Sverige var onekligen fram till medeltidens slut i Europas utkant. Utan att känna till dem på rak arm utgår jag från att de svenska riddare som varit kända i ett större europeiskt persepektiv var de som på olika vis representerade Sverige i diplomatiska ärenden, eller hos påven i Rom. Heliga Birgitta var ju som Björn skrev kanske den som var en kändis i detta Europa, och därmed den svenske kungen vid denna tid, Magnus Eriksson. Han var kanske också den kung som ganska oväntat knöt internationella äktenskapsrelationer genom giftet med Blanka av Namur. Hans eventuella homosexualitet vilket åtminstone Birgitta antydde, samt hennes ganska uppenbara motvilja mot Magnus (som egentligen var hennes släkting) och upproren mot honom av sveriges högadel borde möjligen också ha åtminstone någon gång omtalats i Europa. Men Magnus "smek" Eriksson var ingen riddare i den meningen, han var ju kung i en dynasti.
Svenska riddare vid denna tid var ju egentligen storbönder som deltog i slag om och kring landskapsgränser i Sverige, men inte lär ha synts eller hörts i ett sydligare Europa.
Mitt tips om den förste tvättäkta riddaren som var allmänt känd utanför Sverige är Birger Brosa (1161 - 1202). Hans tillnamn Brosa är för det första inte svenskt utan isländskt, och han hade dessutom en vid denna tid rätt internationell personlighet, hans mor var dansk prinsessa, dotter till kung Knut den helige av Danmark (son till Sven Estridssen), själv var han gift med Birgitta Haraldsdotter, frillodotter till kung Harald Gille av Norge.
Birger Brosa blev sveriges första kända jarl 1174, och det sägs att under Erikars och Sverkrars kamp om kronan så var det egentligen Birger Brosa som satt vid rodret på skutan Sverige. Han behöll titeln till sin död, och utan hans karriär och makt hade kanske aldrig folkungaätten kommti till makten i Sverige. Som donator av marken och sponsor till byggandet av Riseberga kloster bör han ha varit känd av påven. Hans dotter Ingegärd slutligen, gifte sig med Sverker d.y. och parets son Johan Sverkersson (Brosas dotterson) var kung av Sverige 1216-1222.
Men mitt tips haltar: för det första var Birger en verklig riddare, men möjligen inte dubbad, och detta var före Alsnö stadga när sverige formellt fick en riddarklass. Och för det andra tror jag att frågan egentligen gäller svenska riddare som var med i berömda utländska slag eller korståg?
Det skall bli kul att se fler förslag!