Skotsk invandring till Sverige genom historien

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
DeRade
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 april 2016, 15:26
Ort: Malmö

Skotsk invandring till Sverige genom historien

Inlägg av DeRade » 9 maj 2016, 22:09

För en tid sedan tog jag ett DNA-test, av Y-kromosomen och resultatet var överraskande. Det visade sig att jag tillhörde en ganska ovanlig undergrupp av Västeuropas vanligaste, R1b. Just min förekommer framförallt i Västra Skottland och Nordirland, men även längs med franska atlantkusten och republiken Irland. Jag fick inte några svenska, eller skandinaviska potentiella släktingar överhuvudtaget. En teori skulle kunna vara att den kom till brittiska öarna med anglosaxarna, men den faller på förhållandet mellan frekvensen i Skandinavien/Tyskland/Nederländerna vs Brittiska öarna. Så långt jag har kunnat följa mina förfäder så var de småländska bönder, men resultatet pekar mot att vi kom hit, från mest troligt brittiska öarna någon gång under historien. Frågan är bara när. Såsom jag har förstått det så finns det data som tyder på att vikingarna tog irländare och skottare som krigsfångar och sålde dessa som trälar på Island. Man kanske kan tänka sig att motsvarande skedde i Sverige. En annan möjlighet är att de kom hit i samband med kristnandet. En förhållandevis stor andel av missionärerna kom, såvitt jag har förstått det från de brittiska öarna. Det är i och för sig mindre troligt att prästerna fick några barn, men det kanske kan tänkas att de tog med sig expertis i form av hantverkare och administratörer. En annan möjlighet som jag har funderat på är att de kan ha kommit hit som legoknektar under 1500- eller 1600-talet. Kan ni komma på några fler möjliga invandringsvågor, är mitt resultat vanligt, och hur många skottar och irländare kan ha kommit till Sverige?

Wurner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2015, 11:21
Ort: Gbg

Re: Skotsk invandring till Sverige genom historien

Inlägg av Wurner » 10 maj 2016, 12:58

Skottar | Invandringens encyklopedi

Där står lite grand men inte så mycket egentligen. Jag skulle tro att de flesta skottar som varit i småland långt tillbaka i tiden varit sjömän eller hyrknektar (krig mot Danmark). Båda dessa grupper är kända för att avla oäktingar vilket kan försvåra för släktforskning misstänker jag.

Medeltida eller vikingatida skottar i Sverige är det nog svårt att säga någonting om.. Knut den store band visserligen samman Skandinavien med England och Olof Skötkonung hade engelska myntslagare och handelsresande har det ju funnits sedan länge men hur stort antal människor som flyttade från brittiska öarna till småland kan man nog inte säga mycket om.. mer än att det nog var bra mycket färre än under senare tidsperioder.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Skotsk invandring till Sverige genom historien

Inlägg av Jens Yde » 11 maj 2016, 10:08

DeRade skrev: Just min dna förekommer framförallt i Västra Skottland och Nordirland, men även längs med franska atlantkusten och republiken Irland. Jag fick inte några svenska, eller skandinaviska potentiella släktingar överhuvudtaget. Så långt jag har kunnat följa mina förfäder så var de småländska bönder, men resultatet pekar mot att vi kom hit, från mest troligt brittiska öarna någon gång under historien. En möjlighet som jag har funderat på är att de kan ha kommit hit som legoknektar under 1500- eller 1600-talet. Kan ni komma på några fler möjliga invandringsvågor, är mitt resultat vanligt, och hur många skottar och irländare kan ha kommit till Sverige?
Mange skotske klaner er efterkommere af indvandrere fra Nordfrankrig og Belgien. Denne indvandring fandt sted for snart 1000 år siden. De er dermed efterkommere af skandinaviske vikinger.

Der har gennem århundreder været forbindelser mellem Skotland og Norge, blandt andet via Shetland og Orkney-øerne.

Først i det 15. århundrede begyndte skotter at sejle til Østersøen gennem Øresund. Mange stod af i Helsingør, København og Malmø, men endnu flere fortsatte til Danzig/Gdansk, og i det 17. århundrede var der formentlig mere end 30.000 skotter i Polen og Litauen. Deres efternavne kan i vore dage ses i "Preussen", og deres dna spores tilbage til Skotland.

Hvad hed din ældst kendte forfader i "1600-tallet", og hvor boede han?

Hvad er de hyppigst forekommende navne på dine dna-matcher i Skotland, Nordirland og Frankrig?

DeRade
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 april 2016, 15:26
Ort: Malmö

Re: Skotsk invandring till Sverige genom historien

Inlägg av DeRade » 14 maj 2016, 17:52

Min äldsta kända förfader hette Per Bosson, född på okänd plats 1698, enligt kyrkböckerna för Hornaryd, Kronobergs län, Småland. Han var gift med Elin Nilsdotter. Parets son Jon, föddes 23/2 1735 i Klackhult Norregård, Hornaryd och dog 18/12 1790 i Klackhult Södergård. Han var i sin tur gift med Karin Svensdotter. De fick i sin tur en son, Nils född 13/10 1761 i Hornaryd Andersgård och död 26/9 1801 i Klackhult Södergård. Mina närmsta DNA-träffar, via ySearch heter Beauchamp och Hennessey. De vanligaste bland mina träffars efternamn är dock Byrne/Burnes (Irland), Cannon, Pincombe (Devonshire), Cunningham, Moir, Maddox, McBrinn. Patin är en annan träff, med äldsta ana i Dauphiné. En annan fransk släkt som dyker upp är Boy, från La Chapelle-Naude i Frankrike. Han har sin äldsta kända ana från 1690, namnet låter inte särskilt franskt, så i det fallet kanske man kan misstänka att det rör sig om en brittisk katolik? Bland mina mer avlägsna släktingar, på 12-nivån är det McCain och MacKenzie som är vanligast. Jag fick även några italienska träffar, Jacobini och Spriano, från Ancona.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Skotsk invandring till Sverige genom historien

Inlägg av Jens Yde » 15 maj 2016, 13:17

Så er du vel placeret i gruppen R-S1051.
https://www.geni.com/people/Per-Bosson/ ... 7884964132

På denne tekst om S1051 er der ikke nævnt svenskere.
https://www.familytreedna.com/groups/r- ... ut/results

Men på dette kort er placeret en enkelt svensker nord for Växjö, og det kunne jo være en forfader til dig.
https://www.familytreedna.com/public/R- ... frame=ymap

Et site om "Skotter i Udlændighed" omfatter Sverige og Norge - men ikke i særlig grad Danmark (jeg selv kunne være en undtagelse som efterkommer af en skotte, formentlig en Gordon, på gennemrejse i 1505 til Norge, Sverige og Finland)
http://www.scottishdiasporatapestry.org/thetapestry
Swedish mythology tells of remote days when a host of Scots, Skottarna, plundered their lands until they were finally defeated at Janum Church. Peaceful relations did not arrive until the fearsome Earl of Orkney and other Scottish pirates had been defeated. Thereafter Scottish emigration to Sweden was mainly attributable to Sweden’s ambitious military requirements rather than to the trading habits of the Scots. From the early 16th century complaints about Scots hawking of their wares all over country, against Royal privileges, arose. Reports that Scots journeymen were all too often ousting native competition and seeking citizenship were heard in Ystad, Malmo and Stockholm. But it was in Goteborg that the greatest concentration of Scots migrants was eventually to assemble, both because of its immediate proximity and also thanks to a deliberate invitation from King Gustavus at the beginning of the 17th century. Scottish military contributions to Sweden began in the reign of King Eric XIV in 1563 with Scots sailors also being recruited as early as 1565 to aid Sweden, albeit unsuccessfully, in the Northern Seven Years War against Denmark and Poland.

Skriv svar