Svenska riddare kända utomlands?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Chicago Blues
Utsparkad
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 mars 2003, 19:44
Ort: Sverige

Svenska riddare kända utomlands?

Inlägg av Chicago Blues » 29 mars 2003, 23:29

Hade Sverige några riddare eller adelsmän som utmärkte sig runtom i världen under medeltiden?

Allas våran Sankt Göran :)
Bild

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Arn de Gothia! nt

Inlägg av Stefan » 30 mars 2003, 11:34

:=)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 30 mars 2003, 17:50

Det var väl gamle Gustav "Fasa" som var mest känd under medeltiden. Vet inte så mycket om svenska adelsmän o riddare under den tiden. Margareta "Byxlös" förstås. :)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Svenska riddare?

Inlägg av Patrik » 30 mars 2003, 21:38

Chicago Blues skrev:Hade Sverige några riddare eller adelsmän som utmärkte sig runtom i världen under medeltiden?
Den utan tvekan mest kända svensken - eller rättare sagt svenskan - i Europa under medeltiden torde rimligen varit den Heliga Birgitta.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 30 mars 2003, 22:29

Korsriddaren skrev:Det var väl gamle Gustav "Fasa" som var mest känd under medeltiden. Vet inte så mycket om svenska adelsmän o riddare under den tiden. Margareta "Byxlös" förstås. :)
Drottning Margareta var dansk, dotter till Valdemar Atterdag, så särskilt svensk var hon inte...

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Förslag Birger Brosa

Inlägg av Dan Koehl » 30 mars 2003, 23:58

Sverige var onekligen fram till medeltidens slut i Europas utkant. Utan att känna till dem på rak arm utgår jag från att de svenska riddare som varit kända i ett större europeiskt persepektiv var de som på olika vis representerade Sverige i diplomatiska ärenden, eller hos påven i Rom. Heliga Birgitta var ju som Björn skrev kanske den som var en kändis i detta Europa, och därmed den svenske kungen vid denna tid, Magnus Eriksson. Han var kanske också den kung som ganska oväntat knöt internationella äktenskapsrelationer genom giftet med Blanka av Namur. Hans eventuella homosexualitet vilket åtminstone Birgitta antydde, samt hennes ganska uppenbara motvilja mot Magnus (som egentligen var hennes släkting) och upproren mot honom av sveriges högadel borde möjligen också ha åtminstone någon gång omtalats i Europa. Men Magnus "smek" Eriksson var ingen riddare i den meningen, han var ju kung i en dynasti.

Svenska riddare vid denna tid var ju egentligen storbönder som deltog i slag om och kring landskapsgränser i Sverige, men inte lär ha synts eller hörts i ett sydligare Europa.

Mitt tips om den förste tvättäkta riddaren som var allmänt känd utanför Sverige är Birger Brosa (1161 - 1202). Hans tillnamn Brosa är för det första inte svenskt utan isländskt, och han hade dessutom en vid denna tid rätt internationell personlighet, hans mor var dansk prinsessa, dotter till kung Knut den helige av Danmark (son till Sven Estridssen), själv var han gift med Birgitta Haraldsdotter, frillodotter till kung Harald Gille av Norge.
Birger Brosa blev sveriges första kända jarl 1174, och det sägs att under Erikars och Sverkrars kamp om kronan så var det egentligen Birger Brosa som satt vid rodret på skutan Sverige. Han behöll titeln till sin död, och utan hans karriär och makt hade kanske aldrig folkungaätten kommti till makten i Sverige. Som donator av marken och sponsor till byggandet av Riseberga kloster bör han ha varit känd av påven. Hans dotter Ingegärd slutligen, gifte sig med Sverker d.y. och parets son Johan Sverkersson (Brosas dotterson) var kung av Sverige 1216-1222.

Men mitt tips haltar: för det första var Birger en verklig riddare, men möjligen inte dubbad, och detta var före Alsnö stadga när sverige formellt fick en riddarklass. Och för det andra tror jag att frågan egentligen gäller svenska riddare som var med i berömda utländska slag eller korståg?

Det skall bli kul att se fler förslag!

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 31 mars 2003, 00:24

jag ser här i min Norrön ordbok att brosa betyder smil men varför hade han ett västnordiskt binamn? Var det kanske också gångbart å svensko på den tiden? Svårt att avgöra här utan de rätta ordböckerna, men imorgon kanske jag orkar kolla upp det.. Vi får se.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 31 mars 2003, 16:12

isländksa är ju i princip fornnordiska och detta var ju språkmässigt sätt inte alls långt från vikingatiden.
så svenskar ska nog ha fattat...tror jag.

smil? att han log hela tiden eller...?

//Palle

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 31 mars 2003, 19:20

Det svenska landskapet har inte gynnat riddarskapet.
1. Terrängen i Sverige har aldrig varit gynnsam för strid till häst.
2. Det lågeffektiva svenska jordbruket kunde inte upprätthålla ett ridderskap.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 31 mars 2003, 21:53

"Den leende" var ett tillnamn som inte verkar vara helt ovanligt. Av en anledning som vi aldrig får reda på kan det ha varit lite av ett modenamn på medeltiden. Tillnamnet förekommer, har jag för mig även i ätten Holstein eller Oldenburg under medeltiden. Åtminstone fanns en Didrik den lycklige. I Sverige hette Birger Brosa däremot Birger till Bjälbo.

Men när man söker efter svenska riddare som utmärkt sig utanför Sverige så gissar jag på att några kanske var kända i Baltikum eftersom vi lite i periferin hängde på Danmark i "kristnande" av Esterna. Spännande vore att få reda på om någon svensk deltagit i korstågen...

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 31 mars 2003, 23:08

även om fornisländska och fornsvenska var betydligt mer lika än idag betyder det inte att de var identiska. Ord som användes i fornisländskan användes inte alltid i regel i fornsvenskan. Ett slående exempel är verbet mäla som endast hade en begränsad användning i fsv, till skillnad från i fornisländskan.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Folke Algotsson

Inlägg av Dan Koehl » 31 mars 2003, 23:35

Birger Brosa lär vara omnämnd med det namnet i Isländska källor från 1300-talet, har ingen aning om vilka. I Sverige hette han Birger till Bjälbo. Vad jag menade var att en man som i Isländska skrifter fick ett eget, Isländskt namn, möjligen kan göra anspråk på att vara känd utanför Sverige.

Har ännu ett tips: Folke Algotsson, riddare. Död före år 1310. Son till lagman Algot Brynolfsson. Rövade bort Ingrid Svantepolksdotter från Vreta kloster till Norge, vilket drog hela hans familj i fördärvet. (Ingrid var dotter till Svantepolk Knutsson som i sin tur var frilloson till prins Knut Valdemarsson av Danmark.) Folkes far förlorade sitt ämbete som lagman i Västergötland, hans bror avrättades. Folke själv dog före år 1310 i Norge, och Ingrid Svantepolksdotter återvände till Sverige.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 25 april 2003, 17:11

Birger Magnusson till Bjälbo, vilken vi idag kallar Birger jarl bör väl också ha varit den mest kände riddaren utanför Sverige, och eftersom han aldrig blev kung så är han ju tvättäkta riddare, samt var formellt medlem i svenska frälset, invald efter Alsnö stadga. "grundare" av Stockholm, med internationella giften samt korstågsledare i Finland.

Stamfar för den kungliga Folkungaätten, ingift i den tidigare Erikska dynastien och släkt med den Sverkerska.

Men fortfarande har jag inte hittat någon korstågsriddare från Sverige??

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 25 april 2003, 17:34

Ibland måste man vara lite envis.

Hittade på länken: http://members.tripod.com/minata/bps_8_feb.html

"Jedvard Bonde, förtäljer man, var den förste Svenske man, som besökte Christi grav såsom korsriddare. Han upphöjdes vid hemkomsten till jarl, och förmälde sig med Blotsvens dotter Cecilia. Deras son Erik blev redan 1150 av Uppsvearna utkorad till deras konung, emedan han förvärvat sig ett sådant rykte för dygd och hjältemod, att han ansågs såsom den skickligaste. " (Ingen källhänvisning)

Detta skall vara far till Erik den helige

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 25 april 2003, 20:06

vi har ju allas favotir, Arn! :D

Skriv svar