Sveriges kristnande?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 24 juni 2003, 15:41

Angående gjutformar med kors och hammare i samma form som bevis på att jesus tagits emot som en ny gud. Jag går inte riktigt med på det Skandinaviska handelsmän hade långt innan Ansgar döpt sig och tillverkat kors för att kunna bedriva handel i Europa. Väl hemma offrade de som vanligt till sina gudar. Men att kristendom och hedendom funnits bredvid varrandra är väl rätt självklart? Inte kommer en sådan förändring över en natt. Vidare vad gäller Dalarnas kristnande..... Har ni varit i Malung? Jag menar; deras isolerade läge och språk.... e d nån som vet om de överhuvudtaget hört talas om vitekrist där ännu :lol:

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 24 juni 2003, 16:05

UrsusRex skrev:Angående gjutformar med kors och hammare i samma form som bevis på att jesus tagits emot som en ny gud. Jag går inte riktigt med på det Skandinaviska handelsmän hade långt innan Ansgar döpt sig och tillverkat kors för att kunna bedriva handel i Europa. Väl hemma offrade de som vanligt till sina gudar. Men att kristendom och hedendom funnits bredvid varrandra är väl rätt självklart? Inte kommer en sådan förändring över en natt. Vidare vad gäller Dalarnas kristnande..... Har ni varit i Malung? Jag menar; deras isolerade läge och språk.... e d nån som vet om de överhuvudtaget hört talas om vitekrist där ännu :lol:
De har i vilket fall som helst en kyrka, men det kanske är för syns skull.

Bild

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 24 juni 2003, 16:33

Orm skrev:Tänkte bara påpeka att Ansgars mission i Birka på 800-talet inte hade någonting överhuvudtaget att göra med kristnandet av Sverige.
Något borde det ända haft med Sverige skristnande att göra?

I synnerhet som Ansgars "mission" i själva verket var ombedd av två svenska representanter vid ett möte hos tyske kejsaren, anledningen skall ha varit ett uttalat behov från de redan kristna i området...

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 24 juni 2003, 17:07

vi bör väl ändå inte glömma lappland som inte direkt kan anses kristnat helt och hållet förrän kanske mitten av 1800talet, då samerna slutligen tvingades på den enda sanna läran, som min gamle konfirmationspräst skulle ha sagt.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 24 juni 2003, 17:08

Dan Koehl skrev:
Orm skrev:Tänkte bara påpeka att Ansgars mission i Birka på 800-talet inte hade någonting överhuvudtaget att göra med kristnandet av Sverige.
Något borde det ända haft med Sverige skristnande att göra?

I synnerhet som Ansgars "mission" i själva verket var ombedd av två svenska representanter vid ett möte hos tyske kejsaren, anledningen skall ha varit ett uttalat behov från de redan kristna i området...
jo fast de redan kristna var nog knappast infödda nordbor utan snarare ska väl ansgars mission ses som en service till de utländska köpmän som fanns i staden?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 24 juni 2003, 23:40

Köpmän lät som sagt döpa sig och bar kors långt innan kristendomen kom till Norden för att bedriva handel med kristna europeer

Vad gäller hedendom in på 1500-talet eller att man under medeltid kunde gå med hammare på bröstet utan att frukta kyrklig vrede:

Olav Trygvasson kristnade åt 1000 Island genom missionären Tangbrand och tre år tidigare hade han grundat clemenskyrkan i Nidaros. Självklart blev folket inte kristet för det men Island var kristnat.

Olav Haraldsson (den helige) började sin erövring av Norge ca 1015 och grundade ett nationellt kungadöme på kristen grund utan småkungar, jarlar och blotgodar. Fortfarande; självklart var folket inte kristnat men Norge var det.

Hur det står till med kristnandet av Sverige är jag pinsamt okunnig om. Men då Ansgar 851 återvände till Birka sket det sig och pionjärkyrkan gick under.

Vill bara säga att jag tror kristna artefakter som kan dateras till vendeltid kan finnas i Skandinavien liksom spår av hedendom finns ända in i våra dagar. Hammare kan man ju köpa på guldfynd! En del köper dem för att använda som smycken andra för att de verkligen tror på asarna och endel som jag själv och min far för at vi tror på något "allväsen" och låter hammaren symbolisera detta eftersom det är vår "nationella" symbol. Hade vi bott på Irland kanske vi burit ett kors eller någon keltisk symbol. Hur kommer forskare beskåda detta om tusen år? Vi lever i ett otroligt mångfaseterat samhälle med obegränsad religonsfrihet och torsdyrkan är nästan lika vanlig som kristendom? Nej knappast men vem vet om de inte längre kan tyda vårt språk och våra databaser avmagnetiserats så kanske?

Trots att länder kristnades levde de gamla religonerna i folktron. Men jag tror inte det var poppis att medge sin tro utan de gamla gudarna fick helt enkelt förvisas till folktro och vidskepelse. I Dalsland förekom det till exempel in på 1900-talet att man lät en sven och en jungfru ha sex i en så kallad sädesgrop. Svenen skulle spilla sin säd i gropen för god skörd.

/Björn

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Asatro

Inlägg av bigj5 » 25 juni 2003, 00:51

Asatron, den var nog importerad den också, just under folkvandringstiden eller rent av under den romerska tiden, så långt tillbaks som till före vår tideräkning. Asarna har ju en hel del likheter med grekiska och romerska gudar!

Vanligt folk trodde nog på mer jordnära gudar som de tillbad för jaktlycka, god skörd och dylikt. Asatron var en religion för det översta skiktet i samhället. De övriga 90 procenten trodde nog på mer fridfulla gudar, tomtar och troll t.o.m.! :)

Sant är dock att kristendomen kan har fört upp missionärer redan under 500-600-talen till Skandinavien. Men den mer genomtänkta kristna missionen sker under 1000-1100-talen. Då är den ett led i biskoparna i Tyskland och England liksom hos danska kungar - som ett led i att göra skandinaverna till fromma kristna, och goda skattebetalare! Detta lyckas till slut i det nuvarande Sverige ungefär mellan 1100 och 1300!

Fast folk förde över mycket av det gamla tänkandet på den nya religionen. Dessutom garderade de sig nog i hemlighet med de gamla gudarna och andeväsen! Ungefär som när du tippar - de garderade sig med 1,X,2! Alltid gick något in, skulle man kunna säga! :lol:

Helt övertygat kristna blev nog inte folk i gemen förrän mot senmedeltiden, ja rent av först på 1500-1600-talen!

MVH
bigj5

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 25 juni 2003, 00:56

Kanske du skulle vilja vara med i strängen om asagudarnas ursprung?
Dock e Djinghis med där och ni verkar ju inte komma överens?
Men för sjutton kräma på bara.

/Björn

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 25 juni 2003, 01:01

I övrigt tror jag som du att folket i gemen mycket väl kan ha haft andra gudar än asar under vikingatid och ungefärfär så menar jag med att folk lät asagudar leva kvar i folktron under kristendomen.

/Björn

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Asatrosträngen

Inlägg av bigj5 » 25 juni 2003, 01:25

Asatro-strängen - var finns den?
Den vill jag även vara med i!
MVH
bigj5

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 25 juni 2003, 01:30

Strängen heter Asagudarna och deras tillkomst, ligger under äldre historia

Välkommen
strängen försöker reda ut var gudarna har sitt ursprung läs gärna igenom vi har stått rätt stilla på Oden :|

Sen har jag lagt in en sträng om asatro i allmänhet men intresset verkar vara noll.

/Björn

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 25 juni 2003, 14:58

Dan Koehl skrev:
stanislav skrev: Henrik Jansson hävdar också att det finns lämningar efter forntida kyrkor som mycket väl har kunnat vara "kristna".
Vid utgrävningar av grunden under kyrkan i gamla Uppsala hittade arkeolog (en fru Gräslund?) inga tecken på nåt tempel, men däremot en tidigare kyrka! Där skall också en runsten indikera kristendom (Barzam, vet du vilken?) i motsats till strängt taget inga indikationer om ett hedniskt tempel
Jag vet ärligt talat inte vem Gräslund är men har läst att S Lindqvist funnit stolphål från 800-talet under kyrkans grund (resterna av den gamla domkyrkan) vilket givit upphov till olika rekonstruktionsförslag av blan andra Åke Ohlmarks och Nils Gellerstedt. Visst kan det fortfarande röra sig om en kyrka snarare än ett hednatempel. Helgedomen i Uppsala skulle ju vara det enda säkert belagda hednatemplet och som sådant avvika markant från den friluftskult som annars ägde rum i offerlundar. Visserligen finns skildringar av gudabilder bakom plank men inga tempel. Uppsalatemplet (eller kyrkan) omgavs av ett plank vilket gav möjlighet att utföra blodbestänkningskulten som traditionsenligt skulle äga rum under bar himmel. Anledningen till att man ska ha byggt ett tempel är för att konkurera med de kristna kyrkornas glans och enligt Adam av Bremen hängde en guldkedja runt huset förmodligen en guldbeslagen takås av den typ som finns på de äldsta husliknande helgonskrinen. Personligen har jag svårt att svälja att kulten ska ha flyttats in i tempel för att konkurera med kristendomen.

Vad gäller stenen hoppas jag också på Barzam och Djinghis men allmänt kan sägas att de flesta Uppländska stenarna restes under 1000-talet och de har ofta kors inristat.
/Björn

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 25 juni 2003, 16:14

Se worddokumentet "de heliga korna" på: http://home.swipnet.se/~w-68234/vaggan/kor3.doc (finns också via sökning med Google på sökorden: gräslund Uppsala tempel)

Där skrivs:

"Ytterligare en medarbetare i Nya Doxas antologi är arkeologen Ann-Sofie Gräslund, som går igenom de senaste utgrävningarna i Gamla Uppsala. Det blir inte mycket kvar av visionen av ett Ubsolatempel. Nu visar det sig att ett lager under den gamla kyrkan, som idag står på platsen, faktiskt verkar stamma från en äldre kyrka och att jordlagret under i sin tur kommer från en enklare byggnad än ett tempel."

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 25 juni 2003, 16:16

Tack för länken
/B :)

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 25 juni 2003, 16:24

Ur ovannämnda länk
Vi citerar Hellstršm som säger:
"Personligen tror jag inte ens att Uppsalatemplet har existerat. Några egentliga indicier existerar inte. Alla spekulationer om det stora Uppsalatemplet går tillbaka till Adam. Men hos Adam hänger de samman med ett behov att bygga upp ett " Civitas Diaboli " som djävulens fäste och motpol till den kristna guds- staten " Civitas Dei " i enlighet med det augustinska världsschemat. Beskrivningen hör mera hemma i mytologin än i verkligheten."
Jag håller med! hos Adam hänger de samman med ett behov att bygga upp ett " Civitas Diaboli " som djävulens fäste och motpol till den kristna guds- staten " Civitas Dei" Jag tror som sagt inte på att vikingarna började bygga tempel. Kulten var ju en friluftskult!
/B

Skriv svar