Tostig Godwinson

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Tostig Godwinson

Inlägg av tyskaorden » 9 april 2018, 19:01

Tostig Godwinson broder till engelske kungen Harold Godwinson. Tycks inte kommit så väl överens med brodern som han konspirerade emot och lovade att stödja så väl Harald Hårdråde och Wilhelm av Normandie (Wilhelm erövraren) för att överta broderns tron. Dock gjorde han ett eget försök att invadera England i maj 1066 och landsteg på Isle of Wight. Han blev dock besegrad av broderns trupper och tvingades söka skydd i Skottland hos kung Malcolm III. Tostig övertalade sedan Harald Hårdråda att invadera England och de två hade först framgångar men de båda besegrades och dödades i slaget vid Stamford Bridge 25 september 1066. 19 dagar senare så besegrades Harold Godwinson av Wilhelm och hans normander vid Hastings.

Så 1066 var ett väldigt turbulent år i Englands historia med inte mindre än tre invasioner. Även om Tostigs invasion i maj inte rönt så mycket uppmärksamhet.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Tostig Godwinson

Inlägg av Valdemar Sappi » 10 april 2018, 17:47

Intressant! Det står inget om detta tredje slag i wiki. Se gärna till att det skrivs in.
Tostig är en av mina stamfäder. Genom jarl Skule Bårdsön till Rein. Han som var halvbror till kung Inge Bårdsön. Mitt släktskap över släkten Horneman på Reins kloster går om jag minns rätt genom en yngre syster till drottning Margrete Skulesdotter.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Tostig Godwinson

Inlägg av tyskaorden » 10 april 2018, 19:40

Det var en serie om Europas sista krigarkungar på Kunskapskanalen som berättade historien om Tostig Godwinson. Kände själv inte till denna del av historien kring 1066. Harald Hårdråda och Wilhelm erövraren känner man ju till.

Intressant att du har anor från Tostig, Valdemar. Hans söner som överlevde Stamford Bridge flydde för övrigt till Norge.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Tostig Godwinson

Inlägg av Valdemar Sappi » 10 april 2018, 22:05

Det programmet skall jag spana efter.
Ättlingarna dyker upp just på Harald Hårdrådes gård Rein. Min släkt äger Reins kloster än i dag. Fast det var en kungsgård däremellan ett bra tag. Hade eget rum där på 80-talet för att jag besökte Rein så ofta då.
Trondhjems överhet har varit ihopgift många gånger, så vi är nog ca 3000 ättlingar till Toste. ;-}
Kallar mitt förlag för Horneman förlag.

Själv tycker jag faktiskt det är häftigare med släkten Horneman i rakt nedstigande led. Två bröder bildade de två nya ätterna Horneman och Castenskiold. Men de kommer från en ätt som en gång i tiden räknades till Hvideätten. Eller klanen, för 'ätten' hade en rad patriarkala linjer.

Den mäktige och rike Mogens Göye är nog det närmaste danskarna kommer vår superrike Bo Jonsson Grip. Mogens var mycket stolt över sitt släktskap på mödernet med min släkt, som då förde hjorten i vapnet. Göyes var så stolta över detta släktskap med Hvide-ätten, att de gav de flesta av hennes barn hennes namn, vårt dåvarande ättenamn, Staverskov.
Det Mogens var särskilt stolt över var släktskapet med ärkebiskop Absalon Assersen Hvide, krigaren. 1536 lät han göra en ny gravsten åt Absalon. Det är bara det att Hvide-ätten alltså är en klan med en rad patriarkala linjer och inte en enda ätt, så vapnet blev fel. Vårt släktskap går över Absalons syster.
Absalon ligger där än idag med hjorten vid sina fötter.

Horneman/Castenskiolds stamfar var Asser Ingridsen till Arndrup i Sönderjylland, kallad så då modern tycks ha varit dotter till Absalons syster Ingefred Assersdater Hvide.
Även kallad Asser Helfsen efter sin far Helf/Elf av Horsens. Ägare till Borringholm. Valdemars länsherre i Estland. Den allra äldste kända. Nämnd bland annat i Kong Valdemars jordebok, Estlandslisten. Och i Dipl. Dan. 11/6 1260.
Både Horneman och Castenskiold har fortfarande kvar hjorten i vapnet.
Släkten har använt många ättenamn genom århundradena. Det äldsta är Kid. Det mest berömda nog Staverskov. Hr Johannes Staverskov, den vars dotter var ingift i Göyes, han stred med hertiginnan Ingeborg. Var bl.a. med i Kalmar och tillsatte Magnus Eriksson som 4-årig kung. Innan dess hade han hunnit med att belägra Nyköpings hus, och mycket annat...
Gården Staverskov låg utanför Ribe. Då nordens näst största stad. Omsprungen av Visby.

Bild
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Tostig Godwinson

Inlägg av tyskaorden » 17 april 2018, 20:36

En mycket intressant historia Valdemar Sappi. Kan nämnas att danska flottans flexibla understödsfartyg Absalon, i sin vapensköld inte har Hvide-klanens hjort utan på en blå sköld en stridsyxa korslagd med en korsstav åtföljd av stjärnbilderna Cassiopeja, Polarstjärnan, Örnen och Stora Björn allt i guld. Stridsyxan och korsstaven syftar på Absalon som både krigare och en kyrkans man. Stjärnbilderna syftar på ett avsnitt av det nordiska firmamentet under vilken Absalon verkade. Han organiserade också den danska ledungsflottan och kan ses som den danska flottans "Fader".

Skriv svar