i Europa, vad man än nu tycker om krig så innebär krig och konflikhot att teknologi o.s.v. utvecklas. Den muslimska världen dominerades allt för ofta av en (möjligen två) makter, medan Europa redan tidigt saknade en allt för dominerande makt, utan att det hela tiden fördes en maktkamp mellan främst England, Frankrike, Det heliga tysk-romerska riket o.s.v. om vem som skulle vara den dominerande maktfaktorn i Europa.

I boken "Den stora döden" är Dick Harrison och petar i frågan i vilken mån digerdöden inverkade på den muslimska världen.

Skriv svar