Ohlmarks betraktas kanske inte som den bästa av källor, han spekulerar ofta rätt fritt, men i ärlighetens namn kan man bara bedöma hans terioer och antaganden utifrån vad man då visste genom arkeologiska utgrävningar.UrsusRex skrev:De kristna å sin sida tycks bara registrerat fakta, hednahovet var gjort i grunden och en kyrka uppfördes på dess plats. Kyrkan sägs av Ohlmarks inte ha lämnat andra arkeologiska fynd än själva golvytan, därför utgår jag ifrån att platsen för hovet är känd???!
De senaste utgrävningarna pekar i en riktning att på platsen för kyrkan sannolikt aldrig fanns något tempel, men däremot en äldre, ännu så länge odaterad kyrka. Måtten verkar dessutom vara rätt beskedliga, och stämmer dåligt med Adams beskrivningar.
Utgrävningarna (se länkarna ovan) visar dock på ansenligt stora långhus, större än normalt, och dessa kan under alla förhållanden ha kunnat inkluderat religiösa ceremonier, tex med något typ av gudshov i ändan eller liknande.
Ett litet inlägg som inte motsäger ditt ypperliga försök till en sammanfattning av tiden, politiskt och religiöst. Det tycks föreligga en arkeologisk skepsis gentemot ett tempel enligt Adams beskrivining, men det utesluter inte att platsen kan, och förmodligen hade, en central funktion som religiöst centrum vid den här tiden.
Här ser jag en möjlighet till logik i uppgiften om Inges nedbrännande av "hednatemplet", vilket kan ha varit ett eller flera av långhusen (huruvida brandspår kan man ju fråga sig?) och att just kyrkan inte verkar ha stått på ett tidigare tempel.
Rent praktiskt kan man tänka sig att människor som under midvintern kom långt ifrån för att närvara på blot, kanske helst inte tillbringade stor del av tiden utomhus under heliga träd utan gärna bänkade sig, åt och drack och festade, i kombination med gudadyrkan?
Enligt Snorre Sturlassons Heimskringla skall Olov skötkonung vid Uppsalatinget 1018 förespråkat en erövringspolitik riktad västerut, mot Norge. Men han fick genast bönderna, anförda av Torgny lagman, emot sig. Konflikten ökades genom att Olof vägrade gift bort sin dotter med norske kungen, och han lär till slut ha fördrivits från Uppland till Västergötland, där han verkar ha haft större stöd, politiskt och religiöst.bigj5 skrev: "Torgny var ända till 1000-talets slut övertygad hedning och stod i stark opposition mot de kristna kungarna."
Tag icke illa upp nu, men besitter du tankeläsning, bakåt ända tills 1000-talet?
Tyvärr finns det många frågetecken kring Heimskringlan, och den uppfattas ju inte som en säker historisk källa, men den kan möjligen vara en hjälp att tolka den rådande situationen som då gällde, och Thorgunn Snædal från Riksantikvarieämbetet ser inget hinder att citera Torgny och Heimskringlan på De svenska historiedagarna i Kalmar 1997.
Det tycks alltså som att det fanns en tydlig oppostion mot Olof, på flera plan, och säkert även religiöst. Uppenbarligen fick han officiellt fortsätta som regent, men i praktiken valdes hans bror, åtminstone i Upplandsområdet?
-Ursus, lagmannen Ragnvald, kan du berätta något mer om honom?