Sveriges kristnande?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 25 juni 2003, 22:55

Exakt! i landskapslagarna finns det lagar mot dyrkande av de gamla gudarna, vilket måste innebära att man uppfattade detta some tt problem. Vidare innehåller många gamla magiramsor åkallande av såväl jesus som tor och odin. dessa användes utan tvekan ända in på 1800talet på sina ställen.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 25 juni 2003, 23:47

hangatyr skrev: menar du på allvar att hedendomen utplånades från sverige under loppet av mindre än 30-40 år??
:lol: :roll: Nej självklart inte! Läser du igenom strängen så ser du att jag bland annat nämnt sädesgroparna som brukades in i vårt eget sekel i Dalsland. Vad jag säger är att en del ser Inge d y:s regenttid som tiden för sveriges (riket fanns inte jag vet) kristnande..... därmed inte sagt att folket var kristet eller att hedendomen "utplånats"- Gjorde den någonsin det utplånades? Den finns ju än idag.

/B
Senast redigerad av 1 UrsusRex, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 26 juni 2003, 00:11

UrsusRex skrev:Köpmän lät som sagt döpa sig och bar kors långt innan kristendomen kom till Norden för att bedriva handel med kristna europeer

Vad gäller hedendom in på 1500-talet eller att man under medeltid kunde gå med hammare på bröstet utan att frukta kyrklig vrede:

Olav Trygvasson kristnade åt 1000 Island genom missionären Tangbrand och tre år tidigare hade han grundat clemenskyrkan i Nidaros. Självklart blev folket inte kristet för det men Island var kristnat.

Olav Haraldsson (den helige) började sin erövring av Norge ca 1015 och grundade ett nationellt kungadöme på kristen grund utan småkungar, jarlar och blotgodar. Fortfarande; självklart var folket inte kristnat men Norge var det.

Hur det står till med kristnandet av Sverige är jag pinsamt okunnig om. Men då Ansgar 851 återvände till Birka sket det sig och pionjärkyrkan gick under.

Vill bara säga att jag tror kristna artefakter som kan dateras till vendeltid kan finnas i Skandinavien liksom spår av hedendom finns ända in i våra dagar. Hammare kan man ju köpa på guldfynd! En del köper dem för att använda som smycken andra för att de verkligen tror på asarna och endel som jag själv och min far för at vi tror på något "allväsen" och låter hammaren symbolisera detta eftersom det är vår "nationella" symbol. Hade vi bott på Irland kanske vi burit ett kors eller någon keltisk symbol. Hur kommer forskare beskåda detta om tusen år? Vi lever i ett otroligt mångfaseterat samhälle med obegränsad religonsfrihet och torsdyrkan är nästan lika vanlig som kristendom? Nej knappast men vem vet om de inte längre kan tyda vårt språk och våra databaser avmagnetiserats så kanske?

Trots att länder kristnades levde de gamla religonerna i folktron. Men jag tror inte det var poppis att medge sin tro utan de gamla gudarna fick helt enkelt förvisas till folktro och vidskepelse. I Dalsland förekom det till exempel in på 1900-talet att man lät en sven och en jungfru ha sex i en så kallad sädesgrop. Svenen skulle spilla sin säd i gropen för god skörd.

/Björn
Där var det :wink:
/Björn

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 26 juni 2003, 07:36

ehm, ooops... :oops:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 26 juni 2003, 09:41

hangatyr skrev:Exakt! i landskapslagarna finns det lagar mot dyrkande av de gamla gudarna, vilket måste innebära att man uppfattade detta some tt problem. Vidare innehåller många gamla magiramsor åkallande av såväl jesus som tor och odin. dessa användes utan tvekan ända in på 1800talet på sina ställen.
Essattamente, liksom bruket av Runor som levde kvar på sina håll (t.ex. i Dalarna) in på 1900-talet. På tal om runor, håll utkik efter en ny tråd om dessa som jag ska öppna :wink:

Användarvisningsbild
Orm
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 24 juni 2003, 14:00
Ort: Huvudstaden

Inlägg av Orm » 26 juni 2003, 11:38

UrsuxRex skrev:
Hur det står till med kristnandet av Sverige är jag pinsamt okunnig om. Men då Ansgar 851 återvände till Birka sket det sig och pionjärkyrkan gick under.
Jag var i Birka för ett par månader sedan och förkovrade mig givetvis i ämnet i samband med detta. Därför vill jag påpeka att man inte hittat några som helst spår av den sk pionjärkyrkan än, dock har man hittills endast grävt ut några procent av staden. Trots att kyrkans existens ej är bevisad är de flesta arkeologer ense om att den nog fanns. Enligt min guide fanns det dock inga spår kvar av varken kyrka eller kristna när Ansgar kom tillbaka år 851. Därmed tycker i alla fall jag att hans missionerande måste anses som fruktlöst.

//Egentligen ganska ointresserad av kristnandet av Sverige



[/b]

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 26 juni 2003, 16:00

Henrik Jansons avahandling finns i förkortad version på nätet:

http://www.hum.gu.se/humfak/forskning/H ... Janson.pdf

Läs och begrunda han hävdar på goda grunder att det funnits en Polsk Tysk kyrka i Sverige sedan 830.

Christer Samuelsson.

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Bra gjort

Inlägg av bigj5 » 26 juni 2003, 16:30

Hej Christer

Tackar för den vinken. Har själv varit inne på dessa tankegångar. De bråkade rätt mycket de däringa missionärerna. Ett påvligt klartecken innebar ju automatiskt att man hamnade direkt vid köttgrytorna på den tiden.
Har lagt den till favoriterna och skapp specialstudera den senare.

MVH
biggen j5

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 26 juni 2003, 18:47

Jag har nu grävt fram lite religonshistorik om sverige och känner mig inte längre lika pinsamt okunnig. Det finns inte mycket att gå på.
Jag återkommer om ett par dagar med vad jag kommit fram till :)

/Björn

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 27 juni 2003, 18:30

De som är skeptiska mot att Uppsala tempel skulle ha existerat brukar nämna att asatron utövades utomhus och att inga arkeologiska spår finns av hedniska religösa byggnader. Men denna slutsats är dragen från ett mycket begränsat källmaterial. Det finns dessutom en uppgift i Gutalagen från 1200-talet som antyder att hedningar även bedrev sin kult inomhus. I gutalagen förbjuds nämligen att "åkalla hult eller högar eller hedniska gudar, helgedomar eller stavgårdar".

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 27 juni 2003, 18:45

Örjan skrev: Det finns dessutom en uppgift i Gutalagen från 1200-talet som antyder att hedningar även bedrev sin kult inomhus. I gutalagen förbjuds nämligen att "åkalla hult eller högar eller hedniska gudar, helgedomar eller stavgårdar".
Förklara gärna för mig vad som menas. Hur motsäger detta en friluftskult?

Och kan du rekomendera någon nyare litteratur än Åke Ohlmarks Våra gamla landskapslagar 1977vilket är i stort det ända jag läst om Gutalagen.
/B

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 27 juni 2003, 18:49

UrsusRex skrev:
Örjan skrev: Det finns dessutom en uppgift i Gutalagen från 1200-talet som antyder att hedningar även bedrev sin kult inomhus. I gutalagen förbjuds nämligen att "åkalla hult eller högar eller hedniska gudar, helgedomar eller stavgårdar".
Förklara gärna för mig vad som menas. Hur motsäger detta en friluftskult?

Och kan du rekomendera någon nyare litteratur än Åke Ohlmarks Våra gamla landskapslagar 1977vilket är i stort det ända jag läst om Gutalagen.
/B
Om du läser mitt inlägg noggrant så ser du att jag skriver att de även bedrev sin kult inomhus.

Citatet har jag hämtat från boken Sveriges medeltid (1990) som används som kurslitteratur i Uppsala Universitet.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 27 juni 2003, 20:07

Jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig dumt :oops:

Menar inte att du skulle motsagt dig friluftskulten utan undrar hur citatet: "åkalla hult eller högar eller hedniska gudar, helgedomar eller stavgårdar".gör det. Eller snarare så här.....vad betyder ovanstående citat?

Tac för boktipset :)
/B

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 27 juni 2003, 20:12

"åkalla hult eller högar eller hedniska gudar, helgedomar eller stavgårdar".
Författarna till boken Sveriges medeltid kommenterar ovannämnda citat med "vilket alltså skulle kunna antyda en form av primitiva kultbyggnader".

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 27 juni 2003, 20:13

Örjan skrev:De som är skeptiska mot att Uppsala tempel skulle ha existerat brukar nämna att asatron utövades utomhus och att inga arkeologiska spår finns av hedniska religösa byggnader. Men denna slutsats är dragen från ett mycket begränsat källmaterial. Det finns dessutom en uppgift i Gutalagen från 1200-talet som antyder att hedningar även bedrev sin kult inomhus. I gutalagen förbjuds nämligen att "åkalla hult eller högar eller hedniska gudar, helgedomar eller stavgårdar".
Naturligtvis satt man hemma på gården och blotade, men tempel är att ta i då det inte fanns ngt etablerat prästerskap - asatron var en typisk folkreligion som man idag hittar bl.a. i Afrika.

Skriv svar